Stangen

Alla inlägg under augusti 2020

Av Emma - 30 augusti 2020 13:33

LB:1 2019 - 71, 071% (199 p) - VINST!

Trots fina procent och kommentarer från domaren är jag väldigt missnöjd med dagens tävling. Diara kändes inte alls rolig på framridingen. Hon var svårformad i högervarvet trots att jag lösgjorde henne där i går och galoppen var helt hemsk. Hon blev sådär småtjurig och lyssnade inte på varken skänkel eller spö. Fick henne fin i traven efter ett tag men galoppen var inte rolig alls. Inne på banan somnade hon såklart ytterligare ett snäpp och jag svettades igenom programmet med bedriften att undvika en oplanerad avsaktning någonstans längs med vägen. Inte det känslan man vill ha som ni säkert förstår. Om detta beror på att jag red på banan igår eller bara var ett tillfälligt återfall vet jag inte men vågar nog inte testa någon mer gång iaf. Så var såklart kul att vi vann men det var inte vår dag i dag.

Slutkommentar: Ett välvisat program på en harmonisk ponny som du rider mjukt. Balansera av & tänk på bärigheten. Lycka till! :)

                       

Av Emma - 29 augusti 2020 18:38

Hej! Hoppas ni har haft en bra lördag. Enligt prognosen skulle det regna hela dagen men det har bara duggat lite då och då, knappt något alls, så det är ju positivt. Jag började min dag nere hos Camilla när jag först skrittade fram Tompa en sväng i skogen och sedan red dressyr på honom på banan. Jag jobbade så som jag brukar med Diara, dvs flytta för innerskänkeln på volten och rida sluta på långsidorna. Traven var fin men galoppen var helt wow! Han var sååå mjuk och underbar, har aldrig fått honom att gå så fint innan. Han var hur lätt som helst att ställa åt båda håll och så lösgjord och runt skänkeln i båda varv. Den dagen Diaras galopp är sådan så skrattar jag mig lycklig, haha. Känslan hängde med ner i traven med och han var superfin även där. Kan inte vara mer nöjd med honom! Sedan red vi ut i skogen på Ludde och Quicken. Jag red Ludde och han kändes som vanligt väldigt lyhörd och fin. 

Här hemma red jag då ett dressyrpass på Diara. Höll bara på i ca 30 min eftersom vi ska tävla i morgon och tanken var bara att få henne så lösgjord som möjligt vilket jag lyckades bra med. Hon var väldigt fin redan från start. Det vi fick jobba med var att hon skulle ta högerskänkeln och släppa högertygeln i det varvet. Även galoppen kändes fin för att vara hennes och hon var ändå okej lösgjord så det känns jättebra inför i morgon. Vi ska alltså till Sävsjö och rida en LB:1. Är en ny tävlingsplats för mig så blir extra spännande. Håll tummarna för oss!

Förutom ridningen har jag tränat mig själv samt gått promenad med mamma. 

 

Av Emma - 28 augusti 2020 16:46

Det är med stor sorg som jag inser att det bara är tre dagar tills skolan börjar igen. Visserligen delvis på distans men det kommer ändå innebära plugg varje dag vilket jag är extremt otaggad på. 

Iaf, i dag red jag Diara och Zorro i skogen. De kändes båda helt okej. Sedan longerade jag Emilio och han var väldigt lydig och duktig. Förutom detta har jag gått promenad med mamma och plockat svamp och lingon. En mysig fredag med andra ord.

I morgon ska Diara ridas på banan. Vi ska tävla på söndag och vill testa hur hon känns om man har ridit dressyr dagen innan istället för att låta henne vila eller gå ut i skogen. Förr red vi alltid dressyr dagen innan men efter att hon började sega ihop inne på banan så slutade jag med det. Men ska bli kul att testa igen nu. Att jag vill testa beror på att både i år och förra året var hon allra finast under Jönköping Summer Dreassages andra dag, dvs när hon gått dressyr dagen innan. Så det blir spännande att se!

Ha en skön fredagskväll!

Zorro i dag:

 

Av Emma - 28 augusti 2020 07:30

1. Namn och ras

Stackarps Diara - New Forest


2. Född?

18 maj 2009


3. Stam?

e. Hoppenhofs Jop, u. Stackarps Diona, ue. Peregrin


4. Bästa egenskap?

Pigg och framåt i ridningen och lyhörd för små hjälper.


5. Sämsta egenskap?

Är väldigt stoig så blir lätt tjurig om det inte passar. Samt att hon tappar energi inne på tävlingsbanan.


6. Favoritgodis?

Äpplen och morötter. Har just nu även fått smak för körsbären som har trillat ner i hagen, haha.


7. Meriter?

Har startat upp till LB i hoppning med vinster & placeringar upp till  LC+.

Har startat upp till LA i dressyr med vinster & placeringar upp till LB.

Har fått guld på utställning flera gånger och som bäst blivit reserv bästa sto på hela NF-SM.


8. Olater?

Biter och sparkar i hanteringen.


9. Storlek i täcken?

125/135


10. Storlek i träns/grimma?

Cob/full


11. Hur ser det ut i stallet?

Hon står i ett litet stall här hemma med 4 boxar.


12. Favoritborste?

Hatar att bli borstad så vet inte riktigt, haha. Svansborsten då kanske för då slipper hon bli vidrörd.


13. Favoritställe att bli kliad/borstad?

Gillar generellt inget av det men ibland passar det med kli på halsen.


14. Vad får hon för foder?

Hö, pellets, havre och mineralpellets. Gräs på sommaren.


15. Hur länge har jag ägt henne?

I 6 år.


16. Mina mål?

Att få placering i LA:1 samt ha kul på tävlingsbanorna ihop det sista innan ponnytiden är slut. 


17. Utbildningsnivå?

LA dressyr och LB hoppning.


18. Smeknamn?

Diddi, Diddan, Sötnosen, Pirayan m.m


19. Bästa hästkompis?

Är väl Zorro då men hon verkar mest tycka att han är närgången och jobbig, haha.


20. En vanlig dag i min hästs liv ser ut så här:

På vintern: Frukost vid ca 5 på morgonen. Utsläpp vid 7-8. Lunch mitt på dagen. Kvällsmat vid 19-20 i samband med insläpp.

På sommaren går hon ute dygnet runt på gräs men brukar stå inne några timmar mitt på dagen för att inte bli allt för tjock.

Rids fyra-fem ggr i veckan varav ofta två st på banan.

         

         


Av Emma - 27 augusti 2020 18:51

Hej!

I går red jag alla hästar i skogen på förmiddagen i regnet. Diara var väldigt fin och tog mina halvhalter betydligt bättre än hon brukar. Zorro var extremt spänd och tittig, allt var livsfarligt. Så där var inte harmonin på topp. Emilio var också lite spänd men inte alls på samma sätt utan det ledde mer till att han var piggare än vanligt vilket alltid är ett plus. Sedan åkte jag ner till mormor och morfar för att sova över. Vi var ute och gick en promenad samt bakade mazariner & kokostosca. 

I dag var vi ute och gick på morgonen och sedan bakade vi vaniljhjärtan och butterkaka. Mycket bakning med andra ord, det är kul. När jag kom hem tränade jag.

Bild på kokostocsan, innan vi skar den i rutor:

 

Av Emma - 26 augusti 2020 07:15

1. Namn och ras

Zorro - Halvblodskorsning


2. Född?

19 juli 2001


3. Stam?

e. Sobel, u. Gullan, ue. Frej Boven


4. Bästa egenskap?

Väldigt snäll, tillgven och social häst som kan ge en riktigt härlig ridkänsla om man vet vilka knappar man ska trycka på och han vill bjuda till. 


5. Sämsta egenskap?

Ganska seg och bekväm av sig i ridningen så krävs mycket arbete för att få honom allert. Blir gärna kaxig om han får överhanden så man får visa vem som bestämmer. Och sen att han har svårt för att vara själv utan börjar stressa upp sig och springa då.


6. Favoritgodis?

Han äter verkligen ALLT!


7. Meriter?

Vi har aldrig tävlat ihop på riktigt men har vunnit en skojtävling i terräng här hemma. 


8. Olater?

Skrapar med hoven i gången.


9. Storlek i täcken?

145 (tror jag, han har nästan aldrig täcke, haha)


10. Storlek i träns/grimma?

Full


11. Hur ser det ut i stallet?

Han står i ett litet stall här hemma med 4 boxar.


12. Favoritborste?

Ryktborsten


13. Favoritställe att bli kliad/borstad?

Mellan bakbenen eller på halsen


14. Vad får han för foder?

Hö, pellets, havre och mineralpellets. Gräs på sommaren.


15. Hur länge har jag ägt honom?

I hela 12 år!


16. Mina mål?

Hålla honom lösgjord och mjuk och träna lite byten.


17. Utbildningsnivå?

Skulle kunna gå LC/LB i dressyr men hoppning är inte hans grej.


18. Smeknamn?

Zollsing


19. Bästa hästkompis?

Emilio


20. En vanlig dag i min hästs liv ser ut så här:

På vintern: Frukost vid ca 5 på morgonen. Utsläpp vid 7-8. Lunch mitt på dagen. Kvällsmat vid 19-20. 

På sommaren: Går ute dygnet runt och äter gräs.

Rids tre-fyra ggr i veckan varav en gång dressyr och resten ut.

   

 


Av Emma - 25 augusti 2020 20:48

I dag började jag för en gångs skull inte i stallet utan jag och mamma var och handlade på fm. Sedan red jag ett dressyrpass på Diara och jobbade vidare med det Camilla hjälpte oss med på träningarna förra veckan. Hon var väldigt bitig i högertygeln först men släppte sedan i traven och blev superfin. Hade sån power i steget! I galoppen släppte hon inte men kändes iaf bättre i den svåra galoppen än vanligt. Dock långt ifrån så fin som när Camilla ridit vilket var synd men kanske inte så konstigt. Nu i kväll har jag varit på gruppträningen och snart är det läggdags. 

Hoppas ni har haft en bra tisdag. :)

 

Av Emma - 24 augusti 2020 19:54

I dag kändes Zorro äntligen tillräckligt fin i galoppen för att jag skulle ge mig på byten igen! Han var fin redan från början när vi jobbade med traven och samlingen följde med upp i galoppen där han var lätt och fin i munnen. Fick ha ganska mycket ben på honom för att han skulle ta i ordentligt men han gav ändå en trevlig känsla. Vi började med två rena byten till den lätta galoppen och sedan lyckades vi även med ett rent till den svåra vilket jag är mycket nöjd över! Märks även att Zorro tycker det är kul, han blir lite busig efteråt. Även om vi bara rider på hobbynivå och inte ska tävla eller nåt så är det fortfarande kul att ha små saker att träna på med honom. 

Nu började jag dock egentligen med dagens sista häst, haha. På morgonen gick jag och mamma en promenad med Kemi (som för övrigt tyvärr åkte hem i dag) och sen red jag Quicken hos Camilla. Han var riktigt lat, trött efter sin tävling i går. Väl hemma igen red jag Diara i skogen och hon kändes bättre än förra gången men fortfarande stark i munnen. I mon ska hon gå på banan så hoppas hon känns bättre då, hon var ju så fin sist när Camilla ridit henne. 

Avslutade dagen med att träna mig själv med.

Omotiverad Diara inför dagens tur, haha:

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards