Stangen

Alla inlägg den 1 januari 2017

Av Emma - 1 januari 2017 17:59

 

Nytt år, nya möjligheter. Kändes kul att sätta upp nya egendesignade kalendern (som ni ser ovan) i dag och är jättetaggad inför 2017!

Nu till min dag---> I morse red jag Emilio i skogen ihop med mamma och Kiwi. Var kul att rida honom själv igen, det har jag inte gjort sen julafton. Han var ganska pigg men inte jätte. Trött efter tufft nyårsfestande ni vet. ;) På tal om nyår så var jag uppe en timme längre än vanligt vilket innebar att jag la mig kl 22 istället för 21 och jag var så trött att jag höll på att dö, haha. Så då vet ni det alla ni som väntade in det nya året. Då sov jag som djupast.

Efter att jag ridit Emilio så åkte jag ner till Camilla. Trodde att vi skulle rida i skogen som vanligt men det blev istället en Lasseträning (som ni kan läsa om i inlägget under). Som tur var hade jag med tunnare vantar men det blev ändå min första träning någonsin i vinterkängorna, haha. Efter träningen fick jag rida lite på Camé och Quicken på ridbanan. Camé har inte börjat trava än för hon är mer känslig och försiktig än Quicken. Så på hennes skrittade vi runt och hon börjar så sakterliga förstå broms och gas. Quicken har redan lärt sig trava och i dag testade vi att galoppera för första gången. Det gjorde han jättefint även att framåtbjudningen inte var det största, hehe. Duktiga unghästar! ♥

Jag har även joggat en sväng för första gången sen innan jag blev sjuk och det var nästan lite skönt att komma ut och springa igen. Observera nästan.


Planerna inför i morgon är att först rida Diara i skogen. Det ska dock frysa i natt så vet inte hur upphetsade ridning det blir... Sen ska jag ner till Camilla (igen) och rida nån pålle där. Så långt har jag planerat just nu men det tillkommer säkert något. Jag har ju inte direkt problem med att fylla mina dagar. ;)


Här får ni några bilder från när jag gav mina pållar ett nyårsäpple i går:
           

Av Emma - 1 januari 2017 17:49

I dag fick jag äran att åka och hoppträna ihop med Camilla för Lasse! Så himla kul att hon tycker jag rider tillräckligt bra för att få hoppträna med hennes hästar! Jag fick ta Chins och träningen bestod av ganska enkla övningar: en studsserie (bom-räcke-bom-räcke-bom-räcke-bom) på ena långsidan och ett kryss på diagonalen. Det var första gången jag hoppade China och hon var ganska lik Kiwi genom att hon var väldigt på hindren. Full rulle genom serien var det men redan andra gången gick det mycket bättre när jag bromsade upp henne ordentligt och fick henne på bakbenen. Så serien var inga som helst problem, där var hon jättefin. Krysset på diagonalen var en ardröm för både China och Maja (kanske allra mest för Maja). Bommarna var lite annorlunda i mönstret med ränder på längden istället och det var tydligen livsfarligt. Efter lite stök och bök kom China dock över och hoppade det sedan jättefint medan Camilla hade mer problem med Maja som tyckte att det var lika farligt nästa gång, hehe.

När jag och China hoppade igenom de båda delarna sista gången hoppade hon sååå fint över krysset och la in en bockserie efter, haha. Då var hon nöjd med sig själv. ♥ Vi ska troligtvis ner hit på tisdag igen för att hoppa några liknande småövnongar. Både China och Maja behöver få lite kontinuitet på låga höjder för att bli varma i kläderna inför tävlingssäsongen.


Jag & China i somras:

   

Av Emma - 1 januari 2017 16:58

Min och Zorros allra första (och kanske sista, haha) träning ihop. Mitt problem med honom är ju att han inte riktigt jobbar med hela ryggen utan försöker maska och bara böja på nacken. Camilla red honom lite först och kunde då konstatera att det hela beror på att han tycker det är jättejobbigt att trampa under sig med inner bakben och försöker därför smita undan från det. För att tvinga honom att använda det måste jag aktivera ytter bakben, bl.a genom skänkelvikningar och genom att rida honom mellan innerskänkel och yttertygel.Zorro tyckte att det var jättejättejättejättejobbigt, typ den jobbigaste dagen i hans liv, men när jag väl fick igenom honom så var det en fantasktisk skillnad och en helt annan häst. Han blev jättefin verkligen, särskilt i galoppen! Så det jag ska jobba vidare på är att ha en stabil yttertygel och vara på honom med innerskänkeln tills han börja använda sitt inre bakben och kommer igenom ryggen. Denna träningen gav väldigt mycket hjälp och det ska bli kul att se hur han kan utvecklas nu. ♥

Bilder (de fem första när Camilla rider och resten på mig) & en film:

                     

Kolla vad fin & bärig han är här!


 

Av Emma - 1 januari 2017 10:00

Januari

Eftersom Diara skadat sig i början av december så var januari en väldigt lugn månad. Jag gick promenader med Diara dagligen och såret läkte, sakta men säkert.

 

1 januari invidge Diara sitt nya regntäcke som jag fått i julklapp, såhär fin blev hon:

 

Samma dag hoppade jag Kiwi barbacka i skogen, då gick det undan vill jag lova, haha.

Under hela januari red jag China varje helg och ju mer jag lärde känna henne desto mer tyckte jag om henne. ♥

   

    

Den 4.e fick Diara ny sjukhage och hon började med att springa igenom staketet, hehe. Men efter den lilla incidenten gick det bra och hon kom till ro.

 

9 januari var det dags för det stora ögonblicket – första gången jag satt på Diaras rygg på ca 7 veckor! Den gången var hon rätt lugn, men dagen efter så mynnade skrittrundan ut i en skentur genom skogen som sedan avslutades i ett träd. Läs mer HÄR.

 

Lördagen därpå fick hon börja gå med de andra hästarna igen, här kan ni se en film ifrån ihopsläppet:

23 januari började jag trava henne och en vecka senare, den 30:e var det dags för galopp. Det var en pigg liten pålle då vill jag lova, hehe.

 


Februari

Under februaris första dagar smälte snön äntligen av och temperaturen låg på plussidan åtminstone vissa dagar. Diara hade överskottsenergi så att det bubblade ur öronen på henne och hon stack med mig ute i skogen upprepade gånger. Den 6:e drattade jag t.o.m i backen, årets första & livets 26:e avramling. Inlägg HÄR.

Jag och Emilio hade en riktigt mysig uteritt ihop, finaste hästen. ♥

 

8 januari gjorde Diara årsdebut på ridbanan. Vi red ett lätt markarbetspass med lite upphöja cavalettisar och ett litet 60 skutt och hon tyckte det var jättekul. Riktigt tryck i bakändan, haha. Inlägg HÄR.


Men bara några dagar senare kom snön igen och gav oss en lång och seg vinter med snö som aldrig riktigt ville ge sig. Ibland kom vi iväg till ridhus, ibland inte – snön styrde våra liv, skulle man kunna säga...

Under sportlovet vecka 7 var veterinären här för tandkoll & vaccination av hästarna och jag blev så glad över att Diara var u.a i munnen. Inlägg HÄR.

Dagen efter jobbade jag alla hästar från marken och guldstjärnan gick till Diara. Inlägg HÄR.

27 februari kom vi iväg till ridhuset för första gången mellan snöfallen. Camilla hade en liten hoppträning för oss och inlägg hittar ni HÄR.


Mars

Den tredje mars klipptes Diara:

     

Vi var även iväg till ridhuset några gånger för dressyr och markarbete. Klipp från 5/3 resp. 19/3:


 

Diara fick ett nytt skrittäcke:

   

13 mars påskpyntade vi, både inne och i stallet, några bilder:

   

15 mars var det äntligen dags – årets första Lasseträning! Diara var suuuperfin och hoppade som bara den. Inlägg hittar ni HÄR och en film här nedan:

Samma dag anlände även våren på riktigt. Detta betydde inte att all snö var borta för det skulle dröja ytterligare några veckor men det blev liiiite varmare och slutade komma ny snö typ varannan dag.

Den 23, påsklovets första dag, red jag Diara på banan igen efter ett långt uppehåll från den men har tyvärr inga bilder för det regnade...

29 mars åkte vi på årets andra Lasseträning. Hon hoppade suuuuuperfint! Inlägg HÄR och film här nedan:


Missa inte "Mitt 2016, del 2" som kommer upp i morgon.

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards