Stangen

Alla inlägg under oktober 2019

Av Emma - 31 oktober 2019 20:15

I går red jag då Darrel för första gången. Han är hopponny med väldigt mycket speed så är inte den typen av häst jag är van att rida så det gjorde det extra kul. Red ett dressyrpass och bara kände på honom i alla gångarter. Mycket fokus på att han skulle jobba lugnt och avslappnat vilket jag tycker att jag lyckades med. Han var väldigt positiv och rolig att jobba med. 

I dag red vi ut en sväng ihop med en annan tjej i stallet. Fanns superfina rundor kring stallet med långa galoppsträckor. Darrel var extremt pigg vilket var roligt. Ständigt positiv och med spetsade öron.


I morgon bär det av hem till mina egna pållar igen. Bästa stunden på veckan när man får pussa Emilio lilla mule igen<3

Darrel:

       

 

Några ursöta katter i stallet:

   

Av Emma - 28 oktober 2019 20:15

Ny vecka och nya möjligheter om man nu orkar vara så positiv. Det orkar jag vanligtvis inte men denna veckan är det bara fyra skoldagar så jag får en extra dag hemma nästa helg! Inlägget ska dock handla om helgen som varit. I lördags red jag först ut på Emilio ihop med Amanada & Zorro och han var lite halvpigg. Sedan red jag dressyr på Diara och efter att ha kämpat i en svacka i flera månader nu så börjar det äntligen släppa. Hon var superfin och verkligen mellan hand och skänkel. Kan inte vara mer nöjd!

I går red jag och pappa först ut på Emilio och Zorro. Stangen var lite piggare än i lördags men verkade inte uppskatta allt regn särskilt mycket. På Diara red jag en runda vi inte brukar rida så ofta, bl.a med en lång galoppsträcka. Hon var verkligen on fire men otroligt fin och mjuk i formen. Njöt för fullt hela rundan. 

Denna veckan är det som sagt bara fyra dagar och på två av dem ska jag dessutom rida Darrel så det blir kul.

Diara i lördags:

 

Av Emma - 28 oktober 2019 07:00

Jag och Diara red LB:1 på dryga 76% vilket fortfarande är rekord för oss! Två nior i protokollet dessutom och så vann vi klassen med stor marginal. (Den blåa rosetten är från andra plats i dagens första start som också var LB:1).

 

Av Emma - 25 oktober 2019 20:00

Har varit superkul nu när Anna varit här och förgyllt tre av mina dagar här uppe i Uppsala. Pluggfritt och bra sällskap - kan det bli bättre? Ja, med hästar också då men det fick vi faktiskt in lite med.

På onsdagen hände inget speciellt. Vi kollade solsidan nästan hela kvällen, finns ju typ inget roligare. På torsdagen har jag i skolan mellan 8 och 15 och Anna upptäckte Uppsala under tiden. Sedan var vi iväg i ett stall i närheten av där jag bor och hälsade på en häst jag ska hjälpa till och rida ibland. Darrel heter han, jättesöt och kelig. I dag gick vi en promemad på morgonen och sedan hade jag några timmars skola innan hemfärd.

Nu i helgen blir det häst i vanlig ordning.

Några bilder från dessa dagar:

                     

Av Emma - 24 oktober 2019 07:00

 


         


         

 

Av Emma - 22 oktober 2019 19:27

Hej! Dags för lite update om helgen. Jag åkte hem lördag morgon och upp igen måndag morgon för att tågen var billigare då så blev lite annorlunda tider hemma än i vanliga fall. På fördag em red jag och Amanda först Zorro och Emilio på banan. Vi hoppaade/red lite markarbete. Galopp över bommar samt ett litet räcke. Zorro var väldigt fin och lyssnade bra på mig. Han blir lätt lite framtung mot hinder och är svårt att lägga honom rätt men denna gången gick det över förväntan bra och kunde till och med variera antalet galoppsprång mellan de två bommarna. Sen red jag samma övning med Diara fast vi hoppade lite högre. Hon var sjukt taggad på att hoppa och blev väldigt pigg och stark. Men man märker verkligen att hon är bra dressyrriden nu för hon är lätt att reglera mot hindret och lyssnar super på både broms och gas, eller ja nästan alltid på broms iaf, haha. Ni ser några bilder från passet här nedan, dock inte redigerade för det har jag inte tid med.

På söndagen red jag först Emilio ihop med Amanda och Zorro i skogen. Han var ganska så pigg men energin var lite on och off beroende på var han tyckte det var roligt och inte. Sedan red jag min favoritrunda Vattenfall på Diara ihop med min granne Maja. Diara var sjukt stark och ville bara galoppera fortare hela tiden, haha. 


Denna veckan har det inte hänt så mycket än. Vi har fått resultat på båda våra tentor och jag blev godkänd på båds vilket är skönt! I morgon kommer Anna och hälsar på och stannar till fredag vilket blir ett kul avbrott i vardagen samt en anledning att slippa plugga, haha. Vi har inte setts på hundra år typ (eller en månad iaf) så är verkligen dags!

Bilderna från i lördags:

                               

Av Emma - 21 oktober 2019 06:45

Denna bilden togs under en tävling i Ulricehamn, gillar den väldigt mycket.

 

Av Emma - 15 oktober 2019 21:18

Dagarna rusar fram och jag har helt glömt att skriva om min helg. I fredags hade jag basgruppsmöte via facetime på förmiddagen då jag som sagt var hemma från Uppsala pga BE-uppkörningen på torsdagen. På eftermiddagen blev det däremot ridning och då hade även Amanda kommit hem från skolan så vi kunde rida ihop. Vi red Diara och Zorro på en lite längre runda och de var båda duktiga. Diara kunde jobba på i vägvinnande galopp och lägre form utan att hetsa upp sig allt för mycket så är jättenöjd med henne. 

Lördagen startade jag med bus med Emilio på fältet. Först uppvärmning med lite basic övergångar längst ner och sen tre galopper upp. Var superkul! Diara fick gå ännu ett pass på banan och är verkligen supernöjd med henne. Vi jobbade vidare med galoppen som kändes lite bättre än i torsdags och bra blir den ju aldrig för oss så är nöjd med det lilla. Traven var super och hon använde energin på rätt sätt. Jag testade att rida henne med sporrar vilket jag nog inte gjort i år än eftersom hon lätt blir tjurig av dem. Nu funkade det dock bra och kunde få bättre effekt av skänklarna utan att hon blev anti. Får se i vilket utsträkning jag kommer använda dem men var kul att testa iaf.

Söndagen bestod egentligen mest av uppresa hit igen (tog 6 h). Men jag hann rida Diara en kort sväng i skogen på morgonen och hon var magiskt fin! Mjuk och lyhörd. Märkte verkligen att dessa tre dagar med rejäla pass gett resultat, så kul att se!


I går hände inte mycket mer än skola och plugg. I dag var jag ute och sprang på morgonen och efter skolan hämtade jag ut mitt nya körkort som det nu står BE på. Så skönt att ha allt sånt avklarat. Nu räknar jag ner dagarna till helg igen, haha.

Bilder från helgen:

       

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards