Stangen

Alla inlägg den 4 oktober 2017

Av Emma - 4 oktober 2017 10:09

Kanske är det lite sent att skriva om sin höstplanering när en tredje del redan gått men bättre sent än aldig antar jag, hehe. Jag tänkte passa på att skriva om det i dag då alla hästar vilar och jag ska bara plugga fysik inför provet i mon så har inte mycket annat roligt att skriva om. 


Nu i helgen, på söndag närmare bestämt, ska jag och Diara starta en LB:1 i Bratteborg. Ska bli skönt att åka ut, göra en individuell start och sen kunna åka hem igen. Vi har dessutom sista start så blir minimal väntetid! Mitt mål är att få en bra känsla och bli placerad. Det här med % är individuellt fråm domare till domare och har aldrig ridit för denna innan. Så man kan inte veta om man kan satsa på personbästa eller inte eftersom domaren kan snåla in på poängen. Så sätter därav ingen målprocent. 

Efter denna start är det 6 veckor till nästa som då även blir sista i år. En LA:1 i Jönköping. Då är vi förhoppningsvis ännu mer redo för den klassen. 

Så vad ska vi ägna dessa veckor åt förutom att träna LA:1? Jo, först ska Diara få några dagar lugnt. Vi har tränat massa dressyr nu inför LA debuten och jag vill att hon ska få ridas ut några pass på raken och bara ha kul. Så viktigt att de inte tappar glädjen i att träna. Sen ska vi hoppa lite igen tänkte jag. Det har vi inte gjort på minst två månader nu så är verkligen dax. Börja med lite bomövningar och småhinder. Vore kul att åka ut på nån p&j och hoppa något lägre för att komma in i det igen. Det är planen. Har saknat hoppningen så verkligen taggad inför denna period. Och Diara lär älska den, haha. Hon blir alltid så glad när vi ska hoppa. 


Bild från pay and jump i Jönköping, oktober 2014. Jag hade glömt mina ridhandskar hemma och fick rida i mina rosa stallvantar - pinsamt, hehe...

 

Av Emma - 4 oktober 2017 10:01

Gårdagens träning var så givande! Jag hade samlat ihop typ tusen frågor om allt jag tyckte kändes svårt och så gick vi igenom allt och jag fick jättebra tips. Dessutom introducerades vi för första gången för den högre samlingsgraden. Jan fick i traven samla ihop henne, aktivera bakbenen och lyfta upp henne i en högre form - den form hon måste gå i för de högre programmen sen. Utifrån det läget tränade vi några korta travökningar där hon de första stegen började få antydan till luftsteg - så coolt! Detta ska vi träna på lite varje pass nu så hon bygger upp styrkan. Sen kanske det börjar se lite proffsigt ut på riktigt när vi rider, haha. Älskar när man få testa på nya svåra saker som man aldrig gjort innan och en ny värld öppnar sig. Ännu en steg upp mot "riktig" dressyr. Jag och Mia-Lisa bestämde även att målet för 2018 blir att debutera LAP:1 vilket känns jättespännande. Kollade igenom det programmet i går och det såg svårt ut, hehe. Tur att det är lååångt kvar. 

Vi hade tyvärr otur med vädret så strax innan Mia-Lisa kom så vräkte det ner. Jag och Diara som höll på att värma upp på banan blev dygnsura och hela banan blev blöt och klaffsig. Så ni kan nog tänka er hur vi såg ut efteråt, haha. En timme extra i stallet efteråt bara för att få oss rena. Men en jätterolig träning var det och är så taggad på att träna vidare på detta nya nu!

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards