Stangen

Alla inlägg under januari 2017

Av Emma - 31 januari 2017 19:45

Det var verkligen superkul att komma igång med Casper igen och framförallt att få hoppa lite! Det har jag verkligen saknat. Blev ju så att jag red både Casper och Joppe så delar upp inlägget i två delar.

 

Casper

Casper kändes väldigt fin och alert. Han var väldigt pigg och ville inte riktigt lyssna på bromsen i början men när jag bromsat upp honom ordentligt några gånger så svarade han på den också. Han kan lätt bli lite loj i benen när man hoppar lägre med honom men inte denna gången. Han hoppade studsen jättefint. Hindren bestod av studs på ena långsidan, kryss på mitten och kombination på andra långsidan. Vi hoppade inget som var särskilt högt, det högsta var väl oxern på 1 m i slutet. Det som störde friden var att Casper fortfarande inte har fattat detta med galoppombyten tyvärr. Han vill inte byta utan hamnar bara i korsgalopp. Det är därför jag gör övergångar galopp-skritt-galopp när han landar i fel. Försöker man byta över så far han bara i väg i korsgalopp och byter inte. Så att ni vet varför jag saktar av så ofta, hehe.

Men han hoppade grymt bra och med bra fokus och energi. Så taggad inför tävlingssäsongen med denna stjärna! ♥


Joppe

Joppe fick jag hoppa upp på då han var sjukt stark och dragig och Joline (Maries dotter) inte riktigt klarade ut honom. Jag har ju ridit honom ett x antal gånger innan, bl.a när han och Casper stod uppe hos oss i somras när Marie m. familj var på semester, och han är en väldigt rolig och pigg B-ponny trots sin ganska höga ålder (22 tror jag). Detta passet var han piggare än någonsin. Ni ser under första filmsekvensen på honom när han får raca lite på långsidorna – då gick det undan, haha. Sedan blev vi mer seriösa och jag satt tillbaka för allt vad jag var värd. Han är ganska lik Kiwi då även han drar upp huvudet så att man inte kommer åt honom med bromsen och sen gasar på för fullt både innan och efter hindren. Därför blev det mycket halt-galopp övergångar för att få honom att lyssna. En martingal hade helt klart underlättat också men nu tog jag dragandet i händerna i stället och fick blåsor, mindre kul. Men som ni ser på filmen så fick jag ganska bra koll på honom och lyckades bromsa upp honom mot hindren även om nästan var i vädret. Och att han är kvick med tassarna kan man ju inte förneka, haha.


Här kommer en film med klipp på båda ponnysarna, först på Casper och sen på Joppe:

Av Emma - 31 januari 2017 19:31

 Med Diara red jag en väldigt bra och mångsidig markarbetsövning som jag hittat på Ellens blogg (www.ellenshorselife.blogg.se). Ellen är den tjej som rider och tävlar en av Diaras helsyskon – Diva – för er som inte vet det. Bilden är även lånad från hennes blogg:

 

I uppvärmningen kändes Diara bättre än de två tidigare ridpassen på bana/i ridhus i år. Känns som att polletten börjar trilla ner nu. Det gjorde den iaf ordentligt tills vi började med markarbetet för då gick hon stabilt i form med undantag för lite dragning mot hinder och bommar ibland, hehe.

För att utvärdera en del i taget så börjar vi med de vanliga galoppbommarna. De skötte hon väldigt bra. Några gånger gick det dock lite väl hastigt över och hon gled ut åt ena hållet men när jag satt tillbaka ordentligt mot bommarna och verkligen hade henne mellan hand och skänkel så fixade hon dem super.

Det lilla 50 cm hindret på medellinjen var det roligaste inslaget enligt både Diara och mig. Vårat första hopp på ca 4 månader. Hon blev lite stark emot det vissa gånger (som ni ser på filmen) men lyssnade ändå på mig så att jag kunde lägga henne rätt. Och luftningen över kan man inte klaga på, haha.

Bommarna på böjt spår (som ett S) var vår stora svaghet. Jag var inte tillräckligt snabb alla gånger och vi gled ut lite för långt ut på sista bommen. Sen var Diara väldigt förvirrad över denna övning då vi aldrig gjort något liknande innan och var inte riktigt med på noterna vad det gällde galoppombyten. Ni kommer se på filmen att vi oftast hade rätt galopp genom bara en av bågarna och någon gång bytte hon så att vi låg fel i båda. De gånger hon blev lite stark kom vi dessutom lite nära på sista så denna övning behöver vi definitivt repetera någon gång. Nyttig men för oss ganska svår trots att den ser så enkel ut.


Sammanfattningsvis är jag jättejättenöjd med detta passet! Diara kändes superfin och att få börja arbeta med bommar igen var jättekul. Om vi kommer iväg till ridhuset nästa helg igen så blir det ev. lite mer hoppinriktat, vi får se helt enkelt.


Film från ridpasset:

Av Emma - 31 januari 2017 12:48

ÄNTLIGEN är biologiprovet skrivet och man kan få ett liv igen, hehe. Så obeskrivligt skönt! Det var av den anledningen ni inte fick nåt inlägg i går men det tror jag nog att vi fattade. I går red jag iaf Diara en sväng innan skolan. Hon var lika full av energi som vanligt och hade nog gärna galopperat rakt ut över fältet istället för på vägen runt om, haha.

I dag slutar vi vid fyra så blir ingen ridning. Det jag därmot har tänkt höra är att fixa filmerna och inläggen från helgens ridpass i ridhuset. En undebar kvällaktivitet jämfört med vad jag har underhållt mig med de senaste kvällarna...
Sen tänkte jag passa på att kommentera att jag är trött på dessa minusgrader nu. Jag älskar att det inte är snö men det hade gärna fått bli lite mjukt i backen också. Någon som håller med?

En liten bildserie på Diara från i går morse när hon från att ligga och sova rullar sig två gånger (observera tänderna på första rullbilden, haha) och sedan börjar resa sig:

Av Emma - 29 januari 2017 12:12

Hej! Denna långhelgen har gått sjukt snabbt och det är redan söndag. Tur att vi börjar kvart i tolv i morgon så att man får en liten mjukstart på veckan. ;)

I morse red jag, Amanda och pappa ut på Kiwi, Emilio och Zorro. Det blev den vanliga svängen eftersom det fortfarande inte blivit plusgrader... Kiwi var jättepigg och stark. Hon kör gärna upp sin näsa så att man nästan håller i bettringarna, haha. Men när jag sa till henne ordentligt så skärpte hon sig. Efter ridningen så borstade jag av Diara och tränade på att linda hennes ben. Jag borde ha tränat mycket mer på det nu under vintern då jag vill kunna ha henne lindad på dressyrträningar i vår men det har heöt enkelt inte blivit av. I dag gick det dock ganska så bra så har inte glömt allt för mycket.

Har förutom stallet även joggat en sväng. Intervallträning var det som gällde i dag och det är det värsta jag vet. Sååå jobbigt men tyvärr också väldigt nyttigt och givande. Hade det inte varit det så hade jag ju sluppit, hehe.

Nu ---> biologiplugg resten av dagen.


Diara i dag när jag lindat alla fyra tassarna (läs: benen).

 

Av Emma - 28 januari 2017 21:34

Hej! Denna lördag har varit sjukt rolig! Först red jag markarbete med Diara i ridhuset och sen hoppade jag med både Casper och Joppe. Det mindre roliga är väl att resten av dagen har bestått av plugg, plugg och åter plugg. Alla hästarna var jätteduktiga och har masss film att visa er. Den stora nackdelen är dock att ni kommer få vänta lite på inlägget med utförlig text om passen samt filmerna för kan inte lägga någon tid på det nu när jag måste plugga. Hoppas ni har förstående för det - inlägget kommer antagligen i veckan!

I mirgon blir det uteritt på Emilio, Kiwi och Zorro. Jag tar K, Amanda tar E och pappa tar Z. Diara får välförtjänt vila.
Sov gott alla! <3

Screenshoot från filmen när Diara hoppar ett litet 50 skutt för första gången sen skadan:

Av Emma - 27 januari 2017 13:13

Hej! Hittils har detta varit en väldigt effektiv studiedag för mig och jag har fått mycket gjort. Från halv 8 till 11 var jag i stallet och hann under den tiden rida tre hästar. Alla fick gå på gräsvägen då det är stenfruset ute. Först ut var Emilio som inte var riktigt lika busig som i går men lite bockserier blev det ändå till min stora förtjusning. Nr två var Zorro och han var också ganska upplivad. I galoppen fick han riktigt scoop och gick jättefint. Önskar att den energin fanns när vi tränar dressyr på banan, tänk vad mycket enklare det hade blivit då. Sist ut var Diara som jag red ihop med mamma och Kiwi. Hon var lika taggad som vanligt och studsade på stället varje gång vi skulle bryta av från galopp, haha.

Förutom ridningen har jag joggat och nu väntar plugg resten av dagen. Bjuder er på en söt bild på Stangen när han slickade slicksten efter sin tur i morse:

 

Och för att nämna lite om morgondagens planer så ska jag rida markarbete med Diara i ridhuset på morgonen och sedan även hoppa Casper lite. Det ska bli jättekul!

Av Emma - 26 januari 2017 18:07

Till min stora glädje så slapp vi sista lektionen i dag och fick sluta nästan två timmar tidigare! Det ledde till att jag hann rida en häst innan det blev mörkt och äntligen kunde det bli Emilio. Han har kollat på mig med en sån ledsen blick varje dag som jag har gått förbi honom och hämtat in Diara istället och då gör det så ont i mattehjärtat. Och i dag verkade han väldigt glad över att bli intagen och inte minst av att bli riden. Var ju ett tag sen jag red honom nu då Amanda har hjälpt mig på helgerna och jag har saknat honom så mycket! ♥ Vi red på vägen runt fältet, enda stället där det är tillräckligt mjukt för något annat än skritt, och Emilio var sjukt pigg och busig. Vid ett tillfälle hoppade han rakt upp i luften och drog iväg i världens bockserie tvärs ut över fältet och jag skrattade så att jag höll på att aldrig få stopp på honom, haha. Så mycket bockningar blev det och en hel del race. Var verkligen ren glädje från oss båda under hela rundan! Älskar honom så grymt mycket - särskilt dessa dagar. ♥♥♥♥♥♥


I morgon har vi som sagt studiedag och det är sååå skönt. Kommer ha tre hästar att rida (alla utan Kiwi för henne tar mamma) och är rädd för att det blir vägen runt fältet för alla. Längtar tills det smälter av, hehe. För övrigt blir det biologiplugg som genomsyrar hela helgen då vi har prov nästa tisdag. Lagom taggad. ;)


Emilio innan ridturen i dag, visst är han söt med sin mysiga sadelmuff. ♥

 

Av Emma - 26 januari 2017 07:52

Godmorgon! Det var stenhårt ute i går också så fick rida Diara några vändor fram och tillbaka på gräsvägen igen. Väldigt långtråkigt men nödvändigt. Hon tyckte att det var jättekul iaf och sprang på för fullt. Satte lite krav på henne i slutet och då gick hon förvånandsvärt fint. Taggad inför nästa pass i ridhuset i helgen!

Dagen bjuder på plugg som vanligt men i morgon har vi studiedag så det ska bli skönt.

Ha en bra torsdag!


Diara i går:

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards