Stangen

Alla inlägg under augusti 2019

Av Emma - 24 augusti 2019 21:16

I morse var vi iväg en sväng på stan för att inhandla det sista inför min flytt till Uppsala nästa helg och när vi kom hem hade vi Hägghult Sommardressyr, där våra pållar tävlar mot varandra i dressyr med mig som ryttare. Diara gick LB:1 och de andra två LC:1. Diara vann inte oväntat, tvåa kom Zorro och sist Emilio. Är supernöjd med Zorros insats, han kunde inte varit finare. Diara var duktig som vanligt och Emilio kämpade på bra utifrån sina egna förutsättningar. Mer om alla ritter & bilder kommer såklart men antagligen inte förrän tidigast måndag. 

I mon ska Diara & Zorro ridas på morgonen och sen ska alla hästar badas innan jag åker ner till mormor och morfar för att sova övernatt där till måndag. Hoppas ni också har en rolig söndag att se fram emot! :)

 

Av Emma - 23 augusti 2019 12:36

Här kommer en liten update på vad jag har haft för mig de senaste dagarna. I onsdags red jag först Diara i skogen och hon var duktig. Sedan red jag Emilio på fältet och han älskade det, haha. Riktig power i galoppen och öronen spetsade framåt. 

     

På eftermiddagen träffade jag en kompis och tog en fika:
 


I går red jag dressyr på Diara och Zorro. Diara var väldigt hetsig och jobbig men efter mycket jobb på små serpentiner fick jag in bakbenen under henne så hon började arbeta rätt. Hon var riktigt svettig efteråt, haha. Zorro red jag lite lätt lösgörande på och han kändes fin. Det var nyttig för honom att verkligen bli genomställd och mjuk i båda sidor för det är svårt att komma åt det i skogen. På kvällen övningskörde jag.


I dag har jag ridit en liten skogstur på en pigg Emilio och sen har jag och mamma varit ute och plockat lite kantareller. Mysig fredag helt enkelt! <3

   

Av Emma - 21 augusti 2019 07:30

Lite bilder från knoppningen inför helgens tävling. En mysig stund där jag mentalt laddar upp för tävling och förgäves försöker få Diara att ha huvudet still så inga knoppar åker ur, haha.

             

Av Emma - 20 augusti 2019 20:50

I dag fick jag testa att hoppa med Tompa och det var superkul! Vi hoppade lite olika linjer och han var jättehärlig att hoppa. Har en väldigt rytmisk och lättreglerad galopp så det rullade på mellan hindren och han verkade tycka det var lika kul som jag. 

Här är en film från träningen:


 

Av Emma - 20 augusti 2019 20:40

I morse skoddes Emilio & Zorro och sen red jag och Amanda vattenfall ihop på Diara och Zorro. Var första gången hon red där så var lite extra kul. Diara var superpigg och vi hade en riktigt härlig runda.

Nu i em ska jag till Camilla och hoppträna med Tompa.

Bilder från dagens tur:

           

Av Emma - 19 augusti 2019 18:38

I morse var jag och Amanda och red hos Camilla. Jag red Quicken och han var lite seg men hängde ändå med de andra bra. Sedan hade jag lektion för Amanda & Emilio där de fick träna mycket på hörnpasseringar och det gick bra. Vi har även varit på promenad med både sol och regn och en superfin regnbåge. 

I morgon ska hästarna skos på morgonen och sen är planen att jag och Amanda ska rida vattenfall på Diara & Zorro. Bilderna från tävlingen ligger nu uppe i det inlägget så dem kan ni spana in. :)

       

Av Emma - 18 augusti 2019 21:42

I dag har det sammanlagt kommit 50 mm regn så det har inte direkt varit en torr dag. Jag och pappa red ut på Diara och Zorro. Det var regnkläder, sadelskydd & skrittäcke som gällde. Diara var fin och pigg. Sedan red jag även Emilio i skogen och han fick låna Diaras skrittäcke. Dock så har han stl 105 och detta var 135 så han såg ut som en riddarhäst typ, haha. Han var iaf duktig han med. Sen red jag en pigg Camé hos Camilla innan jag övningskörde med släpet.

I mon ska jag & Amanda rida hos Camilla på morgonen och sen ska nog Emilio ridas här hemma.
Såhär snygga var vi i dag:

Av Emma - 17 augusti 2019 18:48

LB:1 2019 (förklass) - 71,250% (199,5 p) - 2:a

Trots att jag inte kunnat rida igenom Diara så som jag velat inför denna tävlingen då det regnat så mycket så banan varit som en pool så var Diara faktiskt väldigt fin på framridningen till första klassen. Jag skrittade ganska länge och travade sedan fram i lägre form en ganska bra stund med. Vi red i tävlingsform ganska kort tid innan start och då kändes hon super. Inne på banan höll den bra känslan i sig fram till andra galoppen där hon tappade lite energi men är överlag väldigt nöjd med denna ritten. Domaren önskade mer ställning på böjt spår, något som jag håller med om på vissa passager men inte överlag för hon var väldigt fin och genomställd i dag, även inne på banan. 

Slutkommentar: Välriden uppvisning! Mycket utvecklingsbart med mer eftergift i innersida på böjt spår. Lycka till! :)


LB:1 2019 (div 2, omg 1) - 68,393% (191,5 p) - vinst med laget & 3:a individuellt

Vi var den Grankärrsryttare som red på högst procent i förklassen så vi var givna till laget vilket var kul. Mellan klasserna öste det ner men som tur var kunde man även rida fram inomhus så det var där vi höll hus under vår andra framridning. Diara var dock väldigt annorlunda mota hur hon brukar vara att rida. Hon var superpigg och hetsig, försökte gå ur form och tjurade och bara var allmänt spänd, typ som hon kan vara när hon blir övertaggad i skogen. Det kan ha berott på att det smattrade så på ridhustaket och att musiken där inne var rätt hög för hon reagerade på båda de sakerna men i vilket fall var hon väldigt svårriden och svår att påverka. Så hade verkligen ingen bra känsla när vi red in på banan. Väl där så tvärdog tempot och hon var jätteseg hela rundan och fortfarande opåverkbar så jag är inte alls nöjd. Men som vanligt ser det bättre ut än det känns och vi fick ändå hyfsade procent och en placering. Synd bara att hon inte bjöd till mer för då hade vi utan problem kommit över 70% även denna gång. Laget vann iaf överlägset vilket var superkul!

Slutkommentar: Fortsätt att jobba med eftergiften i innersida på böjt spår så kommer även formen bli stadigare. Jättebra. Lycka till! :)


Detta var min och Diaras sista tävling innan jag flyttar till Uppsala nu i höst och därmed också den sista på ett bra dag. Tycker det är synd att jag inte kan utnyttja mina sista ponnyår till fullo men nu är det ju som det är och jag får ändå vara nöjd med detta avslutet. 3 av 3 möjliga rosetter är ju inget att skämmas för. 

Massa bilder från i dag:

Framridning, förklass:

 

Rider inne på banan före start:



       

I väntan på första prisutdelningen:



Framridning inför lagklassen:  


 

I väntan på att alla i klassen skulle rida klart. Diara var helcool och stod för sig själv i ett hörn, haha.


       

Redo för andra prisutdelningen:


 

Rosettbilder:


                   

Vi fick extremt mycket priser vilket var kul!


 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards