Stangen

Alla inlägg under maj 2016

Av Emma - 30 maj 2016 14:01

Hej! Just nu sitter jag i skolan och har håltimme. Därför tänkte jag passa på att blogga igen lite som jag inte hunnit i helgen.

I fredags red jag ut en lugn tur på Diara inför tävlingen. Hon var lite ömfotad då hon var nyskodd men annars pigg & glad som vanligt.

I lördags red jag och pappa ut på Emilio och Zorro innan tävlingen. Emilio var sjuuuuukt pigg! Mycket fortare än så tror jag faktiskt inte att han kan springa. I en sväng när han la in en bockserie så höll vi på att fara rätt in bland träden då han tappade balansen, haha.

I går red först jag och mamma ut på Diara och Emilio. Diara skrittades bara medan Stang även travade ikapp oss då och då. En lugn och mysig tur helt enkelt som Diara verkligen var förtjänt av.
Sedan red jag Zorro på banan och jobbade vidare med både dressyren och galoppombyterna som han nu har fattat tycke för. De blir lite galna ibland men oftast går det bra och bytet blir rent. Vi tränade också mycket på galoppfattning ur hörn så som det är i LB programmet eftersom han gärna tar fel galopp där, särskilt när han är lite upphetsad efter några galoppombyten, hehe. Men det gav resultat för när vi avslutningsvis red igenom hela programmet så blev båda fattningarna rätt. Även ökningarna har vi börjat få lite kläm på.
Pappa fotade lite bilder som kommer upp här snart.

I dag väntar ett avvecklingssamtal (för att utvärdera nian typ) efter skolan och alla hästarna vilar så har hopp om att hinna skriva inlägg om tävlingen och fixa bilder till er. Vi hörs senare i dag i såna fall! :)

Jag & Emilio i lördags:

Av Emma - 28 maj 2016 21:57

Summerar nu en riktigt bra tävlingsdag med bästa Diara. Visst kunde det gått bättre men är ändå nöjd. Hinner inte skriva om resultatet nu men här kommer en snabbview:
Dubbelnolla & vinst i LC och i LB gjorde vi en superbra och felfri runda fram till sista hindret i omhoppningen där jag klantade till det. Annars hade vi vunnit den klassen också men nu blev vi istället trea och precis utanför placering tyvärr. Men är supernöjd med Diara ändå - vår första riktiga vinst ihop!

Av Emma - 28 maj 2016 11:33

Stör mig inte, jag äter.

Eller förresten. Heeeej matte! Har du någon mat till mig?!

Den där saken du håller i handen, är den ätbar tro?

Av Emma - 27 maj 2016 09:17

Godmorgon! Jag kan redan nu säga att helgens uppdatering kommer vara väldigt dålig. Jag har nämligen, som jag har nämt tidigare, nians sista prov på måndag - ett stort biologi- & fysikprov. Så jag måste plugga massor och göra en sista ansträngning för slutbetygen, haha. Därför kan ni nog inte vänta er det vanliga tävlingsinlägget att komma upp under helgen utan det blir nog nästa vecka.

Iaf, i går red jag ut på Zorro ihop med Victoria. Vi red Vattenfall vilket är en ganska lång runda för Zorro men han tyckte det var jättekul och kärade ner sig helt i Dora som mest tyckte att han var jobbig, haha. Han var dock lite ömfotad eftersom han, precis som de andra hästarna, skoddes i går. Camilla kollade då även på Kiwi och kunde konstatera att hon sträckt en sena. Vet inte om jag nämnt det här men hon blev halt för ca två veckor sen och har vilat sen dess (det är därför mamma har ridit Emilio så mycket). Nu är hon mycket bättre men ska vila tills svullnaden går ner helt, i fall ni undrar varför hon inte rids. ;)

I dag ska jag rida ut en sväng på Diara inför helgen tävling. Vi hörs kanske i kväll om jag hinner blogga.

Zorro innan vi gav oss iväg i går, när han spanar in Dora:

Av Emma - 26 maj 2016 10:00

     

Av Emma - 25 maj 2016 18:02

Hej! Jag passar på att kika in här ock skriva under min lilla pluggpaus. Har pluggat så gott som konstant ända från klockan ett. Puh, en paus var verkligen behövligt nu.


Första hästen ut i dag var Diara som fick en lugn uteritt efter gårdagens hoppträning (filmen från hoppträningen ligger förresten uppe i det inlägget nu). Förutom att en älg hoppade ut rakt framför oss, så att Diara la in en tvärnit, hände inget speciellt. Diara var ganska pigg men jag märkte också att hon var lite mör i benen efter i går.


Nr 2 var Zorro, som jag red på banan medans mamma longerade Emilio åt mig. Zorro var helt otroligt fin i dag! Redan i framridningen (när jag lyckats på upp tempot på honom vill säga) var han mjuk och fin och det föll sig automatiskt att jag jobbade med lite olika delar ur LB:1 programmet utan att jag tänkte på det då jag brukar göra det med Diara. Helt plötsligt vaknade jag upp ur min trans (haha) och insåg att jag red 10-meters volter med Zorro hur lätt som helst! Och då ska ni veta att när jag testade att rida detta programmet med Zorro förra sommaren så var han alldeles för stel för att klara av 15-meters volterna i galopp och 10-meters volterna var inte att tänka på, hehe. Nu därimot gled han runt i dem hur smidigt som helst. Därför var jag ju såklart tvungen att rida igenom hela programmet med honom två gånger och han gick så himla snyggt! Jättebra tempo, behålld form genom alla gångartsbyten (möjligtvis en parantes runt avsaktningen från galopp men jaja), stod stilla i halterna (!!!!!) och var hur mjuk och fin som helst i formningarna. Det ända som han fortfarande inte klarar ut med programmet är ökningarna som ska vara både i trav och galopp. Jag får honom verkligen inte att öka någonting alls. Men i dag var han som sagt så otroligt fin för övrigt så det spelade ingen större roll.

En annan fantastisk grej vi lyckades med är galoppombyten. Han brukar alltid lägga sig i korsgalopp så jag hade gett upp det projektet men i dag när jag mer skulle "byta" för skojs skull utan en tanke på att det skulle kunna funka och så lyckades han! Jag höll på att ramla ur sadeln av förvåning, haha. Vi upprepade därför detta några gånger och när han förstod hur han skulle göra var det inga problem utan han tyckte snarare att det var väldigt kul och bytte ibland med ett stort bocksprång som följd, hehe. Från dressyrhäst till rodeohäst. ;)

Så är som ni kanske förstår jättejättenöjd med stallets nya dressyrstjärna i dag. Den dagen jag får Diara att gå så snyggt kommer jag att skratta mig lycklig. ☺


Efter ridningen körde jag intervaller utan häst i branta backen innan pluggracet började. Och nu åter till det. Nians sista prov väntar...

Ha en bra kväll!


Gammal dressyrbild på Zorro från förra sommaren, han har utvecklats något grymt sedan dess!

 

Av Emma - 25 maj 2016 10:00

                   

Av Emma - 24 maj 2016 19:06

Dagens Lasseträning var endast på Diara då Casper som ni vet tävlades i söndags.


Jag beskrev de problemen jag känt i min och Diaras LB debut och så utgick vi från dem under träningen. De så kallade problemen var egentligen bara att jag inte såg några avstånd och att jag allmänt tyckte att hindren var väldigt höga vilket såklart var psykiskt eftersom vi alltid hoppar minst en meter och oftast t.o.m lite högre på träningarna. Vi började därför hoppa fram på en liten oxer för att jag skulle känna in avståndet och det var inga som helst problem. Sedan hoppade vi två olika banor med hindrena på 100-105 cm och det kändes verkligen jättelågt. Dessutom kom vi rätt på nästan alla så Lasse undrade om inte våra "problem" egentligen handlade om att jag var nervös, haha. Och det är väl mycket möjligt. Det känns i vilket fall skönt att ha en såhär bra känsla inför helgens tävling då vi också ska hoppa LC och LB. Blev dessutom väldigt glad över Lasses slutkommentar: "Det är inte så mycket mer jag kan hjälpa dig med; händerna över hindret är bra, sitsen är bra, tempot är bra. Det är bara ut och tävla!"


Måste också nämna att både jag och Diara var genomsvettiga efteråt i denna värme och jag drack nästan en hel vattenflaska medan hon vägrade att ens doppa tungan i vattenhinken. Det är verkligen helt omöjligt att få henne att dricka när vi är iväg någonstans, haha. Och moroten som hon fick efteråt ville hon inte heller ha. Halva spottade hon ut hel i transporten och resten (den tuggade delen) fick jag i håret när jag höll på att plocka upp den del hon redan spottat ut. Kärleken är stor för denna ponny, haha.


Film från träningen:  

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards