Stangen

Alla inlägg under mars 2017

Av Emma - 4 mars 2017 16:42

Hej! Snart har lördagen sprungit iväg och det har gått sjukt snabbt! I morse red jag och mamma ut på Emilio och Kiwi. Emilio var ganska seg i dag för en gångs skull, det brukar han inte vara så ofta längre. Har inte mycket annat att skriva om den turen, är alltid roligare när han är pigg.

Sen red jag någon som därimot var vääldigt pigg. Att vi klippe Diara i går märktes som sagt, hehe. Hon hade sjukt mycket energi och det bubblade åt alla håll så att det tog mig ett tag (och många galopp-halt övergångar) innan jag fick ordning på henne så blev riktigt svettig. Hon blev ju dock inte det vilket var syftet med att få av pälsen - så skönt. När hon började lyssna ordentligt på mig blev hon väldigt fin även om hon var långt ifrån lugn. I morgon ska vi ev till ridhuset och hoppa lite om det utlovade snökaoset inte kommer. Håller tummarna!

Öronbild från i dag:

 


Åkte sedan till Marie för att hoppträna med Casper. Vi hoppade mycket teknik och lydnad med fokus på att han inte skulle dra iväg utan stanna kvar på sina bakben och lyssna på mig. När han är på sina bakben har han dessutom mycket lättare för att byta galopp vilket märktes tydligt i dag då han bytte rätt nästan varje gång. Så ja, han var superduktig och allt klaffade! Vi avslutade med att höja upp en oxer i en serie till kanske 90 cm och han hoppade såå fint! Perfekt uppladdning inför nästan helg då vi ska hoppa första gången av omg 1 i Västervik.

Då Marie var sjuk så fick jag rida hennes två hästar åt henne också. Ganska svåra hästar, i alla fall när man aldrig ridit dem innan. Colour red jag först. Hon har vilat ganska mycket det senaste då hon hade föl i somras så var därför ganska stel och oriden. Vi tog hennes första små skutt på över ett år och det tyckte hon var jättekul - och jag med såklart. ;)

Sen red jag Corris, en väldigt stark och het häst som så fort hon inte har näsan mot staketet vill galoppera. Eller ja, i alla fall i dag när jag red henne, haha. Marie känner ju henne och rider henne mycket bättre men själv tyckte jag att det var väldigt kul och bra träning även om hon var svår. Stundtals slappnade hon av fint på voltarbetet och den hoppning vi gjorde gick super. Så är ganska nöjd med båda passen även om det som sagt var svåra hästar.


Nu ska jag plugga tyska resten av kvällen. Någon annan som har en lika rolig kväll framför sig? För eran skulle hoppas jag på nej, haha.


Film på mig & Casper när vi rider den sista rundan. (Ni får ursäkta kvaliten på filmerna...)

Kort film på när jag och Colour tar ett litet skutt:


 


Av Emma - 3 mars 2017 19:36

Äntligen är pälsen av! Hon har blivit svettig för nästan allt den senaste tiden så det är så skönt att pälsen är borta! Hon var väldigt snäll att klippa vilket hon visserligen brukar vara men hon stökade extremt lite i dag. Det var bara mellan bakbenen och under hakan som var lite obehagligt. Det värsta med att klippa är hur lång tid det tar. I dagtog det nästan 3 timmar innan vi fått väck all supertjock päls. Det var knappt att maskinen orkade igenom, haha.


I morgon ska jag rida Emilio med mamma och Kiwi och även Diara ska ut en sväng i skogen. Med tanke på hur galen hon var när hon fick komma ut nu efter klippningen så kan det nog bli ganska hett om öronen i morgon, haha. Är jättetaggad inför det!

Sen ska jag även till Marie och hoppa Casper så vi är redo inför tävlingsdebuten som vi är anmälda till nu. Ska bli jättekul! En del plugg lär det bli också vilket jag tvivlar på att ni är särskilt förvånade över, haha.

Före, under och efter bilder från klippningen.


Före:

   

Halvvägs:


   

Ett ben klippt och ett oklippt. Lite skillnad va?


   

Klar:


   


Inbäddad i nya täcket: 


   

Pälshögen:


       

Hela denna var fullproppad med päls. Fick packa så hårt jag kunde för att få plats med allt.


   

Av Emma - 3 mars 2017 19:15

Gårdagens träning gick väldigt bra och vi berörde alla våra svaga punkter vilket gjorde att jag fick tips hur jag skulle förbättra dem! Mia-Lisa tyckte att jag fått bra koll på traven sen sist och sa att den var riktigt fin. Därför låg fokuset i galoppen där hon gärna blir studsig på stället och därmed inte orkar forma igenom innersidan utan bara vill sakta av. Jag fick tänka på att lätta i ytterhanden och rida på framåt så att hon fick upp farten och därefter vara ganska hård med min innerskänkel för att få igenom henne för den. I höger varv satte hon gärna över mig på vänstersidan så jag fick vara noga med att vara kvar på inner.

Jag red även igenom LC:1 programmet och det gjorde vi med bara två missar, båda i samband med galoppen. När vi gjorde om dessa två delar igen så gick det mycket bättre och Mia-Lisa gissade vår procent på 60-65 med missarna och 65-70 om vi ridit dem som när vi gjorde om dem. Det var i båda fallen betydligt mer än vad jag trott. Men vägarna var väldigt bra och formen stabil och i LC är det tydligem inte mycket mer än så som krävs.

Vi avslutade med att försöka få henne att trava i lite lägre form, något hon har svårt för och vi måste träna mer på. Även upptagningen av tygeln från fri skritt måste tränas så att hon inte spänner sig och lägger i bromsen utan fortsätter i den fina skritten hon har när hon går på lång tygel. Så det samt mycket galopparbete blir läxan till nästa gång.


Har klippt ihop en film från träning, vet att ni uppskattar det:

Av Emma - 2 mars 2017 18:52

Påväg hem efter en väldigt bra dressyrträning för Mia-Lisa. Så mysigt att köra med transport på kvällen tycker jag och veta att Diara står där bak med lampan tänd. <3
Innan tröningen i dag hade vi en lång borst och mys (på hennes villkor ;)) stund i stallet. Så skitig på träningen kan man inte säga att hon var, haha.

Inlägg från träningen kommer i morgon, ev. film också, det beror på om jag orkar fixa det. ;)

Bild från i somras:

Av Emma - 1 mars 2017 19:12

I dag är det officiellt vår även om det kändes lite tvivelaktigt i morse när det var helt vitt ute. Som tur var smälte snön ganska snabbt och när jag kom hem från skolan och skulle rida var det mjukt och bra i backen igen. Jag red Stangen först, en ganska kort runda med mycket bus. Han var egentligen inte busig i dag, bara normalt pigg, men jag lyckades få igång honom och efter det kom bockarna som på löpande band, haha. Min favvo. ♥

Fast Diara blev också favvo i dag då hon var jätteduktig! Vi tog bara en kort och jättelugn joggingrunda i skogen då hon gick tufft i går och ska träna i morgon. Mest skritt men några sträckor i långsam (hehe) joggingtrav. I skritten passade jag på att jobba henne lite med skänkelvikningar, serpentiner över vägen och framför allt med framåtdrivningen (hon blir gärna bromsig i sin skritt, något som inte märks i övriga gångarter) och med halter. I dag var hon superfin! Mjuk i båda sidorna med bra ramåtdrivning. Inte en enda gång hängde hon på bettet eller drog i tyglarna! Tror nog att träningen ang. det i går (att så fort hon hängde och skulle dra iväg gjorde vi halt) gav bra resultat. Dessutom stod hon kvar i formen i tre (!) halter, vilket var första gången hon stod kvar över huvud taget. Och de gånger hon inte stod kvar så slet hon inte i tyglarna som vanligt utan tog bara upp näsan så den var rakt fram. Även i traven gav hon en superbra känsla. Hon accepterade mina halvhalter när det började gå för fort och gick stabilt i formen så att vi verkligen kunde jogga igenom kroppen från början. Så är jätteglad över detta ändå ganska simpla pass. Grejen är att det som görs i ett sånt här lättare joggingpass aldrig varit simpelt och funkat direkt för oss innan. Sen kommer hon säkert dra upp huvudet nästa gång vi gör halter osv. men det var ändå första gången hon var såhär fin från start och ingen är lyckligare än jag över det. Vilket nog inte är så konstigt. ;)


I morgon skos Emilio och Zorro på morgonen men det tar ju mamma hand om då jag är i skolan. Jag och Diara ska dressyrträna för Mia-Lisa på kvällen, något som jag är grymt taggad inför med tanke på hur bra de senaste passen sen förra träningen har gått. Ska ni hitta på något roligt i morgon?


Emilio i dag:

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards