Stangen

Alla inlägg under april 2015

Av Emma - 29 april 2015 19:57

Dagen i dag har varit lugn, vi hade en inställd lektion mitt på dagen så var uppe hos mormor och morfar och fikade - supermysigt!


I dag skulle Diara ridas ett dressyrpass på banan, som jag skrev i går. Det blev i hoppsadeln även att jag tänkt testa den andra men det gick rätt bra ändå. Eller väldigt bra egentligen. Hon var väldigt mjuk och fin, det ända jag störde mig på var att hon hade en "nerverna på utsidan" dag. Det vill säga att hon är överkänslig för mina hjälper och far lite hit och dit, ökar tempot helt plötsligt och sen minskar igen, slår med huvudet och slappnar inte riktigt av. När hon är sådan är hon väldigt jobbig att rida seriöst på för man vet inte riktigt var man har henne. Men jag körde på och tyckte att det gick bra ändå med tanke på omständigheterna. Avslutade med att rida LB:1 två gånger och är nöjd med båda gångerna. Finns mycket att småputsa på men i huvudsak blev det bra. T.o.m halterna fungerade! Ska dressyrträna för Essi på fredag så då kan hon komma och tjata lite på mig igen, haha.

I morgon blir det en uteritt med Diara, det kommer hon tycka är superkul, som alltid!

 

Av Emma - 28 april 2015 20:52

När jag cyklade till bussen i morse fick jag riktiga sommarkänslor. Solen sken, träden börjar bli gröna och hela luften doftar sommar. Åhhh vad jag längtar!!!


I dag var jag hos tandläkarn så fick sluta tidigare, redan vid ett. Var hemma runt klockan halv tre och då åt jag och sen red jag ett dressyrpass på Zorro medan mamma longerade Emilio. Två flugor i en smäll, skulle man kunna säga. Zorro var iaf superfin! Väldigt seg i början - precis som vanligt men efter lite galopp så blev han superfin. Det jag gillar med honom är att han är så stadig i sin form mota Diara som kan bli lite mer jobbig med huvudet ibland. Avslutade med att rida LC:1 med honom och det blev den bästa ritten hittils! Halterna fungerade och så även övergångarna. Det vi får jobba mer på är galoppen där han inte orkar bära sig själv och när jag då ska bära upp och rida ihop hela honom - då blir det jobbigt, haha.


I morgon ska Diara gå ett dressyrpass på banan - första gången med dressyrsadel. Får se om den kan göra några undervärk, hehe...


 

Av Emma - 27 april 2015 20:52

I dag invigde jag Diaras nya dressyrsadel - Santa Cruz Arthur. Vi tog en lugn sväng i skogen ihop med mamma och Kiwi. Vi red en runda som Diara aldrig gått innan och det tyckte hon var spännande.Kiwi var livrädd för allt även att hon gått där innan, haha. Den yngre är tuffare än den äldre. Riktigt komiskt faktiskt.

I morgon ska jag till tandläkaren (bläääää) så får sluta tidigare vilket ska bli skönt. Har planerat att rida Emilio en sväng i skogen för Diara ska vila.

Har ingen bild med den nya sadeln än så ni får en från förra dressyrträningen, det har åtminstone med dressyr att göra, hehe:

 

Av Emma - 26 april 2015 19:34

LD bed. A - 0 fel

Denna tävling blev vår utomhus debut för detta året och den kunde inte blivit bättre. Diara var mjuk och fin redan på framridningen, på framhoppningen blev nästan alla sprången bra och inne på banan var det absolut inga problem! Vi kom lite nära på ettan men sen flöt det på och vi nollade! ♥ Hon var verkligen jätteduktig! Väldigt lätt samlad men ändå redo att gasa på så fort jag begärde det.

Tranås var dessutom en väldigt fin klubb, särskilt kafeterian som jag blev riktigt imponerad av - den var t.o.m finare än Grankärrs kafeteria! Ridhuset vi red fram i var gigantiskt, typ 80 meter långt! Diara tyckte det var superkul att galoppa i full fart längs långsidorna, haha.


Diara som låg och sov i boxen när jag skulle göra henne i ordning i morse klockan 6:

 

Några bilder + screenshots från tävlingen:
                                '

Film från ritten:

Av Emma - 26 april 2015 18:57

Hej allihop! Hoppas ni haft en bra dag för det har jag! Tävlingen gick superbra - nollade igen. Ska skriva ett inlägg om det sen om jag hinner.

Väl hemma red hela familjen på en skogstur på de öriga pållarna. Emilio var växlande seg och pigg beroende för vad han kände för, haha. Söt var han iaf.

Annars har jag fixat lite inför skolan i morgon. Är så otaggad som man bara kan bli, dessa 4 veckor har gått alldeles för fort! Men, men, nu tar vi nya tag och så är det snart sommarlov! Bara 7 veckor kvar faktiskt med många lovdagar dessutom!


Sommar....................

 

Av Emma - 25 april 2015 19:30

I morse longerade jag Emilio lite på banan. Han var rätt seg och tyckte väl inte att det var så hemskt kul, inte ens när han fick springa lös. Testade att kommunicera lite med honom (vet att jag lovat skriva ett inlägg om hur man gör tidigare men det kommer så snart jag hinner skriva det) men trodde att han skulle välja gräset i kanten av ridbanan så fort jag vände ryggen till. Förvånande nog kom han rakt fram till mig och sen följde han mig runt banan utan problem. Är så stolt över honom! Det är verkligen STORT att han väljer mig framför mat!!!!

Efter att jag ridit hos Camilla (mer i inlägget under) red jag igenom Diara ett pass på banan inför tävlingen i morgon. Vet inte om jag skrivit så mycket om den men det är iaf en lokal i Tranås där vi ska hoppa LD precis som förra gången. I dag var Diara superfin! Det var längesen hon var så mjuk och avslappnad redan från början! Det ända som knölade lite var galoppombyterna, särskitl till det svåra varvet men jag hoppas att det funkar som vanligt i morgon igen. Sprången vi tog (över ett räcke och en oxer på 80 cm) blev också bra, vi kom lite nära de flesta gånger men hon hoppade upp fint ändå.

Nu på kvällen badade vi henne med K9-schampo+balsam så att hon är fin tills i mon. Är grymt taggad! Det blir vår första utomhustävling i år och de ska ha en stor och fin bana även om underlaget kan vara lite djupt. Dessutom är det alltid lika spännande att åka till en klubb där man inte varit innan. Håll tummarna för oss!


   

Av Emma - 25 april 2015 18:26

Vi började med att rida en sväng i skogen. Qajsa var rätt så tittig men annars lugn. Maja (som Camilla red) ville typ bara galoppera hela tiden, haha.

När vi kom tillbaks fick jag rida Qajsa lite på banan medan Camilla stod och skrek på mig, haha riktigt så illa var det inte. Qajsa vill gärna hänga sig lite i bettet, särskilt i galoppen så det var mycket yttertygel som gällde men när vi travade av var hon suuuuperfin! Så roligt att rida lite ordentligt och inte bara i skogen. Det är ju bra träning att jobba med andras hästar och dessutom väldigt kul!

Ska ev. ner och rida Qajsa i morgon med och kanske få hoppa lite. Håller tummarna för det!


Några bilder från i dag:
         

Av Emma - 24 april 2015 19:06

Skolan närmar sig med stormsteg och jag gör mitt bästa för att INTE tänka på det men det går väl sådär, haha.

I dag red jag ingen av mina egna pållar utan bara Zorro och Kiwi. Bloggens ihärdiga läsare kanske minns tiden innan vi köpte Diara, när jag hopptränade osv. med Kiwi istället. Kiwi är ju lite speciell att hoppa med, lugnt sagt. Hon drar som en idiot både innan och efter och hoppar dubbelt så högt som hindret är. Därför har jag väl aldrig kännt att barbackahoppning är en bra grej att prova på. Men i dag när jag skulle rida henne åt mamma i skogen så bestämde jag mig för att ta det barbacka - och passa på att hoppa stocken! Blev alltså första gången jag hoppade henne utan sadel och det gick jättebra. Kanske kände hon att jag red barbacka för hon hoppade så mjukt och snällt. Visserligen hoppade hon ju stort men inte så att det på något sätt var svårt att sitta kvar. För övrigt var hon pigg och mysig. Kiwan är så rolig att rida♥.

Zorro fick sig ett dressyrpass på banan. Mitt mål med honom är att kunna rida LC:1 snyggt i form. Han är väldigt mjuk och stabil i sin form men har lite svårigheter med halterna (där han inte vill stå still) samt galoppfattningarna (där han gärna drar sig utåt så att vi nästan hamnar i staketet) men vi är på god väg - det går bättre och bättre för varje gång!


I morgon ska jag ner till Camilla vid 10 och rida, ska försöka hinna longera Emilio innan. Efter det ska jag rida igenom Diara ett pass på banan och ta några skutt inför tävlingen i Tranås på söndag.


Ha en trevlig fredags kväll! ☺

Gamla bilder på mig och Kiwi:

     

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards