Stangen

Alla inlägg under december 2014

Av Emma - 31 december 2014 19:20

Årets sista dag har snart gått och 2014 är ett minne blott...

Det rimmade till och med, wow! Hehe, iaf:

I dag har jag ridit Emilio och Zorro. Emilio red jag en annan runda än vanligt, på en väg men fält runt om så han var helt crazy. Bockade som en galning och det var ren tur att jag satt kvar. Det är inte ofta som man känner att man inte har kontroll över Emilio men i dag visste jag inte riktigt vad jag hade honom. Och konstigt nog tycker jag bara att det är kul, haha.

Zorro var lugnare, honom red jag den vanliga svängen, men jag taggade igång honom så han blev pigg och även lite busig. Vi galopperade rätt mycket och det var jättehärligt.

Sedan passade jag bl.a på att ta lite bilder i hagen på hästarna. Det var ju sista chansen i år ni vet, hehe... Nej men snön ska ju tyvärr börja smälta bort i mon så det var därför. Bilderna kommer här nedan.

Ni glömmer väl inte att kika in på bloggen i mon och kollar in "Mitt 2014, del 1 & 2" samt "Planer inför 2015" eller vad jag nu döpte inlägget till, haha. De kommer upp under förmiddagen.


Och om någon har lust att lämna en kommentar i morgon vore det ju en trevlig start på året, hihi. ☺


Bilderna:
                                                                     

Av Emma - 30 december 2014 18:53

...är det ÄNTLIGEN dax att börja rida igång Diara efter hennes vintervila. Det ska bli superkul att börja satsa ordentligt igen. 2015 kan - ska bli ett jättebra år! På torsdag kör vi igång, då har hon vilat en månad (hela december) precis som en unghäst i hennes ålder ska, eller egentligen alla tävlingshästar även om det är få som förstår det...


I dag kom jag hem från mormor och morfar tidigare än vanligt eftersom jag skulle hinna rida ut på Emilio innan det blev mörkt. Mamma hade varit snäll och ridit Diara åt mig. Emilio var superbusig och pigg sådär som han bara är när vi är ute ihop själva. Det är dessutom bara minus 1 grad nu så det är lagom kallt och luften är sådär härligt klar och ren. Snön ligger på grangrenarna så det känns som om man rider i en svart-vit värld. Jättevackert!


I morgon är det redan nyårsafron, årets sista dag. Dagarna rinner iväg, så också jullovet tyvärr.... Vi börjar igen 7 januari så det är bara en vecka kvar, snyft.....


 

Av Emma - 28 december 2014 18:12

Det var riktigt kallt i dag på morgonen så vi sköt på ridningen till eftermiddagen. Tyvärr hann jag inte rida Emilio och Diara då även att de egentligen behövt gå i dag.


Iaf, jag red Cassino och han var pigg. Började tjuvgaloppera en gång när vi travade, haha. Han bockade lite när vi galopperade oxå men annars skötte han sig fint. Vi höll rätt högt tempo för att inte frysa ihjäl.


I mon ska jag till mormor och morfar och sova över och eftersom vi åker till stan innan så kommer jag inte hinna rida... Surt, men men. Det är ju vinter så de får lite extra vila ;) Diaras vintervila slutar ju inte förren på torsdag.

 

Av Emma - 27 december 2014 18:25

I natt kom det mer snö så nu har vi kanske ca 5 cm iaf! Det kändes lite som förr i tiden, innan vi köpte Diara, eftersom jag red alla de andra hästarna i dag. Då red jag ju nämligen alla hästarna själv nästan jämt. Och så blev det i dag med ;)

Emilio var väldigt pigg och busig. Vi tog några riktigt snabba snögalopper. Man blir så glad alltid när man busar med honom. Vi har något speciellt hop. ♥

Kiwi har ju ändrats en hel del sen jag red henne jämt. Hon har blivvit lugnare och mer tittig. Om det beror på att hon blivit äldre eller att jag slutat rida henne vet jag förstås inte ;)

Zorro taggade jag igång i början så han fick upp tempot riktigt bra och sprang på som bara den i snön. Han är verkligen riktigt rolig att rida när han använder sina långa ben.


 

Av Emma - 26 december 2014 18:01

I dag har det varit ca 10 minus hela dagen - svinkallt - så har hållit mig inomhus hela dagen förutom när jag släppte ut hästarna och gick med Wilma.

Diara invigde sitt nya vintertäcke och det passade henne fint. Eftersom det är snö ute så kunde hon inte heller rulla täcket lerigt det första hon gjorde vilket jag uppskattar, haha.

Det var typ det jag gjort i dag. Har även läst lite i en bok jag fick i julklapp - Hästens grundarbete av Pether Markne. Den är jätteintressant!

Ha en bra dag!

 

Av Emma - 25 december 2014 18:00

...jag vill till stallet gå....

Och det gjorde jag oxå! Jag red Qajsa och det kan ni se i inlägget under.

Här hemma red hela familjen ut en sväng på Diara, Kiwi och Zorro. Diara var överdrivit pigg och skulle galoppera hela tiden. Tur att jag hade martingalen på, hihi.

Diara hade inte ätit upp sitt knäckebröd i dag heller, det låg kvar i krubban så Zorro fick det. Det är bara att konstatera att hon inte är normal på den fronten.

Ha nu en trevlig juldag!

 

Av Emma - 25 december 2014 17:45

I dag var jag och red Qajsa igen. Vi red ut i det gnistrande, otroligt vackra, landskapet. Det var riktigt kallt men solen värmde en hel del. Qajsa var pigg men inte så tittig för en gångs skull ;)

 

Av Emma - 24 december 2014 20:00

Jag har verkligen haft en jättebra julafton som nu lider mot sitt slut.

Dagen började med den traditionella julritten barbacka på Emilio i ett blött och klabbigt landskap. Han var lite småseg som att han tyckte att hon borde fått ledigt på julafton, hihi. Sedan myste vi i stallet efteråt. ♥

         

Sedan åkte vi ner till mormor och morfar, åt julbord och allt det vanliga. Under Kalle Anka började det snöa och fortsatte så hela kvällen så nu är det vitt ute!!! Är supernöjd med alla mina julklappar, det var rätt många...

Några av dom:

  • Ridkavaj
  • JH schabrak
  • Stad av Skuggor (bok + film)
  • Stad av Aska
  • Mobilskal med Diara på

Så är som sagt mycket nöjd med denna julafton!

   

Nu i kväll var vi ute och gav hästarna deras julklapp, nämligen ett knäckebröd med deras namn på. Vi tänkte att vi får se om Diara äter sitt eftersom hon vägrat äta knäckebröd tidigare och det gjorde hon inte nu heller. Så vi la det i krubban så får vi se om det är borta i mon. Det mesta slinker ju i när allt annat är uppätet.

         

       

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards