Stangen

Alla inlägg den 14 januari 2017

Av Emma - 14 januari 2017 16:00

Hur många hästar har ni hemma hos dig och vad heter dem? Några inackorderade?

Vi har fyra hästar: Emilio, Kiwi, Zorro och Diara. Alla är våra egna, vi har inga inackoderade.

       


När ska du börja tävla igen och med vilken häst?

Jag har ingen specifik tävling inplanerad än men med Diara lär det tidigast bli i mars tror jag eftersom vi inte kommer iväg till ridhus förrän snön smälter bort i våran branta bybacke (lika segt varje år...). Med Casper vet jag inte heller riktigt. Jag och Marie har pratat om lite olika tävlingar men inget är bestämt ännu. Så förlåt för luddigt svar men än så länge är allt väldigt osäkert och inget datum är bestämt för någon av hästarna.


Favoriter

Fick ganska många frågor om min favorit.... så tänkte sammanfatta det lite smidigare.


Låt?  Our Story - YOHIO (länkad till musikvideon) Tänker på mig & Emilio när jag hör den låten, tröttnar aldrig!

Mat? Vardagsrätt: Lasange     Finrätt: Biff Rydberg

Förrätt? Äter nästan aldrig förrätt så vet inte...

Efterrätt? Kladdkaka med vaniljglass eller vanlijglass med hemmagjord chokladsås.

Glass? Regnbågsglass & chokladglass

Choklad? Om frågan syftar på typ av choklad så är det mjölkchoklad. Favvochokladbit är Japp/Mars.

Godis? Sura rosa skumbananer - OMG!!!

Klädesplagg? Räknas ridkläder? Okej, antagligen inte. Hemma: mjukisbyxor    Skolan: munkjacka

Bok? Himmelska Eldens Stad (bok 6 i bästa serien The Mortal Instruments)

Serie? Bokserie: The Mortal Instruments    TV-serie: Shadowhunters

Film? The Mortal Instruments - City of Bones

Sport? Ridsport ofc

Ämne? Allt utan idrott typ, haha. Nej, men matte är kul om man fattar området ordentligt.

Gren? Hoppning eller dressyr, har svårt att välja...

Färg? Svart och marinblått. Och om jag måste vara lite mer färgglad så är det ceriserosa och turkost.

   

Av Emma - 14 januari 2017 14:00

Har du tävlat utanför din klubb, dvs. på högre nivå än klubb?

Ja, jag har tävlat många lokala tävlingar och hoppas debutera regionalt i år.


Hur många rosetter har du? Hur många av dem är vinster?

Jag har 49 rosetter varav 9 är vinster.

 


Hur många ridspön har du?

I vårt stall hänger totalt 13 spön varav 11 är våra egna ridspön, 1 är Amandas ridspö och 1 är ett longerspö. Förutom att jag använder longerspöet när jag longerar så använder jag 5 av de 11 ridspöna i dagligt bruk beroende på vilken häst jag rider, vad jag rider (dressyr, hopp, uteritt osv.) samt var jag rider (hemma, träning, tävling osv.).


Vilken mankhöjd har Diara och Emilio?

Emilio: 111 cm

Diara: 143 cm


Vad är en ganasch, har du en sån?

Detta var en ganska rolig fråga, haha. Ganaschen sitter på hästens huvud och är dess "haka" typ (se bild). Alltså har jag ingen sådan men mina hästar har varsin. ;)

 


Vad kallas det när en häst är fuxfärgad med vit man och svans? Skimmel, isabell, bork...?

Den färgen kallas isabell och är enligt mig väldigt fin!

 


Vad gillar du att göra förutom att rida?

Inte plugga iaf, haha. Jag gillar att läsa och att blogga.


Vad tycker du om trenden där man har så kallade mom jeans med ankle boots?

Hade aldrig hört talas om denna trenden så var tvungen att googla nu, haha. Jag är urkass på allt vad mode och trender heter. Men du bad om min personliga åsikt så här kommer den: Tycker det ser helt okej ut. Inget jag själv skulle ha dock då jag vill ha tighta byxor (bortsett från hemma där jag alltid har mjukisar, hehe).


Vad äter era hästar? Vilket foder har ni?

Som grovfoder får de vanligt hö. Det är plastat på rundbal precis som ensilage fast det är torrt. Kraftfodret de får är havre, pellets (Granngården orginal pellets) och mineralpellets (Granngården orginal mineral). Under tävlingssäsongen har Diara tidigare fått tillskott i form av multivitamin. Det har hon fått i både flytande och pellets form. Vet inte än om vi ska börja med det i vår, vi får se.


Tänker du bli en häst veterinär eller smådjur veterinär eller ko veterinär eller vilken sorts veterinär?

Hästveterinär såklart!

Bild från när jag praoade på Vaggerydskliniken:

 

Av Emma - 14 januari 2017 13:37

Hej! Jag började min lördag med att rida ut på Emilio i skogen ihop med mamma och pappa. Var jättekul att rida honom för det var ett tag sen (bortsett från i måndags men då tog jag i princip bara en galopp upp för fältet efter att Amanda ridit honom). Han var ganska så pigg men kanske inte med motivationen på topp, hehe.

Sedan red jag Diara. Som jag skrev i går hade jag tänkt rida dressyr på fältet men banan var stenfrusen med ett lite thockare mjukt snölager på vilket gör att den inte är för hård att rida på men tillräckligt hård för att ridning inte ska göra den ojämn. Så jag och Diara red helt enkelt vårt första dressyrpass på ridbanan sen i september och det var såååå kul! Vi fick dock göra många skrittpauser eftersom jag blev trött (märks tydligt när man fortfarande är lite halvsjuk) men det gjorde inte så mycket för det skulle ju inte vara ett hårt pass. Vi red mest runt fyrkantsspåret, på de stora volterna samt lite serpentinbågar. Det var ringrostigt i början och hon ville gärna lägga sig på bettet och springa ifrån arbetet men efter en stunds kämpande så blev hon överraskande fin! Jag trodde att det skulle ta betydligt fler ridpass att få henne dit men det verkar som att hon minns något från Mia-Lisas träningar i höstas, haha. Så är grymt nöjd med min fina prinsessa och ännu mer taggad på att komma igång och träna.

Bjuder på några bilder, både från ridningen och på Diara i hagen efteråt. Jag vet att den första bilden är tagen helt fel i steget men hon går väldigt fint i form på den och utbudet var inte så stort, i princip bara de två bilder ni ser när nedan.

           


I morgon blir det först ridning här hemma (tror Amanda kommer så att hon kan rida Emilio) och sen ridning hos Camilla. Övrig tid går som vanligt till plugg. ;)

Av Emma - 14 januari 2017 12:00

Är du nöjd med ditt utseende?

Ja, men lite tjockare hår hade inte varit fel. Och så hade jag velat vara lite kortare så att jag hade passat bättre på Emilio, hehe.


Storhäst eller ponny?

PONNY alla dar i veckan!!!


Är du en tävlingsmänniska?

Ehh, ja det kan man lugnt säga. Går det dåligt på en tävling förföljer det mig i flera dagar.


Hur gamla blir dina hästar i år?

Emilio: 20(!)

Kiwi: 21

Zorro: 16

Diara: 8


Vilka dressyrprogram rider du?

Jag har tävlat LC:1, LC:2 och LB:1. Tävlar alltså program på LC och LB nivå.

 


Föredrar Emilio morötter eller äpplen?

Jag har aldrig märkt att han skulle ha någon favorit, han älskar allt godis.


Vilket strö har ni i boxarna?

Spånpellets. Det är jättesmidigt att mocka i!

 


Beskriv dig själv med tre ord!

Målmedveten, envis (på gott och ont), hästgalen


Ridstövlar eller ridskor, vad föredrar du?

Ridstövlar är helt klart snyggast och om man har ett par som sitter skönt (som de jag har nu) så är de lika sköna att rida i som ridskor & shortchaps. Men till vardags är ridskor mycket mer praktiskt enligt mig då jag kan gå i såna utan att få skavsår. Gick banan i mina ridstövlar en gång och det fick jag ångra...

   


Hur många tävlingar har du ridit totalt?

89 st, hoppas gå över 100 detta år!

 

Av Emma - 14 januari 2017 10:00

Vad är ditt drömjobb?

Veterinär! Har alltid velat bli det.


Har du färgat håret någon gång?

Nopp, aldrig. Är helt nöjd med min ordinarie hårfärg.

    


Vad är din största rädsla inom ridningen?

Ramla av och bryta sig eller bli rullstolsbunden är väl min största mardröm när det gäller olyckor som kan hända när man rider. Men det är aldrig något jag tänker på när jag rider så kan väl inte kalla det rädsla direkt. Något jag därimot alltid tänker på är att förebygga skador på hästen. Om hästen t.ex sticker med mig är jag aldrig rädd för att inte få stopp utan bara för att den ska skada sig när den t.ex galopperar nedför. Hoppas ni fattar hur jag menar. ;)


Har du något mål för 2017?

Jag har många mål, bl.a att börja tävla mer dressyr, ev. i Grankärrs div. 3 lag. Läs mer om mina planer inför året HÄR.


Hur länge har du ridit?

Sen jag var 4, dvs. i 12 år.

 


Har du ridit på en ponny ur varje kategori + stor häst? Vem var den första?

Ja, det har jag. Vem som var först i varje kategori är jag dock inte lika säker på... Orme var första A-ponnyn, det är det enda jag är hyfsat säker på... För tillfället rider jag följade hästar i de olika kategorierna:

A: Ingen även om Emilio bara är 4 cm i från.

B: Emilio

C: Casper

D: Diara & Kiwi

Stor häst: Zorro & Camillas hästar


Har du suttit på en stegrande, bockande eller skenande häst?

Stegrande och bockande har jag suttit på många gånger. I vardagen brukar Diara stå för det första och Emilio eller Zorro för det andra. Skenande vet jag inte riktigt. Gränsen mellan en häst som sticker och en häst som skenar kan vara svår ibland. För er som inte vet så springer hästen i panik när den skenar, det är alltså inte samma sak som att den galopperar iväg i full fart för att den tycker att det är kul. Och en skenande häst är jag inte säker på om jag ridit, tror inte det.

 


Har du tävlat i hoppning, dressyr och fälttävlan?

Jag har tävlat hoppning och dressyr upp till LB-nivå. Har inte tävlat fälttävlan.


Kollar du på några tv-serier?

Ja, på Shadowhunters som är baserad på The Mortal Instruments serien. Men det är bara därför, annars gillar jag inte att kolla på serier eller film för har inte tid. Detta är faktiskt den första och enda serien jag kollat på någonsin.

 


Vad är bäst; hoppning eller dressyr?

Åh, det är svårt. Hoppning är definitivt roligare att kolla på och ja, kanske roligare att rida också om jag ska vara helt ärlig. Finns en tjusning med det som jag mycket tror grundar sig i att man hoppar mycket mer sällan än man rider på marken.

   

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards