Stangen

Alla inlägg under januari 2015

Av Emma - 30 januari 2015 18:08

I dag har jag varit i stallet nästan hela dagen. Jag började med att rida Emilio i skogen och han var rätt seg, piggnade inte ens till i galoppbacken. Så det var lite seeeegt, hehe.

Sedan red jag markarbete med Diara, samma övning som senast (har fixat en bild på den, se nedan). I uppvärmningen var hon lite stretig som vanligt, jag hoppas och tror att det försvinner när hon kommer igång mer ordentligt. Sen i galoppen var hon jättefin och även när vi hoppade över cavalettisarna. Hindret i mitten var inget problem åt något håll i dag.

Till sist red jag ut på Zorro ihop med mamma och Kiwi. Det var fösta gången jag red Zorro sedan hans sadel blev omstoppad för 1 vecka sedan. Jag märkte verkligen stor skillnad! Sadeln var minst dubbelt så skön att sitta i och Zorro rörde sig på ett helt annat sätt nu när sadeln inte tryckte på hans rygg. Så han var jättefin och hade mycket luftigare och härligare gångarter. ♥


Övningen:

I mitten står hindret och de ej raka strecken (som endast inte är raka p.g.a att jag inte kan rita raka streck på frihand) är bommarna/cavalettisarna, vad man nu väljer att ha dom som. Man kan rida lite hur som helst, forma till en bana om man vill eller bara rida som man känner för.

 

Av Emma - 29 januari 2015 20:41

I morgon har vi studiedag så det blir en långhelg - wihoooo!

I dag red jag ut i skogen med Emilio ihop med mamma och Kiwi. Emilio var rätt seg men det var nog lite jobbigt för honom i djupsnön.

I morgon ska jag rida Emilio, Diara och Zorro så det blir en riktigt hästdag! ☺


 

Av Emma - 28 januari 2015 19:09

Det har slaskat på ordenligt de två senaste dagarna nu så det är mjukt på banan. Dock ska det frysa i morgon igen så jag drog slutsatsen att om jag red dressyr där i dag som jag tänkt så skulle det inte gå att rida där mer tills den smälte igen. Så även att jag inte var hemma förrän vid 4 så chansade jag på att jag skulle hinna ut i skogen istället innan det mörknade. Maten i skolan var god så åt inget när jag kom hem utan for rätt ut till stallet istället. Har nog aldrig fått en häst klar för ridning så snabbt, haha. Men ut hann vi och Diara var helt galen. Hon taktade fram och skulle bara galoppera hela tiden, antagligen för att hon vilade i går. Småstegrade till och med lite när jag skulle hålla in henne, haha. Så ridnigen gick pga Diaras tempo ganska snabbt men det hann ändå bli så pass mörkt att jag inte såg skillnaden på Diaras bruna päls och svarta man. Det som är bra med snön är att den är en så stark kontrast mot den mörka skogen och därför ser man marken väldigt bra. Det är ju livsfarligt att rida när man inte ser t.ex hålor och stenar men snön lyser upp allt så man ser marken tydligt även att det är mörkt.


Nu när jag kommit in har jag lyssnat på Timoteijs nya låt Wildfire som släpptes i dag. Den är på engelska till skillnad från deras tidigare låtar som varit på svenska och har ett nytt sound. Jag gillar nog mer hur deras tidigare låtar är men låten var ändå hyfsat bra. Lyssna på den här:

Av Emma - 26 januari 2015 20:56

Diara var väldigt pigg idag och tyckte såklart att det blev ännu roligare när det låg en stock som man kunde hoppa över. Haha, hon drog upp benen som om hon trodde att den skulle försöka bita henne och så full fart efter.

Emilio tog det lugnare, slösade inte på energin. Det var lite jobbigt för honom i snön - hans ben är ju inte så långa men han hoppade fint ändå.


I morgon har både hästarna vilodag och jag har pluggdag + långdag i skolan men bara tråkiga ämnen. Usch......


 

Av Emma - 26 januari 2015 08:04

Godmorgon alla läsare! Passar på att blogga lite påväg till skolan.

I går red jag markarbete med Diara. I uppvärmningen var hon lite stökig med huvudet i traven och slappnade inte riktigt av men i galoppen gick hon jättefint och det följde med ner till traven sen. Efter en skrittpaus började vi jobba över cavalettisarna. Hade ställt ett 50 hinder i mitten och lagt ut en bom från varje ytterhörn på hinderstöden. Alltså blev det fyra bommar totalt. Diara lyfte oftast fint på hovarna och var mjuk i vägarna i mellan. Sedan gjorde vi det i galopp. Är så glad för att galoppombyterna sitter till 90% nu! Hon var jätteduktig! Vi avslutade med att hoppa 50 hindret på volt. I hennes lätta varv = vänster var det inga problem alls. Hon var superduktig. I höger varv tyckte hon det var jobbigt att hoppa på volt så hon bröt av till trav innan hindret varje gång så till sist fick vi lägga ner på ena sidan för att kunna avsluta med att hon galopperade över.
I helhet var detta ett superpass! Vi måste jobba mycket på att stärka högersidan bara. ;)

Sedan bar det av till JFK med Qajsa och Cassino. Cassino var jätteduktig medan Qajsa var rätt tittig och stökig med hoppade ändå bra. Skriver mer om det i ett senare inlägg så som jag brukar.

Skoldagen idag är lugn. Vi har bara två lektioner och slutar vid 10:40. Så man ramlar inte ner i verkligheten förrän i mon, hehe. Ska iaf rida både Diara och Emilio en sväng i skogen i dag. Mamma och pappa som red ut i går sa att det ramlat ner ett träd i lagom hopphöjd över vägen så det är jag taggad på att hoppa med båda pållarna innan det blir bortsågat vilket nog är ganska snart tyvärr....

Ha en bra dag!


Bilder från passet på banan i går:

       

Av Emma - 24 januari 2015 22:39

Dagen började med att jag klev upp ur sängen... Haha, skojar bara. Efter frukost drog hela familjen ut till stallet för att rida. Diara var överladdad eftersom hon vilade igår och sen var det massor av snö ute också och det tyckte hon var kanon kul! Men jag lyckades hålla henne hyfsat samlad så det gick fint. Då hade mamma och pappa större problem.
Sen skulle vi tolka med Emilio. Vi körde inte vanlig tolkning i år utan vi mixade tolkning med körning genom att lägga på Emilio hans vanliga sele och sedan fästa tömmarna där det är tänkt att man ska fästa vagnens skaklar. Sen sitter man på snowracern och dras av selen genom tömmarna. I början var sprang en av oss med och höll Emilio i ett grimskaft där framme eftersom tömmarna ej hade någon kontakt med munnen så Emilio hade bara vanlig grimma på sig. Sedan testade pappa att köra utan någon som höll i och det gick bra. Men tills jag testade så hade Emilio dock kommit på att han var ju faktiskt så gott som lös så såfort vi började trava tvärvände han in i skogen och började galoppera så jag ramlade av snowracern och tappade tömmarna. (Film kommer ev.) Emilio idiot galopperade hem med tömmarna hängande efter. Jag höll på att dö av oro innan vi kom hem och hittade honom vid grannens trädgård där han stod och åt - OSKADD!!! Vilken tur han hade! Han hade kunnat fasta i tömmarna och brutit benen hur lätt som helst. Men han var endast lite anfådd vilket vi också var för vi fick oss alla lite snöpulsnings motion. ;)
Sedan körde vi lite lugnt i trav fram och tillbaka på en väg precis vid stallet med någon som sprang med hela tiden. Inte för att jag tror att Emilio skulle orkat galoppera så mycket mer, haha. Sedan ledde jag honom en liten sväng i skritt så att han inte skulle bli stel i musklerna eller liknande för han är ju inte van vid att galoppera i full fart hela vägen hem, hihi.

I morgon ska jag rida Diara ett pass markarbete på banan på förmiddagen. Ska lägga ut lite bommar och jobba henne över dom. Sen vid lunch ska jag med Camilla på Pay and Jump i JFK med Cassino och Qajsa. De ska både hoppa 1 m och eftersom det blir lite taight då så ska jag hjälpa till att rida fram och trava av. Det ska bli kul.

Godnatt allihopa! <3

En söt shettisbild som jag hittade på Facebook:

Av Emma - 22 januari 2015 18:14

Vi har fått cirka 2 dm fluffig pudersnö ute nu och det är så himla vackert! Alla träden är inbäddade i vita "duntäcken". Det har snöat lätt hela dagen och jag håller tummarna för att snön ska ligga kvar i helgen då vi har planerat att tolka med Emilio!


Iaf, i går hann jag inte blogga för kom in från stallet rätt sent och så hade jag lite läxor att fixa med. Men jag red Diara ett pass på banan. Det snöade då också så det var hur mysigt som helst att rida själv i belysningen, man var som i en annan värld. Red ett riktigt "rida igenom pass". De två tidigare gånger vi ridit på bana sen vintervilan har jag inte krävt så mycket eftersom hon är under igångsättning men det gjorde jag igår. Vi började med övergångar mellan halt, skritt, kort trav och ökad trav. Rätt snabba övergångar och lyhörd som hon är lyssnade hon superfint på mig! Sedan jobbade vi lite på volt, att hon skulle bli lösgjord och avslappnad i formen. Övergick ganska snabbt till galopp eftersom hon har så mycket överenergi. Hon ville mest bara springa i 120 runt på banan så när jag tog ihop henne blev det jobbigt och hon saktade av istället. Jag kämpade jättemycket med det och när hon till sist förstod att hon skulle bli avslappnad i nacken och använda all energi till at skjuta under sig bakbenen så blev jag superglad! Och Diara tyckte också att det var bekvämt. Man är aldig så glad som när man får igenom det man vill! Vi gjorde även några galoppombyten på diagonalerna och det funkade jättefint!


I dag red jag Emilio i skogen barbacka eftersom hans och Zorros sadlar är på omstoppning. Misstänkte att han skulle vara busig i snön och det kan man lugnt säga. Längst nedanför backen vände vi på en vändplan. När vi ridit halva den så stegrade han sig och drog iväg tvärs över vändplanen och hemåt. Jag fick stopp på honom rätt snabbt och då skrittade vi några meter innan jag lät honom galoppera upp. Jag fick klamra mig fast som en blodigel i bockserierna men tack vare att jag har ridit honom så mycket barbacka och han en "superbalans" på just honom så satt jag kvar utan några större svårigheter. Inte för att jag alltid har hjälp för att blivit avbockad rätt många gånger genom åren, haha. Sen galopperade vi nästan hela vägen hem och det var superkul!


Detta blev ett långt inlägg, haha. Nu taggar vi att DET ÄR FREDAG I MORGON!!!!


Film från 2012 när jag och Emilio galopperar i skogen:


Av Emma - 19 januari 2015 18:41

Det hade snöat en del under dagen så det gick att skritta och trava på banan. La även ut lite bommar som vi travade över. Diara var väldigt pigg vilket gjorde att hon hade svårt att koncentrera sig men stundtals slappnade hon av väldigt fint formen. Jag längtar tills vi kommer igång ordentligt igen så att hon inte alltid har sån överskottsenergi men vintern vill ju nåt annat. Banan är oftast för hård och vår byväg har en brant backe som man inte kan köra uppför med transport om det är snöigt och halt. Därför kan vi inte heller åka till ridhus utan är fast hemma i skogen. Riktigt surt. Så hoppas, hoppas, HOPPAS att det smälter av nu men väderprognosen visar tyvärr tvärtom....


Längtar.....

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards