Stangen

Alla inlägg under juni 2015

Av Emma - 30 juni 2015 18:03

Diara var minst sagt pigg under dagens uteritt. Men hon var fin också, red henne i form några gångr under turen och det var inga problem. Lite miljöträning blev det också när korna i hagen jämte vägen satte av efter oss i galoppen, haha. Men hon skötte det bra tycker jag.

Emilio longerade jag lite och vagntränade sedan på det vanliga - dra vagnen utan att den sitter fast - och han var jätteduktig.

Har även passat Elsa lite, förstår inte hur hon kan ha så mycket energi och framför allt inte hur hon kan tycka om att bita i den där gummi-grisen...

   

Av Emma - 29 juni 2015 21:53

I dag fick vi stå ut med lite regn, även om jag klarade mig undan rätt bra, men i morgon ska värmen komma med sin höjdpunkt på lördag då vi kan få 29-30 grader. Helt sjukt är det! Självklart blir det ju regn igen nästa vecka så det vill till att njuta ordentligt.
I dag började jag med att rida Zorro en lugn tur i skogen. Han är lite förkyld och snorig så har därför vilat över helgen och ska nu bara gå lugnt varannan dag tills förkylningen är över. Han var iaf väldigt pigg och positiv.
Diara och jag tränade sedan dressyr. Är riktigt nöjd med henne! Det gick mycket bättre i dag, hon var mer stabil i formen och kunde vara kvar i den längre tid åt gången. Höjdpunkten var högergaloppen förvånande nog, med tanke på att jag har svårt att slappna av i min högeraxel. Men som sagt - är väldigt nöjd.
Annars har dagen varit lugn, joggade en sväng och gick promenad med Wilma och mamma efter lunch.
I morgon blir det uteritt på Diara, longering och ev. lite vagnträning med Emilio samt hundvakt åt lilla Elsa.

Av Emma - 28 juni 2015 19:08

På morgonen red jag och mamma ut på Emilio och Kiwi, de ända hästar som skulle gå i dag. Emilio var faktiskt pigg - trottade på så fint! ♥

Efter maten var jag inne och busade lite med Elsa, sötnosen och under em har vi vagntränat Emilio på samma sätt som tidigare - det vill säga att han drar vagnen utan att vi spännt fast den. Han var superduktig!

Det var min dag det, haha. I morgon ska Diara och Zorro gå...

Vad har ni hittat på i dag?

Elsa och Grisen:


 

Av Emma - 27 juni 2015 17:43

Min födelsedag firades självklart med ridning (vad annars!?). Hade helst velat rida min favvorunda Vattenfall men det var ju bara Diara som skulle gå och hon har ridits tuffa pass tre dagar på raken nu så hon behövde en lugnare runda. Men lyckades iaf övertala mamma att vi inte skulle rida Grävling (den vanliga tråkiga runda som vi nästan alltid rider) och fick istället med henne och Kiwi på Varulvsrundan. Diara var både tittig och väldigt pigg, ibland samtidigt, haha. Kände även lite på formen och hon sökte sig bra nedåt. Dock var det, som alltid i skiogen, svårt att få något vettigt av det när hon bara ska galoppera hela tiden.

Sedan var jag riktigt duktig  - joggaade också (på min födelsedag!), har lyckats hålla mitt varannan dag schema hittils - en stor applåd tack. Eller förresten, ni kanske redan har svimmat av att läsa det andra...

Lite prsenter har jag ju fått också, bl.a:

  • Termoridbyxor
  • Mobilskal
  • Tröjor
  • Mjukisbyxor
  • Dressyrsadelgjord med martingalfäste:

 

  • Schabrak:

 


Av Emma - 26 juni 2015 17:45

Häst från morgon till kväll känns det som, haha. På morgonen longerade jag Emilio som inte var så värst motiverad men busade till det lite i galoppen ändå. Efter det red jag ett ordentligt dressyrpass på Zorro som var jättefin.♥ Lite seg men när jag väl fick upp tempot så var allt helt super! Jobbade honom för första gången i form på volt i galopp - något jag, innan hans otroligt snabba utveckling, aldrig trott han skulle orka. Så stolt över att han orkar bära upp sig själv nu och att det faktiskt är JAG som jag byggt upp honom! ♥♥♥

Diara red jag ännu ett dressyrpass på för att jobba vidare på det Essi lärt oss. Det jobbiga med att göra det utan tränare är att man måste hålla sån koll själv på vad som ska göras osv. Jag satt typ och tänkte "Emma, slappna av i din höger axel" hela passet, haha. Men under korta perioder (ändå längre än i går) gick det riktigt bra och särskilt då i galoppen som är hennes starka sida. Är så taggad på att jobba vidare med detta nu och kanske äntligen få henne så fin som hon var i början av året igen.

Mer häst blev det, tack vare att Emilio och Zorro skulle ha nya skor så var Camilla här och fixade dem.

Och i morgon, damer och herrar :P, fyller jag hela 15 år! Inte illa det, haha.

Zorro i dag:
 

Av Emma - 26 juni 2015 17:30

Dagens träning var verkligen givande. Essi började med att själv rida igenom Diara ordentligt och guuuud vad snyggt hon gick! Önskar verkligen att jag kunde rida så bra. Sedan fick jag lite hjälp också, såklart. Jag skulle rida fram henne till vänstertygeln - hennes svaga sida - och när jag lyckades med det blev hon jättefin. Så ja, hon var riktigt fin några korta stunder under tiden jag red men har fortfarande lätt för att tappa igen. Sedan har jag ju som vanligt problem med att inte fastna med min högerhand och att hålla den avslappnad och rörlig tar nästan all uppmärksamhet. Så nu är det bara att träna, träna och träna! Jag har inte gett upp hoppet om NF-mästerskapen i dressyr än (fastän jag kanske borde)...

 

Av Emma - 25 juni 2015 14:30

Min dag har varit lugn hittills. Red Zorro i skogen - han var fin och mysig. Sen har jag joggat och passat Elsa lite. Om en halvtimme ska jag ta in Diara för en dressyrträning - är supertaggad! Vi behöver verkligen lite hjälp nu. Skriver om träningen i morgon för hinner nog inte i kväll.

Några bilder från min lilla busstund med Elsa:
           

Av Emma - 24 juni 2015 16:43

I dag fick Emilio gå Varulvsrundan, allt för att hålla motivationen uppe, hehe. Sedan åt han mest, tyvärr. Det är så igenväxt där nu för det är typ bara jag som rider där vilket leder till att om jag drar undan hans huvud från en buske på vänster sida så snappar han kvikt åt sig ett långt grässtrå på höger sida istället osv. Men hyfsat pigg var han.

Diara då, hehe. Red Vattenfall ihop med mamma och Kiwi och hon hade 3 dagars energi i benen. Gissa hur det gick?! Hon var helt crazy, kunde knappt hålla henne. En gång bokstavligt flög hon rätt upp i luften och sköt iväg som en kanonkula när mamma började galoppera. Försökte hålla henne i form så mycket som möjligt för att lättare kunna kontrollera henne och stundtals blev hon riktigt fin. Men vila 3 dagar är ingen hit om man heter Diara. Anledningen till att det blev tre dagar och inte bara två är att Camilla blev sen i går och kom inte förrän halv 10 på kvällen istället för halv 6 så hann inte rida...

Men, men i morgon ska Zorro ridas ut och Diara tränas dressyr för Essi på eftermiddagen.

Nu ska jag nog in och gosa lite med Elsa, hihi...

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards