Stangen

Direktlänk till inlägg 30 mars 2017

Dressyrträning för Mia-Lisa - 30/3-17

Av Emma - 30 mars 2017 20:30

En träning i regn blev det även om det mestadels bara duggade. Ösregnade medan jag gjorde i ordning Diara så vi hade tur att det lugnade ner sig. Några lindor blev det inte som ni kanske förstår, haha. De hade blivit helt förstörda.


Diara bjöd på en SUPERKÄNSLA i dag. Hon var såååå fin! Vi började lägga fokuset på att få hennes att böja igenom i galoppen, med hjälp av två 10-meters volter på varje långsida. Märktes att det var riktigt jobbigt för henne för hon ville gärna sakta av när hon var tvungen att böja sig. Den övningen ska vi rida mycket nu så att vi stärker henne. I galopparbetet red vi också galoppdelen från LC:1 programmet några gånger i varje varv. Där var hon jättefin i både fattningen och på volten efter vårt arbete med de små volterna. I avsaktningen drog hon dock upp huvudet och därför gick vi sedan in på en stor volt och tränade på just det. Vi galopperade ett halvt varv, travade ett halvt och galopperade sedan ett halvt varv igen osv. I avsaktningarna skulle jag hålla i innertygeln och knuffa ut bakbenen så att hon inte kunde spänna dem. Kan hon inte komma undan genom att göra det så finns det nämligen ingen anledning för henne att köra upp huvudet. Det funkade väldigt bra och vi fick till några fina avsaktningar.


I traven behövde jag länga hennes form lite då hon blev för kort. Trodde hon skulle protestera då eftersom hon inte gillar att behöva söka stödet längre fram. Men det var absolut inga problem - hon var jättefin och helt stabil i formen. Vi red lite övergångar halt-trav och där tyckte Mia-Lisa att jag gjort ett jättebra jobb. Det var något jag fick beröm för överlag - att hon verkligen såg att jag jobbat med det hon sagt och att det gett en stor utveckling sen förra gången. Blir så glad av att höra det! I traven kände vi även på LA:1 programmets skänkelvikning vilket Diara gjorde jättebra redan från början! Vårt mål är att rida LA:1 i höst och kanske är det inte så långt borta ändå. Inte om vi fortsätter utvecklas såhär snabbt iaf! ♥


Så som ni förstår är jag supersupernöjd med denna träning - Diara var drömfin! Mia-Lisa skulle se om hon hade möjlighet att träna mig något nästan vecka inför tävlingen men annars får vi träna själva med alla nya tips som jag fick i dag. Taggad till tusen!


Bild 1 från pay and riden förförra helgen och bild 2 från förra dressyrträningen:

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - Onsdag 17 april 21:14

Startade min dag i stallet där jag red en tur på Diara. Det var riktigt soligt och härligt och fick nästan lite sommarkänsla. Även Diara var på tårna och ville galoppera massa. Sommarkänslan avtog dock snabbt när jag kom tillbaka och det började sn...

Av Emma - Tisdag 16 april 21:47


Har varit lite tomt här nu men har inte hänt mycket mer än skola och plugg. Nu är jag iaf hemma igen och kommer bara det tillstå söndag. Så mysigt! Dessutom har det äntligen börjat kännas lite vårigt ute och kommit mycket blommor och lite knoppar på ...

Av Emma - Söndag 31 mars 21:47


Enligt termometern var det 15 grader i dag men jag tyckte ändå det var mycket kallare än tidigare dagar. Kanske berodde på att det inte var någon sol, haha. Jag började dagen med en uteritt på Diara. Hon var rätt tittig och oharmonisk. Dessutom frö...

Av Emma - Lördag 30 mars 21:06

Hoppas att ni har haft en fin påskafton! Jag började min med en tur i skogen på en väldigt tittig och spänd Zorro. Sedan åkte vi till mormor och morfar på fika och resten av dagen spenderades hemma. Promenad och lek med Molly och sen började jag plug...

Av Emma - Fredag 29 mars 21:54

Jag och Diara hade en så härlig ridtur i morse! Vi red min favoritrunda och det var riktigt vårigt och soligt. Njöt för fullt! Precis vad jag behövde efter alla långa sega pluggdagar i Uppsala senaste veckorna. Diara var i sitt esse och galopperade p...

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards