Stangen

Alla inlägg under april 2014

Av Emma - 30 april 2014 20:30

Jag och Diara har verkligen tagit ett stort kliv framåt i vår dressyr-utvecklig.

Hon: Börjar fatta att hon ska gå i form och att det faktiskt är bekvämare än att ha huvudet uppe!

Jag: Har hittat fler knappar på henne som gör att jag har en bättre teknik för att få ner henne i form!

Detta kommer ifrån de tips vi fick av Essi i lördags. Vi funkar med dom båda två!!


I går:

Red dressyr och markarbete på banan ihop med mamma & Kiwi. I början var hon lite stel i svängarna och lite "jag orkar inte gå ner i form, sluta" på vår "bombana" men när jag jobbat henne ordentligt efter Essis tips i båda varven och i alla gångarterna gick hon SUPER! När vi sedan körde bombanan igen var hon mjuk, följsam och gick i form!Vi avslutade med lite jobb på volt och hon gick som en DRÖM!

Bilder på bombanan:

Här ser ni bara bommarnas (de svarta strecken) och konernas (de orange fyrkanterna) placering:

De första fyra bommarna (1,2,3,4) bildar klockan i vänster varv. Sedan bildar 4,5,6 tajta serpentinbågar. En halt mellan konerna (7). Sedan rakt ner längs med långsidan och vidare till del 2!

 

Startar med klockan, denna gång i höger varv (1,2,3,4). Sedan en stor serpentinbåge (4,5). Därefter halt mellan konerna (6). Sluligen över bom nr 7 och man kan börja om på bom nr 1 i del ett. Därför kan alla dessa 14 moment köras om och om igen!


  

Gillar verkligen denna bana (som jag kommit på själv, hehe). Man får rida i båda varven och tack vare de ganska taijta (beror på hur stor bana man har, vi har en liten (20x40)) svängarna märker man direkt om man inte har hästen med sig! Testa den!!!


I dag:

Red ut med Diara - Finnerydsrundan. Det var första gången för henne. I början var hon lite osäker och ville vända eftersom hon var själv men det gick över efter ett tag och då ville hon bara galoppera, hahaha. Men studtals fick jag ner henne i en riktigt fin form även om hon har lite svårt att koncentrera sig i skogen eftersom det är så mycket annat att kolla på ;)


Nu är jag iaf ledig 4 dagar och i morgon blir det hoppträning (för Camilla om hon hinner, annars för mamma) och på fredag promenad/vila. Sen vet jag inte riktigt, haha.

Glad Varborg på er iaf om man säger så, hehe!!!

Diara i hagen i måndags:

 

Av Emma - 27 april 2014 19:58

I dag har det varit underbart väder och jag har haft shorts nästan hela tiden. På förmiddagen red jag och mamma ut på Kiwi och Diara. Vi red ut till vägen rundan. Där har Diara aldrig gått innan men det var inga problem. Hon var superpigg. Vi testade att rida henne på rakt bett eftersom hon tuggar så när hon har tredelat och det funkade väl lite iaf. Kör nog på rakt ute och tredelat på banan för det är lite svårt att jobba med ett rakt tycker jag.

På eftermiddagen red jag ut en sväng på Emilio i short och tröja (och hjälm & skor såklart, haha). Hans egen utrustning var bara schabrak & träns. Det var supermysigt även att han kollade lite på en robotgräsklippare och på de nyutsläppta lammungarna + fårmammorna. Sedan avslutade jag med en galopp på gärdet. Det var första gången jag red "barbacka" där sen han bockade av mig två gånger och jag stuckade foten så det var lite nervöst, haha. Första vändan började han bocka men var med på det så klämde åt och drev på så det gick jättebra. Andra vändan gick bättre om man ser till ridningen meeeen.... Lyckades tappa min mobil på vägen upp... PANIK!!!!!!!!!!!!! Hade en jacka utan dragkedjor i fickorna och det fick jag sota för. Hur hittar man en lite mobil på ett stort fält. Visste ungefär var jag trodde att jag tappat den men även att jag och Emilio gick på alla de ställen vi ridit kunde jag inte hitta den. Så fick rida hem med svansen mellan benen och låna pappas mobil. Sen var det bara att cykla tillbaks medan mamma tog hand om Emilio. Som tur var hittade jag min lilla älskling genom att ringa till den och lyssna efter ringsignalen. Är så grymt tacksam att jag inte hade den på ljudlöst som jag ganska ofta har annars!!♥♥♥ Inga fler mobiler i jackor utan dragkedja i fickorna för min del. På väg hem fraktades istället mobilerna i cykelkorgen. Det blev lite skumpigt för dom men hellre det!!

Emilio i dag:

 

Dagens efterrätt:

 

Av Emma - 26 april 2014 17:32

Det var jätteskönt att bara ta en tur på Emilio i skogen efter träningen. Bara lufsa på utan några krav. Han var faktiskt lite pigg till och med och galoppade så fint ☺♥ ☻

I morgon vet jag inte riktigt vad som händer, hehe...

Vi hämtade oxå den nya transporten i dag, det var superfin:

 

Av Emma - 26 april 2014 17:28

Våran 1:a dressyrträning för Essi!

Först kollade hon lite när vi red runt för att "lära känna" Diara. Sedan hjälpte hon oss lite hur jag skulle få ner henne i riktigt fin form. Det fick vi kläm på efter ett tag så nästa sak var att behålla formen. Det får vi öva mer på, helt klart. Men hon sa att så bra som jag rider henne hade jag lika gärna kunnat ha haft henne i ett halvår istället för 3 veckor och då blev jag stolt, hahaha :)

Vi ska köra lektion varje lördag troligtvis, med undantag för nästa då hon ska åka bort. Kanske kommer någon bild härifrån sen, har inte kollat om det blev någon bra än.... Så det blir en gammal:
 

Av Emma - 25 april 2014 17:15

Äntligen!!!! Har längtat hela veckan, haha. I dag tog jag bara en lugn tur på Diara i skogen eftersom det är dressyrträning i morgon. Är grymt taggad! Var iaf vår första uteritt själva och hon var lite gnäggig och orolig mitt ute i skogen som om hon kom på "jag är ju ensam, HJÄLP!!" men sen lugnade hon sig.

Bild:

 

Av Emma - 24 april 2014 17:15

Vi red den långa rundan som vanligt. Cassino stökade rejält med Camilla men lilla Carmis var snäll som vanligt.

Jag ska troligtvis med som hästskötare åt Camilla när hon tävlar i Grankärr med Cassino 1 maj. Kommer bli lite nostalgikänsla att va tillbaks där, haha. Hon ska tävla 1 m med honom. Hoppas att det går bra!

 

Av Emma - 23 april 2014 17:15

I dag blev det dressyr på banan. Vi körde evighetsövningen, jobb på volt och cavaletti. Det gick sådär, hon var ganska spänd och så... Men på lördag är det första dressyrträningen för Essi, är grymt taggad!!!!

Diara i dag:

 

Av Emma - 22 april 2014 17:00

Såhär första skoldagen, dagen efter hoppträningen blev det en liten uteritt bara :) Diara var så snäll och pigg som vanligt.

I dag har vi i klassen även varit och ridit på Ölmstad. Det var typ bara jag som kunde rida så alla ropade på en och ville ha hjälp + att jag fick vara "visningsexempel" under ridningen. Jag red en jättesöt, men jätteseg korsningsponny vid namn Hampus. Bild på honom:
 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards