Stangen

Alla inlägg den 9 januari 2017

Av Emma - 9 januari 2017 18:31

Sorgligt nog börjar skolan i morgon igen men jag har iaf haft en riktigt bra sista dag! I morse började jag och Amanda med att rida på fältet med Emilio. Vi skulle ju ha tolkat i dag men det var plusgrader och hade börjar smälta så det gick inte. Amanda har aldrig ridit Emilio på fältet innan och han kan ju vara rätt busig så vi tog det lugnt först och hon fick värma upp honom på en plan del. Han var seg först men taggade sedan igång och stack bl.a iväg hemåt och hoppade över ett litet dike ut från fältet innan hon fick stopp, haha. Trots det vågade hon ta en galopp uppför det fältet där jag brukar galoppera, dock på mitt "safe-ställe", där backen är mycket kortare och med som ett inringat slut. Men då bromsade hon honom hela vägen upp så det gick ganska långsamt. Sedan avslutade vi med att jag tog en busgalopp med honom på det vanliga stället och då sprang han på ganska bra och bockbusade lite på vägen upp också, haha.


Sen tog vi med oss Diara till fältet fast då var det bara jag som red. Har aldrig ridit henne där innan så det var lite spännande. Vi värmde upp på samma ställe som med Emilio och där kan man säga att jag och Diara red vårt första lilla mini dressyrpass på 3,5 månader. Och det märktes att det var längesen! Hon var riktigt stel i sidorna och inte alls med på vad jag ville. Stundtals gick det hyfsat iaf och det är jag nöjd med eftersom det var första gången. Sedan red vi över på andra fältet och jag tog två galopper upp för det. I första red jag ganska lugnt för visste inte hur hon skulle reagera men det gick lika stillsamt upp som det brukar göra på Kiwi så gång två taggade jag upp henne lite mer och fick en ökad galopp upp. Men hon gjorde inte bus utan skötte sig exemplariskt, till Amandas stora förtret. Hon hade nämligen mutat Diara med både äpplen och morötter för att få henne att kasta av mig, haha.


Till sist red vi en sväng på Kiwi och Zorro fast i skogen. Har lyckats tagga igång Kiwan lite mer nu under de tre gånger på raken som jag har ridit henne så i dag var hon riktigt pigg och galoppade på för fullt i backarna! Så söt. ♥

Har förutom ridningen även joggat och fixat lite inför skolan i morgon. Lugnet före stormen känns det lite som, hehe.

Hoppas ni har haft en bra första dag i skolan i dag/får en bra första dag i skolan i morgon. Glöm inte att ställa frågor till frågestunden! ☺


Jag & Emilio galopperar upp för fältet:


Jag & Diara galopperar upp för fältet:


 

Av Emma - 9 januari 2017 14:45

Under första halvan av mitt jullov hade jag panik inför skolstarten. Alltså jag ville verkligen, verkligen, verkligen INTE. Jag brukar inte känna så men i detta fallet berodde det på hur sjukt mycket vi hade precis innan lovet och man var så skoltrött att man kunde vända ut och in på sig själv. Denna känsla har dock mattats av och just nu känner jag mig rätt likgiltig inför att skolan börjar i morgon, precis så som jag brukar känna i slutet av ett lov. Ingen glädje direkt men har ändå fått tillbaka tillräckligt mycket energi och motivation för att orka kämpa vidare en termin till. Det kommer bli skittufft men det är värt det sen i slutändan. Det bästa med vårterminen är att det alltid endast är 5 veckor till nästa lov (sportlovet) och det brukar gå ganska fort. Sen har man dessutom påsklov lite längre fram och massa röda dagar så som första maj. Höstterminen är segare med endast ett lov som ligger 10(!) veckor efter sommarlovet och inga röda dagar alls. Värt att tänka på när man är otaggad efter jul - den värsta halvan är redan gjord.


Okej, detta inlägg skulle handla lite översiktligt om mitt jullov med spårade istället ur och blev till någon form av åsikts och peppinlägg. Haha, jag bjuder på det.

Under mitt jullov har jag haft en jättemysig jul och nyår med familjen. Jag har inte haft en enda sysslolös dag, förutom möjligen när jag låg med feber men det var inte frivilligt.

Jag har haft tre träningar (två hopp & en dressyr)

Jag har ridit nästan varje dag (inklusive de dagar jag var sjuk, hehe).

Jag har inte joggat tillräckligt mycket (p.g.a. just att jag var sjuk, jogga med feber är nog inte att rekommendera...).

Jag har bloggat vääääldigt mycket för att vara jag, hoppas det har uppskattats.

Jag har läst ut tre böcker.

Jag har aldrig sovit längre än till kl halv 8. 


Vet inte vart jag vill hamna med detta inlägg egentligen, det var bara något spontant.

Vad har ni gjort under jullovet? Har ni gett några nyårslöften?


Min outfit på julavslutningen, ta mig tillbaka dit pleeeeze!

 

Av Emma - 9 januari 2017 10:00

                   

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards