Stangen

Alla inlägg under augusti 2016

Av Emma - 30 augusti 2016 21:01

Då det regnade i går så blev det ingen ridning på Emilio och därav heller inget mer inlägg. Men nu ska jag istället skriva lite om dagens dressyrpass på Diara.

I början var hon som vanligt nu för tiden - hon söker sig neråt men blir inte stabil där utan huvudet far upp och ner i typ varje steg. Innan var hon alltid tjurig först och skulle gå men näsan i vädret så jag verkligen fick lirka och lirka varje gång tills hon sakta började mjukna och söka sig neråt. Nu är hon mycket mer positiv från början vilket är jätteskönt, men vi har en låååång väg kvar. Så jag jobbade på som vanligt, med långsam trav, volter, serpentiner, skänkelvikningar osv. Red mycket sluta på både rakt och böjt spår i vänster varv för att få igenom den sidan där hon inte vill forma sig. Det blev en väldigt lång travdel men ville verkligen få igenom henne och det fanns så nära så det blev att jag kämpade på lite extra länge. Det som är irriterande är nämligen att efter en skrittpaus får jag så gott som börja om från början, så även i dag. När jag fått henne hyfsat fin för andra gången la jag in galoppen och den var okej. Hon blev lite tung i handen i dag, något som jag lyckades jobba bort ganska bra. Vi galopperade även över två kryss för att träna distanser några gånger och då blir hon ju rätt stark så det förstör dressyrarbetet lite men vi hittade snabbt tillbaka när jag tog in henne på volten och efter ett tag kunde vi galoppera över kryssen hyfsat städat iaf. ;) Avslutade med att rida igenom LB:1 och är jättenöjd med henne där. T.o.m den ökade traven var okej. Hon tjurade visserligen men huvudet for inte upp iaf. 10-meters volterna och skritten i lägre form var definitivt bäst. ♥


Blev ett långt och detaljerat inlägg i dag men det kanske uppskattas...? Kommentera gärna. ☺

I morgon väntar en kort skoldag och sedan uteritt med både Emilio & Diara. Vi hörs!


Bilder från en Essiträning tidigare i år:

     

Av Emma - 29 augusti 2016 08:55

Godmorgon! Just nu sitter jag i skolan och väntar på att första lektionen ska börja. Det dröjer dock en halvtimme, jobbigt när bussarna inte stämmer med lektionstiderna... Det skulle regna hela dagen i dag men jah tycker att det ser ljust ut ute, nästan så att solen bryter igenom. Så får hoppas att prognosen hade fel. ;)


Min dag består av skola med tre lektioner (engelska & matte x2), slutar sedan vid ca två och om det inte regnar så ska jag rida Emilio när jag kommer hem. Det är dagsplanen.


Kom också på att jag glömt skriva om varför jag inte tävlade Casper i Aneby som det först var tänkt. Han markerade lite på ena benet, troligtvis p.g.a att ett sömstick. Det var inget allvarligt utan bara en minimal hälta men bättre att ta det säkra före det osäkra såklart. Så då vet ni varför. ;)


Vi hörs senare, ha en bra måndag!

 

Av Emma - 28 augusti 2016 15:55

Hej! Denna regniga dag har jag underhållt mig med att rida Diara och Emilio samt joggat en långsväng. Nu när skolan är igång igen så hinner jag inte jogga i veckorna utan det blir bara på helgen vilket är lite synd och skönt.


Om jag ska skriva lite om ridningen då: Red ut barbacka, för att inte blöta ner sadeln, i skogen på båda. Diara var först ut och henne red jag ihop med mamma och pappa. Hon var pigg men också väldigt mjuk i munnen och sökte sig ner i form på en gång. Vi tog det ganska lugnt eftersom vi tävlade i går, men det förstod ni nog. ;)

Emilio red jag ihop med Victoria och Empe (hennes mammas häst). Han var ganska så pigg men inte jätte. Stundtals fick han dock lite feeling och travade på som bara den. Kan upplysa om att man verligen känner hur små och snabba travsteg han tar när man sitter barbacka. Jag studsar inget på honom men jag följer du såklart med i hans rörelser.


Här kommer några bilder på både Diara och Emilio från i dag, med kommentarer till vissa:

   

Syns det att han fäller sommarpälsen...? Hehe. 


     

Bitch-blicken:


     

Med det något stora schabraket...


 

Av Emma - 28 augusti 2016 15:49

Det har kommit upp lite bilder på mig & Diara från hopptävlingen i går, fotade av Lisa Malmberg som fotade alla Grankärrsryttare.


LD:

   

LC:


   


Laget:

 

Av Emma - 27 augusti 2016 21:10

LD bed. A - 0 fel

Inför första klassen kändes Diara fin på både framriding och framhoppning. Något seg i början men jag väckte upp henne med lite övergångar. Hon gick i en hyfsad form men var lite tjurig mot mig när jag begärde ökning, det försvann dock på framhoppningen.

Inne på banan blev hon ganska så lam. Hon segade och tjurade för skänkeln så jag fick inte fram henne ordentligt. Vi kom nära på nästan varje hinder men hon lyfte på tassarna fint ändå. Så nollade men är inte så jättenöjd med själva rundan...

Innan framridningen:

 

Kollar in banan:


 

Rosettbild:


 


LC bed. A1:a (lagklass) - 4 fel, lagets totala: 4 fel - 2:a

Inför denna klassen såg jag till att vara tuffare på framridningn och verkligen få henne explosiv och framme för skänkeln. Jag blev arg på henne när hon tjurade och snart kom vi förbi det. Hon gick jättefint i form och hade riktigt bra fart. Och farten lyckades vi för en gångs skulle ehålla inne på banan. Jag gick in som sista för laget och var tvungen att nolla för att vi skulle komma till omhoppning (vi hade två nollar & en fyrafelare sen innan). Det var ingen liten press kan jag säga, haha. Spelar ingen roll att alla i laget sa "Gör ditt bästa bara." för de ville ju att jag skulle nolla lika mycket som jag själv ville... Och allt gick jättebra tills hinder 7. Där hade vi väl mycket gas så jag hann inte få tillbaka henne tillräckligt och hon rev frambommen på oxern. Blääää. Men jag är jättenöjd men rundan för övrigt då jag fick till hyfsade avstånd på alla hinder (utom det vi rev då) och vi hade ett superbra tempo! Dessutom räckte det till en andra plats ändå då bara hemmaklubben fick ihop tre nollor. Så vi var nöjda ändå! ♥


Framhoppning:

   

Hejaklacken:  

Prisutdelning:


     


Rosettbilder men totala skörden:


   

 


 

Av Emma - 26 augusti 2016 18:31

Ja, så är det faktiskt. Som varmast har vi haft 32 grader i dag, puh! Jag som har varit runt lite i stan i dag (åkt till pappas jobb på håltimmen) höll på att smälta bort när jag stod på hållplatserna. Så fort man öpnnar dörren möts man av en våg av hetta. Och visst älskar jag värmen men t.o.m jag kan erkänna att detta inte är behagligt... Därför är jag faktiskt glad för at inga hästar skulle ridas i dag, det hade varit en plåga för både dem och mig att jobba i denna värmen. Diaras ben och svans ska dock tvättas så att hon är redo inför tävlingen i mon.


Och på tal om tävlingen så är det i Aneby och jag ska förhoppningsvis hoppa både Diara och Casper, Diara är det iaf 100 med. Med henne ska jag rida lag för första gången om jag kommer med. Först hoppar alla en LD (lågt, jag vet, men alla var tvungna) och sedan har Grankärr två lag som man kan bli uttagen till om man ridit bra i LD:n, annars hoppar man en vanlig LC bed. A:0/A:0. Lagklassen är också LC fast bed. A1:a. Vore kul att testa att rida lag för kommer antagligen inte göra det mer sen då LD känns väl lågt för oss nu.

Med Casper är det tveksamt om vi kommer til start av en viss anledning som jag inte nämner nu. Vi är anmälda till LC+ och LB, båda bed. A:0/A:0, iaf så det är bara att hålla tummarna för att det blir av.


Har ni det också varmt? Tbt till Halmstad förra sommaren, längtar tillbaka!

   

Av Emma - 25 augusti 2016 22:26

Det har blivit så varmt igen! I dag var det nästan 30 grader i skuggan och i morgon ska det bli ännu varmare! Helt sjukt verkligen! Och jag som älskar värme kan inte annat än att njuta! <3

Det hände inget speciellt i skolan i dag. Vi hade första dagen med lektioner och så fick vi även ut våra skoldatorer.
Var hemma vid kl 16 och när jag ätit lite stack jag ut till stallet för att rida ut på Diara. Hon var helt nersprutad med stygnflugsägg som jag skulle försöka få väck samtidigt som hon dansade omkring och sparkade och högg efter alla flugor som satte sig på henne. Tycker inte flugorna brukar följa med in i stallet i vanliga fall men den senaste tiden har de gjort det och det är ju eländigt eftersom hästen typ får panik av dem.
Ridturen gick iaf bra. Vi varvade skritt på lång tygel på skogsstig med trav- och galoppjobb på grusväg. I traven var hon jättefin medans hon var väl het i galoppen. Dessutom stack hon med mig två gånger... Det var en som inte bekymrades av värmen kan jag lova, hehe.

I mon vilar hästarna och jag slutar sent, vid halv fem. Dock har vi tre timmars hål innan sista lektionen (blää) så ska åka till pappas jobb och äta där med honom istället för att bara sitta på skolan. Lite miljöombyte sådär, haha. Sen får man ju inte glömma att det är fredag - första fredagen på länge där det faktiskt betyder något att det är fredag. ;)

Diara i dag:

ATM

Av Emma - 25 augusti 2016 18:37

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards