Stangen

Alla inlägg under september 2015

Av Emma - 26 september 2015 18:18

Hejsan! Hoppas att eran dag varit bra, min har varit fullbokad - precis som jag vill ha det!

Gick upp vid halv sju för utsläpp & morgon fodrig. Sedan var jag alldeles för pigg för att gå och lägga mig och visste att mamma och pappa inte ville gå upp rikigt än så passade på att mocka.

Vid halv åtta var det dags för mig att äta frukost, då m+p också gått upp. Efter det stack vi ut till stallet och hann rida en uteritt på Emilio, Kiwi och Zorro innan det runt 10 bar av ner till Camilla för hoppträning. Emilio var ganska seg i dag, förutom när han låg jämnsides med Zorro och de tävlade lite, hehe. Bara jag håller koll på hans sparkbenägna rumpa så går det bra. Hoppträningen gick också bra, mer i ett annat inlägg som jag ska skriva när jag är klar med detta.

Innan våra gäster kom så gick jag och Amanda en sväng ihop med hundarna, dvs. Wilma & Buster. Wilma gillar verkligen inte Buster men säg någon hund som hon gillar, hehe.

   

Av Emma - 25 september 2015 19:52

Weiiiii! Känslan av att två "lediga" veckor ligger framför en är gudomligt skön! Ser fram emot så mycket under dessa givande veckor.

Nu till dagen; när jag kom hem från skolan joggade jag en sväng och sen mockade jag Emilios hage. Resten av kvällen har jag bara njutit av att det är fredag. ♥♥♥

Jag har morgonen i stallet i mon, fodring och utsläpp och sen ska Emilios ridas på förmiddagen, det blir förhoppningsvis hoppträning för Camilla efter lunch, annars blir det en uteritt på henne också, och på eftermiddagen får vi lite gäster som man ska sitta och vara trevlig för. Der brukar bli så att jag ganska snabbt smitter upp på rummet istället, hehe.

Ha en underbar fredags kväll!


Av Emma - 24 september 2015 19:34

Idrottsdagen i skolan var kall och blöt men vi fick faktiskt en hel del sol också och orienteringen gick jättebra. Tog alla åtta kontroller på lite under 40 min, trots att jag spang vilse en gång. Jag gjorde det som en nybörjare aldrig ska göra, nämligen tänka att "Jag genar här över..." Gör ALDRIG det - du har aldrig sån tur så att du hittar rätt, aldrig. Men jag hittade tillbaka till en stig iaf och sen var det full fart för att inte förlora mer tid. Tack för alla joggingtimmar här hemma i skogen! ♥


Nu till ridningen; när jag kom hem från skolan red jag dressyr på Diara. Tog även och blandade in delar ur markarbetsbanan som nu kommit upp och finns under detta inlägg. Diara hade en "slå sig fri ur formen-dag" så fick kämpa riktigt ordentligt med henne och särskilt med att få igenom vänsterskänkeln. Dagens stora plus var den ökade traven - WOW den var helt amazing! Avslutade med att rida LC programmet som vi kanske ska tävla på en pay and ride nu i höst. Finns ju inte en ända lokal dressyrtävling i närheten grrr....


I morgon blir det vila igen, inte det geniala men allt är nogrannt uträknat nu inför en ev. hoppträning för Camilla på lördag (första gången på evigheter, hehe), Flyinge nästa vecka och sen tävling i Grankärr på lördagen.

 

  

Av Emma - 23 september 2015 22:31

Hejsan! Halva veckan har gått och praon väntar runt hörnet! Längtar något grymt. I morgon har vi orienteringsdag i skolan då jag förhoppningsvis inte går vilse... Sen blir det lite dressyr/markarbete när min övning ändå står uppställd på banan. Inlägg om övningen är på g och ligger sparad som utkast just nu då det inte är helt klart ännu!

Iaf, nu till det som detta inlägget egentligen skulle handla om. Det blev en uteritt på min galenpanna till ponny i dag då det passade bäst in i schemat. Hon var helt överpigg och dessutom så råmade några kor i närheten nästan konstant (de hörs lång väg) vilket ledde till att hon trodde de var bakom varje sväng samtidigt som hon trodde att hon var jagad av dem, haha. Hon gillar verkligen inte kossor. Försökte jobba henne mycket i formen på grusvägarna men hon hängde sig mot bettet och bara ökade och ökade (främst i galoppen men även i traven) så fick ta upprepade förhållningar och när det inte hjälpte - bli riktigt arg och helt enkelt tvärt göra halt. Efter att denna procedur upprepats några gånger gick det bättre och i slutet var hon jättefin. Lite tonårstrots kanske? I såna fall har hon fel ryttare, för den hon har är nämligen en vääääldigt envis ryttare som också är tonårig och som har handskats med en viss liten envis shettis sen hon var 6 år. Sorry Diara men du är i underläge, haha.
Efter det red jag ut på Emilio ihop med pappa och Zorro. Vi fick vända efter drygt halva rundan då vi möte en skogsmaskin. Emilio fick typ panik, han är ju livrädd för allt vad traktorer osv. heter. Så vi tog en annan liten extra sväng på hemvägen där Emilio bl.a passade på att börjar sparka som en galning mot Zorro när jag hade uppmärksamheten åt ett annat håll. Dock så varade det inte särskilt länge, det var ju det här med envis & shettisvan tonårig ni vet...
När vi kom hem såg jag att Emilios ena bakhov var blodig och blev jätteorolig såklart. Men när jag hade tvättat av blodet så var det som vanligt något mycket mindre, nämligen ett litet sår ungefär vid karleden fast på utsidan. Det är inte klokt vad små skrapsår kan blöda! Så jag tvättade det både med vatten först för att få bort allt blod och sen med jod innan jag smörjde det med mjukgörande och skyddande hästsalva. Ett steg närmare drömyrket veterinär, haha om det vore så smidigt. ;) Antagligen råkade han trampa sig när han blev rädd för skogsmaskinen och flög åt alla möjliga håll samtidigt eller när han gjorde sin sparkattack mot Zorro. I vilket fall som helst såg jag inte såret förrän vi kom hem (såklart) och kände ingen orenhet eller så vilket är jätteskönt! Man är ju lite övernojig över sin bebis, hihi.

Efter ridningen blev det lite mat efter 7 timmar utan och sen säsongspremiären av Bonde söker fru! Kul att det var med en hästbonde i år och hur sjukt är det inte att han fick över 1000 brev!!! Och dessutom från folk i utlandet också! Stackarn att plocka ut 10 tjejer av alla de som skrev. Man kan ju fråga sig om han egentligen läste alla...

Det var allt jag hade att säga, natti natti.

Bilder från i dag:

 

[Bild]

Av Emma - 23 september 2015 07:56

Godmorgon och välkomna till ännu en regnig dag som inte ska vara regnig. Vad jag menar med det är att det enligt prognosen ska sluta runt klockan 8. Så får vi ju se hur det blir med det...

I går satt jag och pluggade matte hela kvällen inför veckans matteprov som har del 1 i dag och del 2 på fredag. Önska mig lycka till!

Egentligen är det rätt sjukt att det bara är tre dagar kvar till min prao, som nästan innebär två veckor ledigt. Jag är ju inte ledig egentligen men gör ju bara roliga saker så det blir ju nästan samma sak ;). Vecka ett ska jag med Camilla till Flyinge där Cassino tävlar breeders. Sen blir det tävling för mig och Diara i Grankärr på lördagen. Vecka två är jag med Camilla på Vaggertdskliniken precis som på praon i våras. Är så grymt taggad inför dessa veckor!!! Och när de olyckligtvis tar slut är det bara två skolveckor fram till höstlovet som innebär ännu en vecka ledigt! Wiiiii!

I dag ska Diara ridas, men har inte bestämt var eller hur. Vi får se helt enkelt...

Av Emma - 21 september 2015 21:01

I dag red jag Varulvsrundan på Diara ihop med Victoria och Dora. Diara fjantade för det mesta, så som soptunnor och sandhögar. Fåren som gick vid vägen var ju totalt livfarliga, haha. Fattar inte vad hon har emot får, antagligen att de har fräckheten att röra sig. När det inte fanns några farliga saker utmed vägen så var hon över het, typ hoppade för stället för att få galoppera iväg, haha.

Två öronbilder:

   


Diara har ju börjat få hovstärkar pluvret i sin multivitamin blandning efter ridturerna nu, något som hon inte är helt förtjust i...


 

Av Emma - 20 september 2015 16:57

Som vanligt började jag med att rida Emilio en sväng i skogen, så ser mina helger nästan alltid ut. I dag blev det en lugnare runda med mycket skritt efter gårdagens länge sväng. Mamma och Kiwi var också med och gav oss sällskap.


Efter det så red jag och pappa ett dressyr/markarbetspass på banan, med mamma som instruktör, hehe. Diara var grymt fin redan i uppvärmningen och när vi sedan red den lilla övningen med massor av skänkelvikningar så kände jag hur jag riktigt kunda jobba igenom vänstersidan. Det som strulade var såklart halterna men det är ju i sin vanliga ording, hehe.

När Diara var avtravad så red jag igenom Zorro också, samma övning. Han är ju inte lika bra på skänkelvikingar men vi tog det på hans nivå. Galoppfattningarna var nog hans bästa sida i dag, han var hur lyhörd och känslig som helst.

Här får ni några bilder från när jag travade av honom i en mer låg och öppen form:

         

Närbilder på hans nya schabrak:
   

Två lama bilder på mig och Diara efter passet:

    

Av Emma - 19 september 2015 17:56

Min dag började med uteritt på Emilio ihop med mamma och pappa i det fina höstvädret. Vi red en lite längre runda och det gillade Emilio, han blir alltid piggare när det blir lite omväxling på rundorna. ☺

Sedan skulle jag ju dressyrtränat med Essi blev sjuk igen så jag svitshade i schemat och tog söndagens uteritt i dag istället. Den blev lite kaotisk då Diara blev jätterädd för några livsfarliga kor som låg i sitt bete precis bredvid vägen. Som vanligt var hon ganska lättövertalad att gå framåt om jag bara är på henne med spö och skänkel innan hon börjar backa. Men precis innan vi var jämnsides med kossorna så reste sig en upp och Diara flög bakåt. Denna gång var hon inte lika lättövertalad, kan jag tala om. När vi flera gånger varit nära att backa in i fårstaketet med taggtråd på andra sidan vägen hoppade jag av och lyckades lirka förbi henne från marken. Det brukar gå lättare då men denna gång var det verkligen inte utan ansträngning. Min lilla knäppis, tänk att kossor är så farliga.    Sedan var hon stirrig och åt alla möjliga håll resten av rundan men vi hade väldigt roligt. Full fart och mortsatsen till dressyr även om det inte var det som var tanken, hehe. Förhoppningvis blir det Essiträning i morgon, annars rider jag dressyr själv iaf. Provade förresten Star Rider täcket i dag och det var tyvärr för litet, har jag tur så kan jag byta till större storlek, vi får se. Hoppas det iaf för det var verkligen jättecoolt, särskilt när ja la på det.


I dag har vi även höstbadat Emilio, Kiwi, Zorro och deras borstar. Diara tvättas ju inför nästa tävling och tvättades inför förra också så det kändes lite onödigt. Här får ni några halvbra bilder från badningen:

                                         

Har tyvärr ingen på Zorro så ni får en gammal badbild på honom:

En kort film från Emilios utsläpp efteråt, älskar mitt "Han måste få lite feeling, du vet." på slutet.   


 Var inne igen vid 2 och hade inte ätit något sen frukosten vid sju men eftersom jag visste att vi skulle äta vid halv fem så var jag för lat för att ha en macka eller nåt, hehe. Men sen var jag hungrig kan jag tala om, haha.

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards