Stangen

Alla inlägg under februari 2020

Av Emma - 17 februari 2020 08:34

Nu sitter jag på tåget upp till Uppsala igen och tänkte passa på att skriva om helgen innan jag börjar plugga. I lördag red jag ut på Diara i skogen. Camilla skulle egentligen tränat mig men ridbanan var stenhård så det gick tyvär inte. Hon var iaf duktig men extremt pigg och taggad. Red även hos Camilla och då på Campari som var halvpigg men mjuk och fin. :)

I går red jag både Zorro och Diara på banan på morgonen. Det ösregnade och blåste så var inte det mest glamorösa men kul iaf. Zorro var först ut och var för dagen hemsk. Tung i handen och vill inte sätta bakbenen under sig. Använde alla mina vanliga övningar som brukar funka men han var inte på det humöret helt enkelt. Bättre lycka nästa gång. Diara var motsatsen till Zorro - superfin! Pigg och energisk och kände att jag för en gångs skull fick igenom ställningen ordentligt i högertraven. Vi red inte så mycket i galopp så det var så blött och kladdigt på banan men red iaf över lite galoppbommar precis som förra gången och i höger galoppen kändes hon super. Vänster är som vanligt svårare men är nog på g iaf. Red hela passet utan stigbyglar vilket jag gör relativt ofta för att träna sitsen. Har ett litet travkliopp till er, inte så långt dock då det var svårt att filma när det regnade så.

I dag börjar jag vid 13 och har dissektion. Är blandat halvdagar och heldagar denna veckan och så kommer jag hem tidigt på fredag igen vilket är såå skönt! Hoppas ni får en fin måndag!

Av Emma - 14 februari 2020 08:30

      

Av Emma - 12 februari 2020 07:59

Det känns verkligen som tisdag i dag så då är det ju extra glädjande att det faktiskt är onsdag. Resan upp i måndags gick förvånande nog bra och helt utan förseningar. Var på skolan två minuter innan jag började så ni fattar ju varför förseningsmarginalen var i princip obefintlig, haha. Denna veckan har vi börjat med rörelseapparaten och jag känner mig väldigt uppgiven inför alla muskler. Fattar inte hur jag ska få in detta i huvudet. Igår påbörjade vi iaf arbetet med att fixa de beryktade sprithundarna, dvs. vi flådde och plockade ut alla organ ur en hund. Nästa steg blir sen att fripreparera alla muskler. I dag slipper vi iaf dissektion vilket är väldigt skönt. Det blir bara en föreläsning i em så är ledig nu på fm och ska då försöka lära mig lite muskler. Jag joggade i går efter skolan vilket är skönt för då slipper jag det i dag, haha.

Hoppas ni får en bra onsdag!

Av Emma - 10 februari 2020 08:05

Nu sitter jag på tåget upp till Uppsala. Var storm i går em och i natt så var rädd att tåget skulle bli inställt eller försenat men än så länge har det gått bra. Vi hade självklart strömavbrott hemma, det ingår ju när man bor i skogen XD.

I går morse red jag och Amanda iaf Diara & Zorro ihop på banan. Dressyr och till viss del markarbete då jag lagt upp lite galoppbommar. Målet med dem för Diara var att hon skulle sätta under sig bakbenen och därför gjorde jag dem lite extra tighta. Tycker verkligen det fick önskad effekt för hon blev väldigt fin och samlad. Galoppen är ju vår svaga sida men efter denna övning kändes den ändå helt okej, även i det svåra varvet. I traven var hon också fin men nästan lite övertaggad, iaf i slutet. Märktes att hon tyckte det var väldigt kul med lite bommar.

Lite film:


Jag red även Zorro lite i slutet, mest för att han skulle få galoppera lite. Han var ganska stark i handen och vill snarare dyka ner under forn, särskilt i galoppen vilket ni kan se i filmen. Hade behövt få mer aktivitet i bakändan på honom men är ändå nöjd eftersom jag inte kunde rida honom så länge då kan redan gått en del. Vi länge iaf mellan bommarna så även han fick galoppera över dem några ggr och det verkade han tycka var kul.

Bilder & film:

           

Av Emma - 8 februari 2020 17:00

Hej! Hoppas ni haft en bra lördag såhär långt. Jag red ut på Diara på morgonen, en lite lugnare tur. Hon kändes väldigt fin och pigg. Sedan fick jag åka med när Victorias mamma körde sin häst Empe och jag fick även testa att köra en del själv vilket var jättekul. Jag älskar att få testa andra saker än bara vanlig ridning med hästar och att köra har jag inte gjort sen vi körde Emilio för jättelängsen innan han blev bakskygg. Sen är det ju inte riktigt samma sak som att köra stor häst. 

Förutom det har jag pluggat. I morgon ska jag och Amanda rida Diara och Zorro ihop på banan så det blir kul.

 

Av Emma - 7 februari 2020 21:34

Har varit så skönt med fredag hemma i dag! Jag och mamma var på stan på morgonen och köpte bl.a en ny hjälm till mig och ett dressyrschabrak till Zorro på Hööks rea. På em red jag både Zorro och Diara i skogen. Båda var duktiga. D var extremt pigg, haha. Förutom det har jag pluggat :)
I mon blir det ridning och plugg i vanlig ordning.

Av Emma - 6 februari 2020 08:45

För att dryga ut min spartanska uppdatering krävs nog inlägg om annat än vad jag gör, eftersom mitt liv inte är särskilt händelserikt i veckorna. Så vad vill ni läsa om? Kommentera förslag på ämnen, frågor ni vill att jag ska svara på eller andra idéer! 

     

Av Emma - 5 februari 2020 20:00

Jag har verkligen blivit så dålig på att uppdatera här sen jag började plugga till veterinär men det beror mycket på att det inte händer något roligt (= hästrelaterat) särskilt ofta i veckorna. Det ända jag gör är att vara i skolan, plugga och löpträna. Men ja, denna veckan har vi iaf haft föreläsningar och dissektioner och det allra bästa är att jag är ledig på fredag så kommer åka hem redan i morgon! Riktig lyx! Är nog därför jag hela tiden tror att det är torsdag i dag, haha. Har varit minus några dagar nu men har äntligen börjar vända (är 3 plus här nu) så hoppas det inte är så svinkallt när jag ska cykla till skolan i morgon som det varot alla andra morgnar denna veckan. Ska tydligen ha kommit massa snö hemma också, usch och fy. Förhoppningsvis smälter det tills jag kommer hem, vilket det faktiskt ska om prognosen stämmer.

Så vet inte riktigt vart jag ville komma med detta inlägg men ville väl vara duktig att göra någon update som inte var om en helg, haha.

Ha en bra onsdagskväll :)

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards