Stangen

Alla inlägg den 25 oktober 2016

Av Emma - 25 oktober 2016 12:48

Är så glad över att det äntligen finns en hästshow i närheten så att man slipper åka i flera timmar. Första upplagan av Elmia Scandinavian Horseshow går av stapeln i morgon och håller på tills på söndag. I morgon är det gratis inträde så jag och min kompis Anna ska dit efter skolan och sen på lördag ska jag ev. åka in med the family. Så taggad!


I går red jag Emilio och Zorro. E fick gå en sväng i skogen ihop med mamma och Kiwi. Han var ganska pigg, iaf stundtals. Det började oturligt regna när vi var nästan hemma men eftersom jag har börjat rida i min vinterjacka nu (det är kaaaaallt) så täckte det sadeln ganska bra. Alltid nåt bra. ;)

Zorro fick ett dressyrpass på banan. I början var han lite sådär som han ofta är nu för tiden när vi jobbar på volter: han känns springig då han vill räta ut sig och trava snabbare (ni som känner Zorro svimmade nog nu) men när jag då tvingar honom att forma sig så tycker han att det är jättejobbigt och orkar liksom inte trycka på med bakbenen utan saknar nästan av till skritt istället. Därför hamnar vi som i ett jobbigt mellanläge där han blir väldigt av och på i tempot. På raksträckor är det mycket bättre för då är det lättare för honom att bära sig själv och arbeta med ryggen.

Men jag red samma övning som förra gången då den funkade bra; galopp på långsidorna och travserpentin in från kortsidorna. Efter ett tag mjuknade han och fick med sig framåtbjudningen från galoppen in i serpentinen så att han orkade arbeta igenom kroppen. Gav massa beröm hela tiden och avslutade sedan med ett galoppombyte på diagonalen (han har lärt sig att byta lite mindre dramatiskt nu och dessutom rent så gott som varje gång) och några travökningar, också det på diagonalen. Är jättejättenöjd med honom och han fick ett äpple extra efteråt, hehe.


I dag slutar vi sent och jag ska rida Diaara innan det blir mörkt ute. Det borde jag hinna... I dag får vi trava för första gången, visserligen bara i fem minuter men det är ändå något! Ni fattar nog att jag är taggad. ;)


Zorro förra sommaren:

       

Av Emma - 25 oktober 2016 07:20

Har nu haft finaste Zorro i hela 8 år. Han är lite annorlunda men en mer charmig häst med större personlighet får man leta efter.
Älskar dig Zorro! <3

       

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards