Stangen

Alla inlägg den 16 februari 2016

Av Emma - 16 februari 2016 17:57

Hej! Har ni haft en lika solig tisdag som jag? Dock var det kallt på morgonen här, 13 minus, så valde att rida lite senare. Jag och Amanda påbörjade istället aktivitet 2 vilket var städning av sadelkammaren. Vi höll på i ca två timmar innan vi tog in hästarna för ridning. Då hade det nämligen blivit varmare, hela 4 miunsgrader och solen hade nått åtminstone halva ridbanan.

Och ja, i dag var det dressyr som gällde. Vi red ihop men jag var samtidigt en passiv ridlärare åt Amanda, stannade upp och gav henne lite intruktioner då och då.

Men om vi pratar om min ridning så gick det supersuperbra! Diara har bara blivit finare och finare under de tre pass jag ridit henne på banan i år. I dag la jag vikten vid galoppombyten och att mjuka upp hennes sidor ordentligt för hon är fortfarande lite småstel sen vilan. Större delen av passet jobbade jag på serpentinbågar och var supernoga med att verkligen forma i bågarna och rakställa när vi korsade medellinjen. Tycker att det lätt blir någon slags åtta när man rider serpentiner för att man inte lägger vikten på att rakställa utan bara fokuserer på bågarna när det andra är minst lika viktigt. Så i dag red jag ordentliga serpentinbågar och Diara var jättefin. Formade och rakställde utan att vilja gå ur formen och med ett härligt framåttänkade hela tiden (lite väl mycket ibland, hehe).

Efter några gånger övergick jag till galoppen för att även öva på byten. Det blev ju lite jobbigare för henne men det gjorde absolut inte att hon tappade motivationen, snarare tvärtom. Som ni kanske vet så tar hon gärna byteshjälpen som en drivade hjälp (hon ser sin chans) så fick verkligen sitta tillbaka och använda all energi hon ger till något bra i hennes form och inte till att skjuta iväg som en skållad råtta, haha. Samla upp galoppen lite extra, lägga byteshjälpen och sedan direkt fånga upp energin i bytet så att hon inte far iväg in i nästa båge för då ballar det snart ur. Jobbigt för både henne och mig alltså men väldigt kul med tanke på hur bra det gick. I slutet fick hon nog lite mjölksyra i benmusklerna dock efter alla byten för då byte hon till korsgalopp en gång när vi skulle över i den svåra galoppen och nästa gång vi skulle göra samma byte (dvs. på samma ställe) så sparkade hon efter skänkeln, men bytte ändå. Då tyckte hon att jag var jobbig, haha. I avtravningen var hon sådär avslappnad och mjuk som hon bara är om jag lyckats rida igenom henne ordentligt under passet. ♥♥♥


Hoppade även upp lite kort på Emilio för att visa Amanda och gjorde då samma övning med honom fast trav mellan bågarna då han inte kan byta galopp. Där saknades framåtbjudningen som vanligt men han lyssnade jättefint på galoppfattningshjälperna vilket är vad Amanda har problem med. Det blir bara för henne att öva på. Emilio tänkte nog typ: "Neeeeej, inte matte. Då måste jag ju fatta galopp..." Haha, jättesöt var han iaf, som vanligt.


Efter ridningen städade vi klart det sista i sadelkammaren så nu är det renare än någonsin där inne, hehe.


I morgon väntar uteritt på morgonen, jag och Amanda ska rida ut ihop. Och sen ska jag iväg på en grej som återkopplar till det där spännande som jag gjorde för ca 2 veckor sen men inte berättade vad det var. Men går allt som jag hoppas i morgon, vilket det troligtvis gör, så lovar jag att berätta. Så håll ut! ;)

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards