Stangen

Alla inlägg under oktober 2020

Av Emma - 30 oktober 2020 12:06

Här har det varit dålig uppdatering i veckan men har varit så mycket plugg så det är därför. I onsdags red jag iaf både Diara och Zorro på banan. Diara kändes superfin från start och även galoppen blev fin ganska så snabbt. Därför kunde vi för en gångs skull jobba vidare lite med den. Red på en stor volt och samlade sedan upp henne på mindre volter inuti den så hon verkligen fick sätta sig på bakändan. Märktes att hon tyckte det var jobbigt men hon gjorde det ändå och tjurade inte ihop. Så duktig! Och Zorro ville inte vara sämre han. Började med en ganska dålig känsla för han har inte ridits igenom på ett tag och det märktes. Fick bli ordentligt arg en gång för han struntade helt i skänkeln och gick och sov. Men sen blev det mycket bättre och jag kunde rida honom fram till en stilla hand utan att han blev hängig. Galoppen fick jag dock inte riktigt till för han välte inåt på volterna och vägrade gå runt innerskänkeln men traven var wow! Red flera varv extra på slutet för kunde inte förmå mig att sluta, haha. Mjuk, lyhörd och följsam! Sån härlig känsla! Sedan tränade jag och sen pluggade jag.

I går red jag Diara i skogen (allt var farligt, därav ingen superharmoni) och longerade Emilio (var extremt seg först men fick ett busanfall på slutet, kickade bakut och sprang som bara den, haha). Sen plugg.

I dag har jag ridit Zorro i skogen och den fina känslan från dressyrpasset hängde kvar. Han var så mjuk och fin! Sedan tränade jag och nu är det plugg som gäller resten av dagen.


Inlägget får prydas av en bild på Molly när hon ligger på sin favoritplats i trädgården. Dit drar hon upp pinnar och löv och ligger och spanar ut över sina ägor, haha.

 

Av Emma - 27 oktober 2020 20:30

I går red jag och Amanda ut på Diara och Zorro på morgonen. Diara kändes mjuk och fin men var också ganska tittig. Jag provade även segertäcket på Emilio och det passade honom bra, haha. Sen använder han ju nästan aldrig täcke och definitivt inte svettäcke så var lite synd att det var i hans storlek och inte Diaras. Var ju ändå en D-ponnyklass så var lite dåligt tycker jag.

Såhär såg han ut iaf:

 

Förutom ridningen så tränade jag och pluggade.

I dag har alla hästar vilat så jag har gått promenad och sen hetspluggat hela dagen för känner mig efter i vanlig ordning, haha. Så mycket roligare än så har det inte varit.

Av Emma - 25 oktober 2020 19:00

LA:1 2017 - 67,361% (242,5 p) - VINST!
Ännu en lyckad tävlingsdag! Diara var ganska svårriden i dag vilket gör mig extra nöjd över att jag trots att lyckades plocka fram det bästa i henne utifrån dagens förutsättningar. Hon var ganska seg och ville inte riktigt skjuta på med bakbenen. Pressar jag för mycket då så tjurar hon ihop totalt så är en hårfin balansgång. Jag lyckades få henne väldigt lösgjord och fin även i galoppen så det är jag jättenöjd med. Det som saknades var lite power. Nu blev hon istället aningen framtung för att hon inte satte sig på bakbenen så mycket som jag önskat. Inne på banan behöll hon energin ganska så bra. Vi gjorde alla moment bra men hon blev lite tjurig varje gång vi skulle passera de hörn där halloweenspöken stod och jag tvingade ut henne i hörnet trots att hon tyckte det var lite läskigt, haha. Så där blev hon lite ostabil i formen. De sämre delarna var alltså mellanmoment. Men är som sagt väldigt nöjd utifrån vad jag hade att jobba med för dagen. Vi fick faktiskt 7,5 på ryggningen vilket är roligt för den har vi jobbat mycket med. Var inte många veckor sen som den var katastrof XD
Dessutom vann vi ännu ett segertäcke! Dock i typ Emilios storlek, haha. Så det lär väl aldrig användas. Men alltid lite festligt med segertäcken iaf.
Slutkommentar: En mjuk & harmonisk uppvisning. Önskar ytterligare bärighet & påskjut. Lycka till!

Bilder samt ett klipp från innan vi fick startsignal:

                               



     


 

Av Emma - 25 oktober 2020 06:15

                   

Av Emma - 24 oktober 2020 15:30

I morse red jag & Amanda ut på Emilio och Zorro. Emilio var hyfsat pigg och vi hade kul som alltid. Därefter tränade jag och sen har jag pluggat hela dagen i vanlig ordning. Har även tagit lite fina höstbilder på hästarna som ni får se sen när jag hunnit redigera dem. I kväll blir det tävlingsfix för i mon åker vi till Lammhult och rider en LA! Ska bli kul!
Ha en fortsatt fin lördag!

 

Av Emma - 23 oktober 2020 22:04

Både i går och i dag har jag pluggat nästan konstant känns det som. Men nu är det äntligen helg och paus från föreläsningar så man kan försöka komma ikapp.
I går red jag Zorro i skogen på morgonen. Han var väldigt spänd och den travsträckan där jag verkligen fick honom avslappnad i en lägre form så skulle det såklart springa ut ett rådjur framför oss... Då fick han ju vatten på kvarn om att allt var livsfarligt och så var det med den avspändheten... Sedan tränade jag även.
I dag fick Diara gå en tur i skogen och hon kändes fin. Vi ska tävla en LA på söndag så var en bra uppladdning inför den.

I mon ska Emilio & Zorro ridas, jag ska träna och sen plugga resten av dagen.

Av Emma - 22 oktober 2020 06:45

               

Av Emma - 21 oktober 2020 14:55

Det var så skönt med flera plusgrader i morse! Är redan trött på minus och vintern har inte ens börjat XD Red iaf Diara en sväng i skogen i morse och hon kändes väldigt fin. Därefter longerades Emilio och han var seg och olydigare än vanligt. Han brukar faktiskt vara väldigt lydig i longeringen men ibland så tycker han det är för tråkigt, haha.

Förutom det har jag pluggat samt varit med på gruppövning via zoom. 

Diara i morse, var lite skumt när vi red iväg så är därför bilden är så mörk:
 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards