Stangen

Alla inlägg den 5 januari 2017

Av Emma - 5 januari 2017 18:30

1) Vilken gren rider du just nu?

Just nu tävlar jag i hoppning men mitt mål är att börja tävla mer dressyr detta året.


2) Om du var tvungen att byta gren, vilken skulle du byta till då?

Fråm hoppning till dressyr för det ligger närmast. Men som sagt har jag tänkt tävla i båda i år så om jag skulle byta från det så hade jag nog velat tävla i shettistrav, det hade varit så coolt!


3) Vilken är din ryttaridol?

Jag har många men nummer ett är nog ändå Peder Fredricson. Han är en grym ryttare!


4) Vilken ryttare tycker du minst om?

Det finns en hel del mer lokala ryttare som tävlar hyfsat framgångsrikt men som jag inte står bakom när det gäller hantering och träning av hästen. När hästen blir mer som ett tävlingsredskap än en individ så är något fel. Men nämner inga namn, det känns inte schysst.


5) Beskriv din drömhäst.

Åhhh, det skulle nog vara ett smäckert halvblod på sådär 160-165 cm. 8-10 år med bra erfarenhet. Tillräckligt gammal för att kunna lära upp mig inte så gammal att den bara skulle bli en lärande period för mig, det är viktigt att kunna utvecklas tillsammans och bli ett team.


6) Posta en bild och beskriv din häst/dina hästar.

Emilio är en shettis på snart 20 år. Fux, 111 cm i mankhöjd. Otroligt söt och med ett hjärta av guld. Alltid snäll och jag älskar honom så grymt mycket. ♥

 

Diara är en New Forest på snart 8 år. Brun med många tecken, 143 cm i mankhöjd. Diara är ganska tjurig i hanteringen och bestämd med vad hon vill men i ridningen älskar hon att arbeta och särskilt att hoppa. ♥

 

7) Vad skulle du göra om du blev tvungen att sluta rida?

Usch, jag vill inte ens tänka tanken. Har ingen aning om vilken anledning som skulle kunna ligga bakom det och vet därför inte heller hur jag skulle hantera det. Sluta älska hästar skulle jag inte göra iaf, det är ett som är säkert!


8) Vad är ditt bästa resultat?

Vinst i en LC i Aneby förra våren samt en andra plats i LC-kombinationen under förra årets NF-mästerskap, allt med Diara.

 

 

9) Vilken är din favorit hästblogg?

Det är nog linnolsson.se eller ninasrader.se. Båda ger en djup och levande bild av att leva i en satsning, det är ingen dans på rosor.


10) Privatlektioner eller lektioner i grupp? Varför?

Definitivt privatlektion, då får du mycket mer lektion för pengarna eftersom du inte behöver dela tiden med någon.


11) Hur högt hopptävlar du?

LC & LB, dvs. upp till 100 cm.


12) Vilka dressyrprogram tävlar du?

Har tävlat LC:1, LC:2 & LB:1


13) Vilka terrängklasser rider du?

Har aldrig tävlat terräng och kommer antagligen aldrig göra det heller.


14) Färger i terrängritten?

Som sagt så har jag inga men om jag skulle ha så skulle det nog bli blått och vitt.


15) Vilka färger passar på din häst/dina hästar?

Diara: Marinblått

Emilio: Ljusblått/turkost


16) Vad är dina åsikter om Rollkur?

Att det är helt fel! Hästen jobbar helt fel med kroppen och kommer få skador av det. Fattar inte hur det fortfarande kan förkomma...


17) När red du senast och vad gjorde du då?

Det var i förr går och då hopptränade jag med China. Brukar inte dröja så länge mellan ridpassen då jag vanligtvis rider varje dag men eftersom hästarna vaccinerades i förr går så har de fått två dagars vila p.g.a av det.


18) Om du fick tillbringa en dag med valfri ryttare, vem skulle det vara och vad skulle ni göra?

Det skulle nog vara Peder Fredricson då, eller möjligtvis Patrik Kittel eller Malin Baryard. Vad vi defintivt skulle göra är att de skulle träna mig, det hade varit så givande och roligt!


19) Hjälm eller inte hjälm? Vad är din åsikt?

Hjälm, och även ridväst när vi pratar om hoppning, är en självklarthet för mig. Jag rider aldrig utan hjälm och skippar endast västen när jag tävlar dressyr, hemma har jag den alltid. Hattförbudet som börjat gälla i år tycker jag är på tiden. Visst ser det flott ut med hatt men dressyr är inte ofarligt bara för att man inte hoppar. Enligt mig borde även västtvånget som gäller upp till 18 år gälla alla. Det är väl inte ofarligt att hoppa 160 banor direkt? Där känns det som om västen borde höra hemma ännu mer än på en LD ponnyhoppning.


20) Vem var/är din första häst?

Första hästen jag red regelbundet var min kusins shettis Orme med en mankhöjd på endast 86,5 cm (se bild). Min första egna ponny är dock Emilio. ♥

 

Av Emma - 5 januari 2017 17:24

Ni som läst min blogg ett tag vet säkert precis vad jag tycker om all snö som har kommit. Just precis... Snö innebär för mig att våran branta bybacke blir för hal att komma upp för med transporten då vi inte har fyrhjulsdriven bil och det innebär i sin tur att vi inte kan åka iväg och träna eller tävla. Just nu spelar det kanske ingen roll men nästa vecka får Diara börja ridas på banan igen och som den ser ut nu är det en omöjlighet. Plus att vi då inte kommer iväg till något ridhus. Snön brukar dessutom ligga kvar nästan enda till mars och störa våra förberedelser inför tävlingssäsongen och därför kommer vi alltid ut så sent. Det är samma sak varje år och det ar fått mig att avsky snön. Vill. Inte. Ha. Någon. Snö. Ändå så slutar det alltid såhär...


Jaja, i dag har alla hästarna vilat p.g.a vaccinet som ni vet. Var inte heller särskilt lockande att rida då vi som varmast haft tio minus i dag. Vi var på stan en sväng på morgonen/förmiddagen och det var lika tråkigt som vanligt. Annars har jag hjälpt mamma att städa lite m.m och överlag försökt vara inne så mycket som möjligt för att inte frysa ihjäl, hehe. Men några fina vinterbilder tog jag på hästarna i samband med lunchfodringen så tänkte lägga upp dem i några inlägg som kommer med start i morgon. Här är ett smakprov:

   

Av Emma - 5 januari 2017 10:00

Självklart har jag planer på många plan (haha) men här tänker jag bara ta upp det som gäller inom ridningen. Så här kommer några punkter:


  • Utvecklas massor i dressyren! Detta ser jag verkligen fram emot då det började gå riktigt bra för oss innan Diara blev skadad. Med Mia-Lisas hjälp tror jag att vi kan komma riktigt långt! Vill definitivt tävla både LC:1 och LB:1 detta år. LA:1 är betydligt svårare och även om Mia-Lisa var hundra på att vi skulle klara det så väntar jag själv lite med att sätta det som mål. Utvecklas vi väldigt mycket så är det dock absolut ingen omöjlighet och det vore riktigt coolt! Ett annat mål jag har inom dressyren är att rida i dressyrlaget div 3 nu i vår, det vore superkul!
  • Utvecklas vidare i hoppningen! Självklart vill jag fortsätta utvecklas i hoppningen även om jag, som jag känner nu, ska fokusera lite mer på dressyren för att få grundarbetet på plats. Men tävla LC vill jag defintivt göra och kanske även LB om allt går som vi vill. Det viktigaste är att hon inte får ont igen. ♥
  • NF-mästerskapen? Frågetecknet sitter där av det anledningen att årets NF-mästerskap ska hållas i Laholm och det ligger så pass långt bort att det skulle bli tal om meeting för att kunna vara med. Jättekul tycker jag men familjen är inte helt enad om den saken så vi får se helt enkelt. Om vi ändå kommer i väg så har jag nog som mål att rida LC-kombinationen även i år och förhoppningsvis vinna, haha.

Det är väl mina huvudpunkter för året än så länge vad det gäller Diara. Vad har ni för mål med era hästar?

 


Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards