Stangen

Alla inlägg under juli 2019

Av Emma - 14 juli 2019 21:49

I går red jag Zorro och Diara i skogen på morgonen. Båda var väldigt fina. På Diara körde jag ganska mycket galopp för att hon skulle få ordentligt med motion. Efter det övningskörde jag med släpet och sen kom Anna hit för att sova över tills i dag. Vi gick promenad och gosade med lammen båda dagarna och i dag red vi även och badade med Emilio. Eller hon satt på och jag ledde. Han tyckte det var superkul och plaskade runt för fullt. När hon åkt hem red jag ett dressyrpass på Diara. I dag fokuserade vi på travökningar samt på halt-hälsning där det är sååå svårt att stå still enligt Diara. Men det gick ganska så bra och jag är nöjd med passet. Nu i kväll körde Camilla upp Tompa och Quicken hit. De ska få gå på bete här i två veckor och så ska jag motionera dem när hon är på semester m.m Det ska bli jättekul!

I morgon och resten av veckan ska jag hänga med vår distriktsveterinär på jobbet och det ska bli jättespännande och lärorikt!
Blandade bilder från helgen:

Av Emma - 12 juli 2019 21:59

I morse var jag och mormor ute och gick i två timmar. Vi testade en ny jättefin runda. Väldigt kuperad men det är ganska kul. Förutom det har vi mest umgåtts och pratat alla tre och sen åkte jag hem vid halv tre. Då longerade jag Emilio. Det har varit fint väder hela dagen förutom just då. Började ösregna strax innan jag gick ner till banan med honom och slutade strax efter jag var klar. Men han var duktig och kämpade på ändå, trots regnet, och vi var som drängta råttor efteråt både han och jag. XD
Bilder från morgonens promenad:

Av Emma - 11 juli 2019 18:26

I dag kom antagningsbeskedet till högskolan och om det var nervöst! Men till min stora glädje kom jag in på veterinärprogrammet som jag drömt om så länge jag kan minnas! Så otroligt härligt och värt alla tusentals timmar plugg!

Just nu är jag nere hos mormor och morfar och ska sova över tills i morgon. Vi har precis bakat en butterkaka och nu tänkte jag passa på att skriva om vad jag gjort i går och i dag då jag inte hunnit det innan. I går red jag först Emilio i skogen. Han var pigg, söt och duktig. Diara fick gå samma runda och hon var väldigt pigg och lite småjobbig. Sedan joggade jag en sväng och efter det kom Evelina och vi gick en långpromenad i skogen. På kvällen övningskörde jag med släpet.
I morse red jag Zorro i skogen. Han var superfin, börjar verkligen bli mjuk och lösgjord nu när det är jag som ridit honom lite konsekvent. Diara var näst på tur och fick gå ett dressyrpass på banan. Vi jobbade vidare med galoppen som var lite svårare i dag. Hon var väldigt fin i den förvända men har svårt för att släppa efter i den rättvända. Vi avslutade iaf med att rida igenom LB:1 och det var, vad jag kan komma ihåg, vår bästa genomridning av programmet någinsin. Inga missar och fin energi rakt igenom - så duktig!

Några bilder från i dag:

Av Emma - 9 juli 2019 17:27

Nu är vi påväg hem ifrån årets Falsterbo och det har varit en jätterolig dag. Ganska snart när vi kom dit letade vi upp Camés box där hon stod och laddade för start. Jag talade om för henne att hon var tvungen att vara felfri även i dag. Sen hur mycket hon lyssnade är ju en annan sak. XD

 

Efter det kollade vi först lite på femåringarnas hoppning för att spana in vilken bana Camé skulle hoppa och sen kollade vi på sexåringarnas dressyr.

     


Sedan var det Camés tur och hon var felfri även i detta kvalet och nu vidare till finalen på fredag! Så kul!

 

Vi hängde sedan med bort till stallarna och hjälpte till att duscha och knoppa ur hennes man. Så mysigt att uppleva lite backstage med. Efter det var det mat som gällde och sen även lite shopping (Falsterbo kläder) och en glass inne på mässområdet. Jag tog hallon/lakrits samt mjölkchoklad där den sistnämda utan tvekan var godast även om den andra också var god.

 

Vi avslutade dagen med att först kolla lite på sexåringarnas hoppning inne på stora gräsbanan och sedan dagens höjdpunkt (bortsett från Camé då) - ponnydressyren!

 


Så nu är vi som sagt påväg hem och har väl sådär 3 timmar framför oss. Lagom kul men värt det. I morgon ska Diara och Emilio ridas och jag ska jogga. Ska även ta en fika och gå promenad med Evelina, en kompis som jag hängde massa med när jag var yngre, några av er kanske minns henne. Det ska bli kul iaf. Lite övningskörning med släp lär det säkert bli med. Ha en fortsatt bra kväll! :)

Av Emma - 8 juli 2019 19:58

Hej! I går spenderade vi hela dagen i Ullared och det blev alldeles för dyrt som vanligt XD. I dag hade jag dock en skön hemmadag och alla hästarna blev motionerade. Amanda var här över dagen så vi red Emilio och Zorro på morgonen. Zorro var mjuk och fin så är nöjd med honom. Sedan red jag dressyr på Diara på banan. Kände redan på framridningen på torsdagens pay and jump att hon verkligen behövde ridas igenom ordentligt i galoppen och det gjorde jag i dag. Varierade mellan olika tempon, olika radie på svängarna och särskilt stort fokus på att växlade mellan förvänd och rättvänd galopp, ett verktyg som funkar väldigt bra på henne. Och arbetet gav resultat! Hon blev superfin i båda varven! Kunde inte vara mer nöjd.
Förutom ridningen har jag joggat och övningskört med släpet. I mon bär det av till Falsterbo och höjdpunkten blir såklart att kolla när Camé går andra kvalet för femåringarna. Hon nollade första i dag så är ju en bra start!
Ha en fortsatt fin kväll! :)

Av Emma - 6 juli 2019 18:54

Hej! En vecka med mycket regn och kyla närmar sig sitt slut och nästa vecka är det Falsterbo! Visserligen bara en dag för mig men ska fortfarande bli kul!

I går red jag Zorro i skogen på morgonen. Han var ganska så duktig. Sedan joggade jag och övningskörde med släpet.

I dag red jag först Diara på morgonen. Hon fick gå en längre sväng i skogen med mycket galopp vilket hon uppskattade. Emilio fick också gå en skogstur men en lite kortare och han var så söt och fin. Förutom ridningen har jag övningskört med släpet och fixat lite saker inne eftersom det regnat nästan em.

Diara i dag:

 

Av Emma - 5 juli 2019 19:20

60 cm - 0 fel

Jag började rida fram i vad jag trodde var lagom tid men alla starter tog mycket längre tid än planerat och jag fick skritta runt och vänta superlänge. Tacka vet jag dressyrträningar där man har sin starttid, haha. Diara var superfin på framridningen, det var helt klart där vi glänste som dressyrekipage bland alla hoppekipage. På framhoppningen tog jag bara två språng på räcket och två på oxern eftersom det var så lågt. Vår runda inne på banan är jag nöjd med, vi kom rätt på att utan ett hinder. Diara hoppade superfin men var lite matt i tempot. Felfria blev vi iaf och det var kanske väntat med tanke på höjden, hehe.


70 cm - 0 fel

Jag red inte fram något mer inför denna starten utan skrittade bara runt. Satte upp ett lite högre tempo inne på banan så Diara taxerade mer och vi fick ett bättre flow. Ser dock lite mindre prydligt ut, mer hopp än dressyr look över det. Men även här var vi felfria med marginal och jag är jättenöjd över Diara som hoppade så fint trots ösregn hela kvällen.

Några bilder:

               

Av Emma - 4 juli 2019 16:29

I morse var jag ute och övningskörde med släpet innan Victoria kom och vi red ut ihop. Jag hade Emilio och han var superpigg hela rundan. Vi red en annan längre runda än vanligt och det tyckte han var jättekul.
Nu är vi påväg till pay and jumpen med Diara. Hoppas hon är lika taggad som jag!

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards