Stangen

Alla inlägg under januari 2020

Av Emma - 27 januari 2020 16:36

Det var en kort helg denna veckan, kom hem vid 22 på fredagen och sen gick tåget upp igen vid 17 på söndagen. Det jag gjorde var iaf att först rida Diara i skogen på lördag morgon. Hon var ganska så fin. Sen fick Emilio gå samma runda och han höll bra tempo när jag föste runt honom, haha. Man får inte mycket gratis där om han inte är på humör. Sedan var vi på kalas hos mormor och morfar då morfar fyllde år och sen pluggade jag på kvällen.

På söndagen red jag och Amanda Zorro och Emilio på morgonen. Zorro var hyfsat fin. Därefter red jag dressyr med Diara. Är halvnöjd med passet. Gick inte lika bra som tidigare i veckan men långt ifrån dåligt. Sedan var det plugg & tågresa resten av dagen.


I dag hade vi föreläsning på morgonen och sen dissektion. Vi jobbade på bra så blev klara redan vid 13. När jag kom hem var jag ute och joggade och sen har jag pluggat och ska fortsätta med det resten av kvällen med.

Bilder från i lördags:

   

Av Emma - 22 januari 2020 18:30

Jag insåg att jag inte skrivit här på en vecka. Det ända jag gjort är att rida och plugga osteologi, haha. Men nu är tentan över och jag ska skriva ikapp. 

Förra veckan var jag ju ledig både tisdag och onsdag och då pluggade jag i princip hela dagen med avbrott för jogging & mat. Sedan slutade jag vid 12 på tordagen och tåget gick tidigt så var hemma redan vid 17. Tog en lugn kväll med Sveriges mästerkock och taggade långhelg.

På fredagen red jag först Zorro i skogen och han var duktig. Sedan fick Diara gå ett pass på banan och det gick sådär. Vi fick inte riktigt till det. Förutom det så pluggade jag.

 


På lördagen red jag Diara i skogen ihop med Amanda och Emilio. Var ganska fruset så vi fick ta det lugnt. Diara var spänd och tittig eftersom det fortfarande var ganska skumt så tidigt på morgonen. Sedan joggade jag och sen plugg.

Söndagen var det bara Emilio som skulle ridas så planen var att jag & Amanda skulle rida honom ihop på fältet. Hon började och han var extremt pigg och busig. Hon lyckades inte riktigt kontrollera honom och till sist gick det överstyr och hon flög av och Emilio galopperade hem. Som tur var skadade han sig inte och pappa kunde fånga in honom där hemma. När jag sedan skulle rida var all energi förståligt slut så var synd att Amanda fick allt det roliga även om hon inte höll med om att det var roligt, haha. 

       


På måndagen red jag Diara på fältet då det fortfarande var hårt i skogen och på banan. Blev ett dressyrpass längst ner, främst i trav pga underlaget. Hon var magiskt fin, mycket pga att jag förbättrat min sits & position genom att rida utan stigbyglar och då stör jag inte henne så mycket. Men känslan hon gav mig i det lätta travvarvet var otrolig, kändes som att vi svävade fram!

På tisdagen (igår) red jag först Emilio på banan. Det hade tinat upp men var ganska blött istället, något som dock är betydligt bättre. Lite enkelt i alla gångarter och sen hoppade vi några skutt över ett räcke - var jättekul! Diara var next på tur och fick gå ett dressyrpass samt också ta några skutt. Hon var superfin även denna gång och är sååå nöjd. Hon tyckte också att det var väldigt kul att hoppa lite även om det inte blev så högt då jag hade dressyrsadeln. Men återigen magisk känsla i traven! Sedan åkte jag tåget upp vid tre, pluggade det sista inför dagens tenta och sen naptime.

I dag då, tenta på fm och sedan en föreläsning. På em har jag städat och tvättat samt pluggat lite inför föreläsningen i morgon. I mon har vi två föreläsningar på fm och sedan dubbla dissektioner på em och går 8:15-17:15. Usch och fy. Så ska lägga mig tidigt i kväll.

Hoppas ni har haft en bra onsdag! :)

Av Emma - 16 januari 2020 09:00


Gjorde du något 2019 som du aldrig gjort förut?
Jag har skrivit tenta för första gången. Inte så dramatiskt som jag trodde utan själva tentan är som ett vanligt prov och omständigheterna man skriver i liknar ett högskoleprov väldigt mycket. 

 


Genomdrev du någon stor förändring 2019?
Genomdrev och genomdrev men den största förändringen i mitt liv var definitivt att jag började läsa på högskola och flyttade delvis upp till Uppsala (i veckorna iaf). Är väldigt coolt att kunna titulera sig veterinärstudent men hade gärna sluppit bo så långt hemifrån i veckorna.


Vilken händelse från år 2019 kommer du att minnas bäst?
Oj, det är många. Men tror ändå studentbalen och själva studenten. Det gör man ju bara en gång i livet liksom och det var två roliga dagar.

   


 


Bästa köpet ?
Jag shoppar ju inte så mycket men Mullemuggen som jag köpte under SIHS gillar jag väldigt mycket.
.


Vad gjorde dig riktigt glad?
Alla vinster och placeringar jag och Diara tog på tävlingsbanorna. Vi fick pris i 11 av 14 starter! Världens bästa ponny! (Tillsammans med Emilio, hehe)

 

 

 


Saknar du något under 2019 som du vill ha 2020 ?
Mer pluggfria dagar hade varit uppskattat, haha. 
.


Vad önskar du att du gjort mer ?
Jag önskar att jag hade haft möjlighet att tävla mer under hösten men fanns nästan inga tävlingar nära oss plus att jag inte kunde träna lika mycket när jag bara var hemma på helgerna så vi var inte på topp. I vår är jag ledig mer så då tror jag att det kommer gå bättre. Sen önskar jag att jag & Anna träffats mer. I våras träffades vi ju varje dag i skolan men under hösten blev det sporadiskt.

   

 


Vad önskar du att du gjort mindre?
Stressat inför prov och tentor. Jag vill inte göra om den intensiva pluggvåren innan studenten. Puh.


 


Bästa boken jag läst i år ?

Tyvärr har det blivit hemskt dåligt med läsandet i år och i höst har jag inte läst en enda bok. Saknar det jättemycket då jag är bokoman. Men allt plugg har prioriterats. Men bästa nya boken jag läst är iaf Queen of Air and Darkness av Cassandra Clare (sista i The Dark Artifices) och bästa generellt är The Mortal Instrument serien av Cassandra Clare som jag läste om i somras - min absoluta favoritserie!


 

Vad är din största framgång i studierna?

Att jag lyckades få så bra betyg att jag kom in på veterinär som jag alltid drömt om!

 


Största framgången på det privata planet ?
Att jag tog BE-kort! Så skönt att vara klar med all övningskörning.

 


 


Största misstaget ?
Att börja plugga för sent till första tentan för jag fattade inte riktigt hur mycket 600 latinska ord är, hahaha.


Vad spenderade du mest pengar på år 2019 ?
Resorna hem från och upp till Uppsala.


 


Något du önskade dig och fick?
Ett tagelarmband med Emilio & Diaras tagel! Betyder supermycket <3

  

 


Något du önskade och inte fick?

En stor vinst i min trissjulkalender XD

 


Vad gjorde du på din födelsedag 2019?
Jag red och badade med Emilio, hopptränade med Diara för Camilla och så firade jag med familjen. 

     

 


Finns det något som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mer tävlingar och mer fritid från plugg.

Vad fick dig att må bra?
Familj, vänner & hästarna.
   

 


Mest stolt över ?
Att ha tagit BE-kort i så ung ålder samt att jag kom in på veterinär direkt efter gymnasiet.

Högsta önskan just nu ?
Ett riktigt bra 2020 med massa framgångar på tävlingsbanan då det är mitt sista år på ponny.

 


Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Försöka stressa mindre över plugg kanske. Men annars är jag nöjd som det är.


     






Av Emma - 15 januari 2020 08:24

Den beryktade OSF-kursen (Organens struktur och funktion) har nu börjat och vi kastades direkt in i alla skelettets ben och små benutskott osv. Drygt 200 latinska ord tills tentan nästa vecka så ni förstår ju vad jag gör. Den pluggfria helgen är ett minne blott. I går var vi lediga för inläsning och så även i dag så det är skönt iaf. Jag har tagit mig igenom lite mer än hälften av orden och har som plan att ta resten i dag. Dessutom ska jag jogga en sväng. Sen har vi föreläsning och skallens ben på torsdag och sen har jag lyckats få tag på ett tåg som går redan vid 13 så kommer vara hemma jättetidigt! Är så glad för det!

Jag hoppas ni har en bra vecka. :)

 

Av Emma - 12 januari 2020 15:08

En helg går sldrig så fort som när den är pluggfri. I går red jag och Amanda ut på Diara och Emilio på morgonen. Det var fortfarande mörkt när vi red iväg och Diara är alltid lite tittig när det är skumt ute i skogen så blev ingen större harmoni, haha. Sedan åkte vi till Csmilla och red. Jag red Quicken och han skötte sig fint. Väl hemms igen gick vi en långpromenad och sen passade jag på att ge Emilio lite extra kärlek. Jag borstade och gosade massa med honom och sen skrittade vi en runda barbacka i bara grimma och grimskaft. Sååå mysigt!


I dag red jag och Amanda på banan på Diara & Emilio. Jag red återigen hela passet utan stigbyglar och känner att vi verkligen börjar hitta tillbaka nu. Diara var superfin, särskilt i traven. Är jättenöjd!

Nu kommer Fanny snart och hämtar mig och så beger vi oss upp till Uppsala igen. Nu vecka och ny kurs. Skönt att slippa tåget iaf.

Bilder från i går:

       

Av Emma - 10 januari 2020 18:47

Nu sitter jag på tåget påväg hem från Uppsala igen och har äntligen lagt den fruktade BMB-tentan bakom oss och tror det gick bra. Var extremt mycket att skriva så hade sån skrivkramp med det är det värt. I helgen ska jag rida och njuta av att vara helt pluggfri! På måndag börjar nästa kurs och då kör det igång igen.
Iaf i onsdags red jag dressyr på Diara. Nästan hela passet utan stigbyglar med fokus på min sits och inverkan för precis som alla så gör jag massa saker som jag inte är medveten om, haha. Så mamma hjälpte mig lite från marken och är väldigt nöjd med hur det blev. Diara kändes superfin! Mycket bättre än tisdagens pass även om det inte heller var dåligt.
I går joggade jag på morgonen och borstade alla hästarna innan jag åkte upp till Uppsala för tentan som var i dag. Och så massa plugg förstås. Är helt död nu, haha.

I dag efter tentan firade jag med semla från konditoriet som ligger nära där jag bor. Jag älskar ju semlor mer än allt annat i fikaväg så var såklart tvungen att testa deras. De var dock ingen succé, väldigt torra så det var synd. Det är dock de flesta från konditorier, inget slår maxis semlor!
Så med denna bilden vill jag önska er en trevlig fredagskväll!

Av Emma - 7 januari 2020 19:59

I dag har jag varit i stallet under fm och pluggat under em, så som de flesta dagar detta lovet. Både Diara och Zorro gick varsitt pass på banan i dag och jag är halvnöjd med dem båda. Jag red massa övergångar med Diara även denna gång och hon blev sjukt pigg, haha. Märks att vi är lite ringrostiga, detta var ju bara andra passet på banan efter vintervilan så man kan inte ha för höga krav. Men är på rätt väg iaf. Zorro var väldigt bekväm av sig i dag så när jag bad om mer energi och bakbensaktivitet ville han bara lägga sig i handen. Han är jobbig då och svårt att komma runt det. Det gör man egentligen bäst ute i skogen för där har han eget framåtdriv. Efter ridningen joggade jag och sedan plugg som sagt.


I morgon blir sista dagen hemma och jag ska rida dressyr på Diara igen och förhoppningsvis komma en bit längre än i dag. Sedan plugg och åter plugg.

Har ni börjat skolan i dag efter jullovet eller har ni några till lediga dagar?

 

Av Emma - 6 januari 2020 21:34

Hej! I dag var det plusgrader igen och jag & Amanda kunde hålla normalt tempo när vi var ute i skogen på Emilio och Zorro. Emilio var ganska så pigg och pinnade på fint. Vi köpte en ny Mullegrimma till honom på Hööks vinterrea för några dagar sen som vi provade i dag och den passade fint. Han var supersöt i den dessutom. Den ska han få ha i sommar då Mullegrimman han brukar ha då börjar bli ganska sliten.
Förutom ridningen har jag pluggat heeeela dagen och i mon blir det samma. Diara & Zorro ska ridas på banan, det är jag taggad på.
Kolla bara vad söt han är:

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards