Stangen

Alla inlägg under augusti 2022

Av Emma - 28 augusti 2022 10:30

I går red jag och Amanda ut på långtur med Diara och Zorro. En jättemysig runda med många fina skrittstigar och också en del fina galoppvägar. 

I dag är sista dagen hemma innan jag åker upp i em. Det har ösregnat konstant och jag och Diara var ute på en barbackatur i morse iklädda hela regnoutfiten, haha. Men var väldigt kul iaf och kommer sakna ridningen massor nu när jag måste vara uppe i Uppsala. 

Bild från i går:

 

Av Emma - 26 augusti 2022 21:00

I dag har jag både ridit ut, dressyr och hoppat. Red ut på Zorro på morgonen och han skötte sig fint. Sen på em red jag ett dressyrpass på Bailey. Han var verkligen galet fin och med superenergi! Så himla duktig! Därefter hoppade jag med Frasse som för dagen var lite loj i reaktionerna och inte riktigt tog framåtlägerna när vi fick dem men han skötte sig ändå bra och det var väldigt kul. 

Lite bilder: 

   

Av Emma - 25 augusti 2022 20:45

Jag och mamma var på stan under fm och efter lunch red jag ett dressyrpass på Diara. Hon var lite hängig i början men efter mycket övergångar och tempoväxlingar blev hon galet fin och hade kunnat rida hur länge som helst. Helt perfekt mellan hand och skänkeln och med härligt påskjut bakifrån. 

Sedan gick jag med Molly och badade även i sjön. 


Molly i dag:

 

Av Emma - 24 augusti 2022 20:45

I morse red jag Zorro ett dressyrpass på banan och han var jättefin. Vi red mycket övergångar och öppna/sluta längs långsidorna.

Sedan var jag nere hos Camilla och knoppade Ludde inför youngsters meetinget han går denna veckan. 

Hemma igen red jag Diara i skogen. Hon var ganska fin men väldigt lat. 

På em var jag och Amanda ute på långpromenad i 3h. Kul att komma iväg och gå en annan runda än de man alltid går.


Lite bilder från dagen:

     

Av Emma - 22 augusti 2022 13:11

Sista sommarlovsveckan hemskt nog. Men startade den iaf bra med dubbla uteritter. Zorro var först och hade en dag då allt var totalt livsfarligt så harmonin var kanske inte på topp, haha. Sedan fick Diara gå en lugn tur efter hoppningen i går och hon var verkligen jättefin. 

Nu på em ska jag mocka lite i hagarna och gå med Molly.

   

Av Emma - 21 augusti 2022 13:15

Efter hoppträningar och terrängtävling fortsatte jag på hoppspåret och hoppade med Diara i morse. Hon var rätt isär och hängig i början men efter några hopp fick hon upp farten och tyckte det var riktigt kul. Vi fick till några riktigt fina språng och när vi sen avslutade med lite dressyr var hon superfin!

Förutom ridningen har vi varit hos mormor och morfar och fikat.

 


I går efter tävlingen var jag och pappa ute på en härlig kvällstur på Diara och Zorro. Var riktigt fin sol och duktiga hästar!

         

Av Emma - 21 augusti 2022 13:00

Jularps gård invigde sin nya terrängbana med en startfälttävlan vilket är en form av testa på tävling. Och det blev det verkligen för mig som aldrig ridit fälttävlan innan eller ens hoppat på en riktig terrängbana. Bailey var väldigt snäll och skötte sig bra hela dagen (för ja, fälttävlan tar lååång tid) men samtidigt väldigt lat vilket märkes i samtliga moment. Vi startade P60 vilket kändes ganska lagom utifrån vår nivå och alla med godkänt resultat i alla grenar fick rosett vilket vi klarade av. Skriver lite om varje moment för sig:


Dressyr - 64,130% (147,5 p)

Vi har inte ridit någon dressyr sen förra tävlingen så hade inga högra förväntningar. Men Bailey var väldigt stabil i formen och behövde inte mycket framridning för att få honom dit jag ville. Dock var han som sagt väldigt lat vilket märktes tydligt. Vi inledde iaf programmet starkt med fyra 8:or på raken följt av många 7:or och en och annan 6:a. Galoppen var en kamp att hålla igång och i den andra fick Bailey för sig att det var dags för akut toapaus vilket resulterade i 2:a på två punkter trots att det bara påverkade en punkt vilket var lite konstigt. Utan de tvåorna hade vi iaf landat på ca 68% vilket är väldigt bra. Så lite mer energi och ingen toapaus så hade det varit ett riktigt bra program!

Slutkommentar: Vad synd att det blev toalettpaus. Annars väldigt fint! Lycka till!

         

 

Hoppning - 0 fel

Vi gjorde en väldigt kort framridning till hoppningen och bara ett språng på varje framhoppningshinder. Bailey är väldigt ärlig och snäll på hinder så river och stannar väldigt sällan vilket är skönt. Farten hade jag ju dock haft mer att önska på, haha. Va lite blandat trav och galopp runt banan men han var felfri och det är ju kul det. 

     


Terräng - 2 stopp

Detta var ju det mest spännande momentet på flera sätt. Dels för att jag aldrig testat terräng innan men också för att vi när vi skulle gänga ur broddhålen för gräsbrodd insåg att Bailey har skor utan broddhål... Och det hade dessutom regnat hela natten så var ganska halt. Så försiktighet blev mitt motto här så han inte skulle halka och skada sig. Hindren var ganska snälla, mest små stockar. Även ett vattenhinder men det var inget problem för Bailey som älskar att bada. Han ville snarare stanna i vattnet och plaska runt, haha. 

Iaf, vi gav oss iväg i maklig takt då han inte var så taggad att springa ifrån de andra hästarna. Blev ett stopp på första hindret vilket var onödigt men han segade och jag mesred för jag var rädd han skulle halka. Sen fick vi upp lite bättre fart mot hindren med mest trav emellan när det gick nedför osv. Alla terrängryttare tyckte nog att det var en riktigt lam runda, haha. Blev sen ännu ett stopp på en stock i nedförsbacke där jag var livrädd att han skulle halka och också red väldigt mesigt. Men totalt sett är jag väldigt nöjd med rundan för vi hade inte så bra förutsättningar. Vi kom runt med många fina språng, det var väldigt kul och han skadade sig inte. Bra på alla fronter med andra ord. 

   


Eftersom vi klarade oss igenom alla moment fick vi rosett och även en burk honungssenap från gårdens gårdsbutik. Sammanfattningsvis var det kul att testa på fälttävlan men det var en lång tävlingsdag och vet inte om det är något för mig, haha. Sitter djupt inrotat att inte galoppera i nedförsbackar osv och såna spärrar måste man definitivt släppa på för att ha chans i en riktig tävling. Men vi får väl se, kul att ha testat iaf!

       

Av Emma - 19 augusti 2022 21:00

Jag har haft en ganska lugn fredag. Jag och mamma var och handlade på fm och då köpte jag bla en nummerlapp för fälttävlan. Det är nämligen så att jag och Bailey ska vara med på en startfälttävlan i morgon när de inviger en terrängbana i närheten av oss. Jag har aldrig testat fälttävlan innan så ska bli jättespännande!

På em skulle jag ridit Zorro men blev värsta åskovädret som höll i sig hela kvällen så blev tyvärr inget med det. 

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards