Stangen

Alla inlägg under maj 2015

Av Emma - 20 maj 2015 20:30

Hoppas eran onsdag har varit bra? Min har varit super! Först och främst var vi lediga från skolan - alltid ett STORT plus! Sedan har alla pållar varit jätteduktiga, här har ni min dag i korthet:

Började med att rida en sväng i skogen på Emilio. Red en runda som han gillar väldigt mycket och därför var han pigg och lite busig. Vi galopperade ganska mycket och för det mesta var han självgående.

Sedan red jag lite dressyr på Zorro ihop med mamma och Kiwi. Zorro var jättefin, halterna är jag jättenöjd med och stundtals lyckades jag få till galoppen också. Finaste var han som vanligt i traven.

Sedan joggade jag och hann plugga lite innan det nu på kvällen bar av ner till Lasse för hoppträning med Diara! Kommer skriva mer om det i ett annat inlägg när jag har tid + har klippt ihop filmen men kan säga att det nog var den bästa hoppträningen vi gjort någonsin - en perfekt avslutning på dagen!!!


Några bilder från när vi firade Diara på hennes födelsedag i måndags:
     

Av Emma - 20 maj 2015 20:00

Cassino var jättefin i går. Vi red den långa rundan i skogen som vanligt men jobbade dem mycket på grusvägarna. Cassino har blivit mycket mjukare sen jag red honom senast, vilket är ett ganska bra tag sen. Det ända jag fick tänka på var att hålla upp högerhanden lite så att han inte fick böja sig utan höll sig rak. Finaste Cassino! ♥

Sedan hjälpte jag Camilla med stallet (och myste lite med fölis - som nu är döpt till Campari Electro T, efter finste Carmen) innan hon skjutsade hem mig och passade på att slå på Diaras tappsko. Blev en sen kväll, kom i säng typ halv 11, hehe. Tur att vi var lediga i dag. ☺


Cassino på hans första tävling, i februari förra året:

 

Av Emma - 19 maj 2015 15:29

Tisdag är den värsta dagen med bara tråkiga ämnen men nu är den äntligen över. Alla våra hästar vilar i dag så nu ska jag hem och plugga. Helt ridfritt blir det dock inte. I kväll ska jag nämligen ner till Camilla och rida en häst åt henne. Så har det att se fram emot medan jag pluggar iaf, haha.

Av Emma - 18 maj 2015 19:49

Jag hade tänt rida vattenfall på Diara i dag, hennes födelsedag till ära. Men nej, då hade hon ju tappsko i går när vi tog in hästarna och Camilla kan inte komma förrän i morgon så det blev att ta ett lugnt dressyrpass på banan där underlaget är mjukare. I dag var hon stretigare än i går. Stundtals slappnar hon av men sedan är det något hon stör sig på igen. Fick kämpa ordentligt men fick ändå inte igenom det. Mest tränade vi på halter i dag, eftersom hon har svårt att stå still, men även öppnor och skänkelvikningar osv. i trav för att få henne lösgjord. Men, men, bättre lycka nästa gång...


Emilio fick en kort runda i skogen eftersom han gått tre dagar på raken nu. Han var seg och ömfotad även att han inte kan vara ömfotad längre när han har skor bak också. Det är väl en gammal vana som sitter i bara antar jag.


Har även joggat och sedan pluggat tyska hela kvällen för vi har prov i morgon. Önska mig lycka till ;)

 

Av Emma - 18 maj 2015 10:00

I dag fyller min älskade Diara hela 6 år. Om två år är hon ingen ungponny längre. Känns inte som det var längesen hon fyllde fem, haha.

I kväll ska det firas med tårta (utan knäckebröd för det äter hon inte) och några pussar blir det nog också!

 

Av Emma - 17 maj 2015 19:30

Började dagen med två dressyrpass. Först ut var Diara. Just nu har vi en liten svacka i vår dressyrså det gick väl inte jättebra. Uppvärmingen var en katastrof, hon ville inte alls slappna av utan gick bara och streta emot. Efter en liten skrittpaus gick det dock bättre. Jobbade på böjda spår mestadels samt gjorde öppna längs långsidan. Stundtals gick hon riktigt fint. Efter ännu en skrittpaus red jag igenom både LB:1 och LC:1. Nu gick det ytterligare lite bättre och hon behöll formen genom programmen något sånär.


På Zorro gick det desto bättre. Han bara dansar fram nu, kan inte fatta att det är samma häst som förra året hängde i tyglarna och var stel som en jag vet inte vad. Nu är han supermjuk. Vi jobbade mycket galopp för att han ska stärka sig där och på rakt spår går det bra men på böjt orkar han inte riktigt. Avslutade med LC:1 och bortsett från galoppvolterna är jag jättenöjd! Finaste Zorro! ♥


Jag och mamma red ut ihop, på Emilio och Kiwi. Emilio maskade ibland och pinnade på ibland. I galoppen var han väldigt fin då han fick egen pådrivning.


I morgon fyller Diara 6 år - därför kommer en nya header till hennes ära upp redan i kväll. Har dessutom studiedag i morgon så ska rida både Emilio och Diara.

Ha en bra söndags kväll! ♥

 

Av Emma - 16 maj 2015 19:15

I går var vi i Ullared hela dagen. Jag köpte en hel del, bl.a stigbyglar till dressyrsadeln, kläder, ridkläder, mobilskal och lite hästgrejer. Dyrt blev det iaf, som alltid.


I dag har jag ridit de tre pållarna igen, vilket jag kommer göra i morgon också.

Diara och jag testade på att hoppa terräng för första gången. Inför första hindret blev hon väldigt tittig så det tog vi stillastående men sedan kom hon på hur kul det var och då bar det av i en väldigt fart, haha. Fick kämpa riktigt hårt för att hålla nere tempot och självklart hade jag varit för lat för att sätta på martingalen. Precis som vanligt. Men sprången blev jättefina, särskillt de två sista. ♥


Efter terränghoppningen red jag ut på Zorro ihop med mamma och Kiwi. Det tyckte Zorro var jättekul och han var riktigt pigg. Jobbade honom även lite i form på raksträckorna och han var riktigt, riktigt fin! ♥


Emilio longerade jag lite på banan och så fick han busa lös. Trodde att han bara skulle äta i kanterna men hade tyckte det var så kul att bocka och bralla så att han helt glömde av det, haha.


Under eftermiddagen joggade jag och planterade mina potatisar och morötter som borde blivit planterade för längesedan, hehe....

 

Av Emma - 14 maj 2015 19:00

Långhelgen har äntligen börjat! Och för mig började den med gymnastikhoppning och avståndsträning på Diara. Jag satte ut fyra studs på ena långsidan och la sedan ut bommar på både rakt och böjt spår. Diara skötte sig jättefint. Avstånden gick också bra de flesta gånger. Det är bara att nöta. Studsen hade vi först nedlagna varannan från höger och varannan från vänster men sen plockade vi upp en i taget tills alla fyra låg på 50 cm. Diara har sånt tryck när hon hoppar studs vilket gör det extra roligt. Är jättenöjd med detta pass, fick Diara riktigt igenom jobbad. Hon behövde verkligen ett sånt här pass. ☺

Zorro fick ett ordentligt dressyrpass och han var hur mjuk och fin som helst. Det går verkligen jättebra för oss nu, nästan så bra att jag i hemlighet börjat drömma om att rida en pay and ride på honom.... Men det kommer nog aldrig att hända. Jobbade iaf mycket på böjda spår, lite öppnor och mycket övergångar. Avslutade med att rida igenom LC:1 och det gick jättebra. Det han är lite jobbig i är galoppen där han inte orkar bära sig själv. Halterna har börjat gå bättre nu.

Emilio red jag ut i skogen ihop med mamma och Kiwi. Han var seeeeg. Men förstås, han är ju myndig nu så varför ska han springa fort om han inte vill....


På em, efter att jag joggat, gick jag och mamma upp och kollade på lammen som nu blivit utsläppta, de är sååå söta! Tog även några fina bilder på maskrosängen.

                               

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards