Stangen

Alla inlägg under oktober 2017

Av Emma - 31 oktober 2017 22:01

Diara var superfin på dagens träning. Vi jobbade med att riktigt få igenom ställningen samt att öka kraven på samling lite. Jag red svag öppna in i övergångarna för att få med innersidan ordentligt på henne och inte låta henne maska undan. I både trav och galopp fick jag samla upp henne lite mer än vanligt så att hon verkligen kom upp på sina bakben - nyttig styrketräning. Diara skötte sig super och jag hoppas verkligen att vi är påväg upp ur svackan nu!
Några bilder från innan träningen:

Av Emma - 31 oktober 2017 15:46

Av Emma - 31 oktober 2017 12:33

Glad Halloween alla! Ingen högtid vi brukar fira men ändå kul med den årliga Halloweenritten som vi går i byn. I år var jag skuggjägare (som vanligt), Emilio häxhäst, Amanda den huvudlösa ryttaren, Victoria häxa, Dora (Victorias häst) vit pumpa och Buster (Amandas hund) trollkarl. Ni hittar bilder längst ner i detta inlägget.


I dag har jag och Amanda ridit Kiwi och Zorro i skogen. Det var 5 minus på morgonen så blev en lugn tur då det var fruset och hårt i backen. Kiwi var ganska tittig och spänd samt väldigt pigg så blev mycket häst att rida. Zorro var betydligt lugnare.

Nu i em ska jag dressyrträna för Mia-Lisa med Diara så hoppas banan är mjuk och bra tills dess.☺


Bilder från i går:

       

Av Emma - 30 oktober 2017 14:24

I morse höll jag dressyrträning för Amanda och Emilio. Det var minus så banan hade halvfruset så vi fic hålla oss på fyrkantsspåret där det var mjukare. Hon fick träna på att göra tempoväxlingar så att han fick upp tempot och det gick jättebra. Jag red några varv i slutet också och busade lite med honom. ♥

Förutom det har jag joggat och gått promenad med Amanda. I kväll ska vi + Victoria rida Halloweenritt i byn, ska bli kul. Inlägget från gårdagens tävling har nu kommit upp och ni hittar det här under.

Ha en fortsatt bra måndag! ☺

 

Av Emma - 30 oktober 2017 14:15

Alla hästarna reds LC:1 ☺


Emilio - 65,185% (176 p) - 3:a
Emilio kändes jättefin! Red mycket tempoväxlingar på honom i uppvärmningen och fick honom på g så han var pigg och allert genom hela programnet med energiska gångarter - så stolt över honom! Han lyssnade jättebra på mig och gjorde allt så fint och nogrannt. Det enda som stökade var när han i andra galoppfattningen blev rädd för nåt och tvärvände tvärs in över banan. Sen blev han busig av det och vägrade gå förbi där när vi försökte göra om den passagen så vi hoppade direkt till galoppvolten efter och då gick det bra igen. När jag sedan efter ritten tog spöt igen och red den fattningen så var inte inga som helst problem. Busig ögontjänare, hehe. Han vet precis när han kan komma undan och inte.
Trots en tvåa på den fattningen fick vi fina procent och är jättenöjd med honom. Visst ser vi snoffsiga ut ihop? Första gången med full tävlingsmundering (vita ridbyxor + kavaj) på Stangen! <3

Slutkommentar: Trevlig och harmonisk ponny med bus och livsglädje.

      

Kiwi - 73,333% (198 p) - 1:a
Kiwi var jättemjuk och fin i dag och programmet flöt på väldigt bra. Hennes fria skritt är som vanligt höjdpunkten och den fick vi en 10 på! För övrigt var det mycket 8:or så är väldigt nöjd med henne. Tycker definitivt att hon är värd sina poäng för hon visade verkligen att hon är still going strong i dag men att hon vann över Diara kan nog förklaras med med att mamma var domare, hehe.

Slutkommentar: Underbar utveckligsbar ponny som har allt!

            

Zorro - 61,852% (167 p) - 4:a
Jag gjorde några galoppombyten på Zorro i uppvärmningen (han höll på att bocka av mig i ett utav dem, haha) för att få upp tempot på honom och det funkade jättebra...tills jag släppte spöt. Då dog motorn igen och han segade sig igenom hela programmet, grr. Så han är välförtjänt av sina låga poäng, enda hästen jag inte är nöjd med i dag. Ni ser på travbilderna från uppvärmningen hur fint steg han hade, tänk om han bara kunnat ha det även när jag inte har ett spö att hota med...
Bästa delen ur vårt program var avslutningshalten, den gjorde han jättefint. Sämst var högergaloppen (hans svåra) där han tog fel två gånger innan han slutligen fattade rätt och det var helt onödigt för jag var jättetydlig och vi har tränat supermycket på de fattningarna så han bara valde att inte ta rätt. Tur att han är söt ibland ;)

Slutkommentar: Kunde ha mer energi och lyssna bättre till ryttarens hjälper.

          

Diara - 70,370% (190 p) - 2:a
Diara släppte igenom riktigt fint i dag, särskilt i traven. Energin bubblade ur öronen och hon var nästan på gränsen till jobbigt pigg men jag lyckades hålla ihop henne. Är jättenöjd med vår ritt. Inga direkta missar och en stadig form. Hon ville inte riktigt ställa igenom i galoppen men det var ändå bättre än vanligt. Vi red även igenom LB:1 efteråt och även där var hon fin. Hon hade ett superfint steg i dag och trampade verkligen under sig som ni kan se på bilderns. Bakbenen är nästan enda framme vid frambenen, haha.

Slutkommentar: Fin ponny med energi. Träna på att mjukgöra henne.

                   

Älskar denna bilden:


 

Har klippt ihop lite filmklipp från de fyra ritterna. Har försökt variera lite och inte ha samma delar ur programmet för varje häst men samtidigt såklart vissa upp några av höjdpunkterna ur samtliga program. Diara ligger först och Zorro sist endast pga att jag på Diara visar en inridning och på Zorro avslutningshalten så det kändes mest harmoniskt då. ;)


 

Av Emma - 29 oktober 2017 21:13

Dagens tävling på hemmaplan mellan våra hästar gick väldigt bra för alla fyra. Några missar i programmet men är nöjd med (nästan) alla. Inlägg kommer antagligen upp i morgon.


Förutom tävlingen har jag gått två promenader, en med mamma och en med Amanda, samt övningskört. I morgon ska jag och Amanda rida på morgonen och så ska vi gå den årliga Halloweenritten på kvällen. Ha en fortsatt bra söndagskväll!

Av Emma - 28 oktober 2017 19:41

Hej! Första dagen på lovet är snart över och det kommer bara ta några sekunder innan skolan börjar igen, hehe. Känns så iaf. I morse red jag och mamma först ut på Zorro och Kiwi. Zorro var fin och ganska så pigg. Sedan red jag även Diara en sväng i skogen och hon gav en superkänsla i dag. Mjuk och fin med massa energi. Så duktig!

Har förutom ridningen även joggat.


I morgon ska vi ha Hägghults Höstdressyr här hemma då alla våra hästar kommer tävla mot varandra i en LC:1 så det blir spännande. Tippar på att Diara eller Kiwi vinner, hehe.

Hoppas ni får en bra kväll!

Diara i dag:

 

Av Emma - 27 oktober 2017 21:20

Jag inledde mig höstlov i stallet som ni säkert såg. Hade tur att vi slutade en timme tidigare än vanligt i dag så hann longera Emilio. Han var jättebusig, bockade och busade och ville aldrig sakta av, haha.

I morgon ska Diara och Zorro ridas ut. Skulle tydligen bli värsta regnovädret men hoppas vi klarar oss.
Ha en bra fredagskväll!

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards