Stangen

Alla inlägg den 1 januari 2016

Av Emma - 1 januari 2016 18:29

Välkommen 2016!

Första hästen som jag red, första som jag hoppade & första som jag red barbacka på för i år blev Kiwi på samtliga punkter - och allt på samma gång! Jag och pappa red ut i skogen ihop och då valde jag att strunta i sadeln. Det var jättemysigt och Kiwi var väldigt pigg, hehe. Fast det allra roligaste var helt klart stocken vi hoppade över - weiiiii.

Och vad har jag mer hittat på? Jo, jag har joggat och så har Diara fått sin dagliga "långpromenad". Hon var hyfsat lugn i dag faktsikt. När vi kom tillbaka fick hon på sig sitt nya regntäcke som jag fick i julklapp då snön hade blött igenom det andra. Såhär söt och fin blev hon (varning för mini-bildbomb):

             
I morgon består min dag av först ridning hos Camilla vid halv 8 på morgonen, och sedan ridning på Emilio här hemma. Plus några tusen andra miljontals grejer (hehe) som också måste göras. ;)


Missa inte de två andra delarna om mitt 2015 som kommer ut i mon! Ska skriva dem nu, hehe.

Av Emma - 1 januari 2016 15:00

April

1 april fyllde Kiwi 19 år, och jag låg fortfarande däckad i influensa. Men hon firades såklart iaf. ☺
Den 3/4 red jag pay and jump i Bratteborg med Diara trots 38 graders feber. Jag red inte särskilt bra den dagen, vilket är förståligt, men min ängel till ponny hoppade jättefint ändå och vi nollade. ♥ Inlägg HÄR.

     

Till påskafton, dagen efter, började jag tillfriska något och febern släppte.

Den 5:e firade jag och Diara årsdag ihop. Tänk vad tiden går fort, och nu när jag skriver detta har det gått drygt ett halvår till!

Sen började påsklovet, ett av de värsta loven jag kan komma ihåg. Mamma var däckad i influensan och jag fick ta hand om ALLT, dvs. mockning, fodring, långpromenad med Wilma, ridning av fyra hästar osv. samtidigt som jag själv höll på att återhämta mig från influensan. Jag var ständigt febertrött utan att ha feber och fick inte tillåta mig att gå i närheten av sängen ens för la jag mig somnade jag och sen var det ännu värre att ta sig upp och ut igen. Usch och fy!

Till helgen, närmare bestämt den 11/4 debuterade jag och Diara lokalt. En LD bed. A i Bratteborg. Supersnygg runda och felfritt! Inlägg HÄR.

Vecka 16 & 17 var jag med Camilla och praoade på Vaggerydskliniken. Det var jättekul och lärorikt!

   

Den 18/4 tränade jag dressyr för Essi och Diara var superfin!

   

Dagen efter köpte jag min älskade dressyrsadel - Santa Cruz Arthur. In love!!

 

Den 22/4 var det hoppträning igen. Hon överhoppade ordentligt, haha. Några screenshots:    

Den 26/4 hoppade vi vår andra LD bed. A i Tranås, även denna gång felfritt. Inlägg HÄR.

 

I slutet av månaden invigde jag äntligen min dressyrsadel, bilden är dock inte från invigningen...

 

Sista april återgick Emilio till att ha bakskor också och inte bara fram. Det var jätteskönt för då var han inte så öm längre. ♥♥♥


Maj

Maj inleddes med dressyrträning, redan den 1:a.  

Den 6:e var det hoppträning som gällde. Även här en superfin ponny! ♥

Några dagar senare (9/5) debuterade vi LC i Bratteborg. Det var ingen vacker runda men nollade! Inlägg HÄR.

 

Den 13 maj blev Emilio myndig - hela 18 år och halva livet i vår ägo. Sötnosen firades självklart stort!

   

Veckan efter, den 18:e, var det Diaras tur - fast hon fyllde bara 6 år.

 

Två dagar senare var det hoppträningen igen...

...och på lördagen var vi i Aneby och hoppade vår andra LC. Även denna var felfri vilket gjorde oss kvaliciferade för omhoppning! Inlägg HÄR.

   

Månaden avslutades med en dressyrträning den 31. ☺


Juni

Juni startade med en hoppträning den 4:e, och då testade vi gränserna lite och var uppe och nosade på 110 cm! Hon var jättejätteduktig!

Den 6/6 gjorde vi vår omhoppningsdebut i Ulricehamn. En LC bed. A:0/A:0 och vilken kaos dag. Så nära placering och det var inte ens mitt fel! Resultatet var 0+4, 4:an var stoppet på sista i omhoppningen p.g.a att de reser en högtalare bakom. Retar fortfarande upp mig när jag tänker på det! Inlägget hittar ni HÄR om ni vill läsa om det mer utförligt.

 

12/6 var lyckans dag - skolavslutning!

 

Dagen efter åkte vi till Grevagården och hoppade vår andra omhoppningsklass, även det LC såklart. Målet var en stabil dubbelnolla och resultatet var en stabil dubbelnolla! Inlägg HÄR.

   

Den 15:e hade vi en liten sommarphotoshoot med alla hästar, ett urval av bilder kommer här....

       

...och den 17:e kom vår grannes valp Elsa till byn! Passade henne en hel del under sommaren även om jag självklart inte kommer skriva om alla de gångerna här i årssammanfattningen.

     

På midsommarafton red jag min årliga barbacka tur kl 6 på morgonen. Årets blev på Diara och i ösregn, mysigt....

Blöt pålle efteråt:

 

Det var även i juni vi började vårt misslyckade försök med att köra in Emilio, och det gick ju bra till augusti. Mer om det när vi kommer dit!

Den 25/6 hade jag dressyrträning för Essi och två dagar senare (27:e) fyllde jag 15 år. Fick ett schabrak och en dressyrsadelgjord som Diara tyvärr fick skav av, därav används den inte längre...

   


Missa inte "Mitt 2015, del 3 (juli-september)" som kommer upp i morgon förmiddag!

Av Emma - 1 januari 2016 10:00

Januari

Januari 2015 var en ganska lugn månad. Diara sattes igång efter sin vintervila men vi kom aldrig iväg till något ridhus för det var snöigt och därför kom vi inte upp för vår byvägsbacke. Så det blev mycket konditionsträning hemma ute i skogen och lite lättare dressyr i snön på ridbanan.

 

   

Några saker som hände i januari var:

  • Jag startade min bokblogg den 15/1 - www.bokglantan.bloggplatsen.se
  • Vi tolkade med Emilio och han kom lös, hehe. Läs inlägget HÄR.
  • Jag var på Jönköpings Fältrittklubb med Camilla där hon hoppade P&J med Cassino och Qajsa. Både hoppade 1 m, Cassino felfritt, Qajsa 4 fel. Inlägg HÄR.
  • Köpte nytt träns till Diara, nytt regntäcke till Emilio samt nya skor till mig själv.

     


Februari

Snön fortsatte att falla och vi var i början av februari upp i ca 2 dm. Jag slet mitt hår för jag ville komma iväg och träna men fick nöja mig med att fortsätta rida hemma i skogen och på banan.

Vi hade två olika vinterphotoshooter i början av månaden, en på Diara och en på Wilma. Här får ni några favoriter från båda:
       

       

Den 14 februari var jag med Camilla på en tävling i Falköping där hon hoppade 100+110 cm med Cassino, båda felfritt, samt 110 cm med Qajsa, dubbelnolla och 6:e placerad. Ni hittar inlägget HÄR.

   

Den 26:e drog vi ner till Göteborg för Göteborg Horse Show! En superrolig dag med väl många inköp på mässan, hehe. Bl.a en grimma & en magplatta till Diara. Inlägg om GHS HÄR och om inköpen HÄR.

 

Och så till sist! Snön avlägsnade sig och vi åkte iväg till ridhuset för årets första hoppning! Vi tyckte att det var lika roligt både två, haha.


Mars

Precis i början av månaden åkte vi till ridhuset igen och hoppade bana denna gång, tyvärr inga bilder eller filmer.

Den 11/3  var det dags för årets första hoppträning, klipp därifrån:

Den 13/3 klipptes Diara...

  '

...inför pay and jumpen i Jönköping den 15:e. Vi hoppade 80 cm och nollade vår års debut! Inlägg HÄR.

 

Den 21:e var det dags för årets första dressyrträning...

...och den 25:e hoppträning igen. Nu började vi komma igång på riktigt!

Påsken närmade sig så jag påskpyntade självklart i stallet, något som Diara tyckte var väldigt intressant:
 

Hoppade bana på Diara & Zorro här hemma, de var superfina:
     

I slutet av mars åkte jag på världens influensa och blev liggande i ca en vecka, inte särskilt kul...


Missa inte "Mitt 2015, del 2 (april-juni)" som kommer upp i eftermiddag!

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards