Stangen

Alla inlägg under april 2021

Av Emma - 25 april 2021 22:10

Det har egentligen varit plusgrader i dag men har varit så kallt så det har känts som minus. Jag red Emilio i skogen på morgonen och han var pigg och lydig. Vi hade en kall men mysig tur. Förutom det har jag gått med Molly och sen mest pluggat då vi har två tentor på tisdag. Detta innebär också att jag åker upp med tåget i mon em. Lagom taggad som alltid...
Emilio i dag:

Av Emma - 24 april 2021 20:00

Hoppas ni har haft en bra lördag. Det stod dressyr på schemat i dag och banan var såklart stenfrusen så fick vänta till efter lunch. På fm gick jag istället med Molly & pluggade.
Dressyren gick iaf bra. Med Diara försökte jag sätta henne mer på bakbenen så som Camilla sa sist och det tycker hon ju är jobbigt så hon blir lite stretig i munnen men stundtals var hon väldigt fin.
Zorro får den stora guldstjärnan! Han var väldigt mjuk och efter lite tempoväxlingar och övergångar kom även energin igång. Så han var väldigt fin i alla gångarter.
Avslutade dagen med att springa en sväng och sen mer plugg.

Av Emma - 23 april 2021 14:42

Usch vilket väder det var i går. Snö och blåst hela dagen. Lagom kul i slutet av april... Hade ju planerat vila på alla hästar men var ute och gick några promenader och höll på att frysa ihjäl alla gånger, haha. Förutom det tränade jag och så pluggade.

I dag var det fortfarande kallt men iaf soligt och snön är borta på många ställen. Red Diara på morgonen och hon var hyfsat fin. Förutom det har jag gått med Molly och pluggat. Samma som alla dagar med andra ord, haha. 

Några bilder:

         

Av Emma - 21 april 2021 18:00

Halva veckan har snart gått, det går undan. I går red jag Diara i skogen och hon skötte sig fint. Därefter var jag ute och sprang, gick med Molly och så plugg. 

I dag har alla hästarna fått motion i och med att det ska bli snö i morgon. Så passa på att utnyttja sista dagen med vårväder. Diara och Zorro gick båda ut samma runda och var duktiga. Emilio longerade jag nu på em. Energin var kanske inte på topp men kan kämpade på bra ändå. Förutom det promenad med Molly och plugg såklart.

Några bilder:

       

Av Emma - 21 april 2021 07:00

                   

Av Emma - 19 april 2021 20:53

Zorro hamnar ju ofta i skuggan av Diara men han kan också gå ganska fint i dressyren, iaf om man tar hänsyn till hans exteriör och ålder. Red honom ett dressyrpass i går morse och han var förvånandsvärt fin med tanke på hur länge sen det var vi red på banan. Eller egentligen väldigt fin även utan tanke på det. Mjuk och (efter visst jobb från mig) framme för skänkeln. Traven var riktigt fin! Även galoppen var helt okej. Det är en gångart som verkligen kollapsat nu på äldre dar. Han orkar inte längre och det är ju som det är med det. I går var den iaf bättre än den varit på ett tag så får vara nöjd över det lilla. Han orkade korta bitar och då är den magisk. <3

Bildbomb:

 

                             

Älskar att han lärt sig stretcha ut halsen så fint på slutet nu:

   


Molly fick ta premiärturen på Zorro upp från banan sen, haha:

 


Förutom dressyren på Zorro så tränade jag för Camilla med Diara (mer i inlägget här under), gick två promenader och tränade. 

I dag fällde jag Emilio på morgonen, gick med Molly och sen efter lunch longerade jag Emilio för då hade banan blivit mjuk. Han fick trava och galoppera över en bom och det tyckte han var väldigt kul. Tog extra fart på den delen av volten, haha. Sedan labb hela em och sen var jag ute och gick en sväng med Amanda. Och nu plugg på kvällen. 

Emilio i morse:

 


Av Emma - 19 april 2021 20:45

Äntligen årets första träning med Diara! Vi började med att Camilla red igenom henne och hon märkte stor skillnad mota förra gången hon red henne (ca en halvår sen) och det är ju alltid kul att höra. Hon hade blivit mjukare i sidorna och äntligen mer lyhörd för skänklarna. 

Sedan fick jag hoppa upp och vi hann bara med travarbete. Fokus på att jag skulle ta många halvhalter och fånga upp henne på bakbenen samtidigt som jag hade en mjuk hand. Diara dyker gärna lite framåt och bara springer på men när hon väl får under sig bakbenen så är hon magiskt fin. Vi jobbade sedan vidare med skolorna. I öppnorna har jag ofta svårt att få ett bra flyt men Camilla gav bra tips, bl.a att hålla upp henne mer på yttertygeln och vi fick finare öppnor än nånsin. Sedan till diagonalslutor som jag väldigt gärna vill att vi ska lära oss. Jag kan inte hur man gör mer än i teorin och Diara blir jätteförvirrad eftersom hon aldrig har gjort det. Hon är van att ställa sig från rörelseriktning i och med att vi brukar rida skänkelvikningar men nu ska hon helt plötsligt ställa sig emot den. Så där har vi en hel del att jobba på. Gick bättre åt vänster för där fick vi till det några steg iaf. I höger testade vi även att göra det på volt men med tveksamt resultat, haha. Vi behöver helt klart träna mer på det där innan vi får till det. 

Men riktigt kul att vara igång och träna iaf och Diara gav en väldigt fin grundkänsla!

Diara innan passet:

 

Av Emma - 17 april 2021 21:50

I dag har vi faktiskt fått lite vårväder! Över 10 plus och sol nästan hela dagen! Var till och med plus på morgonen när jag red Emilio. Han var pigg och duktig. Sen åkte jag till Camilla och red Tompa som också skötte sig bra. Väl hemma gick jag med Molly och sen på em red jag och Victoria ut ihop. Jag hade Diara och hon var väldigt mjuk och fin. Vi red vattenfall men skrittade mestadels och njöt av vårvädret. Jag & Diara ska träna för Camilla i morgon så ville inte att hon skulle gå för hårt. Det ska iaf bli väldigt kul då vi inte tränat sen nyårsafton nu och det är verkligen dags att få lite ny input.
Bilder från i dag:

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards