Stangen

Direktlänk till inlägg 19 februari 2016

Vaccination & tandkoll

Av Emma - 19 februari 2016 16:55

Eftersom veterinären skulle komma och vaccinera och kolla tänderna på alla hästarna under förmiddagen i dag så blev det ingen ridning. Jag joggade istället vid 9 när vi släppt ut hästarna och mockat. Jag mådde inte särskilt bra i morse, var jättetrött, mådde illa och hade stickande huvudvärk och jag vet då att det sämsta jag kan göra att att ligga i sängen, vilket jag för övrigt inte skulle klara av då jag är för stressad av mig, så jag körde på motsatsen och joggade. Det funkade och efter att ha kört på hårt hela rundan var jag som en ny människa igen efter duschen - så skönt!


När veterinären sedan kom, runt halv 12, hade jag och Amanda borstat alla hästar noga och gjort dem fina. ☺ Han började med vaccin, hästinfluensa + stelkramp + botulism på alla fyra. Zorro, den spruträddaste av dem alla, blev riktigt stirrig. När han förstod var som var på gång vände han rumpan till och höll nästan på att resa sig sen när han väl fick den. Diara var lugnast och ryckte inte ens till. Hon är van vid sprutor nu efter skadan hon hade i vintras då klumpiga jag gav det smärtstillande, hehe. Och på tal om skadan så kollade veterinären på såret (det var han som var här och sydde det) och tyckte det var jättefin! Det roliga var att han inte ens såg det förrän jag pekade på den lilla, lilla sårskoran, och det måste ju verkligen betyda att det är litet nu.


Sen var det dax för tandkoll och först ut var en uppjagad Zorro som högg mot gallret när vi kom för att ta ut honom. Inga mer sprutor!  Typ, haha. Men när han insåg att så inte var fallet lugnade han sig och tandundersökningen gick bra. Och det gick egentligen bra för alla, och även Emilio som var väldigt stirrig förra året när han skulle ha en munstege i munnen klarade sig bättre detta år. Han har växt till sig nu, hehe. Såhär blev diagnoserna:


Emilio: Glesbett med foderinpackning. Absolut inte bra men vanligt på äldre hästar. Fodret bildar bakterier som gör fickan mellan tänderna ännu större vilket gör att det fastar mer foder osv. Ond cirkel helt enkelt. Men det ända man kan göra är att rensa lite oftare så vi ska göra om detta innan betessläppet i maj/juni för gräs fastnar inte i tänderna medans hö gör det.

Kiwi: Också glesbett med foderinpackning. Så det blir hon och Emilio som får extra behandling framme i vår.

Zorro: En minihake i underkäken som slipades ner, för övrigt jättefin.

Diara: Inget att anmärka på över huvud taget, jättefina tänder.

Detta var ju första gången man kunde se på gamlingarnas (Kiwis och Emilios) tänder att de faktiskt är gamla och det känns lite oroväckande på ett sätt men samtidigt är det ju helt normalt. Hoppas inte det blir några bekymmer med deras tänder bara utan att de får hålla sig friska.

Att Diaras tänder var u.a är jag jätteglad över. Vi har ju hittat ett bett hon funkar bra på nu och det känns skönt att det syns även i munnen. ♥

Zorro har jag inte så mycket att kommentera om, tänderna var bättre än förra gången och det är ju bra.

Ni kan läsa om förra årets tandundersökning HÄR.


Det är skönt att ha detta gjort nu, särskilt vaccinet. Sen är det ju alltid lika kul att kolla in i munnen på dem tycker jag (den blivande veterinären, hihi) och Amanda facinerades av hur gigantisk mun och lång tunga hästar faktiskt har, haha. Jag har ju sett in i munnen på hästar innan så visste redan innan att den är lååååång, hehe.

Nu ska alla hästar vila i mon och endast gå en lugn uteritt på söndag p.g.a vaccinet. Därför tänker jag i morgon jobba alla lite från marken nere på ridbanan så som jag gjorde med Diara innan hon blev skadad. De ska stanna när jag stannar, gå när jag går osv. Det kan bli spännande, särskilt med Zorro som brukar vara svårfångad när han väl kommer lös, hihi.


När alla hästar var utsläppta igen gick jag och Amanda en promenad med Wilma ooh Buster i snön och sen dess har jag fixat lite to do's här inne vid datorn.

Ha en skön kväll alla läsare! ☺


Bilder från när vi tog ut Diaras vargtand i maj 2014:

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - Onsdag 17 april 21:14

Startade min dag i stallet där jag red en tur på Diara. Det var riktigt soligt och härligt och fick nästan lite sommarkänsla. Även Diara var på tårna och ville galoppera massa. Sommarkänslan avtog dock snabbt när jag kom tillbaka och det började sn...

Av Emma - Tisdag 16 april 21:47


Har varit lite tomt här nu men har inte hänt mycket mer än skola och plugg. Nu är jag iaf hemma igen och kommer bara det tillstå söndag. Så mysigt! Dessutom har det äntligen börjat kännas lite vårigt ute och kommit mycket blommor och lite knoppar på ...

Av Emma - Söndag 31 mars 21:47


Enligt termometern var det 15 grader i dag men jag tyckte ändå det var mycket kallare än tidigare dagar. Kanske berodde på att det inte var någon sol, haha. Jag började dagen med en uteritt på Diara. Hon var rätt tittig och oharmonisk. Dessutom frö...

Av Emma - Lördag 30 mars 21:06

Hoppas att ni har haft en fin påskafton! Jag började min med en tur i skogen på en väldigt tittig och spänd Zorro. Sedan åkte vi till mormor och morfar på fika och resten av dagen spenderades hemma. Promenad och lek med Molly och sen började jag plug...

Av Emma - Fredag 29 mars 21:54

Jag och Diara hade en så härlig ridtur i morse! Vi red min favoritrunda och det var riktigt vårigt och soligt. Njöt för fullt! Precis vad jag behövde efter alla långa sega pluggdagar i Uppsala senaste veckorna. Diara var i sitt esse och galopperade p...

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards