Stangen

Alla inlägg under maj 2017

Av Emma - 31 maj 2017 11:20

Det var en regnig onsdag i dag men det gör faktiskt inte mig på mycket. Efter skolan ska jag inte hem utan till pappas jobb för i em ska vi på handledarkurs på trafikskolan. Dags att ta första steget mot körkort - hur sjukt är inte det? Känns fortfarande som att jag är typ 14, haha. Iaf, jag till skillnad från de flesta är inte sådär över entusiastisk över att ta körkort. Något man måste göra bara men tycker mest det ska bli jättejättejätteläskigt. Trivs bra som det är nu när jag får skjuts eller åker buss dit jag ska.... 


Tänkte såklart också skriva om dressyrpasset på Diara i går. Hon var jättefin trots att det regnade. I början delade vi ridbanan med Emilio som mamma longerade. Sen när han gick upp blev hon lite besviken över att inte få följa med, haha. Det var egentligen en oviktig detalj men tyckte att det var lite kul. Hon var iaf väldigt mjuk och hade ett bra tempo. Lite kämpigt med högerställningen men bättre än vanligt. Galoppen var helt okej. Såg ganska fint ut i galoppdelarna ur programmet men när vi jobbade den på volt var det jobbigare. Halterna var något vi tränade väldigt mycket på då hon inte vill stå still och det ville hon inte i går heller, hehe. Vi kom inte mycket längre där. Ibland blev halten bra men den efter kunde lika väl bli dålig igen. Inte alltid bra att ha häst med mycket energi, haha. Men vi red som sagt igenom programmet en gång och då var hon jättefin och alldeles lagom i tempot. Ökningarna blev superfina! Så är väldigt nöjd med henne! (bortsett från halterna...)


 

Av Emma - 29 maj 2017 14:31

Visserligen 4 prov och 2 inlämningar också men nu ska vi inte vara negativa. ;)

I går red jag först Emilio en sväng i skogen ihop med mamma och Kiwi. Han var lika söt som vanligt och halvpigg.
Sen red jag Diara på banan - dressyr. Hon var ganska jobbig i uppvärmningen. Pigg och hetsig = hängig på bettet. Men det släppte efter ett tag och hon blev väldigt fin. Red igenom LB:1 två gånger med en hyfsad känsla. Bara att träna vidare. Det jobbigaste var att jag fick sadla om några gånger då sadeln gled fram så. Det brukar det göra när D börjar få sommarmage, hehe. Så nu blir det att börja med gelpadden under trots att den är så jobbig. Man måste verkligen sadla helt rakt för den håller fast sadeln så att man inte kan trampa den rak efteråt...

I morse red jag Zorro i skogen. Han var bättre än i helgen men fortfarande inte i bästa form. Traven var iaf bra för där bar han sig själv. Nu är jag påväg hem från skolan (gick 12-14 i dag) och ska äta och sen plugga inför kemiprovet i mon. Ha en fortsatt bra måndag!

Diara och Kiwi som kliade varandra i morse! Detta är helt fantastiskt (och lite nervöst) då Kiwi hatar Diara. Kändes som att det kunde smälla när som helst, hehe.

Av Emma - 27 maj 2017 20:48

Ni ser rubriken, helt sjukt vad varmt det har varit i dag! Lagom kul att sitta inne och plugga hela dagen men men. Var iaf ute och red i morse.
Fast tänkte börja i går då jag inte hann blogga om det då. Först red jag och mamma ut i skogen på Emilio och Kiwi. Han var mittemellan pigg men lika söt och underbar som vanligt. Sen var det jogging och plugg på schemat. Vid fyra var jag hos Camilla och hjälpte henne med en pålle. En väldigt pigg Maja blev det. Lika fin och duktig som vanligt. Sen skjusade hon hem mig och tränade mig och Diara, mer i inlägget här under.

Nu till i dag. Red både Zorro och Diara en kortare runda i skogen på morgonen. Båda var jobbiga, hängde på bettet och segade resp. sprang för fort. Ni kan nog gissa vem som gjorde vad. ;) Så ingen bra kändla på någon av dem i dag men så är det ibland. Förutom det har jag pluggat för glatta livet.

I mon ska Emilio ridas i skogen som vanligt och Diara ett dressyrpass på banan. Jogging dessutom så jag lär nog inte frysa, haha..
Ha en bra lördagskväll!

Lama bilder på Z och D i dag:

Av Emma - 27 maj 2017 20:40

I går var Camilla snäll och tränade oss igen! Hon kände igenom Diara först och tyckte att hon blivit mycket mjukare sen förra gången vilket var kul att höra. Sen fick jag hoppa upp och fick massa bra tips. I höger vaver vill hon inte forma ordentligt och då måste jag mjukna på innertygeln, forma runt innerskänkeln, hålla upp på yttertygeln och passa så att hon inte sticker ut bogen med ytterskänkeln. Hon blir gärna hängade i inner och då får jag lyfta den uppåt och trycka på med inner. Dock ej glömma at hålla emot med ytter så hon inte bara böjer halsen. Om hon inte känns mjuk så ska jag variera ställningen utåt, innåt, rak på både böjt och rakt spår. Puh, det är inte lite att tänka på. I vänster varvet är det inte lika mycket då hon är finare där. Men hon vill gärna galoppera uppåt och då ska jag rida på i längre galoppsprång (ej snabbare) genom att öka stödet på ytter och driva på med inner runt. Lättast att börja på fyrkantspåeet och när vi gjort det blev hon suuuuperfin i vänster! Även i höger gjorde vi lite så men där är hon galopperar hon inte så mycket uppåt.

Frågade även om halterna där hon inte vill stå still och Camilla sa att jag bromsar lite för fort. Istället ska jag göra små halthalter och successivt bromsa upp henne under en längre sträcka. I hälsningen ska jag sen hålla högertygeln extra kort så hon inte kan böja huvudet åt vänster som hon brukar.

Fick som ni ser jättemycket bra tips och i morgon ska vi jobba vidare på egen hand. Hoppas hon är lika fin då!

Av Emma - 25 maj 2017 22:23

Har verkligen kännts som lördag i dag - så skönt varje gång man inser att man har tre och inte en dag kvar!

I morse red jag ut en sväng på Zorro. Nog det längsta vi ridit sen skadan och innan den var det ju snöigt och halt så det är nog det längsta vi har ridit i år. Han tyckte det var kul men var ganska tittig och blåste upp sig för det mesta.

Vi har även haft vårbad i dag. Alla hästarna samt deras bortsar tvättade. Inte det roligaste så skönt att det är gjort. Förutom det har jag bara pluggat. Sommarlov nu tack. "Bara" fyra prov kvar...

I mon ska Stangen ridas på morgonen och på em ska jag rida hos Camilla och sen skjutsar hon hem mig och tränar mig och Diara. Ska bli jättekul! Förutom det ska jag jogga och plugga såklart.
Hoppas ni får en bra fredag i mon!

Av Emma - 24 maj 2017 18:14

Dagens markarbetspass med Diara gick riktigt bra! Hon kändes lösgjord och fin i båda traven och galoppen. Jobbade mycket ställning för att få igenom båda sidorna och det gav resultat. Jag hade byggt upp tre olika övningar på banan. På ena långsidan var det tre galoppbommar och sen ett galoppsprång till 60 cm räcke. På andra långsidan var det bom och sen tre galoppsprång till 60 cm räcke. Sen la jag två bommar längs med medellinjen så man kunde rida en serpentin med tre bågar och galoppera över en bom när man korsade mitten. Ja, ni fattar nog. Enkla övningar att bygga upp och de tar inte så mycket plats vilket är en förutsättning när man bara har en 20x40 bana som vi har.

Eftersom jag redan i uppvärmningen fått Diara så fin och på bakbenen så kunde jag reglera tempo bättre. I vanliga fall springer hon ifrån sina bakben när vi ska öka och hamnar i handen och fortsätter springa när jag bromsar. Nu lyssnade hon jättebra och att vi kunde ha denna samlade galoppen gjorde att övningarna kändes jättelätta. Hon hoppade superfint och tyckte att det var jättekul. Hon blev som vanligt lite stark mot hindren men lyssnade som sagt mycket bättre. I slutet höjde vi ett av räckena lite och hon hoppade sååå fint!

Avslutningsvis red jag igenom LB:1. Det kändes jättekonstigt i hoppsadeln, haha. Men hon var väldigt fin bortsett från att hon var lite trött och inte orkade ta i riktigt så mycket som hon brukar i ökningarna. Finaste ponnyn! ♥

Och nu --> LÅNGHELG! :D

 

Av Emma - 23 maj 2017 19:27

I morgon är det ju typ fredag fast ändå inte, haha. Så skönt med ledigt torsdag och fredag denna veckan. Blev inte att jag skrev om ridningen i går men jag och mamma red iaf ut på Emilio och Zorro. Emilio var jättepigg och bockig. Älskar när han är det. Vi hade jättekul. Höll in när mamma och Zorro travade iväg för att sedan raca efter! ♥

I dag har jag istället ridit min andra galenpanna. Guuud vad pigg Diara var i dag! Hon hade kunnat galoppera i full fart hela rundan om hon fått tror jag, haha. Försökte jobba galoppen mycket men blev inte så mycket vettigt av det då hon låg på så. Hon var helt genomsvettig när vi kom hem så mationerat hade hon ju gjort... I traven var hon dock väldigt fin. ♥

I mon har vi konditionstest på idrotten (blää) men när jag kommer hem ska Diara ridas ett markarbetspass på banan vilket jag är taggad för. Hoppas hon är lite lugnare då, hehe.

Ha en bra tisdagskväll! ☺

 

Av Emma - 23 maj 2017 12:31

LB:1 2015 - 66,607% (186 p)

Diara kändes jättefin på framridningen inför denna klassen. Fick igenom galoppen jättebra i ena varvet och den var okej i andra. Ökningarna blev fina och hon lyssnade bra. Själva ritten inne på banan är jag inte jättenöjd med. Hon stökade lite i inridningen, vred sig som en mask och ville inte stå still i halten. Så därav en fyra på den. Märks att det är hårdare bedömning i LB:1. Sen fick vi sjuor och åttor på det mesta. Mest stolt är jag över åttan på mellangaloppen ur höger varv för den har krånglat mest på träning och nu var den jättefin! Sen gjorde vi ett rejält misstag till vänster galoppen. När jag la galoppskänkeln så struntade hon i den och när jag då tryckte till lite hårdare så blev hon stressad och fattade fel galopp. Jag bröt visserligen av snabbt och bytte så det drabbade bara en punkt men ändå. En fyra sänker procenten mycket. Det som stör mig mest är att jag inte fattar varför hon bara struntade i skänkeln. Var hon bara lite lat? Det brukar hon ju inte vara... Iaf, resten av programmet gick bra. Jag tyckte vi fick till en superfin mellantrav men domaren menade att hon tappade eftergiften, något som jag inte håller med om. Vi tog revansch för inridningen i vår avslutning då vi fick en åtta på uppridningen mot domaren. Tyvärr en femma på avslutningshalten då min ponny inte vill stå still, hehe...

Så är inte så nöjd. Diara lyssnade inte ordentligt på mina hjälper vilket gav oss några missar. Men en ganska bra debut är det väl ändå. Vi var första utanför placering. Ni som känner mig vet nog att jag stör mig på att utan vår helt onödiga galoppmiss så hade vi blivit placerade...

Slutkommentar: Fin ponny, stundtals riktigt fin men däremellan lite ostadig, lyssnar inte alltid på dina hjälper. Lycka till! :)

 

LB:1 2015 (lagklass, div 3 omg 3) - 67,679% (189,5 p) 

Trots lite missar i första klassen kom vi med i laget. Var fast besluten att inte missa på galoppen eller andra övergångar så var lite tuffare på framridningen och påminde henne om vem hon ska lyssna på. Hon fattade direkt och blev efter det väldigt lyhörd, något som denna gången höll i sig även inne på banan. Vi red hela programmet utan missar och jag är jättenöjd. Vi fick högre procent trots att denna domaren är mycket tuffare och inte ger några åttor i onödan (vi fick inga). Men vi låg stabilt på 6-7,5 genom hela programmet och fick en fin slutkommentar. För att nämna en del jag är extra nöjd med så är det väl att vi fick 7,5 på en avsaktning från galopp till trav, något som jag tycker är bland det svåraste. Duktig Diara! Första utanför placering även här men betydligt nöjdare. <3

Slutkommentar: Trevlig uppvisning i stadig form och fräscht tempo. Lycka till!

 


Laget slutade totalt tvåa för dagen då ett av de andra laget tagit in LA ryttare som förstärking. Trots det så var vi bara ca 4% efter vilket jag tycker var bra jobbat! Vårt stora övertag sen de andra gångerna ledde dock till zonvinst och nu är vi vidare till final i Västervik om två veckor! Så kul verkligen! Hoppas komma med i laget då också. Jag och Diara ska träna för fullt! :D Är lite besviken på priserna vi fick för zonvinsten. Hade tänkt med rosett och plakett från ridsportsförbundet men vi fick bara Grankärrs rosett och plakett. Enda vi fick från ridsportsförbundet var ett schabrak. Lite tråkigt av dem faktiskt...

Bilder från tävlingen:

                   

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards