Stangen

Alla inlägg under januari 2023

Av Emma - 30 januari 2023 13:28

I dag börjar jag min AAK vecka, dvs anestiologi. Det går mestadels på distans förutom en övning där vi ska söva skolans hundar men den gjorde jag förra veckan så kommer kunna vara hemma ända till fredagens tenta!

I går red jag och Amanda ut ihop på Diara och Zorro. Båda var väldigt pigga och verkade tycka det var en kul tur. Därefter tränade jag och sen plugg.

I dag red jag Diara på morgonen och hon var galet pigg. Så kul! Hon ville bara galoppera hela tiden, haha.
Förutom det har jag haft grupparbete på zoom och vanligt plugg.
Bild från dagens ridtur:

Av Emma - 28 januari 2023 13:15

I går hade jag första dagen hemma på länge och det var så skönt! Red både Diara och Zorro i skogen. -10 gjorde att det blev väldigt kallt men så underbart att vara ute och rida igen så det gjorde inte så mycket. För Diara var det första turen efter tre veckors vintervila men trots det var hon ganska seg och allt var totalt livsfarligt. Zorro var piggade och skuttade så fint över de små granarna som fortfarande ligger kvar efter stormen.

I dag vilar hästarna och vi har varit hos mormor och morfar och fikat. Förutom det plugg i mängder inför nästan veckas tenta?

Bilder från i går. Ser ut som en tjock köttbulle på Zorro i alla mina vinterkläder, haha.

Av Emma - 26 januari 2023 13:07

Äntligen är mina tre veckor på idisslarmedicin 1 klara! Är så trött på kor nu, haha.
Senaste veckan har jag varit en hel del på idisslarkliniken och bla avlivat en ko. Första gången jag avlivar ett djur så känns som ett stor steg mot att bli riktig veterinär. Förutom det har vi haft klövövning och lite olika seminarier. I dag ska jag äntligen åka hem för en vecka hemma. Kommer bli mycket plugg då jag har tenta nästa fredag men får iaf rida och gosa med Molly. Har saknat det massa.

Några bilder från senaste dagarna:

Av Emma - 18 januari 2023 23:09

Nu är halva IM1 klart, bara resten kvar. Denna veckan har vi haft en hel del seminarien men även en heldag på idisslarkliniken där jag bla tagit blodprov på en kviga och ultraljudat en kejsarsnittad ko. Fritiden har spenderats med träning men ffa plugg inför tentan i anestesi som vi har om snart två veckor. Massa krångliga saker som är svårt att trycka in. Usch för plugg?
I morgon börjar vi på Lövsta redan innan kl 8 för besättningsdiagnostik. Kyla är utlovad så är inte jättetaggad, haha.

Några bilder från senaste dagarna:

Av Emma - 16 januari 2023 10:00

Oktober

9 oktober var jag på pay and jump med Bailey i Tranås. Vi hoppade 60 och 70 cm och var felfria i båda. Så kul! Inlägg HÄR

   


Förutom det hände inget mer speciellt än plugg och hästar när jag var hemma. Blandade bilder:

             


November

3 november hade jag tenta i klinisk kemi och sedan en två veckors period hemma med nästan inget plugg alls. Så skönt! Under den tiden red jag massa, var i ullared, var på Stockholm Horse Show samt dressyrtränade med Bailey. Inlägg HÄR.

Blandade bilder från november:

                 

     


December

Även i december fick jag en period då jag kunde vara hemma ca 1,5 vecka vilket såklart var den stora ljuspunkten. Var dock mycket plugg hela måndaden inför reproduktionstentan vi hade i januari sen. Men ändå coolt att vara igång med klinikrotationen!

Fick priser och resultat från den digitala utställningstävling jag varit med i under hösten. Diara kom trea och Zorro på delad 6:e plats. Inlägg HÄR.

   


Blandade bilder från december:

                   

Av Emma - 14 januari 2023 10:00

Juli

Första helgen i juli var jag och Amanda iväg på höghöjdsbana med två kompisar. Det var en riktigt rolig upplevelse!

   


Camillas ston och föl kom upp här på sommarbete. De var så söta

     


10 juli åkte jag till Falsterbo med Camilla då Ludde hoppade 6-åringarnas klass där. Han fick 4 fel i kval 1 och var felfri i kval 2. Tyvärr missade han finalen precis och vi åkte hem igen på tisdag kväll. Men var riktigt härliga, soliga och hästiga dagar!

             


15 juli dressyrtränade jag med Bailey för Camilla. En riktigt bra träning! Inlägg HÄR

Mitt i juli fick vi en vecka med galet varmt väder, ända upp ill 36 grader! Passade på att rida och bada med Zorro vilket han verkade uppskatta.

 


22 juli tävlade jag och Bailey i Welsh-SM och tog hem en tredje plats! Var riktigt kul att vi kunde prestera så bra. Inlägg HÄR.

           


Dagen efter åkte jag och Anna iväg till Öland på roadtrip - några riktigt härliga dagar!

               


Sen kollapsade jag i hög feber och låg till sängs i över en vecka. Det var helt sjukt. Hade både ögon-, öron- och bihåleinflammation samtidigt och utöver det feber och alla andra vanliga symtom. Usch vilka dagar det var. Missade bla min kompis bröllop, så surt...


Blandade bilder från juli:

                     


Augusti

Augusti började precis som juli slutade, dvs med att jag var sjuk. Så var ridning blandat med en halvdöd känsla och blev trött av typ allt.

18/8 hopptränade jag för Camilla med både Bailey och Frasse. Inlägg HÄR.

 


20/8 testade jag på fälttävan för första gången. Var en startfälttävlan i form av P60 och var en kul upplevelse. Bailey var väldigt seg just den dagen men vi blev iaf godkända i alla grenar och fick rosett. Inlägg HÄR.

           


Avslutade månaden med att åka upp till Uppsala för att börja skolan igen. Så segt...


Blandade bilder från augusti:

             


September

Hela september bestod mest av skola och plugg. Vi började äntligen den praktiska delen av utbildningen och lärde oss grundläggande kliniska undersökningsmetoder osv på alla djurslag. Mycket roligare än den teoretiska delen men synd att man var tvungen att vara på plats. 

Jag var hemma två helgen och på passade jag såklart på att rida och även att träna undersökning både på pållarna och på Molly. 

Blandade bilder från september: 

                     

Missa inte "Mitt 2022, del 4" som kommer upp i övermorgon :)


Av Emma - 12 januari 2023 22:43

Första veckan på idisslarmedicin närmar sig sitt slut och hittils har det varit både kul och långtråkigt. Kul för att vi har fått göra en hel del saker, långtråkigt för att kor inte är det roligaste djuret jag vet, haha. Men i dag var vi iaf på Lövsta och hade stickövning på korna. Då fick vi sedera dem, lägga och sy fast permanentkanyl, ge epiduralbedövning samt sonda förmagarna. Väldigt kul och ffa lärorikt att träna på sådant och är ju ändå det där som är det roligaste med veterinäryrket. 

Förutom skolan är det mest plugg. Tänkte det skulle bli lite lugnt efter reproduktionstentan men insåg sedan att det bara är tre veckor till anestesitentan så blev väldigt stressad. Samtidigt som jag är så galet pluggtrött efter julen. Men bara att kämpa vidare...

Hoppas ni får en bra helg!

 

Av Emma - 12 januari 2023 10:00

April

Började april med ett väldigt bra dressyrpass på Diara och sen påskpyntade vi även både i stallet och inne.

     


4 April tog vi det enorm svåra besutet att låta finaste Emilio somna in. Det är den värsta dagen i mitt liv och saknaden efter honom kommer för alltid vara enorm. 

En av de sista bilderna jag har på honom:

 


Fredagen efter var det tenta igen och jag fattar inte hur jag tog mig samman och pluggade till den. Men på något sätt gick det och jag fortsatte in i treans sista kurs där vi äntligen började hålla på med lite anatomi och annat som kändes relevant för yrket. 

Blandade bilder från april:

                               


Maj

Maj är alltid månaden då man börjar känna att sommarlovet är inte så långt bort längre. Vi hade mycket egen inläsning vilket innebar att plugget inte blev så stressigt utan hann med mycket ridning också. 

13 maj skulle Emilio fyllt 25 år vilket vi tyvärr aldrig fick fira. Däremot fick vi fira Diara som fyllde 13 år den 18/5.

 


Det blev allt grönare ute och sommaren var äntligen här för att stanna! Jag avslutade maj med att skriva en hemtenta i bilddiagnostik 30/5 och sen åka upp till Uppsala 31/5 för att kunna plugga det sista på de uppdissikerade hästbenen och sprithundarna vi hade tillgång till inför fredagens sluttenta.


Blandade bilder från maj:

                         



Juni

3 juni skrev jag treans sista tenta - alltid så galet skön känsla! På söndagen efter hade vi hästbad och även en photoshoot med hästarna och Molly. Några bilder:
         


Vi hade även en ridphotoshoot samma dag:
     


Nu när jag äntligen var ledig la jag massa tid på att rida och utöver våra hästar och Camillas hjälpte jag även till med Havanna och Bailey. 

22 juni dressyrtränade jag för Camilla med Bailey. Inlägg hittar ni HÄR. Två dagar senare så tränade hon mig även på Campari, inlägg HÄR

27 juni fyllde jag 22 år och började även mitt sommarjobb i på smådjurskliniken i Tranås. Ett väldigt lärorikt och roligt jobb med underbara kollegor. 

 


Blandade bilder från juni:

                             


Missa inte "Mitt 2022, del 3" som kommer upp i övermorgon! :)

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards