Stangen

Alla inlägg under mars 2016

Av Emma - 30 mars 2016 17:07

Gårdagens Lasseträning gick verkligen superbra! Vi hoppade ute i solen vilket var jättehärligt och Diara var piggelin som vanligt.

Lasse hade byggt upp alla de saker som kan bli svårigheter på en tävlingbana och de skulle vi träna på. Gillar verkligen att han gör sådana övningar för det är ju det man behöver, träna på svårigheterna. Och vilka var då dessa? Jo, kombination, trippelbarr, långa distanser samt oxer till räcke på böjd linje där räcket stod dolt så att man verkligen var tvungen att rida planerat så att hästen såg räcket i tid.

Jag klarade allt detta väldigt bra, det ända jag hade lite problem med i början var trippelbarren där jag gärna red på ett långt sista galoppsprång där det är bättre att komma nära så att hästen inte river bakbommen. Men när jag väl fick igenom mina förhållningar så gick det super.


Banan vi hoppade låg på ca 90-100 cm och är nog den bästa på läge då jag lyckades lägga henne rätt på alla hinder, fattar ni - ALLA! Är så stolt över mig själv, haha. Avslutade med att hoppa oxer och sen räcke med två långa anridningar och även lite högre hinder, ca 100-110 cm. Kom lite nära på båda men hon hoppade upp sig superfint ändå. ♥


Här får ni tre screenshots samt en film:

     

Av Emma - 30 mars 2016 16:27

Hej! Är ledsen att jag inte hann blogga i går men hade helt enkelt inte tid. Hela förmiddagen tillbringade jag och mamma på stan där vi först handlade mat och sedan åkte vidare till Hööks för att jag skulle köpa mina drömstövlar, som jag tjatat om här på bloggen, medans det var 15% rabatt på dem. Har sparat pengar ett tag nu och hade faktiskt mer än vad stövlarna kostade och då tyckte jag att jag kunde köpa dem med gott samvete, särskilt när jag fick drygt 300 kr rabatt!

Dock blev det inte riktigt sådär lyckligt när jag väl provade stöveln. Visst var den jätteskön, det var inte det som var problemet, men den var alldeles för vid i vaden och dessutom för kort. Och den fanns bara i normal höjd och normal vid som smalast. Så då var det kört... Tänkte ju inte direkt lägga mina pengar på en för stor stövel bara för att den är snygg och bekväm, hehe.

Hööks Trento stövel:

 

Så vi drog vidare till Charlies där man visserligen får gå upp några prisklasser men det finns också fler märken. Provade några av Mountain Horse's ridstövlar men där måste man tyvärr ha speciell stigbygel för att det ska passa sulan, för övrigt var de sköna. Sedan hittade mamma en snygg Ariat stövel som jag provade och den var jätteskön. Dessutom väldigt stilren och snygg och kostade "bara" 3000 kr. Det överskriver ju visserligen min budget men är inget orimligt att spara ihop till då jag inte är sååå långt därifrån. Dessutom finns den säkert billigare på andra internetsidor. Expediten hjälpte mig lite med olika storlekar och kom fram till att jag borde ha en tall-xslim, dvs. en hög stövel men extra smalt skaft. Själv är jag lite tveksam till extra smalt skaft för vill inte att det ska sitta för hårt... De hade ingen sådan stövel i butiken och därför kunde jag inte heller prova. Så vi får se hur det blir, kanske blir det denna, kanske inte. I vilket fall som helst måste jag komma fram till vilken skaft vidd jag ska ha och sedan hoppas att stövlen med högt skaft inte skär in i knävecket (de hade ingen med högt skaft i butiken att prova heller...). Det blir nog bra till sist och det är ju ingen panik.

Ariat Heritage Contour Field Zip:

 

Säljer förresten mina gamla stövlar, normal höga & normal vida, svarta i strl 37 för ca 600 kr. Någon intresserad? ☺

 


Väl hemma så red jag Zorro ett pass på banan och han var riktigt fin. Saknade lite tempo dock men jag har svårt att få honom att gå snabbare om jag ska vara ärlig. Inget av mina knep funkar helt men sen har jag ju aldrig varit vidare bra på att få sega hästar pigga heller, hehe. I slutet fick han även skutta över ett 50 hinder och det var ju roligt såklart. ;)

Mamma tog några ganska dåliga bilder på oss men det är alltid nåt:

       

På kvällen Lassetränade jag och D och det gick supersuperbra, mer om det samt en film kommer upp i ett eget inlägg under kvällen.


I dag har jag, till skillnad från i går, endast ridit ut i skogen. Först ut var Emilio som jag red ihop med mamma och Kiwi. Han var rätt seg, i vanlig ordning, och jag frös i det ruggiga vädret. Ingen toppentur helt enkelt.

Sen vid 10 red jag och Victoria ut en lite längre sväng på Diara & Dora. Vi tog det ganska lugnt då Diara tränat hoppning i går och Dora skulle på WE träning i mon. Dock förstår jag mig inte på hur Diara kan ha så mycket energi när hon gått ett tufft hoppass dagen innan. Hon var liksom helt crazy i dag och skulle bara öka hela tiden. Hade det varit jag som hoppat runt på Lasses ridbana i går så hade jag varit döööd i dag, särskilt med den höjden på hindrena, haha.. Men älskar hennes glädje till att galoppa i skogen och hoppa, önskar dock lite mer glädje till dressyrarbetet... ;)


Efter dagens ridning joggade jag och gick promenad med mamma och Wilma innan jag satte mig här vid datorn för att klippa ihop film från träningen, ladda upp den samt skriva till er.

Ha en härlig onsdagskväll alla, och glöm inte Sveriges Mästerkock i kväll!!! ;)


Sötnosen som låg och sov i sin box när jag och mamma kom tillbaks från ridturen i morse:

 

Av Emma - 29 mars 2016 10:00

Jag vet att några av er säkert undrar vad som hände med Casper egentligen. Jag menar, jag red honom typ tre helger på raken och sen har jag inte skrivit ett ord om honom, så tänkte förklara lite hur det ligger till.


Tanken var ju att jag skulle träna och tävla honom för att fortsätta att utbilda honom åt Marie och jag var jättetaggad inför det då han är en underbar liten ponny. Olyckligtvis skadade sig Casper ganska allvarligt för några veckor sen. Jag tänker absolut inte gå in på vad det var eller hur det ser ut då det inte är min häst men kan säga så mycket som att hans framtid som iaf hopphäst är väldigt osäker så jag kommer antgaligen inte att rida honom något mer. Man ska aldrig säga aldrig, som ni vet, men jag tror tyvärr inte det...


Då vet ni läget lite, jag kommer inte svara på några frågor om detta då det som sagt inte är min häst.


 

Av Emma - 28 mars 2016 17:26

I dag har varit en relativt lugn dag. På morgonen red hela familjen ut på Emilio, Kiwi och Zorro. Emilio var mycket piggare än i går vilket inte förvånar mig då han tycker det är mycket roligare i sällskap med andra hästar än när vi rider själva. I sista galoppen fick han riktig feeling och där satt jag, skrattade och kunde inte stanna. Vad jag älskar denna lilla ponny! ♥

   

Diara fick vila i dag igen då jag inte vill att hennes fjärde riddag på raken ska vara hoppträning vilket det skulle blivit om jag ridit henne i dag, vi ska hoppträna i morgon nämligen. Istället ryktade jag henne noga och gick en härlig promenad i solskenet. Passade även på att öva inför utsällningen i NF-mästerskapen i sommar och hon lyssnar riktigt bra från marken nu, även i traven. ♥

Såhär fin var hon i dag:

       


Förutom stallet har jag joggat och gått promenad med Wilma. Har även fixat en ny header som ni kanske har märkt, tillägnad Kiwi som fyller 20 år på fredag, så den kommer sitta uppe hela veckan. Hoppas ni gillar den! ♥


I morgon ska jag endast rida Zorro på förmiddagen, ett pass på banan och sen på kvällen vankas det som sagt hoppträning - OM jag längtar! Då ska jag dessutom inviga nya ridjackan jag köpte i Ullared. Vi hörs då! ☺

Av Emma - 27 mars 2016 21:38

Innan jag red hos Camilla vid halv 9 hann jag faktiskt rida Emilio en liten tur i skogen. Inget hann uppskattade dock, han drog fötterna efter sig hela turen. Blää...

Sedan red jag China, som ni kan läsa om i inlägget under, och sen skjutsade Camilla hem mig och passade på att sko om Kiwi helt på båda baktassarna och inte bara den hon hade tappsko på då alla hästarna ändå ska skos om på torsdag.


Efter lunch red jag Diara på banan för att jobba vidare på formen och även på att hålla hop mina händer, fast det gör jag ju såklart i skogen oxå. ;) Jag lirkade henne även denna gången systematiskt genom olika övningar för att hon skulle sluta tjura och streta emot. Började i skritt tills det släppte där och tog med mig formen upp i trav. Så fort hon började streta gick vi ner till skritt igen och detta visade sig vara en bra strategi för hon blev jättefin och slappnade till sist av och sökte sig själv nedåt, med några protester då och då såklart. När hon väl fick galoppera så sköt hon iväg som en kanonkula för det var ju det hon hade väntat på, haha.

Övningarna jag red var som vanligt en impulsiv blandning av volter, serpentiner, öppna, sluta, övergångar, galoppombyten och förvänd galopp. Avslutade med att rida igenom LB:1 och är jättejättenöjd med henne. Finns inget härligare än när man lyckas med ridpassets mål och kommer över en svårighet. Självklart kommer det inte gå som på en räls efter detta utan vi kommer kämpa med detta problemet ett tag till men vi har iaf lyckats en gång och är närmare den fina formen hon hade i höstas än vi var innan passet. ♥


Öronbild på Diara från när jag skrittade av i skogen samt sötnosen Emilio som spannade på oss från hagen:

     

Av Emma - 27 mars 2016 21:34

I dag hjälpte jag Camilla att rida en häst innan hon fixade Kiwis sko och såklart blev det min favvo China. Hon var superpigg och ville öka tempot heeela tiden, känner ni igen det från någon annan häst kanske...? Haha, ni vet nog vem jag tänker på. ;)
China var iaf jättefin men det kändes konstigt att rida henne nu när hon var klippt, halsen var så smal, hehe.

Här får ni en dagsfärsk öronbild:

Av Emma - 26 mars 2016 20:39

Glad Påsk från Wilma aka Bidudin!

Glöm inte att följa henne på insta (@bidudin) & facebook (Bidudin)!

     

Av Emma - 26 mars 2016 20:25

Jag och pappa inledde påskafton med en påskritt i skogen på D & Z. Vi red, en för Zorro, lite längre runda och gårdagens regn hade tagit kol (haha) på det mesta av snön. Diara var lite halvgalen i vanlig ordning men det är ju inget förvånande.

Efteråt longerade jag en ganska pigg Emilio på banan och joggade sedan en runda.


Eftermiddagen spenderades hos mormor och morfar där vi åt påskmat osv. En mysig tradition som vi har haft hela mitt liv, jul och påsk MÅSTE firas där liksom, annars är det inte på riktigt. ;)


I morgon ska jag rida Emilio på morgonen innan Camilla kommer och lägger på Kiwis tappsko. Sen hänger jag med henne hem och rider en av hennes pållar och så ska Diara ridas ett pass på banan när jag kommer hem. Det är typ min söndag/påskdag, hehe.

Glad Påsk!


Jag och Diara i dag (observera Wilma i bakgrunden):

 


Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards