Stangen

Alla inlägg under juli 2016

Av Emma - 31 juli 2016 21:00

LC bed. A:0/A:0 - 4 fel

Inför denna klassen var jag grymt nervös då jag kände på mig att vi skulle få 4 retliga fel även i år och jag var livrädd för det och för den besvikelse som skulle komma efteråt. Men jag var också jättetaggad och gjorde en nogrannt planerad framridning med massa tempoväxlingar för att tagga upp även Diara. Hon var precis perfekt temprerad - snabb och vändbar, bara sög på framhoppningshindren och hoppade upp sig superfint. Så jag hade en bra känsla när vi red in på banan. Dessutom hade ingen ridit felfritt, bästa resultatet var 0+Utg. och jag var nästnäst sist så visste att det räckte med att nolla grunden för placering. Ryttaren innan mig blev utesluten så fick fick starta ganska snart men hann nosa runt på de mest uppseende väckande hindren. Hon brydde sig inte om dem så jag kände mig ganska lugn på det. Och det började bra, vi kom nära på ettan men hon hoppade upp sig super ändå. Tvåan och trean var en distans som låg precis brevid läktaren och båda hindrena var övervägande vita. Vitt brukar ju vara ganska så tittigt, särskilt i kontrast mot gräsunderlag, men det hade jag inte tänkt på innan utan bara låtit henne nosa på hindrena i skrikiga färger. Därför tvekade hon på tvåan men hoppade ändå. Trean var ännu mer vit så trots att jag red på allt jag kunde så stannade hon där, bläää. Andra gången tvekade hon också men jag lyckades trycka över henne. Resten av banan flöt på bra och hon hoppade jättefint så det var bara denna "vita distans" som ställde till det och jag fick besvikelsevågen över mig på vägen ut. Det är en fruktansvärd känsla för man vill bara göra om det... Och ännu värre blev det av att ekipaget med 0+Utg. vann då hon var den ända som nollade grunden vilket jag och Diara också hade kunnat göra utan problem egentligen! Då hade vi vunnit!!! Alltså var vi ännu närmare att vinna i år än förra året men ändå hindrade av dessa retliga 4 fel, precis som jag kände på mig. Och när det knappt var några felfria så var det så otäckt likt förra året att jag blev ännu mer säker på att få 4 fel, och så blev det... Så jag är absolut inte nöjd.

Den läskiga långsidan, 2:an:

 

3:an som hon stannade på första gången:


 

Ett av de hinder vi nosade på innan, sista i grunden:


 


LC-kombinationen - 45 p. - 2:a

Efter våran vägring i hoppningen hade jag inget hopp om att få pris i LC-kombinationen heller även om vi legat delad tvåa inför hoppningen. Men vi kom faktiskt tvåa i den! Det lättade upp min dag liiite men var knappt glad ändå, haha. Det var nämligen så att hon som vann var hon som jag låg delad tvåa med innan hoppningen. Men sen vann hon ju hoppningen med 0+Utg. medans jag kom 7:a med mina 4 fel. Så jag insåg ganska snabbt att om jag hade vunnit hoppningen (nollat alltså) så hade det varit jag som vunnit hela LC-kombinationen! Då miste andra platsen all sin glans kan jag lova... Jag är lite för mycket tävlingsmänniska för mitt eget bästa, haha. Men vi fick fina priser iaf, både rosett, medalj, plakett och pokal så det kan jag inte klaga på.

Bilder från prisutdelningen:

   

Rosettposering efteråt (ni får ursäkta att jag inte ser så glad ut men ni vet ju varför, haha):

   

   

Närbild på priserna:


   

Av Emma - 31 juli 2016 11:40

Vi upprepade förra årets äckliga resultat.... 4 fel när det hade räckt med att vara nolla för att vinna. Bläääääää! Är så sur över det just nu! Men vi kom ändå tvåa i den totala LC-kombinationen och fick fina priser. Kan dock inte glädja mig riktigt åt det eftersom jag vet att hade vi bara nollat så hade vi vunnit den också...
Jag skriver mer om ritten i ett vanligt tävlingsinlägg men så länge får ni två bilder på oss med priserna:

Av Emma - 31 juli 2016 08:12

(New Forest utställning i Vetlanda - 30/7-16)

Engelsk ridklass, Novice Young Ridden - 78 poäng - 2:a
Jag red fram ganska lika som jag gjorde inför dressyren och hon släppte hyfsat, iaf i galoppen. Själva klassen gick sen inne på gräsbanan där vi först fick skritta runt på ett osynligt fyrkantsspår allihopa och sen fick vi trava runt innan vi ställde upp på medellinjen för individuell uppvisning. Den bestod av trav på en åtta, en galopplångsida med ökning på mitten samt två halter. Diara var lite stretig i traven men gick ändå helt okej. I galoppen var hon fin men ville inte riktigt öka på mitten utan tjurade mest istället. Halterna stod hon förvånande nog still i så det var ett plus.
När alla gjort det fick vi visa ponnyerna för hand en och en. Diara blev lite loj då jag hade mitt korta spö och inte det långa som jag brukar träna med. Men hon var fin i uppställningen även om jag glömde att den manfria sidan skulle vara mot domaren, hehe. (Fast det kom ingen annan ihåg heller).
I bedömningen stod det att hon hade fantastiska gångarter men eftersom de var så stora och fina så hade jag svårt att rida ihop henne vilket är sant. Jag fick även beröm för att vara en uppmärksam visare som hela tiden flyttade henne så att hon stod rätt för domaren. (Har ju tränat och läst på lite om det kan man lugnt säga, haha)
Hade jag bara kunnat rida ihop henne lite bättre så hade vi vunnit då ponnyn som vann inte var något speciellt egentligen utan det vara bara att ryttaren fick massa beröm för att lyckas framhäva det som ändå var bra. Är ändå jättenöjd med att komma tvåa - det är ju inte dåligt direkt.

Bilder från uppvärmningen:

     

I väntan på start:

   

Under ridklassen:


         

Rosettbilder:


     

Utställningsklass - 40p och guld
Nu hade jag laddat upp med det långa spöet och tränat lite utanför så Diara kändes på g. Fick även några tips av hennes uppfödare (som vi även köpte henne av) så var jättetaggad när vi fick gå in i ringen. Vi ställde upp för domaren och det gick bra först men sen började Diara stöka en massa och vägrade stå still så vi fick skritta iväg ganska snabbt ner och vända. Sen skulle vi köra samma vända i trav och när vi travade från domaren så fick Diara feeling då att vi var påväg mot utgången och började galoppera och studsa (pinsamt) medans när vi vände blev hon seg så vi fick köra en vända extra, hehe. Då var jag på henne med spöt och hon travade jättefint. Vi fick 8 poäng på samtliga 5 förmågor och därmed 40 p och guld. Vi gick därmed vidare till BIS (best in show) som alla guldhästar gjorde. Fick dock inget pris för bra visad häst vilket nog inte är så konstigt, haha.

Bilder från utställningen:

     

Vi fick sååå fina rosetter:


 

Best In Show
Jag hade ingen aning om hur detta skulle gå till men det blev verkligen inte som jag tänkt mig. Stona var först ut och fick visas runt domarna i skritt men egentligen verkade de inte ens kolla på oss utan ropade bara ut resultaten från utställningen innan och skickade ut oss en efter en utan inbördes ordning (jag skickades ut som nr 3 om det är intressant, hehe) tills det bara var två kvar (de bästa stona). Sen gjordes samma sak med valackerna och hingstarna tills de två bästa stona, valackerna och hingstarna möttes i den slutliga finalen där det korades en Best In Show och en Best In Show Reserv bland dessa sex. Best In Show blev tydligen hingsten Stackarps Jackson, en jättesnygg ponny som verkligen förtjänade priset.

Vi blev då inte utvalda som bästa sto vilket jag inte heller trott men det hela kändes ändå lite snopet. Vi fick stanna kvar två timmar extra för att leda runt henne typ 5 varv inne på gräsbanan och sedan gå ut utan inbördes ordning. Trodde man skulle få placeringsrosett eller något som de fick förra året men icke. Det vara bara att lasta och åka hem. Jag är inte besviken över att vi inte blev bästa sto eller BIS (best in show) (även om rosetterna var dödligt fina!) utan är nöjd med att komma till finalen. Dock så hade den gärna fått vara lite mer, hehe.
Bilder från när vi går inne i ringen:

   

Dagens totala prisskörd:

     

      


 

Av Emma - 30 juli 2016 22:14

Hej! Jag vill egentligen bara säga att jag skriver om dagens klasser när vi är påväg till Vetlanda i morgon igen. Det blev så sent i dag och är dödstrött samtidigt som jag vet att jag måste gå upp vid halv 6 i morgon igen... Vi var inte hemma förrän kl 18 i kväll och då skulle jag fixa i ordning Diara och släppa ut henne, packa ur alla grejer, äta, duscha, ta in Diara och natta henne samt packa det mesta inför i morgon. Det var en hel del, hehe. Dock så kändes kvällens packning med magplatta, martingal, luva och strykkappor mer normal då det är vad jag alltid brukar packa när vi ska på tävling. Vi hoppar alltså en LC i mon vilket blir vår sista insats i LC-kombinationen och jag hoppas att Diara inte är för trött efter dessa dagar. Hon har ju aldrig varit på mer än endagstävlingar. I kombinationen låg vi 6:a av 13 efter dressyren och eftersom vi fick guld i utställningen så kanske vi ligger högre nu. De resultatet kan man nämligen inte se online men det var inte så många ponnyer som fick guld (11 ston, de andra könen vet jag inte) Håll tummarna för oss iaf!

Rosettfrossa:

Av Emma - 30 juli 2016 17:54

Hej igen! Nu är vi påväg hem och regnet har dessutom bytts ut mot sol. Diara blev inte utvald till bästa sto vilket jag inte heller trott men det hela kändes ändå lite snopet. Vi fick stanna kvar två timmar extra för att leda runt henne typ 5 varv inne på gräsbanan och sedan gå ut utan inbördes ordning. Trodde man skulle få placeringsrosett eller något som de fick förra året men icke. Det vara bara att lasta och åka hem. Jag är inte besviken över att vi inte blev bästa sto eller BIS (best in show) (även om rosetterna var dödligt fina!) utan är nöjd med att komma till finalen. Dock så hade den gärna fått vara lite mer, hehe.

Skriver mer i kväll. :)

Av Emma - 30 juli 2016 15:50

Dagen har gått väldigt bra hittils. En andra plats i den engelska ridklassen och guld i utställningen. Så nu är vi i final och den är beräknad att starta halv 17. Just nu öser det ner här så hoppas att det lugnar sig till dess.

Vi hörs när vi är påväg hem!

Diara med de rosetter hon fått hittils:

Av Emma - 29 juli 2016 22:09

(Lokal dressyrtävling i Vetlanda - 29/7-16)

LC:2 2015 - 63,833% (191,5 p)
Vi hade en ganska lång framridning som jag är jättenöjd med. Jag red precis som hemma utan att bry mig om de andra och jag fick igenom henne hyfsat. Inne på banan hann vi rida runt ganska länge och kolla in både dressyrstaket och transporten som domaren satt i innan vi fick startsignal. Det var dock inget som hon kollade på så våran träning här hemma har nog givit resultat. Under ritten var hon väldigt orolig i formen och växlade mellan att gå fint och att sätta upp näsan. Men hon var jättelydig i övergångarna och galoppfattningarna blev väldigt distinkta. Vi fick flest 7:or och 5:or men även några 6:or och en 8:a som inte oväntat var på den fria skritten. Jag har hela tiden sagt att vi skulle få bäst på den då hästen inte ska gå i form där, haha. Hon ville dock inte forma sig ordentligt på de böjda spåren vilket också stod i protokollet. Man kan säga att det gav en väldigt korrekt bild av våran dressyrstatus, håller med om allt domaren skrev och det är skönt att göra det för då har man koll på sina svaga punkter och kan förbättra dem, samt fortsätta utveckla guldkornen! Att jag under ritten kunde skratta åt hennes små dumheter var nog för att jag absolut inte hade någon press på mig själv. Jag tänkte att vi red hemma = det gör inget om det går dåligt för det är bara på skoj. Och att det bara var på skoj för oss är för att vi har haft och har såna problem med att få till dressyren så jag var ändå säker på att komma sist. Så när jag kom ut från banan tänkte jag mig 50% och sist och när då resultatet blev nästan 64% och plats 5 av 8 så blev jag så glad och stolt över henne att jag nästan började gråta! Är så stolt över henne!

Bilder från framridningen:

       

Inne på banan innan start:

       

Nöjd ponny & ryttare efteråt:

       

Denna fina "plakett" fick vi för deltagande i NF-mästerskapen:

 

Av Emma - 29 juli 2016 18:56

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards