Stangen

Alla inlägg under februari 2013

Av Emma - 27 februari 2013 21:00

Okii, hej allihop. Har glömt säga att jag fick min älskade lilla Amadeus på GGR förra veckan.♥♥♥ Sen börjar vi där jag slutade i förra inlägget:

Söndag: På förmiddagen va jag med Tove. Vi red Balder m.m På eftermiddagen red vi alla i familjen en ny lite längre runda. Emilio var ganska seg.

Måndag: Vi longerade alla hästarna på banan på kvällen. Det gick bra.

Tisdag: Red först Kiwn i skogen. Hon var ganska seg för att vara Kiwan. Sen på skrittrundan låg två träd över vägen och hon satte fart. Första gången blev det trav och när vi vände så drog hon i full galopp genom skogen. Suck, Kiwan då. Sen blev hon sig själv fast då hade vi ju bara avskrittningen hem kvar:(. Sen red jag och pappa ut ihop på Maijl o Zollo. Det gick bra och Emilio var ganska pigg.

I dag: Först red jag Zorro ihop med mamma. Han var ganska seg. Sen red jag Maijl som var fruktansvärt seg. Den lilla grisen!!!

Nu kommer bilder & filmer:

Jag & Balder:

Lill Maijl i flecetäcket:

 

Kiwan & hennes nya snygga schabrak:

             

Kiean i flecetäcket:

       

Mutade Kiwi med lite hö för att få henne att gnägga sitt gulliga mullriga gnägg på film. Hörs inte så bra så om ni höjer volymen hör ni nog:)

Från longeringen i måndags:

 
 

I mon är det då GGR igen. Kramizar:)

Av Emma - 22 februari 2013 18:39

Asså fy vad dålig jag har varit på att blogga denna vecka. Måste skärpa mig. Annars så har jag väl ridit Emilio, Kiwi och en gång Zollo. Longerat Emilio o haft hopplektion med Kiwan. Men i dag sken solen (fast det var kallt ändå) så var ute och fotatde över 150 bilder + filmer. Nu har jag rensat lite o typ 95 bilder är kvar och några filmer. 

Bilder på Emilio, Kiwi, Zorro, mig samt Wilma:

                                                                                                                                                                         

 

Emilios vinterpäls:

     

Zorros vinterpäls:

          

Kiwis vinterpäls:

       

Av Emma - 16 februari 2013 17:57

Vi kollade på den sanna berättelsen om Secretariat, den kända galopphästen i går. Den var superbra och om ni inte har sätt den så bara MÅSTE ni kolla på den. Den handlar om när Secretariat 1973 vinner Triple Crown, vilket ingen häst på 25 år innan hade gjort + att han slog två världsrekord som än i dag är oslagna. Ja, läs själva om denna fantastiska häst:

Secretariat
 
färg:Fux
hingstfödd -1970
Ras:Engelskt fullblod
efter:Bold Ruler
undan:Somethingroyal
undanefter:Princequillo
Uppfödare:Christopher Chenery
Tränare:Lucien Laurin

Secretariat var ett engelskt fullblod och galopphäst som vann stora framgångar inom galoppsporten. Bland annat erövrade han den prestigefyllda titeln Triple Crown år 1973, då han även slog två världsrekord som gäller än idag. Secretariat var en stor fux som även kallades Big Red, samma smeknamn som användes på flera stora galopphästar, bland annat Seabiscuit, Phar Lap och Man O' War. I oktober 2010 släpptes även en film om Secretariat med John Malkovich och Diane Lane i huvudrollerna.

Historia

Christopher Chenery som ägde Meadow Stables och Ogden Phibbs som ägde Wheatley Stable bestämde sig 1968 för att singla slant om avkommorna till Phibbs galopphäst Bold Ruler. Phibbs vann och fick därför tillgång till de absolut bästa fölen från Bold Ruler och Chenerys ston. Chenery skickade genast över sina två bästa ston, Hasty Matelda och det som skulle bli Secretariats mamma, stoet Somethingroyal. Hasty Matelda och Somethingroyal fick var sitt hingstföl. Överenskommelsen hade varit att vinnaren i slantkastningen skulle få välja det bästa fölet. Phibbs valde Hasty Mateldas föl, vilket skulle visa sig bli ett lyckodrag för Chenery.

Hingstfölet som hade fötts av Somethingroyal den 30 mars 1970 hamnade i Chenerys händer, men när Christopher Chenery dog togs gården över av hans dotter, Penny Chenery, som vid den tidpunkten inte hade speciellt stor kunskap om galopphästar. Däremot fattade hon tycke för hingstfölet som fötts av Somethingroyal. Han var en starkt fuxfärgad häst med tre vita ben och en stjärna i pannan. Vid ett års ålder hade fölet dock fortfarande inte fått något namn. Anledningen till detta var att de tio namn som Meadow Stables sekreterare Elizabeth Ham hade skickat in samtliga hade nekats av The Jockey Club. Hon prövade då med namnet Secretariat, vilket godkändes. Penny Chenery tog hjälp av tränaren Lucien Laurin för att träna hingsten.

Secretariat växte upp till en stor fuxhingst som kallades just "Big Red" på banorna. Men Secretariat förlorade sitt första lopp och hans odds steg. Efter detta vann han dock fem lopp i rad, bland annat de viktiga loppen Sanford Stakes och Hopeful Stakes, och han var även först i mål i det svåra loppet Futurity Stakes på Belmont Park, även om han efter loppet blev diskvalificerad för att ha stört Stop the Music som var tvåa i mål. Stop the Music förklarades som vinnare och Secretariat som tvåa. För att återupprätta Secretariats ära startades han i ett av de tuffaste loppen i USA, Laurel Futurity, där han slog Stop the Music ännu en gång med hela åtta längder. Han blev då korad till "Årets häst" vid två års ålder, den yngsta hästen att få utmärkelsen någonsin. Han blev även korad som championhingst samma år.

Secretariat slog många världsrekord under sin karriär som galopphäst. Mest känd är han för att ha tagit hem Triple Crown (Kentucky Derby, Prekness Stakes, Belmont Stakes) 1973 då han endast tre år gammal slog två världsrekord. Phibbs höll även sitt löfte att om Secretariat som treåring kunde vinna Triple Crown skulle han få pensioneras året efter, vid den otroligt tidiga åldern av fyra år, och bli avelshingst. De sista lopp Secretariat ställde upp i var i Chicago och Kanada innan han pensionerades. Vid detta tillfälle hade Secretariat vunnit hela 16 av de 21 lopp han startats i. Secretariat blev avelshingst och pappa till över 600 föl.

Under hösten 1989, vid 19 års ålder, fick Secretariat hovsjukdomen fång som var väldigt plågsam, och han avlivades den 4 oktober samma år. Han begravdes på Claiborne Farm i Kentucky och gavs då det finaste erkännandet man kan ge en bortgången häst - man begravde hela kroppen. Enligt traditionen brukade man enbart begrava huvudet, benen och hjärtat på de engelska fullbloden för att symbolisera den vishet, snabbhet och kraft hästen besitter. Secretariat fick även genomgå en obduktion innan begravningen och veterinären Dr Thomas Swerczek menade att Secretariat hade det största hjärtat han någonsin sett hos en häst, uppskattningsvis 2,5 gånger större än ett normalt hästhjärta.

Den 16 oktober 1999 hedrades Secretariat ytterligare en gång då han blev föremål för ett frimärke. Under 2005 sände sportkanalen ESPN i USA ett program om de största sportkaraktärerna genom tiderna. Secretariat var den enda på listan som inte var människa. Den amerikanska tidningen Sports Illustrated utsåg hästen till världens näst största idrottare genom tiderna. Under 2009 påbörjades en filmatisering av Secretariats liv och karriär i regi av Randall Wallace, med Diane Lane i rollen som ägaren Penny Chenery, och John Malkovich som tränaren Lucien Laurin.

Stamtavla

Secreteriats stamtavla
Far Bold Ruler, mörkbrun, född 1954Nasrullah 1940Nearco 1932Pharos
Nogara
Mumtaz BegumBlenheim II
Mumtaz Mahal
Miss Disco 1944DiscoveryDisplay
Ariadne
OutdonePompey
Sweep Out
Mor Somethingroyal Brun, 1952Princequillo 1940Prince RoseRose Prince
Indolence
CosquillaPapyrus
Quick Thought
Imperatrice 1938CarusoPolymelian
Sweet Music
CinquepaceBrown Bud
Assignation

Bilder från filmen:

    

 

Bilder från verkligheten:

   

Jag har även kollat då på när han springer så fort som man enligt speakern inte kan springa i filmen men även på när han gör det på riktigt. Eller ja, på filmen är det ju inte han som springer utan en häst som spelar honom men, men. Filmen och verkligheten är väldigt lika. Kolla själva. Här är från filmen (någon och spelat in på sin tv och lagt ut på youtube):

Detta är ur verkligheten:

LOOK AT BERÄTTESLEN OM SECRETARIAT  

Av Emma - 16 februari 2013 14:40

I går glömde jag skriva med vi red ut i skogen allihopa. Emilio var lite seg som vanligt.


I dag red jag och pappa först på banan med Kiwan och Lill Zoll. Vi red lite dressage först och det gick bra och sen hoppade vi. Något som alltid garanterar full fart på Kiwi. Och full fart blev det. Vi hoppade bana samt ett hinder på 60 cm. Fast jag och Kiwi hoppade högre än vad hinderstödet var (120 cm). OCH JAG ÖVERDRIVER INTE!!!!! Sen tolkade vi med Maijl. Jag och mamma åkte snowracer efter och pappa miniskidor. Fast bara jag och mamma är tillräckligt lätta för att sitta på. Bilder + ev film kommer.

 

Bild ifrån när vi tolkade vintern 2010.

Av Emma - 14 februari 2013 19:59

I går va jag hos Ellen. Vi grillade korv, käkade kanelbullar, kelade med hennes kanin Pelle, målade mina naglar m.m Det var super kul!


I dag var Cajsa här. Vi red Kiwi och Zorro. Det blev riktigt hett om öronen kan jag säga. Sen longerade vi Maijl över bommar. Han var super duktig.


 

Av Emma - 12 februari 2013 16:42

När jag läste lite gamla inlägg och fick syn på ett månads inlägg kom jag på att jag har inte lagt ut några månadsinlägg på 3 månader nu. Så fixade detta och placerade ut inläggen i rätt månad. Och för att ni som vill se de underbara bilderna inte ska behöva leta upp dom så ska jag länka dom åt er.


December


Januari


Februari


I dag red jag alla hästar. Först Zorro som var busig och bockig. Sen Emilio som var lite små seg. Sist Kiwan som var pigg och kickade bakut en gång. Nöjd med alla tre.

 


Av Emma - 11 februari 2013 19:27

I dag har jag kommit hem från att ha sovit hos mormor och morfar. I går innan jag åkte dit så red vi ut allihopa. Emilio var ganska pigg och ganska seg. Red barbacka på honom. I mon ska jag rida. Ons va hos Ellen. Tors va med Cajsa. Sen rida resten av dagarna. Kramizar.

 

Av Emma - 9 februari 2013 19:55

I dag har jag haft fullt upp;) På morgonen gick jag till Victoria. Vi hoppade i halm, kelade med hennes marsvin och red. Jag red en P.R.E vallack som jag tror hette Cassidy. Han var rolig och lite bockig. När jag kom hem hade Zorr fått kolik för andra gången på en månad och pappa gick med honom. Jag stack ut en sväng på Emilio i alla fall och han var jättebusig och bockade lite. Vår granne tipsade oss om något som hette loppfrön (ser ut ungefär som linfrön fast är mindre). Vi fick låna lite av henne och ska köpa eget sen. Zorro åt det i alla fall. Kramizar;)

 

Loppfrön:

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards