Stangen

Alla inlägg under januari 2016

Av Emma - 7 januari 2016 22:04

Skolan har börjat, kära läsare. Och med den också vardagen med sina sena eftermiddagar i stallet, läxor och plugg inför prov och allt annat som den innebär. Det känns rätt tungt just nu, när man ser hela terminen breda ut sig framför en med alla nationella prov osv. Men det går fort, och det är ju faktiskt bara 5 veckor kvar till sportlovet!

När jag kom hem från skolan i dag gick jag en promenad med Diara och la på sista behandlingen med lotagen. Vi tycker att svallköttet är borta nu och en skorpa har börjar bildas så då förstör man mest om man fräter bort den. ;) Diara fick ett ryck ute i skigen även i dag, vilket i och för sig inte var så konstigt när det yrde snö - då blir hon extra busig! Hon gjorde iaf ett ryck bakåt och sedan världens kick out med bakbenen, haha. Så sööööt var hon. Sen fick jag vara väldigt disciplinerad med henne på hemvägen för att hålla henne i schack.
Under kvällen har jag gjort en av de två läxor vi fick i dag. Lika bra att få det gjort liksom, hehe. Läxa två har vi läxförhör på vilket tyvärr gör att man måste lära sig det man läser också, så det ska jag plugga på i helgen. För övrigt har jag muntlig presentation på onsdag och sen får jag säkert nån mer läxa i mon...

Men innan det ska jag ha en underbar helg. Ser redan framför mig hur jag sätter foten i stigbygeln och svingar mig upp på min älsklings rygg. Lääääängtar!!!

Sov gott i natt, vi hörs i mon. :)

Av Emma - 6 januari 2016 17:17

Till skillnad från vår förra uteritt ihop så satt jag på en tickande bomb med fyra ben i dag. Han var sjukt pigg! Det berodde antagligen på att vi red ihop med Victoria och Dora och när nya hästar är inblandade så blir han alltid lite smågalen. Så det var full rulle, kunde vissa gånger inte få honom att sakta av ens utan han bara for vidare i sin galopp, haha. Den lilla stocken som lyckligtvis inte blivit undan körd än flög han över hur lätt som helst. Han gick t.o.m snabbare än Dora och hon är ju ändå en stor häst liksom, haha. Bevis på att han visst kan, det handlar bara om hur mycket han vill...

Jag & Victoria i dag:

 


Status på övriga pållar:

Zorro: Hovbölden verkade ha släppt rättså bra, han var fortfarande lite öm men går mycket bättre. Så Camilla la på honom helsula och sen fick han till sin stora glädje gå ut igen.

Kiwi: Hon var som vanligt i dag, åt med god aptit och tjurade mot de andra hästarna. Så även hon fick komma ut.

Diara: Såret har börjat sluta ihop sig jättefint nu när hon behandlas med lotagen så kommer nästan helt säkert få börja skritta henne till helgen och ev. också få släppa ihop henne med de andra hstarna snart. Vågar inte säga hundraprocentigt för då ska det väl hända något annat som sätter käppar i hjulen, med vår vanliga tur...


Några soliga hagbilder från i dag:

                               

Av Emma - 6 januari 2016 13:55

Det var sviiiinkallt! Vill bara upplysa er om det. Det är drygt 15 minus ute och vi höll seriöst på att frysa både händer och fötter av oss. Usch!

Men China och Maja var fina. Vi red mest fram och tillbaka på grusvägen för att kunna göra annat än att skritta. I slutet tog vi även en galopp, hästarnas sista efter vintervilan. China var jätterolig att gloppera på. Galoppen var nästan lite ponnyliknande, typ som Diaras. Har nog en ny favorit i denna underbara lilla skäck tror jag, hihi.

  

Av Emma - 5 januari 2016 17:17

Välkomna in i sjukstugan! Här kommer en liten status för hästarna:


Diara

När jag skulle ta in henne i går så var hon inte i hagen. Fick typ panik! Då hade hon nog blivit rädd för något och sprungit genom tråden för den låg avsliten på marken och hon befann sig i bortre delen av Emilios lill-bete, alltså den del vi spärrat av. Men som tur var så var hon inte skadad, täcket tog säkert mycket av trycket från tråden.

Camilla kom sen och då behandlade vi svallköttet med lotagen första gången. Det ska vi nu göra 1-2 ggr per dag så vi har gjort det 2 i dag, och så ska hon gå utan bandage i hagen. Så i dag släpptes hon ut, utan bandage, i den nu lagade sjukhagen och det gick lugnt och fint nästan hela dagen. Tanken var att ta in henne när det mörknade vid fyra men vid tre såg vi att hon sprang ute i hagen så jag for ut för att ta in henne. Synen jag mötes av var en blodig hov, samma ben som såret. Jag höll på att få en hjärtattack. När jag kom närmare såg jag dock att det inte var något allvarligt sår, som tur var. Ledde in henne (hon dansade som en galning i grimskaftet) och tvättade rent hoven. Det såg ut som att hon trampat sig med en brodd längst upp på hoven så det hade blivit en liten spricka, typ som en liten stjärna. Det måste ha hänt precis innan jag kom eftersom det fortfarande blödde när jag tog in henne. Men värre än så var det inte så det räckte med att bara tvätta av. Puh!


Zorro

Precis som vi trott konstaterade Camilla hovböld på honom i går. Dock så lyckades hon inte punktera den som hon ville då det gjorde för ont på honom. Istället gjorde hon en gång in till den, så gott det gick, och la sedan ett våtbandage som förhoppningsvis ska dra ur varet ur bölden. Hon skjutsar hem mig i mon när jag ridit hos henne och så ska vi se om så är fallet. Annars kanske vi måste åka till klinik med honom där de kan bedöva hoven för att verka upp mer och det blir inte så lätt med tanke på vår hala och snöiga bybacke... Men tyckte att han gick lite bättre i dag så det ska förhoppningsvis inte behövas. Han står förövrigt på boxvila då hans hovbandage skulle bli förstört om han gick med det ute.


Kiwi

Ja, som om inte detta vore nog, så var även Kiwi lite krasslig i dag. I morse när vi kom hade hon bara ätit typ halva sin frukost (som hon för övrigt högg in på lika glatt som vanligt när hon fick den vid morgonfodringen) och låg ner i boxen, något hon sällan gör. Men vi borstade av henne, tog febern (ingen feber), la på täcket och så fick hon följa med på Diaras morgonpromenad. Sen har hon gått ute i hagen nästan hela dagen, eller ja, typ till lunch kanske. Men hon gjorde inte så mycket, stod mest och halvsov eller höll på och rulla sig, så hon fick komma in och göra Zorro sällskap. Hon plockar lite i sitt hö men äter inte med någon större aptit och har inte bajsat. Mycket av detta tyder ju på kolik men hon slår sig inte mot magen och har lika mycket magljud som vanligt. Dessa symtom har drabbat henne flera gånger tidigare under främst förra året, en gång så pass allvarligt att hon hade hög feber och vi trodde att vi skulle få ta bort henne men som tur var blev hon bättre av veterinärens antibiotika. Så denna gången är en av de mindre allvarliga gångerna, så att säga. Kanske har hon fått i sig nåt olämpligt? Kanske har det med åldern att göra? Who knows? Och bara hon blir bättre så får det vara vad det vill!


Emilio

Ni behöver inte oroa er, denne lille sötnos är absolut inte varken sjuk eller skadad. Han är den ända helt friska här i sjukstugan. Lika pigg och busig som vanligt. Och jag hoppas verkligen att det förblir så! ♥


Förutom att ha tagit hand om alla patienterna (hehe) så har jag joggat. Pressade på riktigt hårt i dag för att springa av mig all frustration och oro över detta med hästarna, så var typ spyfärdig flera gånger men som tur var lyckades jag få det att vända i halsen. Nu har jag byggt upp hoppet på en ny grund igen och ser fram emot att jag förhoppningsvis ska få sitta upp på Diara igen i helgen. Håller tummarna för det!


Morgondagens planer: På morgonen ska vi ta hand om alla pållar, sjuka som friska och förhoppningsvis 3 (iaf 2) utav dem ska ut i hagen. Hoppas verkligen att Kiwi också är pigg och kan hänga på. Sen vid 10 ska jag hjälpa Camilla att rida en pålle, som antagligen blir China (hoppas jag, hihi). Sen skjutsar hon hem mig och kollar till främst Zorro men även de andra. På eftermiddagen ska jag rida Emilio. Och sen på torsdagen börjar tyvärr skolan igen. Har blandade känslor för det. Eller just för skolan känner jag bläää men jag längtar framåt i tiden så jag kan komma igång med Diara igen. Ni fattar. ;)


Avslutar detta inlägg med några bilder som är fotade i hagen i dag:

                         

Av Emma - 4 januari 2016 14:28

Just nu är jag en isbit. En väääldigt kall isbit dessutom. Har varit ute sen ca klockan 8 i morse och det är ungefär 10 minus ute så ah, ni fattar problemet, hehe.


Så nu, medan isbiten tinar, tänker hon berätta om sin dag:

Jag (och Amanda, hon har varit med hela dagen i stallet) började med att borsta Diara & sätta på henne vintertäcket, gå en liten sväng med henne och sedan släppa henne i sin lilla hage. Sen gjorde vi samma sak med Zorro, bortsett från promenaden. Han var mycket mer halt i dag, typ stapplade ut ur boxen, så vi misstänker en hovböld. Camilla ska kolla på det i kväll när hon fixar Diaras svallkött. Dock gick han bättre sen i hagen när han kommit igång lite och mjukat upp sig, även om han fortfarande haltade.

Sen red vi Emilio och Kiwi i skogen. Egentligen skulle Emilio vilat i dag, vill helst inte att han ska gå tre dagar på raken, men det kändes som att det var roligare för honom om han fick ridas ihop med någon istället för själv som det hade blivit i morgon. Och sen uppskattar ju Amanda att få rida honom också. ;) Båda hästarna var rätt sega och vi tog det ganska lugnt, främst p.g.a att det var kallt och de inte skulle bli svettiga men även för att Emilio som sagt redan gått två dagar på raken.

Kiwi & Emilio inbäddade i sina vintertäcken:

     

När de var utsläppta var det mockning och hö hämtning som gällde. Passade även på att lunchfodra hästarna innan vi sedan gick iväg en promenad med Wilma & Buster.

   

Efter promenad 1 gick vi promenad 2 - denna gången med Diara. Hon var lugn i dag, inga idiotanfall eller liknande.

   

Sen fick hon gå ut i ny hage som är något större än den förra och dessutom inte lika ojämn. Den gamla hann hon ju trampa sönder totallt innan det frös så ni kan tänka er hur den ser ut, hehe. Så nu står hon i den främre delen av Emilios lill-bete. Där är det till största delen fast mark med lite grus och så vilket känns bättre, särskilt nu när hon kommer bli tvungen att gå helt utan bandage när svallköttet behandlas.

     

Och nu? Har precis huttrat mig in, som sagt, och ska fixa lite saker här på datorn. Camilla kommer vid sex-halv sju i kväll och det är nästa punkt på schemat.

I morgon är det faktiskt ridfritt då Emilio gick i dag istället. Så det ända inplanerade är jogging, något jag inte ser fram emot särskilt mycket med tanke på vad termometern visar...

Av Emma - 4 januari 2016 12:00

     

Av Emma - 4 januari 2016 10:00

         

Av Emma - 4 januari 2016 07:51

Godmorgon! Det är inte ofta jag skriver morgoninlägg de dagar jag är ledig. De brukar bara dyka upp under bussresor till skolan när jag inte hunnit blogga kvällen innan. Men i dag så passar jag på medan jag väntar på att hästarna ska äta upp sin frukost så att jag kan gå ut och fixa stallet. För det är just det min dag kommer börja med - fixa stallet och så rida Kiwi. Men det var inte varmt ute i dag, typ 10 minus, så funderar på om alla hästar ska få på sig sina vintertäcken och inte bara Diara som står still i hagen... Får se hur det känns när jag kommer ut. ☺


Här på bloggen väntas två tidsinställda i dag, vinterbilderna på Kiwi & Zorro. Ett kommer upp på förmiddagen och ett vid lunch, om jag inte minns fel. Så glöm inte att kika in!


Vad ska ni hitta på i dag? ♥


Smakprov:

 

Presentation


Här kan ni följa mig och mina hästar Emilio och Diara på vår resa mot toppen!

En längre presentation om oss hittar du om du klickar på "Visa Presentation" här nedan.

Kontakt: emmaochemilio@gmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

ZorroJumps

ZorroJumps är hinderföretaget som vår familj ligger bakom. Vår företagsidé är att hinder inte ska behöva vara så dyra och därför består vårt sortiment av kvalitetshinder i metall till ett lågt pris.

Se alla våra produkter på vår hemsida: www.zorrojumps.n.nu

 

Omröstning

Vem av mina hästar gillar ni bäst?
 Emilio
 Kiwi
 Zorro
 Diara

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards