Stangen

Alla inlägg under mars 2013

Av Emma - 30 mars 2013 13:07

I går red vi grävling och det gick ganska bra. Nästan bara skritt pga isen. Emilio var duktig. Och jag löptränade faktiskt mot alla odds. Hihi. Min påskoutfit:

Av Emma - 28 mars 2013 20:59

JAG ÖNSKAR ALLA ER UNDERBARA MÄNNISKOR SOM LÄSER MIN BLOGG EN STOR OCH GLAD PÅSK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

   

Av Emma - 28 mars 2013 19:58

Denna serie kommer att handla om de framsteg jag & Kiwi gör i hoppningen. Men först lite grundinfo som man måste veta för att kunna följa serien och som ni kanske har missat om ni inte ständigt följer bloggen.


Hopp-problemet:

Kiwis och mitt hopproblem är att hon är het och stark på hinder och att jag som är van vid sega Emilio inte klarar av att kontrollera henne då. Detta beror på att hon tycker det är så grymt kul att hoppa! När man kommer över ett hinder/cavalettis/bom har man alltid en gångart högre efter hindret än man hade innan, och ibland växlar hon upp en gångart redan i anridningen. Hon hoppar över det mesta. Vad sägs om vattenpölar och ridspön?


Från början:

När mamma provred Kiwi 2006 så vägrade hon hoppa och när hon kom hem hit så hade hon samma problem. Hon sprang åt vänster eller höger om man inte var med och annars stannade hon. Mamma var envis och tvingade henne att hoppa jämnfota om hon stannade (hindren var absolut inte höga, typ 40 cm). Efter träning började Kiwi slutligen att hoppa friviligt. Hon började ÄLSKA att hoppa. Lite väl mycket kanske...


Målet:

Målet med Kiwis (och min) hoppning är att hon ska hoppa "normalt" och inte hoppa 50 cm högre än vad hindret är sant att inte dra varken innan eller efter hindrena. Det absoluta målet är ju att jag ska klara av att hoppa en bana på kanske 60 cm med henne. Det värsta som skulle kunna hända är ju att hon skulle sluta tycka det är roligt att hoppa eftersom vi motverkar den snabba fart hon har mot hindren. Därför får man inte ta i för mycket. Det är en balans gång på en mycket tunn lina.


Hur vi tränar + utvecklingen:

Vi började med att försöka hoppa. Detta gick absolut inte. Då testade vi att hoppa studs och ni har ju fått film på det. Hon var ganska lugn men de flesta gånger tog hon de två bakersta hindren som ett. Nästa test var att bara arbeta med cavalettis. Trava runt runt på banan över 40 cm bommar för att se om hon tröttnade på att springa som en galning. Det gick både bra och dåligt. I bland var hon lugn, ibland gick det fortare och fortare för varje varv men en sak var säker - Kiwi tröttnade INTE på att springa. Då bestämmde vi oss (med tanke på att det gått bättre och bättre med träningen ju lägre hindren varit) att nästan börja om från början. Vi började på bomserier på volt. Denna gång var den första då det gick riktigt bra. Hon skrittade både före och efter. Denna gång testade vi även att trava över upphöjda bommar. Det gick lite väl hastigt och vissa gånger blev det även galopp efter. Så vio fick backa lite igen. Gången efter det gick det bra att både skritta och trava över cavalettisar men i traven gick det väl hastigt. Sedan kom snön och med den en isbelagd och oanvändbar bana. När vi sen började rida mot Rickarp kom träningen i gång igen under våra uteritter. Det finns nämligen hinder på vägen där. Fösta gången var jag lite övermodig och det blev katastrof. Helt okontrollerat. Nästa gång satsade jag då istället på att lugnt skritta över alla hinder (dom är ca 30-40 cm). Hon var lugn och stabil. Jag la senare till trav över sista hindret vilket inte var något problem. Detta upprepade jag säkert 5-10 ggr. De två senaste gångerna har jag testat att trava över alla hinder vilket har varit jättelätt. Hon var inte försökt sticka iväg någon gång.


I framtiden:

Jag kan inte fortsätta att utveckla träningen på de hinder som finns i skogen eftersom det är för halt för att galoppera där och dessutom tycker jag att vi ska jobba mer i traven innan vi ökar till galopp. Nu längtar jag tills banan blir användbar igen så att jag kan testa hennes nya utveckling även där. Det blir någ mest cavalettisar men kanske något lågt hinder då och då. Det brukar komma bakslag då och då och det har nu inte kommit något på ett tag så jag är beredd - när det kommer så ska det bekämpas! Ni kommer att få följa utvecklingen i denna serie om Kiwis och min utveckling i hoppningen. Men en regel kommer vi alltid att följa eftersom det brukar straffa en hårt om man inte gör det: Skynda långsamt!


 

Av Emma - 28 mars 2013 19:02

I dag gick vi äntligen på påsklov! Har längtat i flera år känns det som men det är nog lite överdrivet.   Jag kan inte räkna upp allt som hänt denna vecka men kan säga att jag och Kiwi har gjort yttligare ett stort framsteg inom hoppningen. Dom hinder som vi brukar skritta över (trav över sista) travade vi över i tisdags och onsdags UTAN PROBLEM!!!! Hon bara lyfte på hovarna utan problem. Jag är jättenöjd. I dag har jag löptränat (Ja, jag vet, jag är inte typen som tränar för jag avskyr det. Men för att bli en bra ryttare måste man ha bra kondis och kan väl säga att jag ligger i underkant på kondisfronten. Ska försöka springa fem gånger under påsklovet, då denna är medräcknad är det fyra kvar. Håll tummarna för mig.  ) med Emilio. Ett litet problem var bara att Emilio var lite lat som valigt och åkte snålskjuts på mig. Han hängde sig nämligen i grimmskaftet och så fick jag dra med honom och hans vikt. 250 kg extra är väl inte det bästa man kan kongka runt på när man tränar. Bajs på dig Maijl!   På påskafton ska jag då träffa kusinerna som vanligt och förhoppningsvis även lilla Dina  Kramizar.

P.S Tänkte "starta" en serie om min hopputveckling med Kiwi, börjar i dag med en grund där jag beskriver min situation D.S

    

Av Emma - 22 mars 2013 18:43

Aa, faktiskt sant  Ont i halsen och sjuktrött. Fick även ett må-illa-anfall på lunchen i skolan - fast det gick som tur var över. Hoppas att man är bättre i mon då....

 

Av Emma - 21 mars 2013 19:51

Nu är jag på väg hem från Grankärr efter ett roligt hopp pass. Katta var på kurs så vi hade Mia. Jag fick lilla Barino!! Han var seg i uppvärmningen men blev riktigt pigg när vi väl började hoppa. I mön blir det nog lite Stangse ridning eller så får han vila. Kramizar Emma.

Av Emma - 21 mars 2013 15:47

                           

GGR

Av Emma - 21 mars 2013 15:34

Då var det snart GGR då. Som jag glömde berätta så red jag Buster förra gången. Han var riktigt pigg och vi körde galoppbommar utan tyglar. I dag ska vi hoppa studs. Antagligen utan tyglar. I går red vi ut i snöstormen. Emilio var någorlunda pigg. Det var iskallt. Ska fixa mars månadsbilder i dag oxå innan jag glömmer det. Kramizar;)


Flätan mellan pannbandet och luvan, haha. Så går det när man har för tjock pannlugg... XD

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards