Stangen

Alla inlägg under juni 2020

Av Emma - 30 juni 2020 20:52

I morse red jag Zorro i skogen. Han var ganska tittig och jobbig så kunde varit mer harmoniskt, haha. Sedan longerade jag en ganska pigg Emilio. Han hade dock fått feeling och galopperat en hel del i hagen precis innan så motionen var det inget fel på XD
Nu i kväll har jag även varit på gruppträningen. Har regnat nästan hela dagen men vi hade faktiskt tur när vi var där.

Av Emma - 29 juni 2020 19:51

Måndag, vilodag för alla hästar och starten på sommarvilan för Diara. Jag har dock haft fullt upp ändå även om det inte varit så hästigt. På förmiddagen var jag och mamma på stan och på eftermiddagen bakade vi vaniljhjärtan (fast i runda formar, haha) och chokladmuffins fyllda med kola. Jag gick även en promenad med Amanda. 

I morgon ska Emilio och Zorro motioneras och så ska jag träna, det är vad jag vet såhär långt. 

     

Av Emma - 28 juni 2020 19:00

LB:1 2019 - 70,893% (198,5 p) - VINST!

Ingen dålig start på säsongen och ingen dålig födelsedagsprrsent till mig, haha. Jag var supertaggad på att äntligen få tävla igen så det var riktigt kul att få åka iväg. Var en varm dag men som tur var startade vi väldigt tidigt så det var ändå helt okej även om vi var genomsvettiga båda två efteråt. På framridningen red jag väldigt systematiskt och lugnt, precis som på banan sist. Lösgjorde henne i traven genom att flytta för innerskänkeln på volterna och rida sluta på långsidorna. Diara kändes väldigt fin och harmonisk i detta, möjligen att jag hade velat ha henne lite mer kring höger skänkeln. Efter en liten paus gick vi upp i galopp och flyttade på volten även här. Hon var lite springig och inte så bärig som hon kan vara men att hon var positiv och framåt är det viktigaste. Efter ytterligare en paus tog jag stigbyglarna igen och red lite rörelser från programmet. Lite 10-meters volter och lite ökningar. Hon kändes väldigt fin och vi var klara precis lagom tills vi skulle in i collecting ring! 

Väl inne på banan så är jag nöjd utifrån våra förutsättningar. Det hade kunnat vara mycket bättre om hon inte hade tappat så mycket energi som hon alltid gör men kunde ändå kräva mer av henne än jag vanligtvis kan och hon tog i lite i travökningarna, den första fick vi till och med en 8:a på vilket var kul! Vi fick en miss i andra galoppfattningen då hon kollade på bokstaven därvid så den blev lite vinglig men det påverkade inte så mycket för hon tog ju ändå rätt galopp och inom marginalen. Så är som sagt nöjd utifrån hur hon alltid blir inne på banan och det är ju det jag får gå efter. Kändes dessutom att hon var mer lösgjord även inne på banan vilket vi har Camillas träningar att tacka för så den utvecklingen var det kul att känna!

Slutkommentar: Taktmässiga gångarter på flott ponny! God energi, lösgjord samt mjuk. Fina vägar, trevligt visat! Ni har framtid för högre klasser :)

                                                       

Av Emma - 28 juni 2020 16:06

I morse var jag och Amanda ute en sväng på Diara och Zorro i skogen. För Diara var det sista passet innan sommarvilan som hon ska få nästa vecka. Hon kändes fin men lite tittig. Sedan longerade vi Emilio på banan och han hade förvånandsvärt mycket energi med tanke på hur varmt det var. Därefter åkte vi ned till Camilla och red ut ihop med henne. Jag red Quicken och han var faktiskt ganska pigg i dag vilket var kul.  

Nu ska jag strax ut och inviga träningscykeln jag fick i födelsedagspresent. Det kommer antagligen bara kännas kul första gången och sedan bara jobbigt så får väl passa på att njuta, haha. 

 

Av Emma - 27 juni 2020 11:30

Sitter just nu i bilen påväg hem från Grankärr efter en lyckad årsdebut! Diara och jag sprang ihop 70,9% och vann klassen vilket var den absolut bästa födelsedagspresenten jag kunde få! Ett mer utförligt inlägg & fler bilder kommer i morgon för i eftermiddag kommer mormor och morfar och ska fira mig. Fyller alltså 20 år i dag och är ingen tonåring längre, haha. 

Har ni sett det tidsinställda om veterinärprogrammet som kom upp i morse förresten? Scrolla annars ner och läs det :)

         

Av Emma - 27 juni 2020 05:00

Eftersom ni efterfrågat ett inlägg om mitt första år som veterinärstudent så tänkte jag att det var läge att knåpa ihop det nu när sommarlovet har anlänt och jag har fått tillbaka resultat på alla tentor och vet att jag klarat dem. Tänkte dela upp inlägget utifrån de olika kurserna och delkurserna vi haft för att få lite bättre struktur.


Insparken

Så som jag har fattat det så är insparken likadan varje år och den gör veterinärstudenterna ihop med de som ska plugga till djursjuksköterskor. Det hela är en "pjäs" där VVK ska försvara de nya studenterna (som kallas för protozoer) och skolan ifrån Ultunapesten. Detta sker genom olika lekar, danser och fester under hela första veckan och avslutas med en sittning på fredag kväll. Jag vet inte så mycket om detta då jag endast var med under första dagen, dels för att jag hade lyckats få hög feber och var helt död och dels för att jag tycker att såna här saker är så larvigt och tråkigt. Men det är väl en smaksak antar jag, många tyckte att det var jättekul. Vi gick runt i Evidensiatröjor och små mössor hela veckan med...

Dagen innan upprop (dvs söndag kväll) så kunde man även komma på fika på skolan och träffa några andraårs studenter som visade runt osv. Det var jag med på och även om jag inte tyckte att det var så kul i sig så var det skönt att ha fått en rundtur så att man inte var riktigt lika vilsen dagen därpå när man skulle hitta till aulan, haha.

Något annat som är värt att nämna är att man under dagarna innan/under insparken blir kontaktad av sin fadder vilket är en student från tvåan som kan svara på frågor och som även ger vidare fadderpärmen med massa gamla tentor - guld värda till pluggandet sen. Jag fick en jättetrevlig fadder men hade mest kontakt de första veckorna när jag undrade massa saker, sen rann det ut i sanden. 

Bilder från första dagen:

   


Första kursen - Anatomins grunder

Undervisningen började parallellt med insparken och redan tredje dagen (tror jag) fick vi ett pm med några hundra latinska ord att kunna till första tentan som var 3-4 veckor senare. Gör inte samma misstag som mig här. Jag var inne i gymnasietänket där svåra/jobbiga ord ofta var sådant som man inte behövde lära sig. Så när jag väl fattade att man behövde lära sig ALLA ord på de där papprena, varav de flesta inte ens har en svensk översättning, så var det ren pluggpanik fram till tentan för då var jag efter. De flesta äldrekursare sa att första tentan var jättelätt och att det är lugnt men så känns det verkligen inte när man är van vid gymnasieprov. Sen är den lätt jämfört med kommande tentor men den känns inte som det när man pluggar inför den, haha. 

Det är även en del dissektioner under första kursen. Vi dissikerade råtta, mink och katt själva och sen visade lärarna även på hund. Det var hund som var modelldjur för hela kursen och vi lärde oss översiktligt om hur alla system såg ut, bara anatomin - inga funktioner. 

Första tentan var en praktisk tenta där vi skulle redovisa delar av olika organsystem med deras latinska namn. Vi var tre i varje grupp och man fick tio minuter att förbereda sig på sin station innan lärarna kom. Jag fick digestionssystemet (dvs matspjälkningskanalen) och visade detta på en katt. Detta var den del jag hade bäst koll på så det var väldigt skönt. De andra i min grupp fick hjärna, hjärta och lungor vs urin- och könsorgan. Man fick även några frågor kring de andras stationer och även här hade jag tur och fick bra frågor. Till sist fick man redovisa latinska namn på några skelettdelar: framben, bakben eller rygg/bröst. Jag fick framben vilket också det jag hade lättast för vilket var skönt. Lärarna gick sedan ut och pratade ihop sig och kom in igen och meddelade vilka som blev godkända, i vårt fall alla i gruppen. Godkäntgränsen låg som på de flesta tentor på 67% så så stor andel av orden behövde man kunna.

Den skriftliga tentan var några dagar senare och bestod mest av korta frågor där man fick fylla namn på delar på bilder (här hade man stor nytta av gamla tentor för det var väldigt likt) samt en skriftlig där man fick beskriva de honliga könsorganen. På gamla såg man att det alltid var de honliga eller hanliga man fick beskriva så var bara att öva in dem ordentligt innan. Jag hade en bra känsla efter tentan vilket var skönt.

Dagen efter började embryologin (fosterutveckling) som bara var en vecka lång och en delkurs i Anatomins grunder. Den handlade kort och gott om vägen från befruktat ägg till född unge och var ganska intensiv men påminde om ett gymnasieprov i storlek så var inte så jobbig. Frågorna var nästan exakt som på gamla tentor så åter igen kunde man känna sig trygg om man pluggat ordentligt på dessa.


Biomedicinsk baskurs (BMB)

Kemi och biologi på cellnivå. En kontrast mot första kursen men mer likt gymnasiet vilket var ganska skönt. Detta är den så kallade skräckkursen under ettan då den är väldigt tråkig, väldigt stor (3 månader) och allt (nästan) tentas av på en gång. Jag gillade dock denna kursen även om den var tråkig. Detta dels eftersom tentan var efter jul så man hade tre veckor på sig att plugga där man inte fick någon ny information (på de flesta tentor är denna tiden knappt en vecka) och också eftersom schemat var så bra. Det var flera dagar vi bara hade en föreläsning 10:15-12:00 och då slappa man ha med lunch till skolan vilket var skönt. BMB:n var uppdelad i fyra delar. Cellbiologi och biokemi (så djupt ner å detaljnivå som celler och DNA som forskningen kommit), metabolism (hur kroppen använder de olika näringämnerna: ni kommer gråta när ni inser att ni måste lära er hur varje enskilt enzym regleras) och genetik (hur arvsmassan funkar) var de tre delar som tentades av efter jul och den stora delen av kursen. Den fjärde delen var grundläggande histologi, dvs hur olika typer av vävander ser ut i mikroskop. Detta handlade ex. om att se skillnad på glatt, hjärt- och skelettmuskulatur eller se skillnad på olika vita blodkroppar. Detta tentades av i november och var en väldigt beskedlig och liten tenta.

Den stora tentan efter jul var jobbig på så sätt att det var massa att skriva men vi fick bra frågor och jag hade pluggat ordentligt så kände mig säker på i princip allt. Därefter fick vi första pluggfria helgen på läääänge och det var så skönt!


Organens struktur och funktion (OSF)

Denna kursen sträckte sig över hela vårterminen och bestod av mängder av delkurser så jag beskriver dem så som vi läste dem. När det är två st i samma stycke betydde det att vi läste dem samtidigt med de hade separata tentor (dock samma dag).

Delkurs 1 - Osteologi: Efter den stora BMB-tentan var det bara 1,5 veckor till nästa tenta som skulle vara en liten tenta men som ändå var ca 300-400 latinska ord för leder, skelettben och små delar av ben som man inte ens visste fanns. Denna tentan var väl egentligen inte jobbig i sig men den blev det eftersom man bara fick en helg ledigt efter BMB:n innan det var intensivt tentaplugg igen. Här funkade det iaf för mig att kolla på bilder hur skelettdelen såg ut och sen försöka se det framför sig varje gång det ordet kom upp. Jag lärde mig allt som glosor via quizlet vilket funkade väldigt bra. Tentan var bilder där man skulle skriva namnet på en viss del/välja rätt alternativ så den var skön att skriva.

Delkurs 2 +3 - Viscera + rörelseapparaten: Dessa delkurser är helt klart de värsta på första året enligt mig. Viscera innebär alla inre organ så här var det timme efter timme på asis (dissektionsavdelningen på skolan) med njurar, hjärtan, lungor, livmödrar osv osv. Och på det minst över tusen latinska ord för alla möjliga delar på dessa organ samt alla djurslagsskillnader. Det var riktigt tufft och mata in. Dissektioner har aldrig varit min favorit men under denna perioden blev man väldigt avtrubbad och van. Rörelseapparaten var värre än visceran för vi skulle kunna alla hundens muskler, deras fäste och ursprung samt deras funktion. Vi dissikerade även fram musklerna på döda hundar (kallade sprithundar eftersom de sedan fick ligga i baljor med sprit) och där skulle man kunna alla. Även leder och ledavdelningar kom igen och blodkärl och nerver. Jag var sen med att plugga in ursprung, fäste och funktion på musklerna eftersom det var så fruktansvärt jobbigt - så tips är att ta tag i det tidigare för man slipper ju ändå inte. Tentan var den ökända "Stationstentan" eller "gatuloppet" som den kallades förr. Det är då ca 30 stationer på asis och så har man fem minuter på varje. Då är det blandat rörelseapparat och viscera. Jag tyckte att viscera var ganska lätt för hade bra koll på de latinska orden och hade repeterat delarna på det uppdissikerade inläsningsmaterial vi hade haft tillgång till. Rörelseapparaten var betydligt svårare för kunde inte ursprung, fäste och funktion riktigt ordentligt och det blev stressigare på de stationerna eftersom jag hade dem på slutet. Kom också en del saker jag inte förväntat mig skulle komma på var rejält nervös efteråt över hur den tentan hade gått och överlycklig när jag blev godkänd, haha. Så det jag ogillade så mycket med dessa delkurser var all tid man var tvungen att spendera på asis samt att det inte gick att lära sig allt till tentan för det var så enormt mycket. Är glad att vara av med detta nu.

Delkurs 4+5 - Nervsystem, sinnesorgan & endokrina organ (NSE) + Cirkulation & respiration (CR): Nu lämnade vi anatomin och gick in i fysiologin - hur de olika organen fungerar. NSE startade dagen efter stationstentan vilket var tungt för var helt död då. Dessutom är det inte mina favoritdel för är väldigt avancerat och jobbigt att plugga in. Vi hade en dissektion på ögon men annars var det från och med nu bara teoretiskt vilket var skönt. Men många föreläsningar och ganska långa dagar och hur mycket information som helst. Under dessa delkurser stängde ju universiteten ned och övergick till distansundervisning vilket var skönt för då kunde jag vara hemma hela tiden och det gjorde det mycket lättare. Tentorna var då på distans och väldigt långa men ändå respresentiva för vad vi läst om och var inga problem om man pluggat.

Delkurs 6+7 - Urogenitalia & hud (UgH) + Digestion (Dig): Urogenitalia innebär könsorgan & urinorgan och därmed också mängder av hormoner vars reglering vi skulle kunna. Men vid detta laget så var man van vid att det inte finns några detlajer som vi inte ska kunna, den lyxen upphörde i och med att gymnasiet var slut. Digestion var mycket djurslagsskillnader: hästar är grovtarmsjäsare, idisslare är förmagsjäsare osv. Det är nog del delen jag tycker är enklast. Tentorna här hade lite konstigare frågor men det kan mycket vara för att försöka få bättre anpassning till att det var distanstentor, jag vet inte. 

Delkurs 8 - Integrativ fysiologi: Dags att knyta ihop det vi lärt oss tidigare. Hur de olika delarna i kroppen samverkar för att reglera pH, vätskebalans, värmebalans osv. Det var mer än jag trodde att det skulle vara men skönt att åtminstone bara ha en tenta och inte två. Sen var man rejält pluggtrött vid det här laget men det har ju inget med delkursen att göra, haha.

Delkurs 9 - Näringslära: Sista delkursen och den var bara 1,5 vecka lång. Vi gick igenom djurslag för djurslag och det var hur mycket detaljer som helst. Examinationen bestod av en gruppdiskussion där alla fick presentera varsitt fall och en tenta med flervalsfrågor. Diskussionen var bra och gav en bred och bra bild över området. Tentan däremot frågade om vad som kändes som onödiga detaljer och otydliga frågeformuleringar så den var mycket svårare än jag trodde den skulle vara och skolan fick en hel del kritik för den.


Övrigt

Vi har jobbat mycket i så kallade basgrupper nu under första året vilket det kommer bli mindre av de kommande åren om jag fattat det rätt. Då är man iaf ett gäng (vi var 9 st tror jag) som får olika fall som kan ha en story bakom sig med ett sjukt djur eller bara vara fakta och så ska man skapa inläringsmål ifrån det som matchar med det vi pluggar för tillfället och sen vid nästa tillfälle så går man igenom frågorna. Jag gillar inte att jobba i grupp men många tycker ju det är bra och man blir ganska tighta i grupperna. Vi bytte grupp efter jul så har varit i två olika. Under hösten hade vi möte varje fredag när vi traglade oss igenom alla fakta i BMB:n medan vi under våren hade möten mer sällan men istället dissikerade väldigt ofta i våra grupper. 

Vi hade även två getövningar (skulle varit tre men eftersom det blev distans sen så fick vi ingen tredje) där vi fick lyssna hjärta och andning, ta tempen, kolla blodvärde osv på skolans getter vilket var ganska kul. De var väldigt gosiga - min favorit var Latte som jag hade båda gångerna. 


Sammanfattning

Första året på veterinär handlar om det friska djuret och det tycker jag verkligen att jag har fått en bred bild över och kan verkligen mer nu än när jag började. Skolan har också alltid gett bra respons på frågor osv så är väldigt nöjd med det. Nästa år handlar om det sjuka djuret så det ska bli spännande men ändå väldigt jobbigt tror jag. Så är glad att det är ett helt sommarlov innan det drar igång igen, förhoppningsvis fortfarande på distans.


Har ni några frågor så är det bara att kommentera eller skicka ett mejl (emmaochemilio@gmail.com) så svarar jag så gott jag kan. Hade själv massa frågor innan jag började så inga frågor är för dumma. :)

 

Av Emma - 26 juni 2020 21:34

Hej! Hoppas ni har haft en bra fredag, jag har verkligen haft fullt upp. I morse red jag Emilio och Diara i skogen. Blev en lite kortare runda och försökte hålla mig i skuggan så mycket som möjligt för det var riktigt varmt redan då. Båda var iaf duktiga. Emilio & Zorro fick även nya skor så nu är de redo inför sommaren. Sedan åkte jag ned till Camilla och red först Tompa själv och sen Quicken ihop med henne & Ludde. Detta var ju mitt på dagen så var riktigt varmt (27 tror jag) och hur mycket flugor som helst men hästarna var iaf väldigt fina båda två. Väl hemma igen joggade jag (ja, det var varmt) och badade sedan i sjön. Nu i kväll har jag packat inför i mon och Diaras svans + ben har blivit tvättade. I morgon fyller jag 20 (jag fattar inte när jag blev så gammal) och det ska firas med årets första tävling (äntligen!) på förmiddagen och sedan kalas med mormor och morfar på eftermiddagen så blir en härlig dag.
Bild från i morse:

Av Emma - 25 juni 2020 17:47

Och här har det ekat tomt. Dags att berätta om dessa fyra dagar:

I måndags ösregnade det hela dagen. 72 mm kom det totalt! Jag hade därför planerat vila på samtliga hästar och istället så var jag och mamma på stan på fm och så bakade jag fyllda dumlecookies och mazariner på em. En mysig dag helt enkelt.

I tisdags red jag hos Camilla på morgonen, Tompa & Quicken som vanligt och både skötte sig fint. Här hemma red jag redan Diara och Zorro en runda i skogen. Båda två var väldigt mjuka och harmoniska så fick en härlig känsla. På kvällen var jag och Amanada på gruppträning vilket var kul & jobbigt.

I går red jag dressyr på Diara på morgonen innan det blev för varmt (blev 26 grader på dagen sen) och mamma longerade Emilio samtidigt. Diara var superfin och det var ett riktigt bra sista pass inför helgens tävling. Red lösgörande i både trav och galopp genom att flytta för innerskänkeln på volterna och rida sluta på långsidorna. Sedan skjutsade jag Amanda till jobbet innan jag satte igång med att rensa ogräs runt ridbanan och sedan bära in en pall spånpellets. Avslutade med premiärdoppet i sjön, hela 25 grader var det i vattnet!

I dag red jag Zorro i skogen på morgonen. Han var ganska tittig och jobbig så roligare pass har vi ju haft. Sedan hängde jag med Amanda till veterinären med Buster och när vi kom hem fikade och badade vi ihop med våra mammor. I dag var det 29 grader i luften och 26 i vattnet så inget att klaga på direkt, haha.

Enda bilden jag har från dessa dagar är från uteritten på Diara i tisdags:

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards