Stangen

Alla inlägg under februari 2016

Av Emma - 29 februari 2016 17:10

Det känns faktiskt lite konstigt att i dag är en dag som egentligen inte finns. 29 februari och månaden slutar den 28:e. Lite crazy är det allt när man tänker efter. Och det är fyra år tills nästa gång...


Iaf, nog pratat om det, i dag vilar alla hästarna och jag gick istället en promenad med mamma och Wilma när jag kom hem. Kvällen är, precis som dagen var, tillägnad skolan och allt underbart plugg som det innebär. Haha.


Mycket mer än så har jag inte att säga, ha en bra måndagskväll så hörs vi i mon! ♥

Bloggens vackra bloggare i egen hög person, hehe. #måndagshumor

 

Av Emma - 29 februari 2016 10:00

Snyggt, gnistrande & svindyrt. Dessa ord brukar symbolisera ett swarovski pannband. Men Diara är värd det allra bästa så då passar det ju perfekt! ♥ Sen var just det pannbandet jag köpte faktiskt inte svindyrt för det var på rea, halva-halva priset, på Hööks. Så från att ha kostat ca 800 kr kostade det istället ca 200, ett betydligt mer mänskligt pris, hehe.

Och för er som inte vet så är skillnaden mellan ett swarovski pannband och ett med vanliga "stenar" att swarovski stenarna är i glas och de vanliga i plast. Det är därför swarovski glittrar mycket mer.


Här får ni några bilder på det:

         

Av Emma - 28 februari 2016 17:01

Nu har jag bloggat ikapp och ni kan läsa inläggen här under. Min dag i dag har varit betydligt lugnare och började men en uteritt i, till största delen, skritt och trav på Diara ihop med mamma och Kiwi. Diara var lika pigg och taggad som vanligt trots hoppningen i går och det känns bra för då vet jag att kondisen är rätt bra ändå. Sen vill jag ändå ta det extra lugnt med henne nu i början såklart.

Näst på tur var Emilio som jag red ihop med pappa och Zorro. Vi red jämsides så att hästarna taggades av varandra vilket ledde till att det blev köttbullskatapulten Emilio till er tjänst, haha. Han blir som en lurvig boll att sitta på och de små benen går som trumpinnar när han skjuter iväg som en bomb (/köttbulle :P). Då har inte Zorro en chans, haha. Sån var han hela passet och jag njöt för fulla muggar som ni kanske förstår. Love, love, love!


För övrigt har min dag bestått av promenad med Wilma, jogging och plugg. Det sist nämda är tyvärr inte över utan kommer fortsätta tills ungefär klockan nio i kväll då jag ska gå och lägga mig. Hehe, life as a pupil...


Två bilder från dagen:
 

Zorro med Emilios sadel på sig. Som tur är var det Emilios sadel för annars hade vi nog behövt se över fodermängden eller köpt en längre sadelgjord, haha.


 

Av Emma - 28 februari 2016 16:35

Denna gången satsade jag på att verkligen få honom fram för skänkeln redan i uppvärmingen då han småsegade stundtals förra gången. Jag gjorde mycket tempoväxlingar mellan samlad trav och ökad trav (btw hans ökade trav är WOW) samt samlad och ökad galopp. Pushade verkligen på honom så att det egentligen gick för fort bara för att få igång honom. Och det funkade utmärkt! Han var sjukt taggad hela passet sen och jag kunde knappt hålla honom, haha.


Vi gjorde liknande övningar som jag och Diara (se inlägget under). När vi galopperade över cavalettisarna fick jag verkligen ta tydliga förhållningar för annars sprang han bara på och lyfte inte på benen. Han blir lätt nonchalant när hindrena är låga har jag märkt. Mycket fokus låg även på att tragla galoppombyten, en annan sak han har lite svårt för. Eftersom han inte är stark nog i bakändan än blir det lätt korsgalopp (kommer ni se på filmen) om jag inte bromsar ner honom till nästan trav och sen ger byteshjälpen. Och eftersom han i går var rätt hetsig så blev det lite... ja kaos ibland typ, hehe.

I slutet höjde vi upp hindrena lite så oxern låg på 1 m, vilket motsvarar LA för C-ponny och det var inga som helst problem - tvärttom. Det var då han verkligen hoppade upp sig ordentligt istället för att bara glida över hindret sådär som han gärna gör det det är lägre. (Det språnget är det ända oxersprång som finns på filmen så då vet ni vilket det är.)


Superfin ponny även här alltså! Ska bli roligt att fortsätta utveckla honom för att han har kapacitet vet jag ju redan, hur kommer man annars fyra i ungponny SM liksom? ;)


Bild & film från hoppasset:

   

Av Emma - 28 februari 2016 16:13

Då var det äntligen dags att sätta i gång på riktigt. Har saknat att hoppa Diara något otroligt och precis efter skadan, när humöret var som värst, trodde jag att jag aldrig mer skulle få göra det. Men vi hade tur och än så länge har jag inte märkt något av det.


Träningen bestod av väldigt enkla saker, precis som det ska vara vid första hoppningen. På ena långsidan hade vi tre upphöjda cavalettisar som vi började med att galoppera över, först låga och sen högre. Jag har faktiskt börjat se avstånd lite bättre detta året (men det blir svårare ju högre hindrena är) så övningar som detta är guld för att träna upp mig ännu mer! Hemma på banan kan man knappt lägga två bommar utan att det blir så tight att det inte finns en chans att man hinner se avståndet innan man är framme vid bommen, haha. Diara var iaf väldigt pigg (som ni ser på filmen) vilket resulterade i att jag verkligen fick sitta tillbaka för att få in de fyra galoppsprång som Camilla sa att vi skulle få in. Det var mycket lättare att gasa på och köra på tre, hehe. Ibland fick jag inte riktigt henne att gå så samlat som behövdes och vi kom lite nära, särskilt på mitten bommen.

På diagonalen stod ett litet räcke och längs andra långsidan stod en distans med en oxer & ett räcke. Diara hoppade superfint på allt och kollade inte på vattenmattan, som låg under oxern, över huvud taget. Som sagt så har jag svårare att se avstånd ju högre hindret blir och därför fick jag aldrig till en bra anridning till oxern när vi höjde upp den från dubbelkryss till riktig oxer utan vi kom för nära varje gång. Men, men, hade det inte varit för det så hade vi kommit rätt på varenda hinder och det hade ju varit lite osannolikt med tanke på att jag inte såg avstånd över huvud taget förra året, haha.


Guldstjärna till bästa Diara i dag! Hon var så fin och glittrade runt i sitt nya pannband med swarovski stenar, hihi. Ni ska få lite bilder på det sen. ;) Camilla tyckte att vi var jätteduktiga och gav oss båda massor av beröm. När träningen går som bäst. ☺♥


Bild & film från träningen:

 

Svettig ponny som verkligen behöver klippas... (Hänger dock på när Camilla har tid så skyll inte på mig, hihi)


 

Av Emma - 27 februari 2016 22:25

Dygnet skulle behöva lite fler timmar, någon som håller med? Det är nämligen så att jag inte har kunnat prioritera bloggen i dag för har haft fullt upp hela dagen. Vid halv 9 var vi i ridhuset med Diara och Camilla hade en liten träning för oss samtidigt som hon red Maja. Vid 10 kom Marie med Casper och så hoppade jag honom också. Båda dessa ridpass gick jättejättebra men jag vill som vanligt kunna skriva ordentligt om dem i varsitt eget inlägg och det hann jag inte i dag. Därför kommer det i mon och nu berättar jag bara lite snabbt om resten av min dag som är ganska enformig, hehe.

Efter att både vi & hästarna ätit lunch red jag och pappa ut en sväng på Emilio och Zorro. Emilio var rätt pigg och verkade uppskatta att vi red en annan runda än den vanliga. Särskilt kul tyckte han det var att hoppa över de små terränghindren på ca 40-50 cm som ligger över stigen. Han älskar verkligen att hoppa, den lilla sötnosen.
Resten av eftermiddagen & kvällen fram tills mello (som för övrigt var lika dåligt som vanligt...) spenderade jag med plugg. Har prov i både teknik och tyska på torsdag så det är gasen i botten som gäller. Hatar när man måste fokusera på två olika ämnen samma vecka. Jag vill ha proven var för sig...

I mon ska Diara också ut en lugn sväng i skogen, ihop med mamma och Kiwi är tanken och så rider jag och pappa Emilio och Zorro ihop precis som i dag. Då kommer jag även blogga & visa film från dagens träningar. Vi hörs, sov så gott! <3

Av Emma - 27 februari 2016 08:28

Diara är lastad och åker nu bakom oss för första gången i år! Så taggad! Ridhuset - here we come!

Av Emma - 26 februari 2016 19:06

Jag vågar knappt säga det men det verkar faktiskt som att vi kommer iväg till ridhuset i morgon! Som jag har längtat! Och gång på gång har det kommit ny snö men nu ska det inte komma nån mer snö förrän på tisdag! Weii!


I dag red jag Diara en lugn uteritt inför i morgon då det blir första gången vi hoppar i år. Jag red mest i skritt och trav men även lite galopp såklart och övade galoppombyten. I skogen byter Diara gärna bara i svängar där hon tycker det är bekvämt, dvs. där vi ska byta till den lätta galoppen. Och jag vill att hon ska byta när jag säger det om det så skulle vara på en raksträcka. Där är vi dock inte än utan jag gör galoppombyten i svängar så ofta som möjligt och i dag gjorde vi det i en backe som är perfekt för ändamålet. Den liknar en trappa med först en kort rakstäcka, sedan skarp höger sväng följt av raksträcka, skarp vänstersväng, raksträcka, skarp högersväng och avslutas med en kort rakstäcka. Det betyder att om man medvetet fattar fel galopp inför första svängen kan man få in upp till tre galoppombyten, ett i varje sväng. Och det var exakt så jag gjorde, och brukar göra i denna backen. Skillnaden var att jag gick in för det till 100% i dag och det ledde ju då också till att vi lyckades. Hon gjorde superfina byten utan att rusa iväg alltför mycket. Duktiga ponnyn. ♥


Några bilder från stallet:

       

Ha en grym fredags kväll!

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards