Stangen

Alla inlägg den 21 november 2015

Av Emma - 21 november 2015 18:00

Tänkte bjuda på några tips som jag tycker underlättar stallarbetet nu under vintern/under hela året. En del saker kostar lite mer, en del lite mindre men det finns förhoppningvis något som ni kan snappa upp och få användning av. ☺


Vi börjar med de allmäna tipsen som underlättar vardagen:

Saltstenshållare

Har ni också en häst som slickar på sin sten så att den släpper i kanterna och ramlar ur hållaren? Me to! Därför tycker jag att denna saltsten (som jag hittade på Ullared men som jag vet även finns på Biltema då jag snodde bilden därifrån) är väldigt praktisk. Att den har en botten leder till att stenen sitter kvar i även om kanterna har lossnat. Smart va? Inte alls dyr heller! Typ 30 kr tror jag...

 


Mockgrep

Denna grep är 1000 gånger bättre än den vanliga traditionella mockgrepen. Tack vare kanterna så kan man skaka mycket mer utan att bajsen också ramlar av = mer effektiv mockning. Tummen upp!

 


Hönät

Detta är inget jag själv använder men tycker att det är en smart lösning för de gluppska hästarna som behöver något att syssla med. Man kan själv välja storlek på hålen i nätet och på det sättet också bestämma hur lång tid det ska ta för hästen. Dock får man vara väldigt nogrann med att hänga upp nätet ordentligt - en mardröm att det skulle ramla ner och hästen sparkat in ett ben i och fastnat...

 


Spånpellets

Nu kanske ni inte kan byta underlag i era hästars boxar hur som helst om ni har dem inackoderade i stall som inte är era osv. Men om ni kan byta så rekommenderar jag verkligen spånpellets! Det är ljust och fräscht, grymt lättmockat och har en superbra sugförmåga vilket leder till att det även blir ekonomiskt då man inte behöver ta ut särskilt mycket spån vid varje mockning. Säckarna är lätta att hantera och kan blötas upp på valfritt sätt, här är tre förslag:

1. Hälla ut innehållet i boxen och vattna på.

2. Lägga säcken i boxen och sprätta upp den för att sedan vattna i och låta pelletsen falla isär innan man tar bort säcken.

3. Hälla innehållet i en skottkära, vattna och sedan hälla in i boxen när det har fallit isär.

Jag brukar göra tvåan. Ettan gillar jag inte riktigt för då blir övrig bädd också blöt. Trean är väl egentligen det bästa ur den synvnkeln då övrig bädd slipper komma i kontakt med vattnet alls (det rinner ju alltid ut något ur säcken även om man vattnar i den.) Vi har spånpellets hos Diara då hon är den som har minst ordning i boxen men planerna är att alla hästar ska få det, så snart vi gjort slut på lagret av kutterspån.

 


Vattenkoppar

Fördelar: Man slipper bära vatten varje dag & vara rädd för att hästen ska ha drukit ur/sparkat ut vattnet.

Nackdel: Fryser lätt på vintern om man inte ser till att 1-2 gånger om dagen använda koppen så att vattnet får röra sig.

Men mycket bekvämare och det är trots allt plusgrader större delen av året, åtminstone inne i stallet. Sen kan såklart inte alla sätta in vattenkoppar, det finns ju många som inte ens har vatten i stallet men har man möjligheten så är det verkligen värt besväret! På sommaren när hästarna går ute dygnet runt har vi dessutom vattenkoppar i hagen, då slipper man springa med vattendunkar hela dagarna när de dricker så mycket p.g.a värmen.

 


Och nu till de mer vinterrelaterade tipsen:

Thermobar

De kostar en del men löser många problem som uppstår när det gäller vattningen på vintern. Man slipper att vattnet fryser och hästarna slipper dessutom dricka iskallt vatten. Ett tips i tipset är att lägga något isolerande över thermobaren (ex. ett frigolitblock med en sten på så att det inte blåser iväg) under natten så sparar man ström då thermobaren inte behöver gå lika hårt. Glöm bara inte att ta bort den på morgonen innan hästarna går ut, hehe. Detta kräver ju dock att man kan koppla ut ström till betet på något sätt men det brukar inte vara jättesvårt att lösa sålänge avståndet inte är för långt.

 


Värme i sadelkammren

Ett vanligt el-element duger alldeles utmärkt, se bara till att inte täcka över det och torka inget på det då brandrisken är för stor. Det är underbart med värme i sadelkammaren när man kommer tillbaka från en kall ridtur och ska ta av sig hjälmen exempelvis. Dessutom så trivs utrustningen mycket bätte då! ;)

 


Julpynta i stallet

Tips och tips, vet jag inte men det blir iaf mycket mysigare i stallet om man även ger hästarna lite jul. ♥

En adventsljusstacke i sadelkammaren, en krans på stalldörren, lite glitter över namnskylten och kanske till och med en liten gran med kulor i?

     

Hoppas att ni hittade något tips som ni gillade! ☺

Av Emma - 21 november 2015 13:40

Rubriken är en sammanfattning på hur det är ute just nu. Det var 10 minusgrader i morse när vi vaknade. Så jag satte på mig en väldans massa kläder innan jag vågade sticka ut näsan utanför dörren, hehe. Först ut var Diara som skulle gå en lite längre skrittrunda. Supermysigt var det om än kallt. Jag la hennes skrittäcke om mina ben istället för om sadeln för att få lite extra värme och det funkade bra. Kommer sakna att rida henne nu under vintervilan... ♥

Nr 2 var Emilio som fick en ganska kort uteritt med så mycket tempo som det gick. När det var en stor grässträng så kunde vi t.o.m galoppera men i hjulspåren var det väldigt halt. Han var piggare och busigare än vad som var nyttigt en dag som denna (Som när han drog iväg i full galopp i en hal backe och jag trodde jag skulle dö, hehe, men han halkade inte en ända gång som tur var. Eller var det skicklighet?).


Efter dessa två ridturer var jag stelfrusen och det var riktigt skönt att komma igång med mockning och höhämtning för då fick man upp ångan åtminstone, haha.


Och förresten - snön ligger faktiskt kvar! Vilket inte är så konstigt när det är minus men ändå, jag trodde ju att det skulle bli plus och att den skulle smälta bort. Kanske har vintern redan kommit, 9 dagar i förskott..?

 

ATM

Av Emma - 21 november 2015 09:59

Skogsmys med den bästa <3

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards