Stangen

Alla inlägg den 3 januari 2017

Av Emma - 3 januari 2017 18:40

Jag är faktiskt riktigt taggad inför i morgon. Ska bli så kul att äntligen få åka iväg lite med Diara igen. Vet inte om jag har nämt det innan men i morgon ska vi till Vaggeryds kliniken för att slutmäta Diara. Hon är fyller ju åtta i år och är därmed vuxen pålle. Är inte orolig för att hon ska växa över ponnymåttet så ska bara bli kul att komma iväg lite. Amanda ska också med som hästskötare. Just nu snöar det här så hoppas att det slutar snart så att vi kommer upp för bybacken i morgon bara...


Nog om det, nu till i dag. I morse red jag och Amanda en runda på Diara och Emilio. Vi red där det var mycket gräs i mitten så att vi kunde trava och galoppera lite mer. Diara var pigg och glad som alltid och dessutom stack hon inte med mig i galoppen vilket alltid är ett plus. ;)

Efter det hopptränade jag och Camilla för Lasse, mer om det i inlägget under.

Sedan kom veterinären hit och vaccinerade + kollade tänderna på alla hästar. Zorro, som är väldigt spruträdd, var riktigt ilsken när han skulle vaccineras och ryckte till som om det var en hammare och inte en liten smal nål som han fick i halsen, haha. Alla hade fina tänder vilket är skönt, särskilt med tanke på att alla utan Diara börjar bli till åren.


I morgon vilar alla hästar p.g.a vaccineringen och vi ska som sagt slutmäta Diara. Sista delen av årssammanfattningen kommer dessutom upp här på bloggen - missa inte det!

   

Av Emma - 3 januari 2017 17:46

Dagens träning bestod av mycket studs & bommar för att få hästarna att korta upp sig och sätta sig på bakbenen. Därför varvade vi hinder + en kombination med upphöjda galoppbommar på böjt spår.

China var väldigt spänd och tittig i början men slappnade av efter ett tag och då började hon hoppa upp sig jättefint, särskilt på oxern ut ur kombinationen. Över galoppbommarna blev hon också väldigt fin i slutet när jag böjde igenom henne och samlade upp henne genom att ge henne stöd i munnen. Övrigt jag fick tänka på var att hålla om med benen i anridningen, få fram händerna över hindren samt se min väg och inte kolla ned. Allt det är egentligen ganska självklara grundsaker som jag i vanliga fall har koll på. Men efter lång "vintervila" som ryttare från träningar och tävlingar är man helt klart lite ringrostig. Därför är det jättebra att få lite påminnelser.

När vi hoppade igenom banan sista gången gick allt jättebra och China var sååå fin. Både jag och Camilla var jättenöjda med henne. ♥

Av Emma - 3 januari 2017 10:00

Juli

 2 juli hoppade jag och Emilio, vi hade jättekul!

   

Dagen efter var det lite kontrast på hoppningen. Då tävlade jag och Diara i Grevagården, en LD+ där vi dubbelnollade och kom 4:a samt en LC+ där vi fick 0+4 fel. Inlägg HÄR och bilder här nedan:

       

 

5 juli, samma dag som Diara gick på sin sommarvila, åkte vi på en dagstripp till Falsterbo där Cassino hoppade kval 2. Han hade nollat första kvalet men fick tyvärr 8 fel i andra, vilket till stor del berodde på att ösregnet gjorde banan hal.

   

Jag köpte en hel del också, bland annat en jättesnygg Pikuer kavaj. Inlägg från Falsterbo HÄR och på shoppingen HÄR.

Kavajen:

 

9 juli var Camilla hos oss med Cassino och så red vi ut Vattenfall ihop. Jag hade Zorro som nog undrade var detta var för stor vit häst, haha.

   

13:e juli var Casper här och Marie höll en hoppträning för oss. Han var jätteduktig!

   

Vecka 28-29 ungefär var red jag China åt Camilla när hon var på semester, några bilder därifrån:

     

Dagen efter var Diaras sommarvila slut och träningen inför NF-mästerskapen började på allvar.

17 juli var jag och Victoria på Kyrkekvarn och red islandshäst. Jag fick ett 16-årigt sto vid namn Björk som var piggt och glatt.

   

Sedan kom värsta medelhavsvärmen med 25-30 grader och sol varje dag i över en vecka!

19/7 och 21/7 badade jag och Victoria ihop på Emilio och Dora – så mysigt!

   

Jag och Diara hade två Lasseträningar på ganska kort tid (en den 21/7, inlägg HÄR, och en den 25/7, inlägg HÄR och film här nedan) för att vara på topp tills NF-mästerskapen.

22:a red jag och Emilio även våran årliga långtur med picknick...

   

...och två dagar senare så badade vi i sjön igen, fast denna gången själva.

 

29 juli kom Casper och Joppe hit för att vara här i dryga två veckor medans Marie och hennes familj var på semester.

   

Sista helgen i juli (29-31/7) var det dags - årets New Forest mästerskap!

På fredagens red vi dressyren, LC:2, på hela 63,833% vilket jag var jättenöjd över! Inlägg HÄR!

     

På lördagen red vi först en engelsk ridklass där vi kom tvåa...

   

...och sedan ställde jag ut henne vilket resulterade i 40 poäng och guld! Vi gick då vidare till uttagningen till BIS (best in show) men åkte tyvärr ut där. Inlägg HÄR.

Blev många fina rosetter den dagen:

 

     

På den avslutande dagen, söndagen, var det hoppning som gällde. Där fick vi tyvärr retliga 4 fel vilket berövade oss både segern i klassen och i den totala LC-kombinationen, något som jag fortfarande retar mig på om jag tänker på det för mycket, hehe.  Men det blev iaf en andra plats & silver i LC-kombinationen! Inlägg HÄR.

  

Totala pris-insamlingen under helgen:

 

På söndag eftermiddag red jag ut på Casper första gången här hos oss och han skötte sig super!

 


Augusti

Jag inledde augusti med att rida ut första gången på Joppe. Han var superpigg!

  

Diara inledde månaden med några dagars vila efter NF-mästerskapen och när vi sedan red igen var det fart på det kan jag lova, haha.

Jag testade även att rida lite dressyr på Joppe och han var jättefin, film här nedan:

5 augusti var jag med Camilla på tävling i Eksjö med Cassino som hoppade 110 och 120 med bra resultat. Bild från när jag ska trava av honom:

 

7:e var jag åter igen åskådare till en tävling men denna gången dressyr. Vi var för skojs skull på Jönköpings Summer Dressage och kollade på alla duktiga ekipage! Var även med några Grankärrs ryttare som jag känner så det var extra kul!

Dagen därpå hopptränade jag och Diara för Camilla och det gick jättebra. Har tyvärr varken bilder eller film men inlägget hittar ni HÄR.

Under vecka 32 invigde jag de nya bommarna som jag målat under sommaren. Både Emilio, Diara, Casper och Zorro fick hoppa men Diara var helt klart duktigast. Bild på hindrena + mig & Emilio samt film på när jag & Diara hoppar:

       

12/8 åkte Casper och Joppe sorgligt nog hem igen men dagen efter var det tävling i Växjö så det vädge upp det, hehe. Då var jag och Diara med i finalen av Agria Pony Trophy (LC) som vi kvalat in till. Tyvärr föll två bommar i omhoppningen men är ändå nöjd med rundan och över att hon var så otittig även att vi hoppade inne på en fotbollsplan med stora läktare runt om. Vi slutade på en 12:e plats och blev därmed södra Sveriges 12:e bästa D-ponnyekipage på LC-nivå (i hoppning). Inte illa det! Några bilder här nedan och inlägget hittar ni HÄR.

     

16 augusti testade jag och Diara att träna dressyr för Mikaela. Hon var duktig och gav mig en hel del bra knep men var inte helt rätt tränare för oss. Inlägg HÄR och film här nedan.

20 augusti hölls årets upplaga av Hägghults Sommarhopp. Detta året var deltagarna jag & Emilio (40 cm), pappa & Zorro (50 cm) och jag & Diara (90 cm). Jag dubbelnollade både mina rundor och kom både etta och tvåa. Till min stora glädje var det Emilio som knep 1:a platsen – var så stolt över honom. Inlägg HÄR och bilder + film på min & Diaras runda här nedan:

             

Sista sommarlovsdagen (21:e) hopptränade jag en duktig Casper för Lasse. Inlägg HÄR.

Sen började jag då gymnasiet (som jag fortfarande går på, hehe) och linjen är och var natur.

Helgen samma vecka red jag första lagomgången i div. 2 för Grankärr. Det var i Aneby och vi nollade uppvärmningsklassen (LD) och fick sedan tyvärr 4 fel i lagklassen (LC), men laget kom tvåa ändå! Bilder här nedan & inlägg HÄR.

             


September

Jag startade september med en dressyrträning för Mia-Lisa på Diara. Hon var verkligen tränaren som passade oss som handen i handsken och kunde ge oss precis den hjälpen vi behövde. Inlägg HÄR och bild här nedan:

 

2:a september firade vi att Emilio varit hos oss i hela 10 år! Älskade Stang!

   

4/9 red jag och Victoria på långritt i tre timmar, på härliga galoppvägar, mysiga skrittstigar och förbi livsfarliga kor. Läs om vårt äventyr HÄR. Där finns även många fler bilder, här nedan är ett urval.

     

8/9 fick Tosca (mamma till de flesta av Camillas hästar) vandra vidare till de gröna ängarna p.g.a ålder. Hon är saknad... ♥ Inlägg HÄR.

 

Den 11:e var jag med Camilla på pay and jump med China och Maja som båda hoppade fint. Det roligaste var ju att jag fick hjälpa till att rida fram och trava av, hehe.

15/9 dressyrtränade jag & Diara för Mia-Lisa igen, inlägg HÄR.

Till helgen var det dax för andra lagomgången, denna gång i Svarttorp. Jag & Diara var nolla rakt igenom, både i uppvärmningsklassen (LD) och lagklassen (LC). Tyvärr fick laget ändå totalt 4 fel i omhoppningen och kom därför trea och det var bara två placerade. Inlägg HÄR och bilder + film från LC rundorna nedan.

     

Helgen efter kollapsade min värld. Vi var i Grankärr och hoppade KM:et men Diara var verkligen inte sig själv. Så trots att vi inte märkte någon hälta eller liknande så beslöt vi oss för att kolla upp henne för säkerhets skull. Inlägg HÄR och bild från tävlingen nedan.

 

Måndagen direkt efter åkte vi till kliniken med henne och de upptäckte efter en mycket liten hälta på höger fram som bara kunde ses vid longering på asfalt samt böjprov. Diagnosen blev kotledsinflammation och efter kortisonbehandlingen fick hon stå på boxvila en dag innan hon blev utsläppt i sjukhage. Självklart var jag glad att det var något så litet men kändes ändå surt att tävlingar och träningar bytes ut mot promenader som succecivt ökade från 10 till 30 minuter under de tre vockorna innan återbesöket. Diara var smått galen ibland på våra promenader då hon hade väääldigt mycket överskottsenergi.

         

28 september fyllde Wilma 12 år och firades såklart med paket!

 

Sista september invigdes Diaras nya Mulle-täcke. Så sööt blev hon i det!

   


Missa inte "Mitt 2016, del 4" som kommer upp i morgon.

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards