Stangen

Alla inlägg under april 2020

Av Emma - 12 april 2020 20:53

I dag startade jag faktiskt inte min dag i stallet (om man bortser från utsläpp) utan med att plugga. Sedan vid 10 åkte jag och Amanda ner till Camilla och hjälpte henne med två hästar. Jag red Campari och han var superpigg i dag, mycket piggare än vanligt vilket var kul. Påminde nästan lite om Camé om ni minns henne. Camilla sålde henne i somras men hon var min favorit. Iaf, sedan tränade Camilla mig och Diara. Ni hittar inlägget om det här under. Efter träningen var jag ute och sprang och sedan har jag ägnat kvällen åt ännu mer plugg. 

I morgon ska Diara gå en lugn tur på morgonen och Amanda ska göra oss sällskap på Zorro. Mycket mer än det vet jag inte, förutom plugget då. 

 

Av Emma - 12 april 2020 20:42

Under dagens träning red jag hela passet själv och vi jobbade vidare med att få henne eftergiven i båda sidorna. Flyttade undan innerskänkeln på voltens öppna del och red sluta längs långsidorna för att sedan ställa om i hörnen. Dessutom mycket halvhalter där hon var tvungen att sätta sig ordnetligt på bakbenen. Det tyckte hon såklart var jobbigt och försökte slingra sig, särskilt i vänster varv ville hon skjuta ut rumpan så jag fick passa på henne. Generellt tycker jag att det gick bra. Hon släppte och blev otroligt fin de sista varven i den svåra galoppen, det var en underbar känsla. Utöver det så skedde inga mirakel (om någon ny trodde det, haha) utan vi tar små steg åt rätt håll. Hon blir lätt stark i innertygeln och ignorerar innerskänkeln och det är där grundproblemet sitter. Därför jobbar vi mycket att jag leder henne inåt och flyttar undan innerskänkeln. Dock bli jag lätt stark i innerhanden då så där måste jag verkligen vara på mig själv. Men vi har mycket att jobba på nu och det är motiverande. Har verkligen saknat att träna för någon och verkligen få nya verktyg och läxor att jobba med/på. 


Guuuud vad jag längtar till detta nu:

       

Av Emma - 12 april 2020 07:15

             

Av Emma - 11 april 2020 19:57

Det blev en riktigt härlig och solig start på årets påskafton. Nu har det dock övergått i småregn och blåst. Jag började såklart min dag i stallet där jag fällde och borstade Emilio. Gjorde honom extra påskfin men oljade hovar och utborstad svans. Sedan longerade jag honom innan han fick gå ut i hagen. Förutom det har jag pluggat och så har vi firat påsk hos mormor och morfar i vanlig ordning. 

Några bilder på en påskfin Stang vid stallriset:

           

Av Emma - 10 april 2020 19:34

Gårdagens träning blev ett väldigt tufft pass för Diara men nyttigt. Jag började med att rida och hon kändes ganska så fin i vänstertraven men i höger bet hon hela tiden fast i innertygeln även om jag flyttade henne för innerskänkeln. Jag fick även höja händerna och verkligen sätta henne på bakändan men hon ville forfarande inte släppa innertygeln. Så Camilla hoppade upp och jobbade på problemet. Hon flyttade henne ordentligt för inner och ställde även mycket utåt för att sedan ställa om i hörnen och tvinga Diara atta sätta under sig innerbak ordentligt. Efter det blev det stor skillnad och även om det är en bit kvar så tog vi ett kliv framåt. I galoppen fick jag rida med tydlig ledning inåt och mycket innerskänkeln för att få in inner bak under henne och i den svåra galoppen fick vi något varv precis i slutet där hon kändes väldigt fin så vi var verkligen något på spåren. Tyvärr kunde vi inte galoppera så länge då vi redan travat så lång tid men ska förhoppningsvis träna snart igen och då kan vi fortsätta och lägga mer fokus på galoppen. Är överlag mycket nöjd och känns som att jag hittade några nya knappar som det ska bli spännande att se utveckligen av. 

 

Av Emma - 10 april 2020 19:14

Jag hoppas ni har haft en bra start på påskhelgen. Jag har verkligen haft fullt upp vilket som vanligt innebär för lite plugg för mitt eget samvetes bästa. Men kul har det varit iaf. I går red jag Emilio i skogen på morgonen. Han var ganska seg men vi hade mysigt iaf. Sedan pluggade jag och på eftermiddagen kom Camilla och tränade mig och Diara. Inlägg om det kommer. Sedan skodde hon även Diara och på kvällen gick jag bort till Amanda och sov vi över ihop. 

   


I dag var jag hos Camilla ganska tidigt och så red vi först ut på Ludde och Quicken. Q kändes jättefin. Sedan åkte vi på pay and jump i Aneby med Campari och Tompa. Jag hjälpte till med framridning och avtravning och det var jättekul att få komma ut i lite tävlingsmiljö, har verkligen saknat det. Campari hoppade 100 och 110, Tompa hoppade 110 och alla rundor blev felfria! Var dessutom Camparis debut i 110 så en extra guldstjärna till honom - som han hoppade!

Väl hemma igen så red jag och Amanda ut en sväng i skogen på Diara och Zorro. För min och Diaras del blev det en väldigt lugn tur då träningen i går var tuff men hon kändes iaf fin och var lika pigg som alltid. Efter det var jag ute och sprang en tur och hamnade sedan i Emilios hage där vi myste i kvällssolen. Och nu ska jag försöka få något plugg gjort i dag, hehe.

 

Av Emma - 10 april 2020 06:15

             

Av Emma - 8 april 2020 19:58

I går blev det väldigt mycket häst, med andra ord en dag helt i min smak. Jag var nere hos Camilla vid 8 på morgonen och så red vi alla hennes hästar. För mig blev det Campari och Quicken som båda var duktiga. Sedan åkte jag hem och red Diara en runda i skogen. Hade klätt mig alldeles för varmt som vanligt så blev nästan lite svettigt. Hon var extremt stark och fick väl ingen sådär superkänsla men var en härlig tur i solen iaf. När jag kom tillbaka longerade jag Emilio som var lydig men inte jättepigg. 

I dag har jag ridit desto mindre. Var bara Zorro som skulle gå så vi tog en tur i skogen på morgonen och sedan joggade jag. Förutom det har jag mest pluggat.

Bilder från i går:

   

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards