Stangen

Alla inlägg den 12 mars 2016

Av Emma - 12 mars 2016 15:55

Efter att hela veckan fått till en superkänsla på mina "dressyrpass" ute i skogen så var jag grymt taggad inför i dag när vi skulle till ridhuset och jag kunde rida mer ordentlig dressyr utan att behöva ta hänsyn till uppförs- och nedförsbackar osv. Det blev dock inte så kul som jag hoppats... Ett riktigt skitpass med dålig känsla och dålig ridning. Diara var inte alls med på noterna och tjurade ihop totallt när jag la om skänkeln. Näsan var nog 80% i vädret och 20% där den skulle. Hon är så jobbig när hon är sån och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an henne när hon visar på alla sätt hon kan att hon inte vill. Oftast kan hon vara lite sån här i början av passen innan jagridit igenom henne men i dag släppte det aldrig och jag kom inte dit jag ville.


Övningarna jag körde på i dag var vanliga lösgörande, dvs. volter, serpentiner och övergångar. Testade även en ny övning som jag hittat i Ridsport: Man lägger en volt i hörnet för att sedan fortsätta ut på en kort diagonal till mitten av långsidan, lägger en ny volt efter nästa kortsida och så ut till mitten på långsidan igen osv. Eftersom jag inte hade Diara med mig kan jag inte helt utvärdera hur bra den var men tycker ändå att den funkade hyfsat.

Red även igenom LC:1 och LB:1 som jag skulle tävlat på pay and riden som jag nu avanmält mig från. De gick också skit och det ända posetiva var typ att hon stod still i halterna vilket är ett väldigt framsteg.

Avslutade med att hoppa igenom några studs och det var nog, enligt Diara, det ända vettiga vi gjorde i dag, haha. Då var hon jättefin!


Och det ända bra som jag gjorde under hela passet (det är alltid ryttarens fel när det går dåligt ni vet) var att jag verkligen gick in i mitt lilla motto: "Ridpasset är inte över förrän man sitter av." Och med det menar jag att ända tills man hoppar av hästen kan man påverka känlsan och vända ridpasset till något bra. Ofta släpper det ju faktiskt i slutet även om det är kämpigt i början. Det gjorde det visserligen inte i dag men jag fortsatte ändå kämpa på utan att bli irriterad och sur på Diara för det är det sämsta man kan göra för då blir allt garanterat fel. Tror ni känner igen det? Hehe...


Ska ändå avsluta med att ta upp det posetiva under dagens pass för det är viktigt att inte glömma det:

•Halterna var bra.

•Hon lyssnade jättebra på mina hjälper i övergångarna.

•Hon hoppade studsen superfint.

•Det går inte ens hälften så illa ut på filmen som det kändes. På filmen såg det ändå helt ok ut.


Efter ridningen joggade jag och gjorde SO-läxan. Nu väntar NO:n och jag är inte alls taggad men det är bara att bita ihop. Vi hörs i mon! ♥


Här får ni tre bilder från när det gick lite bättre under dagens pass:
     

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards