Stangen

Alla inlägg under september 2017

Av Emma - 6 september 2017 12:19

Äntligen drar dressyrträningarna igång igen! Diara var minst sagt jobbig i går. Hon hade massor av energi och ville bara bli lång och älga på framåt istället för att bära upp sig. Det ledde till att hon blev jättetung och hängig i handen och ridkänslan bland det värsta på länge. Men är väl bra att ta ett sånt pass när Mia-Lisa är där och kan hjälpa oss antar jag. Hon släppte dock inte riktigt men blev iaf bättre mot slutet. Vi la mycket fokus på att få till skänkelvikningarna bra samt galopp-skritt. Vi red det sistnämnda på rakare spår fast ändå ur sväng och Diara fattade direkt. Sista gången testade vi även att gå från galopp ner till halt och det funkade! Så kul! Detta är nämligen det moment vi är minst redo för i LA:1 men nu känns det som om vi ändå är på rätt väg. 

Så sammanfattat en lärorik träning där jag fick många tips men ridkänlsan var inte den bästa då Diara var så hängig och stretig. 

 

Av Emma - 4 september 2017 16:15

Regnigt och grått, är det inte så man tänker sig den klassiska måndagen? I dag, när inga hästar skulle ridas, var det faktiskt ganska mysigt. Slutade strax innan 12 (vi har verkligen lyxiga måndagar nu) och var hemma vid ca halv ett. Jag och mamma åt och så gick vi en sväng i skogen. Skönt att röra lite på sig trots vädret. Sen dess har jag betat av en hel del på att-göra-listan vad det gäller skolarbete. Ska räkna lite matte med sen för att redan nu förbereda mig inför provet om två veckor. Man får massa på att plugga långsiktigt nu i början när vi inte har så mycket. 

Vad har ni gjort i dag? :)


Gammal höstbild:

  

Av Emma - 3 september 2017 15:22

I dag blev det banan för samtliga pållar. Först red jag Kiwi, Amanda Emilio och pappa Zorro. Kiwan kändes fin i dag. Hon ville inte riktigt forma igenom åt det svåra hållet men blev väldigt fin efter lite jobb. Det var utlagt två upphöjda galoppbommar som vi testade att ta oss över, haha. Kiwi har typ inte hoppat på över 1,5 år då hon alltid överhoppar sig så och ju börjar bli lite äldre nu men i dag fick hon det iaf. Bommarna var kanske 10-20 cm höga och Kiwi hoppade som om det var en 80 cm oxer, haha. Ingen idé att försöka bromsa då inte för hon sätter upp näsan så högt att man nästan håller i bettringarna. Sötaste Kiwan. Tänk att inget ändras med åldern när det gäller Kiwi och hinder/bommar. Ni som läst bloggen under flera år kanske kommer ihåg när jag, innan vi köpte Diara, slet mitt hår för att få Kiwi lugn när vi hoppade för att kunna tävla med henne (något som jag aldrig lyckades med) och nu skrattar man bara åt henne, hehe.

I slutet hoppade jag även upp lite på Zorro och red honom över bommarna. Han blir lätt tung i handen och tappar bakbenen över bommar men i dag gick det helt okej.

Diara var sist ut och fick till skillnad från de andra hela banan för sig själv. I dag var hon riktigt jobbigt hetsig. Vill bara springa fortare och fortare och blir av och på på bettet. Vi hittar inget dragläge och hon vill inte forma igenom så jag måste gå på hårdare och hon tjurar. Ett klassiskt skitpass. Men traven blev faktiskt väldigt fin i slutet ändå trots att det gick lite för fort, hehe. Blev dock mest galopparbete för att hon skulle mjukna där och det gjorde hon stundtals. Pappa fotade några bilder på oss så får ni något dagsfärskt för en gångs skull. Det händer ju inte för ofta så enjoy ;)

                 

Tycker hon börjar få lite luftigare framben i sina travökningar nu! ♥


     

Av Emma - 2 september 2017 15:14

Hej! Jag började min lördag med en uteritt på Zorro ihop med Amanda & Emilio samt mamma & Kiwi. Zorro var väldigt väldigt fin och mjuk i dag! Är jättenöjd med honom och känslan han bjöd på. ☺

Red sedan Diara på banan, dressyr. Vi har blandat ut vårt stenmjöl med lite , lite sand nu för att få en mjukare yta och det var invigning av banan i dag (därför som vi mest har ridit i skogen de senaste passen). Underlaget kändes superbra! Mjukt och sviktande men ändå med en fast botten. Testade då även att rida i nya dressyrsadeln men precis som vi anade efter att ha provat den i stallet i går så passade den tyvärr inte. Den dunsade på ryggen när vi red och gjorde så såklart Diara tjurig och irriterad. Det är inte svårt att få henne att bli det, haha. I slutet av passet bytte vi till min nyvarade dressyrsadel och då fick vi en mycket bättre känsla och Diara var superfin. Vi övade på alla moment ur LA:1 och red även igenom LB:1 en gång.


Nu blir det plugg resten av dagen, mindre kul. Vad ska ni hitta på?

Öronbild på Zorro från i dag:

 

Av Emma - 2 september 2017 07:00

I dag firar jag och Emilio 11 år tillsammans. Världens finaste och mest älskade shettiskille! ♥♥♥

 

Av Emma - 1 september 2017 22:08

Äntligen fredag & helg igen! Var ingen häst som skulle ridas i dag men vi har fått hem en ny sadel på prov åt Diara som vi testade. Santa Cruz Leopold. Enligt texten verkade den passa henne perfekt men efter en hel del provande och kollade så är vi inte särskilt nöjda. Känns som att hennes nuvarande dressyrsadel ligger betydligt bättre och då finns ju ingen anledning till att byta. Men ska testa att rida i den i mon när vi ändå har den hemma. De andra hästarna ska också ridas, Amanda är här i helgen så hon ska ta Emilio åt mig.

Ha en bra fredagskväll!

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards