Stangen

Alla inlägg under maj 2015

Av Emma - 3 maj 2015 16:02

Hellu! Denna dagen har rullat på den med men har hunnit mycket. I går hade vi snö (i MAJ!!!!!) och regn hela dagen så alla hästar fick vila.

I dag har jag ridit 4 hästar på 2 ridpass och hoppat dom alla lite. Väldigt effektivt och nu på em har jag mycket tid till läxor osv. Allt började med att jag skulle hoppa Diara, sen fick alla andra också hänga på, haha.


Emilio och Kiwi

Jag red Emilio och mamma red Kiwi. I uppvärmingen segade han rätt mycket så fick bli arg några gånger innan vi fick upp tempot. Hoppningen skötte han fint, vi hoppade bara 40 cm som vanligt men han tyckte det var jättekul, haha. Det var inte tänkt att jag skulle hoppa Kiwi egentligen men mamma var nöjd efter typ två hopp så jag tog över medan hon skrittade av Emilio. Det var längesen jag hoppade Kiwi nu och hon var mycket lugnare än förr, antagligen för att hon börjar bli gammal. Men hoppningen skötte hon på samma sätt. Vi travade mot hindret, några meter innan satte hon av i galopp, hoppade alldeles för högt och sen bar det av efteråt. Jag skrattade som en galning för även att jag retade mig på detta när jag försökte hoppa henne seriöst så har jag saknat det och nu när allt är för skojs skull så tycker jag bara det är kul. Jag och Kiwi hoppade upp till 60 cm och då hoppade han ca 1 m. Vet inte varför hon alltid är så långt över, haha.


Diara och Zorro

Jag red Diara och mamma red Zorro. Diara var jättefin i dag. Riktigt mjuk och framåt, kändes som att vi svävade runt på banan i uppvärmingen. Dagen till ära skulle jag introducera Diara för omhoppningssvängar. Hade byggt upp en liten bana som man kan rida både som grundomgång och som omhoppningen (bild här under). Diara är ju väldigt mjuk och smidig så det var inga problem att forma henne i snäva svängar och hon verkade inte heller tycka att det var något konstigt. Hindrena var bara 50 cm eftersom jag inte ville riskera att något skulle gå fel.

Medan mamma skrittade av Diara red jag Zorro lite. Först jobbade jag ner honom i form och fick upp tempot lite - t.o.m i galoppen lyckades jag rida ihop honom. Sedan hoppade jag runt lite på hindrena som jag kände för, inga omhoppningssvänga såklart för det är han för stel för. Trots att det bara var 50 cm lyckades han riva en bom när han inte orkade lyfta på fötterna ordentligt, haha. Typiskt Zorro.

Grundomgångs banan:

 

Omhoppningsbanan:

 

Tanken är att man, för att få omhoppningsvsängar, ska rida innan för hinder 6 för att komma till hinder 2 och 4 samt innanför hinder 5 för att komma till hinder 3.


Några härliga, nästan magiska, bilder från min och Wilmas långpromenad i morse:

     

Av Emma - 1 maj 2015 20:29

Det var ganska ruggigt väder i dag så vi var inne i ridhuset. I början red vi igenom de flesta vägar som finns i LB:1 och det fungerade fint. Vi jobbade även på början till öppna vilket gick bättre i skritt än i trav där hon inte ville gå fram ordentligt. Galoppen var inte lika bra som den brukar, nu när vi börjar ställa högre krav orkar inte Diara riktigt utan jag måste driva på hela tiden för att hon inte ska bryta av till trav. Men snart så kommer hon att ha byggt upp sin styrka och jag hoppas att det blir snart för gillar inte att behöva driva för att hålla igång galoppen, den ska ju rulla på av sig själv för det finns så mycket annat att tänka på också.

Vi avslutade med att jag red hela LB:1 för Essi och både hon och jag var nöjda efteråt. Det är verkligen på g nu, lite småputs här och där bara men det kommer ju allt eftersom. ♥


Några suddiga bilder från i dag:
     

Av Emma - 1 maj 2015 12:10

Ny månad - nya möjligheter! Maj är en härlig månad, sommaren är nära inpå och det är mycket lediga dagar.
I går red jag Diara en lite längre tur i skogen för att hon skulle bli av med lite energi. Det var jättehärligt och vi hade lika kul båda två.
Nu på morgonen har jag ridit Emilio i skogen. Han och Zorro skoddes i går och då la vi även på bakskor eftersom han är så ömfotad. Och det gav resultat - i dag var han mycket mindre ömfotad och det lilla som fanns kvar kommer antagligen från att han är precis nyskodd.
Just nu är jag påväg hem från Essi träningen, det gick jättebra men skriver mer om det i ett annat inlägg.
Vi ses senare! :)

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards