Stangen

Alla inlägg under mars 2017

Av Emma - 30 mars 2017 20:30

En träning i regn blev det även om det mestadels bara duggade. Ösregnade medan jag gjorde i ordning Diara så vi hade tur att det lugnade ner sig. Några lindor blev det inte som ni kanske förstår, haha. De hade blivit helt förstörda.


Diara bjöd på en SUPERKÄNSLA i dag. Hon var såååå fin! Vi började lägga fokuset på att få hennes att böja igenom i galoppen, med hjälp av två 10-meters volter på varje långsida. Märktes att det var riktigt jobbigt för henne för hon ville gärna sakta av när hon var tvungen att böja sig. Den övningen ska vi rida mycket nu så att vi stärker henne. I galopparbetet red vi också galoppdelen från LC:1 programmet några gånger i varje varv. Där var hon jättefin i både fattningen och på volten efter vårt arbete med de små volterna. I avsaktningen drog hon dock upp huvudet och därför gick vi sedan in på en stor volt och tränade på just det. Vi galopperade ett halvt varv, travade ett halvt och galopperade sedan ett halvt varv igen osv. I avsaktningarna skulle jag hålla i innertygeln och knuffa ut bakbenen så att hon inte kunde spänna dem. Kan hon inte komma undan genom att göra det så finns det nämligen ingen anledning för henne att köra upp huvudet. Det funkade väldigt bra och vi fick till några fina avsaktningar.


I traven behövde jag länga hennes form lite då hon blev för kort. Trodde hon skulle protestera då eftersom hon inte gillar att behöva söka stödet längre fram. Men det var absolut inga problem - hon var jättefin och helt stabil i formen. Vi red lite övergångar halt-trav och där tyckte Mia-Lisa att jag gjort ett jättebra jobb. Det var något jag fick beröm för överlag - att hon verkligen såg att jag jobbat med det hon sagt och att det gett en stor utveckling sen förra gången. Blir så glad av att höra det! I traven kände vi även på LA:1 programmets skänkelvikning vilket Diara gjorde jättebra redan från början! Vårt mål är att rida LA:1 i höst och kanske är det inte så långt borta ändå. Inte om vi fortsätter utvecklas såhär snabbt iaf! ♥


Så som ni förstår är jag supersupernöjd med denna träning - Diara var drömfin! Mia-Lisa skulle se om hon hade möjlighet att träna mig något nästan vecka inför tävlingen men annars får vi träna själva med alla nya tips som jag fick i dag. Taggad till tusen!


Bild 1 från pay and riden förförra helgen och bild 2 från förra dressyrträningen:

   

Av Emma - 30 mars 2017 19:45

Här kommer det utlovade shoppinginlägget. Blev en hel del köpt i går, sånt som jag spanat in länge och nu passade på att köpa när det var rabatt. Börjar med en bild på allt samlat och sen kommer lite om varje sak.

 


Vattenmatta & B-vitamin

En riktig vattenmatta har jag länge velat ha då vi endast har våran egna variant av en - en bit från en sönderklippt blå pool som jag hade när jag var mindre. Alla lösningar är bra utan de dåliga, haha. Den matta är dessutom minst lika läskig om ni frågar Kiwi. ;) Med denna riktiga har jag planerat att någon gång fylla riktigt vatten i och låta några badankor flyta runt - nyttig träning för D.

B-vitamin får våra hästar nu under fällperioden då det ska påskynda pälsfällningen.


 


Jodhpurs & shortchaps

Nya shortchaps har jag länge tänkt köpa då mina är väldigt slitna. Dessa är exakt likadana som de jag har och dem älskar jag så det är ju perfekt. Att det blev ett par ridskor till beror på att jag beslutat mig för att inte tävla dressyr i mina stövlar. Jag gjorde ju det på pay and riden och kände hur dålig kontakt jag fick. Känns som att benen blir någon stel pinne. Jag är verkligen ingen stövelmänniska, haha. Tar stövlarna till hopptävlingarna istället.


 


Dressyrdamasker & boots

Fluff fluff delux, haha. Nu när vi ska bli dressyrekipage måste vi såklart snoffsa runt i vita damasker och boots med ludd på framridningarna som faktiskt nästan alla dressyrryttare gör. Tycker att det är riktigt snyggt! Sen kommer de ju inte förbli vita särskilt länge men det är ju som det är.


 


Turkost dressyrschabrak + lindor

Detta setet har jag spannat in ett tag då det var så sjukt billigt - endast 129(!!!) kr för schabraket och lika mycket för lindorna. Ville dessutom ha en annan outfit än marinblått att variera med på dressyrträningarna och jag älskar turkost! Tycker att det är så fräsch och fint - lite mer färg men ändå inte utstickande.


 

Av Emma - 30 mars 2017 07:50

Hej! Äntligen torsdag och fysikprovet är över! Efter provet i går så hämtade pappa mig på skolan och så åkte vi upp till Hööks. De hade 20% rabatt på hela sortimentet i tisdags men då hade vi inte möjlighet att komma eftersom jag pluggade. Men vi känner ju de som jobbar där så vi fick rabatten dagen efter istället. Så vi hade skrivit en lång inköpslista på allt vi skulle passa på att köpa - massa roliga saker! Älskar att shoppa hästsaker! Tänkte ta bild på allt i kväll så kan ni få se.


Vid sextiden red jag ut en sväng på Diara. Känns så konstigt att kunna rida så sent och det fortfarande är ljust. Hon var jättefin men efter några tempoväxlingar i galoppen taggade hon upp och då blir hon mycket svårare. Skulle bara galoppera hela tiden så vi fick göra några halt-övergångar så att hon åtminstone lyssnade hyfsat. Hade ju det raka bettet som hon gärna hänger på, hehe. Vi red inte så långt då vi har dressyrträning i dag men det var väldigt skönt att komma ut en sväng och veta att man inte har en hög av plugg som man skjuter upp p.g.a den där ridturen.


Så i dag blir det alltså dressyrträning för Mia-Lisa. Nu när det blivit lite mildare ska vi börja träna på våran bana igen vilket är skönt för då slipper man åka iväg, hehe. Hoppas ni får en bra torsdag!

   

Av Emma - 28 mars 2017 12:57

Hej! Snart är tisdagens skoldag klar och kvar väntar sista pluggracet inför morgondagens fysikprov. Vi slapp sista lektionen i dag vilket är skönt för då kommer jag hem en timme tidigare och kan plugga mer.


Gårdagens ridpass på Diara gick jättebra. Hon var mycket bättre än förra veckan så hon är helt klart på bättringsvägen från sin förkylning. Vi jobbade ett dressyrpass enligt Mia-Lisas "schema". Först uppvärmning med övergångar och allmänt lösgörande. Sedan styrketräning på volt med små korta steg. Då växlade jag voltstorleken och gjorde övergångar med bibehållen ställning. Hon blev riktigt fin i vänster varvet medan vi fick kämpa mer med det svår varvet - höger. Där vill hon gärna sticka ut rumpan så jag får passa på den.

Efter det gick vi upp i galopp och där var hon jättefin! Som ni vet har vi haft lite problem med den för hon har inte velat acceptera min innerskänkel men det gjorde hon i går - så duktig!

Avslutningsvis red jag upp henne i tävlingsformen och tävlingstempot och då var hon sååååå fin! Vi gjorde ökningar på diagonalen och började väva in halterna i traven. Innan har vi bara befäst dem i skritten och det gör hon bra nu. Traven är oroligare men helt klart på gång!

Så är jättenöjd med henne - så kul att känna att det verkligen går åt rätt håll! Det var dessutom riktigt soligt och härlig så jag kunde rida i T-Shirt för första gången i år - så härligt!


Min favorit av bilderna från fältet:

 

Av Emma - 26 mars 2017 21:46

En timme mindre att sova i natt blev det men då jag är morgonpigg besvärade det mig inte så mycket utan jag gick upp samma tid som vanligt. Jag & Amanda red ut på Kiwi och Emilio. Kiwi var jättepigg och rolig, vi tog några riktigt härliga galopper. <3
Förutom det har jag bara pluggat. Känns verkligen som att jag har slösat bort denna underbart fina och soliga dagen på att sitta inne och räkna massa fysikuppgifter. Blä, livet är hårt ibland.

I mon ska jag rida Diara på banan efter skolan. Hoppas att hon är okej nu igen och inte det ska komma något som förstör vårt upplägg inför första tävlingen. Vore så typiskt i såna fall... Så håll tummarna är ni snälla. Förutom det blir det... Ja, ni gissade rätt: plugg heeela kvällen. Snyft.

Ha en bra måndag i morgon!
Kiwi i dag:

Av Emma - 25 mars 2017 21:16

Hej! Blir ett sent och snabbt kvällsinlägg i dag, helt enkelt för att det inte direkt finns så mycket att skriva om. Jag och Amanda red ut en sväng i skogen i morse, på Zorro (!) och Emilio. Japp, Zorro var ute på sin första tur sen skadan för 5 veckor sen. Egentligen fick han klartecken att börja ridas för drygt en vecka sen men vi väntade lite extra för säkerhets skull. Det är ju ingen brådska liksom. Så i dag fick han komma ut på en lugn tur i mest skritt men även lite trav. Trodde att han skulle vara pigg men det var kanske lite naivt av mig, haha. Han var sitt vanliga lugna jag och lufsade på. Förvånande nog var han väldigt mjuk och lätt i handen och sökte sig direkt ner i form i traven. Trodde han skulle bli tung och dragig efter såhär lång vila men där för jag mig en positiv överraskning. Så han kändes fin!

Förutom det har jag joggat och sen bara pluggat fysik hela dagen. Segt men nödvändigt. Snart är det påsklov och då får man en liten andhämtning (bortsett från att nästan hela lovet kommer gå till att plugga biologi inför provet veckan efter men det är ju en annan sak, hehe).

I mon blir det ridning av Emilio och Kiwi ihop med Amanda på morgonen och sen plugg precis som i dag. Lagom upphetsade när det är sol och över 10 plusgrader ute...

Zorro i dag:

Av Emma - 24 mars 2017 07:50

Godmorgon! Fredag igen, denna veckan har gått sjukt snabbt. I går red jag som sagt ut en sväng på Diara. Hon var väldigt pigg men fin, särskilt i galoppen där hon verkligen fick med sig sina bakben. Tyvärr så märkte jag sen att hon var rätt så snorig så hon har antagligen fått någon slags förkylning. Därmed blir det ingen hoppning i ridhuset i helgen som planerat utan hon får istället vila. Det är inte värt det i fall att det skulle utvecklas till något värre. Typiskt att det ska komma något sånt här nu när det äntligen börjar på lite flow men å andra sidan så handlar det bara om en helg och det är ju inte så farligt. Det viktigaste är att hon mår 100% bra. <3


I dag går vi till halv fem och sen blir det plugg hela kvällen, precis som det blir i helgen. Sjukt mycket till nästa vecka. Jag trodde att denna veckan skulle bli hemsk men om man jämför med nästa så tar jag nog tillbaka det, hehe. Därför är jag inte så taggad på helg förutom det faktum att jag är ledig. Det är ju alltid ett plus. ;)

Ha en bra fredag!

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards