Stangen

Alla inlägg under juni 2016

Av Emma - 28 juni 2016 22:26

Hej! Då har denna tisdagen oxå vandrat förbi och min har sett ut såhär:

På morgonen red jag och mamma ut ihop på Emilio och Kiwi. Kiwi tog sin första galopp sen skadan och Emilio & jag galopperade på för fullt som vanligt. Han var inte jättepigg men hade ändå eget driv och sista galoppen gick väääldigt fort, haha.

Sedan red jag Diara ett pass på banan. Jag följde såklart Camillas råd och satt där och bromsade, hehe. Jag fick henne dock inte att släppa i handen utan hon hängde där eller var väldigt ostadig i formen p.g.a att jag inte lyckades hålla min hand helt still. Vi tog en paus i dressyrarbetet och red istället lite omhoppningssvängar och raceökningar där det sistnämda gick betydligt bättre ön det förstnämnda vilket oxå beror på att jag inte kan rida ihop henne ordentligt. Sedan travade vi även över upphöjda travbommar och reglerade galoppsprång mellan bommar vilket Diara tyckte var jättekul, särskilt travbommarna. Hon lyfte sååå fint på tassarna, hihi.
Vi avslutade med ytterligare lite dressyrarbete och nu testade jag istället att sitta ner i traven för att kunna ha min hand mer still. Det gick betydligt bättre och hon släppte i handen och gick riktigt fint i slutet!
Då Camillaträningen är flyttad tills på torsdag ska jag rida kanske 10 min på bana i mon också efter uteritten för att öva vidare. Är jättetaggad på det!

Jag var även ute på en joggingtur i dag som jag alltid är varannan dag. Just i dag fick jag för mig att jag skulle testa en ny runda och den var såklart betydligt längre än vad jag trott... Men envis som jag är vägrade jag såklart att stanna och vila, hehe. Jag höll typ på att dö och nu har jag jätteont i benen. Vill inte tänka på vilken träningsvärk jag kanske kommer ha i mon... Att jag skriver kanske beror på att jag väldigt sällan får träningsvärk även om jag anstränger mig hårt. Därför håller jag tummarna för att benen följer trenden även denna gång. ;)

I mon ska jag förutom Diara även rida Zorro. För honom blir det banan med dressyr och bomjobb, ev. nåt hopp oxå, får se lite.
Vi hörs i mon! :)

Av Emma - 27 juni 2016 21:54

Sån här hovmanikyr vill Emilio ha, haha.

Av Emma - 27 juni 2016 21:47

Då var man 16 år då. Mamma och pappa sjöng för mig i morse och så fick jag några fler paket som jag är jättenöjd över, bl.a ett JH tävlingsset. Bilder på allt kommer sen!

Sedan "firade" jag även med en uteritt på min absoluta favorit - Emilio!
Till mat gjorde jag & mamma hamburgare och så vaniljlängder till fikat!

 


I kväll åt vi mammas hemmagjorda jordgubbstårta oxå! Så gott!

[Bild]

Det var min födelsedag i korta drag och i mon ska Emilio ridas igen + ett markarbetspass med Diara. Jag har varit nere på banan i kväll och lagt fram både två bommar att reglera galoppsprång mellan samt upphöjda travcavaletties. Taggad som alltid, hehe.
Vi hörs i mon!

Av Emma - 26 juni 2016 22:24

Nästa vecka (v. 27) går Diara på ca en veckas sommarvila för att ladda batterierna inför NF-mästerskapen v. 30. Såhär ser schemat ut inför vilan:

Måndag:/f] Vila
Tisdag: Dressyr/markarbete
Onsdag: Träning för Camilla
Torsdag: Uteritt
Fredag: Vila
Lördag: Uteritt
Söndag:/f] Lokal hopptävling på Grevagården - LD+ & LC+

Ang. tävlingen så hade jag helst hoppat en LB till men det fanns bara på fredagen & lördagen och de dagarna var redan fulla tyvärr. På söndagens fanns bara +5 klasser och LB+ (105 cm) är vi absolut inte redo för, hehe. Därför fick det bli en LD+ istället om ni undrar. ;)

Efter detta vilar hon då som sagt till v. 28 då jag sätter igång henne lite lugnt för att sedan hinna med någon dressyr- & hoppträning innan NF-mästerskapen. Det känns som ett bra upplägg och är såå TAGGAD nu när årets stora mål ligger så nära! Längtar!

Av Emma - 26 juni 2016 22:12

Jepp, i mon fyller jag hela 16 år och börjar nästan känna mig gammal, hehe. Ska bli spännande att se vad man får för presenter och kommer såklart visa er också sen. Den allra bästa presenten är dock den jag skrivet detta inlägget på nu - min iPhone 6s. Som ni kanske förstår så är den svårslagen. Det vore väl en häst i så fall men det vet jag att jag inte kommer få nån och har inte heller önskat mig en.

I dag har jag bara ridit en häst för ovanlighetens skull. Diara fick en skogsrunda ihop med pappa & Zorro. Till största delen fick hon bara ha kul men testade även att jobba lite med det Camilla sagt. När vi var först så släppte hon en gång i traben men i galoppen blev hon för stark och stack bara iväg istället. När vi låg tvåa, som vi gjorde större delen av passet, så var det betydligt svårare i traven också för då blev hon ännu hetsigare, hehe.

Det var varmt i dag också och även om det inte nådde upp till gårdagens temperaturer så blev jag genomsvettig när jag joggat och då var det sååå skönt att ta ett dopp i sjön efteråt! Hela 23 grader var det i vattnet - underbart!

I morgon ska Emilio och Zorro gå. Får se om det blir ett dressyrpsss eller markarbetspass på Zorro, är nästan lite taggad på det.

Vi hörs i mon! :)

Av Emma - 25 juni 2016 18:11

Eftersom vi har svårt att få våran dressyr att funka så bad jag Camilla om hjälp. Hennes sätt att jobba hästarna är tvärtemot vad både Essi och Lasse säger så tänkte att det kunde vara förlösande. Essi och Lasse menar att jag måste gasa på för att Diara ska trampa under sig med bakbenen och då sänker hon automatiskt huvudet. Camilla menar istället att hon inte hinner få med bakbenen om det går för fort utan man måste bromsa henne jättemycket för att få henne att vila i steget. När hon sedan får med sig bakbenen så har hon ingen annanstans att ta vägen än ner med huvudet. Dessutom måste hon bli helt rak genom att jag jobbar henne från innerskänkeln till yttertygeln. Att sitta och bromsa henne hela tiden för att rida i ett tempo som Essi och Lasse skulle tyckt var alldeles för långsamt kändes väldigt fel och jag kände mig som en nybörjare som inte hade en aning om vad jag skulle göra, haha.
Camilla hoppade sedan upp på henne, travade så långsamt att hon nästan skrittade och jobbade henne i säkert 10-15 min innan hon lyckades få henne att släppa men när hon väl gjorde det - WOW vad fint hon gick! Hon var helt eftergiven på tygeln och hur mjuk och vändbar som helst. Och eftersom jag aldrig sett henne gå så fint när Essi ridit så kanske detta är den väg man måste gå för att göra det från grunden, precis som Camilla säger.
När jag sedan hoppade upp red jag lite på efterdyningarna av Camillas arbete kan man väl säga. Hade inte hundra koll på detta, för mig helt nya, sätt att tänka och rida men hon gick ändå fint och jag fick ju känna hur det skulle kännas.

Vi ska ner till Camilla igen på onsdag för att jobba vidare med detta och tills dess ska jag kämpa på här hemma, både i skogen och på banan. Att lära sig nya saker är alltid kul men att byta ut grundstenar i sin ridning är nästan lite läskigt och dessutom väldigt svårt. Det vill säga en riktig utmaning som jag med glädje ska ta mig an!

Tre bilder, de två första när Camilla rider henne och den sista när jag gör det:

     

Av Emma - 25 juni 2016 08:59

Just nu sitter jag i stallet och har precis longerat Emilio på banan. Det var stekhett där och fullt med flugor trots att klockan inte ens var nio. Men han var dukrig ändå och ganska så pigg. Lät honom både trava och galoppera över bommarna som låg på banan och det var ju lite extra motivationshöjande såklart.
Nu sitter jag som sagt i stallet och svalkar jag mig lite innan jag ska sopa stallgången och fixa iordning Diaras grejer inför Camillaträningen vid 10. Så tänkte därför passa på att kika in här och se om ni vaknat efter gårdagens festande? ;)

Ha en bra dag så hörs vi senare!

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards