Stangen

Direktlänk till inlägg 28 mars 2013

Hoppningen med Kiwi - Grund info

Av Emma - 28 mars 2013 19:58

Denna serie kommer att handla om de framsteg jag & Kiwi gör i hoppningen. Men först lite grundinfo som man måste veta för att kunna följa serien och som ni kanske har missat om ni inte ständigt följer bloggen.


Hopp-problemet:

Kiwis och mitt hopproblem är att hon är het och stark på hinder och att jag som är van vid sega Emilio inte klarar av att kontrollera henne då. Detta beror på att hon tycker det är så grymt kul att hoppa! När man kommer över ett hinder/cavalettis/bom har man alltid en gångart högre efter hindret än man hade innan, och ibland växlar hon upp en gångart redan i anridningen. Hon hoppar över det mesta. Vad sägs om vattenpölar och ridspön?


Från början:

När mamma provred Kiwi 2006 så vägrade hon hoppa och när hon kom hem hit så hade hon samma problem. Hon sprang åt vänster eller höger om man inte var med och annars stannade hon. Mamma var envis och tvingade henne att hoppa jämnfota om hon stannade (hindren var absolut inte höga, typ 40 cm). Efter träning började Kiwi slutligen att hoppa friviligt. Hon började ÄLSKA att hoppa. Lite väl mycket kanske...


Målet:

Målet med Kiwis (och min) hoppning är att hon ska hoppa "normalt" och inte hoppa 50 cm högre än vad hindret är sant att inte dra varken innan eller efter hindrena. Det absoluta målet är ju att jag ska klara av att hoppa en bana på kanske 60 cm med henne. Det värsta som skulle kunna hända är ju att hon skulle sluta tycka det är roligt att hoppa eftersom vi motverkar den snabba fart hon har mot hindren. Därför får man inte ta i för mycket. Det är en balans gång på en mycket tunn lina.


Hur vi tränar + utvecklingen:

Vi började med att försöka hoppa. Detta gick absolut inte. Då testade vi att hoppa studs och ni har ju fått film på det. Hon var ganska lugn men de flesta gånger tog hon de två bakersta hindren som ett. Nästa test var att bara arbeta med cavalettis. Trava runt runt på banan över 40 cm bommar för att se om hon tröttnade på att springa som en galning. Det gick både bra och dåligt. I bland var hon lugn, ibland gick det fortare och fortare för varje varv men en sak var säker - Kiwi tröttnade INTE på att springa. Då bestämmde vi oss (med tanke på att det gått bättre och bättre med träningen ju lägre hindren varit) att nästan börja om från början. Vi började på bomserier på volt. Denna gång var den första då det gick riktigt bra. Hon skrittade både före och efter. Denna gång testade vi även att trava över upphöjda bommar. Det gick lite väl hastigt och vissa gånger blev det även galopp efter. Så vio fick backa lite igen. Gången efter det gick det bra att både skritta och trava över cavalettisar men i traven gick det väl hastigt. Sedan kom snön och med den en isbelagd och oanvändbar bana. När vi sen började rida mot Rickarp kom träningen i gång igen under våra uteritter. Det finns nämligen hinder på vägen där. Fösta gången var jag lite övermodig och det blev katastrof. Helt okontrollerat. Nästa gång satsade jag då istället på att lugnt skritta över alla hinder (dom är ca 30-40 cm). Hon var lugn och stabil. Jag la senare till trav över sista hindret vilket inte var något problem. Detta upprepade jag säkert 5-10 ggr. De två senaste gångerna har jag testat att trava över alla hinder vilket har varit jättelätt. Hon var inte försökt sticka iväg någon gång.


I framtiden:

Jag kan inte fortsätta att utveckla träningen på de hinder som finns i skogen eftersom det är för halt för att galoppera där och dessutom tycker jag att vi ska jobba mer i traven innan vi ökar till galopp. Nu längtar jag tills banan blir användbar igen så att jag kan testa hennes nya utveckling även där. Det blir någ mest cavalettisar men kanske något lågt hinder då och då. Det brukar komma bakslag då och då och det har nu inte kommit något på ett tag så jag är beredd - när det kommer så ska det bekämpas! Ni kommer att få följa utvecklingen i denna serie om Kiwis och min utveckling i hoppningen. Men en regel kommer vi alltid att följa eftersom det brukar straffa en hårt om man inte gör det: Skynda långsamt!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - Onsdag 17 april 21:14

Startade min dag i stallet där jag red en tur på Diara. Det var riktigt soligt och härligt och fick nästan lite sommarkänsla. Även Diara var på tårna och ville galoppera massa. Sommarkänslan avtog dock snabbt när jag kom tillbaka och det började sn...

Av Emma - Tisdag 16 april 21:47


Har varit lite tomt här nu men har inte hänt mycket mer än skola och plugg. Nu är jag iaf hemma igen och kommer bara det tillstå söndag. Så mysigt! Dessutom har det äntligen börjat kännas lite vårigt ute och kommit mycket blommor och lite knoppar på ...

Av Emma - Söndag 31 mars 21:47


Enligt termometern var det 15 grader i dag men jag tyckte ändå det var mycket kallare än tidigare dagar. Kanske berodde på att det inte var någon sol, haha. Jag började dagen med en uteritt på Diara. Hon var rätt tittig och oharmonisk. Dessutom frö...

Av Emma - Lördag 30 mars 21:06

Hoppas att ni har haft en fin påskafton! Jag började min med en tur i skogen på en väldigt tittig och spänd Zorro. Sedan åkte vi till mormor och morfar på fika och resten av dagen spenderades hemma. Promenad och lek med Molly och sen började jag plug...

Av Emma - Fredag 29 mars 21:54

Jag och Diara hade en så härlig ridtur i morse! Vi red min favoritrunda och det var riktigt vårigt och soligt. Njöt för fullt! Precis vad jag behövde efter alla långa sega pluggdagar i Uppsala senaste veckorna. Diara var i sitt esse och galopperade p...

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards