Stangen

Alla inlägg den 2 januari 2017

Av Emma - 2 januari 2017 18:19

I morse hade jag och pappa en jättemysig morgonritt just när solen började leta sig upp. Det hade ju frusit i natt och dessutom kommit lite snöpuder så det var väldigt vackert men hårt. Vi testade att rida en annan sväng än vad vi brukar. Själva rundan är väl lite provisorisk men man får rida några gånger fram och tillbaka på två olika gräsvägar i utkanten av två fält. Där var det faktiskt riktigt mjukt och vi kunde både trava och galopperna. Diara höll sig i skinnet i galopperna men fick ett litet busanfall i traven när hon ville galoppera, haha. Annars var hon jättefin och verkade tycka det var riktigt kul!


P.g.a det hårda underlaget ställde jag och Camilla in ridningen av hennes hästar och istället har jag och Amanda roat oss med att rensa en ny skrittrunda. Så nu, efter timmar av sågande, krattande och kastande av pinnar och ris, har vi nästan en ny skrittrunda. Det var så mörkt på slutet att det blev lite hafsigt för vi såg typ inget och därför ska vi fixa det lite bättre i morgon. Vi hade ett väldigt snabbt tempo och jobbade på bra för jag trodde faktiskt inte att vi skulle hinna hela men det gick.


I morgon blir det en stressig förmiddag för mig. Först ska jag och Amanda rida Diara & Emilio och vi måste vara klara så att jag hinner ner till Camilla till halv tio. Sen ska jag hoppträna med henne och så måste jag hinna hem till innan halv 12-12 för då kommer veterinären och ska vaccinera + kolla tänderna på alla hästar. Hoppas jag hinner hem till det för vore surt att missa det.


Kommer ni ihåg de här bilderna?

 


Av Emma - 2 januari 2017 10:00

April

1:a april fyllde Kiwi hela 20 år och det firades såklart med både flagga, tårta och pussar!

     

 

Den tredje april hade jag och Diara årets första dressyrträning för Essi och det gick jättebra! Inlägg HÄR och bilder här nedan:

     

Veckan därefter hoppade jag och Diara första gången ”på riktigt” på våran bana detta år. Två bilder från passet:

          

9:e april startade vi våran försenade (p.g.a skadan) årsdebut. Vi hoppade en LC i Bratteborg och rev ett hinder i omhoppningen för att jag red så illa. Inlägg HÄR och bilder här nedan:

     

12:e april var det hoppträning för Lasse igen...

Inlägg HÄR och film här nedan:

...och den 16:e dressyrträning för Essi.

Inlägg HÄR och bilder här nedan:

          

21 april var klassen på studiebesök i Stockholm, bl.a på riksdagen. Det var faktskt riktigt kul och vi fick dessutom fint väder.

     

 22 april hade jag en vårphotoshoot med Wilma bland scillablommorna och det blev ett gäng härliga bilder, här får ni ett urval av dem:

         

Dagen därpå återupptog jag min ridning på Casper, med en dressyrträning för Essi och hon fastnade för honom direkt. Inlägg HÄR och bilder här nedan:

   

24 april testade jag och Diara på att hoppa två klasser på tävling i Vaggeryd. Vi nollade LD:n medans vi i LC fick ett retigt pet på första hindret när jag gick in som sista start och visste att vi skulle vinna om vi var felfria. Ödets ironi, haha. Inlägg HÄR och bilder här nedan:

     

26 april hopptränade jag Casper för Lasse för första gången och även han gillade honom. Inlägg HÄR och film här nedan:


Mina nya ridstövlar kom även den dagen, bild från första provningen:

 

Som avslutning på april vände slutligen våran ständiga otur och jag och Diara knep våran första riktiga placering ihop. Vi kom delad 4:a i en LC på hemmaklubben – Grankärr. Var så himla glad att det äntligen släppte efter långt kämpande! Inlägg HÄR och bilder & film här nedan:

       


Maj

Första maj slog det om från aprilväder till de första sommarkänningarna med upp mot tjugo grader och sol i drygt två veckor. Så härligt!

4:e maj invigde jag mina nya ridstövlar.

   

5:e maj dressyrtränade jag för Essi och var väldigt besviken efteråt. Inlägg HÄR och bilder här nedan:

   

6:e maj gick en dröm i uppfyllelse – jag fick testa på att köra travhäst! Sailor Dream hette hästen och det var såklart hos Marie efter att jag ridit Casper. Inlägg HÄR och bilder här nedan:

    

 10:e maj – hoppträning för Lasse med både Diara och Casper. Inlägg HÄR och filmer här nedan:

Två dagar senare var det lite kontrast till hoppträingarna då jag busade runt med Emilio på banan över ett litet 40 cm hinder.

Fredagen den 13:e fyllde Emilio hela 19 år och firades såklart med tårta och pussar.

   

Den 15:e maj var jag och Diara i Tranås och tävlade. Vi dubbelnollade LC och knep en tredje plats medans vi i våran LB debut tyvärr fick 5 fel. Inlägg HÄR och bilder här nedan:

       

Dagen efter dressyrtränade jag med Casper och eftersom det öste ner hela dagen så blev det i Essis ridhus så att vi inte skulle drunkna. ;) Inlägg HÄR.

18:e maj var det dags för nästa födelsedagsbarn – Diara fyllde 7 år! Tårta och pussar även denna gång:

   

22 maj gjorde jag och Casper våran tävlingsdebut ihop. Vi hoppade LC och LB i Svarttorp och nollade båda. Inlägg HÄR och bilder & film här nedan:


 

24 maj gjorde jag och Diara en superhoppträning ihop – känslan var sååå bra! Inlägg HÄR och film här nedan:

I slutet av maj, den 28:e närmare bestämt, var jag och Diara i Aneby och hopptävlade. I LC gick vi in som sista start, dubbelnollade och vann! Så sjukt glad var jag! I LB var vi sååå nära att också vinna men vi kom fel in på sista hindret som var en kombination och Diara kunde då inte hoppa b-hindret utan stannade och jag hoppade själv istället. Nästan iaf för jag kom inte över utan landade bara i, haha. Så vi kom istället trea precis utanför placering. Det grämde jag mig på länge efteråt. Inlägg HÄR, bilder & film från LB:n här nedan (bortsett från sista hindret, hehe):

     

Måndagen därefter skrev jag nians och även högstadiets sista prov – en otrolig lättnad och frihetskänsla efteråt!

Generellt bjöd hela maj på superväder (med endast några få dippar) och vissa dagar var det upp emot 25-30 grader!


Juni

 Juni inleddes med en dressyrträning för Essi den 2:a. Inlägg HÄR och bilder här nedan:

   

5:e juni hoppade jag och Casper en LC och en LB felfritt i Rappestad och kvalad därmed till omhoppning i både klasserna. Inlägg HÄR samt film från LB:n & bilder här nedan:


   

På kvällen hann jag även med en dressyrträning med Diara. Inlägg HÄR.  

På nationaldagen hade vi det årliga hästbadet och badade Emiliio, Kiwi & Zorro.

         

Samma dag hade vi en sommarphotoshoot med dressyrtema med Diara som resulterade i många fina bilder, ett urval här nedan:

             

7:e juni hopptränade jag med Diara. Inlägg HÄR.

Sedan började skolan och därmed också grundskolan & nian lida mot sitt slut. Den 8:e hade vi klassens dag...

 

...och dagen efter skolavslutning. Det var så sorligt att skiljas från klassen & bästa lärarna...

     

Sommarlovets första tävling blev redan den 11:e, med Diara i Vissmålen. Vi hoppade LC felfritt men utanför placering och i våran LC+ debut rev vi ett hinder i omhoppningen men kom ändå trea. Inlägg HÄR och bilder här nedan:

     

Dagen därpå gjorde jag och Casper en riktig superdressyrträning för Essi som sista finputsning av dressyren inför Welshmästerskapet (Welsh-SM). Inlägg HÄR.

 15:e juni hopptränade jag med Casper (Inlägg HÄR) och den 16:e dressyrtränade jag med Diara (Inlägg HÄR).

     

Helgen vecka 24 (18-19/7) tävlade jag och Casper i Welsh-SM, dressyr på lördagen och hoppning på söndagen. Vi fick inga placeringar tyvärr även om det var nära men är ändå nöjd. Det var debut för oss i både dressyr och omhoppning. Inlägg dressyr & hoppning.

     

Tisdagen därpå hopptränade jag med Diara för Lasse, inlägg HÄR och film här nedan:

Sedan fick vi en värmebölja med upp emot 30 grader och sol – en ovanligt fin midsommar.

På midsommarafton red jag den årliga morgonritten klockan 5, detta år på Zorro.

 

När vi kom tillbaka låg det kalvar på gödselstacken. De hade rymt från hagen jämte våran så det var bara att fösa in dem igen, halv 7 på morgonen, haha.

 

Vi hade även en midsommarphotoshoot med pållarna & Wilma, här ser ni några av bilderna:

         

Dagen efter dressyrtränade jag för Camilla, inlägg HÄR och bilder här nedan:

   

27:e juni fyllde jag 16 år och fick bl.a detta:

   

Sista juni markarbetstränade jag Diara för Camilla, inlägg HÄR och film här nedan:


Missa inte "Mitt 2016, del 3" som kommer upp i morgon.

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards